ponedeljek, 3.2.2025
Ljubljana, 03. februarja (STA) - Zveza nevladnih organizacij za avtizem Slovenije predlaga, da se v osnutku zakona o visokem šolstvu med študente s posebnimi potrebami uvrstijo tudi študenti z avtizmom. Natančnost definicije je pomembna za večjo inkluzijo in enake možnosti za vse študente, ne glede na njihove izzive, so zapisali v sporočilu za javnost.
Številne ustanove, strokovnjaki in nevladne organizacije so si vrsto let prizadevali za ustrezno in natančno definicijo študentov s posebnimi potrebami, s ciljem zagotoviti, da so pravice in potrebe te skupine v celoti priznane in upoštevane. V zvezi za avtizem menijo, da bi posplošena definicija, kot je predlagana v spremembah zakona, lahko izključila posameznike z motnjami avtističnega spektra iz obsega študentov s posebnimi potrebami.
Osebe z motnjami avtističnega spektra bi ob tej spremembi po navedbah zveze lahko ostale brez ključnih prilagoditev, kot so prilagoditve pri izpitih, podpora v obliki osebnega asistenta ali specifične učne strategije. Posledično bi to lahko imelo dolgotrajne negativne učinke na njihovo vključevanje v študijski proces in uspešnost študija, so poudarili v zvezi.
V novem osnutku zakona o visokem šolstvu so študenti s posebnimi potrebami opredeljeni v 114. členu, ki določa, da so to študenti z dolgotrajnimi telesnimi, duševnimi, intelektualnimi ali senzoričnimi okvarami (z okvaro vidne funkcije, gluhi in naglušni študenti, študenti z govorno jezikovnimi motnjami, gibalno ovirani študenti) ter študenti s psihosocialnimi težavami.
"Ta opredelitev ne zajema študentov z avtizmom oz. avtističnimi motnjami. Prav tako teh ne moremo uvrstiti v nobeno izmed navedenih kategorij, ki so v predlogu zakona navedene. Novi zakon jim tako jemlje pravice, pridobljene z zakonom za urejanje položaja študentov v letu 2022 in to brez utemeljitve in strokovne podlage," so zapisali.
Po navedbah Svetovne zdravstvene organizacije so motnje avtističnega spektra, avtizem, raznolika skupina stanj. Zanje je značilna določena stopnja težav v socialni interakciji in komunikaciji. Ker je avtizem stanje, ki traja celo življenje, se tudi zveza pri svojem delu srečuje s študenti in njihovimi družinami, ki poiščejo strokovno pomoč. Zato menijo, da študenti z avtizmom, kot samostojna kategorija študentov s posebnimi potrebami, nikakor ne smejo biti izvzeti iz zakona o visokem šolstvu.
Predlagajo, da se ohrani opredelitev študentov s posebnimi potrebami, zapisana v predlogu zakona o visokem šolstvu po javni obravnavi, ki med študente s posebnimi potrebami vključuje tudi študente z motnjami avtističnega spektra (113. člen).
V zvezi so pripravljeni aktivno sodelovati pri oblikovanju potrebnih prilagoditev za študente z avtizmom v študijskem procesu.
Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja
Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija
T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si
PONUDBA
Predstavitev portala
Zakonodaja
Sodna praksa
Strokovne publikacije
Komentarji zakonov
Zgledi knjiženj
Priročniki
Obveščanja o zakonodajnih novostih
TFL AI
TFL IZOBRAŽEVANJA
TFL SVETOVANJE
TFL BREZPLAČNO
Brezplačne storitve
Preizkusite portal TFL
E-dnevnik Lex-Novice
E-tednik TFL Glasnik
Dodatni članki