TFL Vsebine / Dodani članki / Kaj lahko stori naročnik, če je po sklenitvi pogod

Kaj lahko stori naročnik, če je po sklenitvi pogodbe o javnem naročilu nezadovoljno z izvajalcem?

Javna naročila so ključni instrument za delovanje javnega sektorja in zagotavljanje storitev ali blaga, ki ga potrebujejo naročniki. Toda v praksi se žal pogosto zgodi, da naročnik po podpisu pogodbe ugotovi, da izvajalec ne izpolnjuje pogodbenih obveznosti, dela opravlja nekakovostno, zamuja z roki ali pa celo pride do resnejših kršitev. V takšnih primerih se pojavi vprašanje: kakšne možnosti ima naročnik, da zaščiti svoje interese?


V nadaljevanju predstavljamo pregled pravnih sredstev in praktičnih korakov, ki so naročniku na voljo, kadar je nezadovoljen z izvajalcem izbranim v postopku javnega naročanja.

Pregled pogodbe

Vsak spor med naročnikom in izvajalcem se začne pri sklenjeni pogodbi. Ta je temelj, na katerem je mogoče graditi pravne ukrepe. Pogodbe o javnem naročilu pogosto vsebujejo določila o:

  • pisnih opominih in rokih za odpravo nepravilnosti,
  • pogodbenih kaznih za zamudo ali slabo izvedbo,
  • finančnih zavarovanjih (npr. bančna garancija za dobro izvedbo del).

Če je naročnik nezadovoljen z izvajanjem pogodbe, je prvi korak običajno pisni opomin izvajalcu. V njem mora naročnik jasno navesti ugotovljene pomanjkljivosti in mu določiti primeren rok za odpravo. S tem si naročnik zagotovi dokazno podlago, da je izvajalca opozoril na kršitve.

Pogodbena kazen in unovčenje zavarovanj

Če pogodba vsebuje določbo o pogodbeni kazni, jo naročnik lahko uveljavlja, kadar izvajalec zamudi z roki ali delo opravi nekakovostno. Pogodbena kazen je učinkovito preventivno sredstvo, saj izvajalca finančno motivira za pravilno in pravočasno izpolnitev.

Poleg tega lahko naročnik unovči finančna zavarovanja, ki jih je izvajalec predložil ob podpisu pogodbe. Najpogosteje gre za bančno garancijo za dobro izvedbo posla. Če izvajalec krši pogodbo, ima naročnik pravico zahtevati izplačilo garancije, s čimer pokrije del nastale škode.

Uveljavljanje pravic po Obligacijskem zakoniku

Kadar pogodba ne vsebuje posebnih določb, se uporabijo splošna pravila Obligacijskega zakonika (OZ). Ta naročniku omogoča:

  • odpravo napak: naročnik lahko od izvajalca zahteva, da popravi napake pri izvedbi del ali dobavi blaga;
  • znižanje plačila: če napake niso odpravljene, ima naročnik pravico zahtevati nižje plačilo;
  • odškodninski zahtevek: če zaradi zamude ali slabe izvedbe nastane škoda (npr. dodatni stroški, izgubljeni prihodki), lahko naročnik zahteva njeno povrnitev (239. in 243. člen OZ).

Ta sredstva so pogosto uporabljena, saj naročniku omogočajo, da pridobi povračilo škode, ne da bi takoj prekinil pogodbeno razmerje.

Odstop od pogodbe – skrajni ukrep

Če izvajalec resno krši pogodbo in naročnik zaradi tega izgubi interes za nadaljnje sodelovanje, pride v poštev odstop od pogodbe. Razloge za odstop urejata tako OZ kot tudi ZJN-3.

Odstop po Obligacijskem zakoniku

Po OZ lahko naročnik odstopi od pogodbe, če izvajalec:

  • ne izpolni obveznosti v dogovorjenem roku,
  • opravi delo z napakami,
  • stori drugo bistveno kršitev pogodbe.

Odstop po Zakonu o javnem naročanju

Zakon o javnem naročanju (ZJN-3) vsebuje še posebne razloge za odstop (96. člen), in sicer:

  • kadar pride do bistvene spremembe pogodbe, ki bi zahtevala nov postopek javnega naročila,
  • kadar se naknadno izkaže, da bi moral biti izvajalec izločen (npr. zaradi davčnih dolgov),
  • kadar je pogodba posledica hudih kršitev prava EU, kar ugotovi Sodišče Evropske unije.

Odstop je vedno najtežja odločitev, saj pomeni prekinitev sodelovanja in pogosto tudi začetek novega postopka javnega naročila. Zato se ga je treba lotiti premišljeno in ob pravni podpori.

Izpodbijanje pogodbe po ZPVPJN

V izjemnih primerih lahko pride v poštev tudi izpodbijanje pogodbe po Zakonu o pravnem varstvu v postopkih javnega naročanja (ZPVPJN), natančneje po njegovem 44. členu. To velja, kadar je bila pogodba sklenjena na podlagi hudih kršitev postopka javnega naročanja, na primer:

  • če je bila pogodba sklenjena brez obveznega postopka,
  • če je bila pogodba bistveno spremenjena v nasprotju z ZJN-3,
  • če je pogodba posledica kaznivega dejanja.

Gre za skrajno možnost, ki jo sodišča uporabljajo le v posebej težkih primerih.

Kako kot naročnik učinkovito zaščititi svoje interese?

Da bi naročnik učinkovito zaščitil svoje interese, je priporočljivo, da sledi naslednjim korakom:

  • Temeljita analiza pogodbe
  • Dokumentiranje kršitev
  • Pisni opomin izvajalcu
  • Pravna podpora
  • Načrt za nadaljevanje projekta

Tveganja pri ukrepanju

Naročniki morajo biti pozorni na dve ključni tveganji:

  • neupravičen odstop od pogodbe: če naročnik odstopi brez pravne podlage, lahko izvajalec zahteva odškodnino,
  • časovne in finančne posledice: nov postopek javnega naročanja povzroči zamude in dodatne stroške.

Zato je nujno, da naročnik ukrepa preudarno in šele, ko ima ustrezne dokaze.

S tem ne le zaščiti svoje interese, temveč tudi poskrbi, da javna naročila ostanejo učinkovito orodje za uresničevanje javnih potreb.

Povezani članki:

Kaj je javno naročilo in kako poteka postopek javnega naročanja?

Javno naročilo je zakonsko urejen postopek, preko katerega javni sektor pridobiva blago, storitve ali gradbena dela. Gre za ključni mehanizem, ki zagotavlja učinkovito delovanje države, občin, javnih zavodov in drugih naročnikov, ki upravljajo z javnimi sredstvi. Pri tem je bistvenega pomena, da je ...

Preberi več
BREZPLAČNI PREIZKUS

Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja

Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija

T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si

 
x - Dialog title
dialog window