Portal TFL

STA novice / Na upravnih enotah posamezni primeri sumov prijave fiktivne poroke, večina ovrženih (I) (tema)

petek, 28.2.2025

Ljubljana, 28. februarja (STA) - Na upravnih enotah po navedbah ministrstva za javno upravo zaznavajo posamezne primere sumov prijave fiktivne sklenitve zakonske zveze. Ti so pogosto povezani s pridobitvijo dovoljenja za prebivanje, večino jih po uvedenem ugotovitvenem postopku zavrnejo. Upravne enote pa poročajo tudi o primerih, ko se po zaznanem sumu par poroči drugje.

Pogoje za obstoj in veljavnost zakonske zveze ter postopek prijave in sklenitve ureja družinski zakonik, ki določa, da se morata osebi prijaviti na upravni enoti, pri tem izjavita, da svobodno sklepata zakonsko zvezo in da so izpolnjeni pogoji za njeno veljavnost. Če je vsaj eden v paru tujec in ob prijavi obstajajo razlogi za sum, da nameravata skleniti zakonsko zvezo izključno ali predvsem z namenom pridobitve dovoljenja za prebivanje ali z namenom pridobitve slovenskega državljanstva in nimata namena oblikovati življenjske skupnosti, se izvede poseben ugotovitveni postopek v skladu z zakonom o upravnem postopku, vodi ga upravna enota, so za STA pojasnili na ministrstvu za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti.

Po njihovih pojasnilih mora tako upravna enota v postopku ugotoviti dejansko stanje in izvesti dokaze o vseh pomembnih dejstvih. Kot dokaz se lahko uporabi vse, kar je primerno za ugotavljanje stanja stvari, zlasti pa listine, priče, izjave strank, izvedence in oglede, so našteli. Če kateri od pogojev za obstoj in veljavnost zakonske zveze ni izpolnjen, mora upravna enota vlogo za sklenitev zakonske zveze z odločbo zavrniti.

V Kranju potrdili en sum fiktivne poroke, par se je nato poročil v BiH

Na ministrstvu za javno upravo (MJU) in na upravnih enotah ne vodijo evidenc o sumih neverodostojnosti zakonskih zvez, morebitne dileme pa na upravnih enotah rešujejo skupaj s strankami že pred prijavo sklenitve zakonske zveze, so pojasnili za STA.

Preverjanje na desetih največjih upravnih enotah je po pojasnilih MJU pokazalo, da na petih v preteklih letih niso imeli niti enega tovrstnega primera. To so upravne enote Ljubljana, Koper, Celje, Domžale in Ptuj. Na petih upravnih enotah pa so obravnavali posamezne sume.

V Kranju so v letih 2022, 2023 in 2024 zaznali skupaj pet sumov neverodostojnosti porok. V dveh primerih je šlo za zvezo Slovencev z državljanoma Turčije ter v enem primeru z državljanom Kameruna. Vsi tujci so bili prosilci za mednarodno zaščito, matičarka pa je ocenila, da obstaja sum fiktivne prijave zaradi slabega medsebojnega poznavanja parov. V vseh treh primerih so izvedli zaslišanje in sum ovrgli, poroke so bile sklenjene na kranjski upravni enoti, so navedli na MJU.

V enem primeru pa je pri prijavi sklenitve zakonske zveze Slovenca z državljanko Bosne in Hercegovine obstajal sum fiktivne sklenitve zakonske zveze zaradi posredništva, saj je bil posrednik prisoten že pri eni od predhodnih prijav para. Pri prijavi v Kranju je matičarka zaznala, da je posrednik čakal v avtomobilu pred upravno enoto. V postopku je bil sum potrjen, strankama pa je bila poslana seznanitev pred izdajo negativne odločbe. Stranki sta nato podali umik prijave za sklenitev zakonske zveze na upravni enoti in zakonsko zvezo sklenili v BiH. Podali sta vlogo za naknadni vpis zakonske zveze, sklenjene v BiH, kar so v matičnem registru zabeležili.

