četrtek, 12.9.2024
Ljubljana/Bruselj, 12. septembra (STA) - Pretirana uporaba mobilnih telefonov med otroki vpliva na duševno zdravje in učno uspešnost, potrjuje več raziskav. Tega se zavedajo tudi v slovenskih šolah, ki so po trenutni ureditvi same pristojne za uvedbo morebitnih omejitev. Enotne politike, kot jo imajo v nekaterih državah EU, ni, jo pa na pristojnem ministrstvu načrtujejo.
Več evropskih držav je že uvedlo popolno prepoved uporabe mobilnih naprav v času šolskega pouka, Slovenija pa enotnega pristopa nima. Uporaba mobilnih naprav je prepuščena vsaki posamezni šoli. Te področje urejajo s pravili šolskega reda, pa tudi hišnim redom in vzgojnimi načrti. Na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje so za STA minuli teden zapisali, da glede uporabe mobilnih telefonov v šolah "načrtujejo sistemske spremembe", podrobnejših pojasnil pa niso posredovali.
Po Evropi številne šole uvajajo prepovedi ali omejitve uporabe mobilnih telefonov zaradi rastočih bojazni glede njihovega vpliva na duševno zdravje mladih in socializacijo ter spletnega nasilja. Poenotenih predpisov na ravni EU ni, je pa julija predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen opozorila na problematiko in obljubila, da bo ukrepala, navaja v sredo objavljeni prispevek Evropskega novinarskega središča (ENR).
Slovenske šole z različnimi pristopi, a bolj kot za prepoved, za učenje pravilne rabe
Kot je za STA pojasnila Mojca Mihelič, predsednica Združenja ravnateljev in pomočnikov ravnateljev, ki vključuje osnovne in glasbene šole, ima večina slovenskih osnovnih šol rabo mobilnih telefonov že opredeljeno v šolskih redih. Večina šol po njenih besedah omogoča rabo elektronskih naprav v šoli za šolsko rabo, a na različne načine.
Nekatere šole uporabo popolnoma prepovedujejo, ponekod morajo učenci naprave ob prihodu oddati na za to predvideno mesto, nekatere šole dovoljujejo naprave v torbah, če ne motijo pouka, ponekod je dovoljena uporaba naprav pod nadzorom, je pojasnila Mihelič.
"Če je šola prostor učenja in če učenci ne dobijo lekcije o pametni rabi elektronske naprave doma, je dobro, da se tega naučijo v šoli," je dejala. V nasprotnem primeru učencem sporočamo, da je ta naprava le igrača. Če pa je eden od virov učenja tudi splet, pa je smiselno, da se učenec tega nauči na svoji napravi, meni.
Na vprašanje, ali bi bilo prav, da ministrstvo uporabo mobilnih telefonov oziroma elektronskih naprav uredi na sistemski ravni, je Miheličeva odgovorila, da je po mnenju večine članov združenja prav, da ministrstvo odredi, kje je meja, da pa lahko šole znotraj te meje določijo svoja pravila.
Podoben pristop je tudi v srednjih šolah. Predsednica Zveze srednjih šol in dijaških domov Slovenije Nives Počkar je za STA pojasnila, da se večina srednjih šol v šolskih pravilih odloči za omejitve, ker se sicer dijaki igrajo, gledajo po telefonu, snemajo in ne sledijo pouku.
A popolna prepoved uporabe telefonov v šolah po njenem mnenju ni smiselna, saj lahko telefon uporabljajo tudi za potrebe pouka, bistveno pa se ji zdi, da se mlade nauči, kaj je primerno. "Temu vzgojnemu momentu bi dala večji pomen," je poudarila. V šolah po njenih besedah tudi ne bodo mogli mimo umetne inteligence, zato se ji zdi bolj smiselno, da se dijaki naučijo, kako naj se telefon uporablja za pravo stvar.
"Seveda je najlažje prepovedati uporabo, ampak tisto, kar je prepovedano, je najslajše. Nagibam se k temu, da bi dijake naučili, kaj je smiselno in kaj ne in da bi telefone tudi uporabili pri pouku, ko je to smiselno," je pojasnila Počkar. Sama ne vidi možnosti za ureditev tega področja na sistemski ravni, ampak lahko to naredi vsak učitelj pri svojem predmetu. "Učitelj, ki ima več avtoritete, s telefoni nima težav," je še dodala.
