TFL Vsebine / Dodani članki / Postopki s pogajanji po ZJN-3: vrste, pogoji in up

Postopki s pogajanji po ZJN-3: vrste, pogoji in uporaba v praksi

Postopki s pogajanji predstavljajo eno izmed najbolj prilagodljivih oblik javnega naročanja v Sloveniji. Zakon o javnem naročanju (ZJN-3) jih predvideva v treh različnih oblikah, ki omogočajo, da se naročnik s ponudniki pogaja o vsebini ponudb. Pogajanja omogočajo iskanje boljših rešitev, usklajevanje podrobnosti ali optimizacijo stroškov, vendar so tovrstni postopki dovoljeni le v točno določenih okoliščinah.

Vrste postopkov s pogajanji po ZJN-3

ZJN-3 opredeljuje tri vrste postopkov s pogajanji:

  • Konkurenčni postopek s pogajanji (44. člen),
  • Postopek s pogajanji z objavo (45. člen),
  • Postopek s pogajanji brez predhodne objave (46. člen).

Vsaka izmed teh oblik ima svoj namen, pravno podlago, potek in pogoje uporabe, kar mora naročnik upoštevati že pri načrtovanju postopka.

Konkurenčni postopek s pogajanji 

Ta postopek je dopusten le na splošnem področju in v posebnih primerih, ko standardni postopki ne omogočajo zadostne opredelitve predmeta naročila ali ko so bile v prejšnjih postopkih prejete le neskladne ponudbe.

Pogoji za uporabo vključujejo:

  • naročilo vključuje projektiranje ali inovativne rešitve;
  • tehničnih specifikacij ni mogoče jasno določiti;
  • potrebe naročnika ni mogoče zadovoljiti brez prilagoditev obstoječih rešitev;
  • v odprtem ali omejenem postopku so bile prejete le nedopustne ponudbe.

Potek postopka:

  • Naročnik objavi obvestilo o naročilu, na katerega se lahko prijavi vsak gospodarski subjekt.
  • Po pregledu prijav povabi izbrane kandidate k oddaji prve ponudbe.
  • Sledi ena ali več faz pogajanj, v katerih naročnik izboljšuje ponudbe.
  • Ko zaključi pogajanja, pozove k predložitvi končnih ponudb in izvede izbor.

Posebnost: Naročnik si lahko že v obvestilu pridrži pravico, da naročilo odda brez pogajanj – na podlagi prvotno prejetih ponudb.

Postopek s pogajanji z objavo 

Ta postopek se uporablja izključno na infrastrukturnem področju, kamor sodijo naročila s področja energetike, transporta, vodnega gospodarstva in poštnih storitev. Po vsebini je zelo podoben konkurenčnemu postopku s pogajanji, vendar je njegova uporaba omejena na določene sektorje.

Značilnosti postopka:

  • Objavi se povabilo k sodelovanju, na katerega se lahko prijavijo vsi zainteresirani subjekti.
  • Naročnik izbere ustrezne kandidate in jih povabi k pogajanjem.
  • Pogajanja se izvajajo z namenom izboljšanja vsebine ponudb.
  • Naročilo se odda na podlagi izpopolnjenih ponudb.

Prednost tega postopka je večja prožnost, še posebej kadar predmet naročila zahteva natančno usklajevanje tehničnih rešitev ali izvajalskih pogojev.

Postopek s pogajanji brez predhodne objave 

To je najbolj izjema oblika postopka s pogajanji in jo ZJN-3 dopušča le v posebnih, zakonsko določenih primerih. Uporablja se takrat, ko druge oblike postopkov niso možne ali primerne zaradi izrednih okoliščin.

Postopek se lahko uporabi, če:

  • v prejšnjem odprtem ali omejenem postopku ni bilo prejetih dopustnih ponudb;
  • naročilo lahko izvede le en ponudnik (npr. zaradi tehničnih razlogov, ekskluzivnih pravic);
  • je potrebno ukrepati zaradi skrajne nujnosti (npr. naravne nesreče, izredni dogodki);
  • gre za dopolnilne storitve ali blago, ki so tesno povezani s prejšnjim naročilom.

Kako poteka?
V tem postopku ni javne objave. Naročnik neposredno povabi enega ali več ponudnikov, s katerimi izvede pogajanja o ponudbi in sklene pogodbo. Vsak tak postopek mora biti natančno utemeljen in dokumentiran, saj predstavlja velik odmik od načela transparentnosti.

Čeprav postopki s pogajanji omogočajo več fleksibilnosti, z njimi prihajajo tudi večje odgovornosti. Naročnik mora v vsakem primeru poskrbeti za strogo dokumentacijo postopka, jasno obrazložitev izbire postopka ter spoštovanje načel enake obravnave vseh ponudnikov.

Povezani članki:

Javno naročilo male vrednosti in evidenčno javno naročilo

Javno naročilo male vrednosti je postopek, namenjen oddaji naročil pod določenim vrednostnim pragom, ki omogoča hitrejše in manj kompleksno javno naročanje. Čeprav gre za poenostavljen postopek, ostaja ključna zahteva objava obvestila o naročilu, saj se s tem zagotavlja transparentnost in enaka obra...

Preberi več

Kaj so javna naročila male vrednosti?

Javna naročila male vrednosti so posebna oblika javnega naročanja, pri kateri se naročila oddajajo na nekoliko poenostavljen način, ker njihova ocenjena vrednost ne presega določenega zakonskega praga. Tudi pri javnih naročilih male vrednosti gre za pisno sklenjeno pogodbo med naročnikom (npr. držav...

Preberi več

Omejeni postopek javnega naročanja – kako poteka in kdaj se uporablja

Omejeni postopek je ena izmed osnovnih vrst postopkov javnega naročanja, ki ga določa Zakon o javnem naročanju (ZJN-3). V primerjavi z odprtim postopkom omogoča večjo selektivnost pri izbiri ponudnikov, saj poteka v dveh fazah. Takšen pristop je zlasti primeren za kompleksnejša naročila, pri katerih...

Preberi več

Kako poteka e-javno naročanje v Sloveniji?

E-javno naročanje je sodobna in v celoti digitalizirana oblika izvajanja javnih naročil v Sloveniji. V času, ko transparentnost, učinkovitost in enakost dostopa do javnih sredstev postajajo ključne vrednote, e-javno naročanje omogoča poenostavljeno, pregledno in zakonsko skladno upravljanje postopko...

Preberi več
BREZPLAČNI PREIZKUS

Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja

Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija

T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si

 
x - Dialog title
dialog window