Po zaznanem sumu fiktivne poroke v Mariboru se je par poročil drugje

Na mariborski upravni enoti so leta 2022 zaznali sum sklenitve poroke izključno ali predvsem z namenom pridobitve dovoljenja za prebivanje. Prijava za sklenitev zakonske zveze ni bila podana, ampak sta stranki podali izjavo, da se želita poročiti, ker mora eden izmed njiju zapustiti Slovenijo in bi želel podaljšati rok za odhod. Stranki sta bili seznanjeni, da bo upravni organ izvedel posebni ugotovitveni postopek glede ugotavljanja fiktivnosti poroke oz. da bosta pozvani k predložitvi dokazil. Uradnica, ki je postopek vodila, je pozneje ugotovila, da je par medtem že sklenil zakonsko zvezo pri drugi upravni enoti, zato postopka ni izpeljala, temveč je zadevo zaključila s sklepom o ustavitvi.

Kot so pojasnili na MJU, v tem primeru še ni bila podana uradna prijava za sklenitev zakonske zveze, ampak samo izjava brez predložitve listin, ki so pogoj za prijavo zakonske zveze. Če bi bila pri Upravni enoti Maribor uradno podana prijava, bi jo matičarka vnesla v matični register. Dokler pa tega ni, na drugih upravnih enotah ne morejo vedeti, da je želela stranka skleniti zakonsko zvezo že na eni od drugih upravnih enot.

Na Upravni enoti Murska Sobota so en primer suma fiktivne poroke zaznali leta 2020 in enega letu 2022. V obeh primerih je bil razlog za sum povezan s pridobitvijo dovoljenja za prebivanje. Par iz Slovenije in Kosova je pozneje od poroke odstopil, v primeru para iz Slovenije in Ukrajine pa so v postopku ugotovili, da prijava sklenitve zakonske zveze ni bila fiktivna.

Na Upravni enoti Nova Gorica so obravnavali po en primer v letih 2019 in 2022. V primeru državljanov BiH in Afganistana je bil sum podan zaradi neustrezno predloženih listin ob prijavi, v primeru državljanov Nigerije in Slovenije pa zaradi želje sklenitve poroke že po krajšem času bivanja v Sloveniji. V obeh primerih je bila po izvedenih zaslišanjih zakonska zveza sklenjena.

V Novem mestu so leta 2011 zaznali en sum, in sicer v okviru pridobivanja dovoljenja za prebivanje državljana Nigerije. Upravna enota je izvedla zaslišanje, zakonska zveza pa je bila sklenjena.

Za lažno poroko do triletna zaporna kazen

Tudi na ministrstvu za notranje zadeve statistike o primerih suma fiktivnih porok ne vodijo. Na policiji pa so pojasnili, da se lahko sklenitev zakonske zveze na podlagi lažno predstavljenih okoliščin obravnava kot kaznivo dejanje overitve lažne vsebine. "Omenjeno kaznivo dejanje stori tisti, ki spravi pristojni organ ali notarja v zmoto in s tem doseže, da ta v javni listini, zapisniku, knjigi ali poslovni listini potrdi kar koli lažnega, kar naj bi bil dokaz v pravnem prometu. Storilec se za tako kaznivo dejanje lahko kaznuje z zaporom do treh let," so navedli. Ob tem bi lahko bilo poleg osnovnega kaznivega dejanja overitve lažne vsebine po njihovih pojasnilih v nadaljevanju storjeno še katero drugo kaznivo dejanje, denimo zloraba socialnih pravic.

Policija običajno take primere obravnava na podlagi prejetega obvestila. Statističnih podatkov pa ne vodi na način, da bi iz kaznivih dejanj overitve lažne vsebine lahko izločili tista, ki se nanašajo na domnevno lažne poroke, so še dodali.

BREZPLAČNI PREIZKUS

Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja

Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija

T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si

CERTIFIKATI IN EU PROJEKTI

 
x - Dialog title
dialog window