Tudi nekatere raziskave, med njimi je projekt Nordijske osnovne šole, ki ga izvaja Univerza v Helsinkih, dokazujejo, da je povezava med mobilnimi telefoni, šolskim življenjem in učnimi dosežki bistveno bolj kompleksna in da je treba o uporabi mobilnih telefonov razpravljati širše, ne le kot o motečih dejavnikih v šolskem procesu.
Je pa več študij opozorilo na zaskrbljujoče povezave med prekomerno uporabo zaslonov in posledičnim negativnim vplivom na duševno zdravje in učno uspešnost otrok in mladostnikov.
Več evropskih držav je že uvedlo prepovedi mobilnih telefonov v šolah ali omejitev njihove uporabe v šoli
Čeprav se Evropa vse bolj zaveda negativnih učinkov uporabe družbenih medijev in mobilnih telefonov med mladimi, ni poenotenih predpisov za države članice na ravni EU, pač pa se pravila razlikujejo po posameznih državah.
Več evropskih držav je že uvedlo prepovedi mobilnih telefonov v šolah ali omejitev njihove uporabe v šoli. Med njimi so Belgija, Francija, Nizozemska, Italija, Španija in Grčija.
Šole na Nizozemskem so s septembrom uvedle popolno prepoved uporabe mobilnih telefonov po vsej državi. Telefoni v učilnicah srednjih šol so bili prepovedani od začetka leta, ukrep pa je bil z začetkom novega šolskega leta uveden tudi v osnovnih šolah. Telefoni se še vedno lahko uporabljajo v razredu, če so potrebni za izvedbo pouka ali če so učenci od njih odvisni zaradi zdravstvenih razlogov ali invalidnosti, navaja ENR.
V Franciji na 180 šolah pri otrocih med enajstim in petnajstim letom preizkušajo sistem prepovedi uporabe mobilnih telefonov med celotnim šolskim dnevom. Poskus tako imenovane "digitalne pavze" zajema več kot 50.000 učencev in je neke vrste pilotni projekt pred odločitvijo o uveljavitvi takšnega sistema z letom 2025 po vsej državi.
V Belgiji so s tem šolskim letom v več sto francosko govorečih šolah v Bruslju in Valoniji v učilnicah prepovedani mobilni telefoni, navaja ENR. V nizozemsko govoreči regiji Flandriji splošna prepoved telefonov v šolah ne velja, vendar so se nekatere šole odločile, da jo bodo vseeno uvedle.
V Italiji je vlada s tem šolskim letom prepovedala mobilne telefone v učilnicah. Tablice in računalniki se lahko še vedno uporabljajo s soglasjem učiteljev.
V Španiji, kjer so prepovedi in omejitve mobilnih telefonov v šolah že uvedle nekatere avtonomne skupnosti, je letos državni šolski svet soglasno odobril prepoved uporabe mobilnih telefonov v osnovnošolskem izobraževanju in omejitve za srednješolsko izobraževanje, tako da so šole ukrepe začele izvajati tudi drugod po državi.
V Grčiji morajo učenci med poukom mobilne telefone ves čas hraniti v šolskih torbah.
Na Hrvaškem ni enotnih pravil, vendar so nekatere šole že sprejele odločitev o prepovedi uporabe mobilnih telefonov v času, ko so učenci v šoli, torej tudi med odmori, še navaja prispevek ENR, skupnega novinarskega središča evropskih tiskovnih agencij.
Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja
Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija
T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si
PONUDBA
Predstavitev portala
Zakonodaja
Sodna praksa
Strokovne publikacije
Komentarji zakonov
Zgledi knjiženj
Priročniki
Obveščanja o zakonodajnih novostih
TFL AI
TFL IZOBRAŽEVANJA
TFL SVETOVANJE
TFL BREZPLAČNO
Brezplačne storitve
Preizkusite portal TFL
E-dnevnik Lex-Novice
E-tednik TFL Glasnik