Portal TFL

STA novice / Svetovni dan potrošnikov za pravičen trg digitalnih finančnih storitev

torek, 15.3.2022

Ljubljana, 15. marca (STA) - Letošnji svetovni dan pravic potrošnikov v središče postavlja pravičen in pošten trg digitalnih finančnih storitev. Digitalizacija področja finančnih storitev je potrošnikom prinesla številne koristi, a tudi izzive, ki so jim izpostavljeni ranljivi potrošniki in tisti, ki ne želijo poslovati digitalno, poudarjajo na Zvezi potrošnikov Slovenije.

Vsako leto 15. marca zaznamujemo svetovni dan pravic potrošnikov. Ta datum je bil izbran v spomin na govor predsednika ZDA Johna F. Kennedyja, ki je leta 1962 kot prvi voditelj katerekoli države v govoru pred kongresom spregovoril o potrošnikih in njihovih pravicah. Od leta 1983 je 15. marec tudi uradno svetovni dan pravic potrošnikov.

Kot so zapisali v Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS), so digitalne tehnologije v zadnjih letih preoblikovale plačila, posojila, zavarovanja in upravljanje premoženja ter postajajo ključni dejavnik za potrošnike finančnih storitev. Pri tem so digitalne finančne storitve in finančna tehnologija vedno bolj razširjene, tudi v Sloveniji.

Trend negotovinskega plačevanja je močno pospešila tudi pandemija covida-19. Po podatkih Banke Slovenije, ki jih navaja ZPS, se je število uporabnikov spletne banke od leta 2015, ko jih je bilo 791.460, do konca tretjega četrtletja lani povečalo na 1,03 milijona. Še bolj izrazita pa je bila rast števila uporabnikov mobilne banke, teh je bilo konec leta 2015 207.106, ob koncu lanskega tretjega četrtletja pa že 1,08 milijona.

V organizaciji Consumers International, ki združuje 200 potrošniških skupin iz 100 držav, ocenjujejo, da bo do leta 2024 po vsem svetu število potrošnikov, ki se poslužuje digitalnih finančnih storitev, preseglo 3,6 milijarde. Kot opozarjajo, digitalizacija finančnih storitev prinaša številne prednosti, a lahko poveča verjetnost, da bodo najbolj ranljive skupine ostale v ozadju.

"Zagotovo pospešen tehnološki razvoj na finančnem področju za mnoge prinaša številne prednosti. 'Digitalno' namreč ne pomeni več samo uporabe kartice in vnosa PIN-kode za plačilo v trgovini. A za vse več finančnih transakcij potrebujemo najnovejše pametne telefone in mobilne aplikacije, ki zahtevajo veliko mero spretnosti, pri čemer ne gre pozabiti, da vsi pač ne morejo ali zmorejo poslovati digitalno," je opozorila predsednica ZPS Breda Kutin.

Kutinova pri tem posebej izpostavlja težave starejših, ker nimajo pametnih telefonov, saj je njihova uporaba zanje prezapletena, ali pa si jih ne morejo privoščiti. Spomnila pa je tudi na tiste prebivalce, ki iz različnih razlogov ne želijo poslovati digitalno in imajo kot potrošniki pravico izbire.

ZPS zato v komunikaciji z bankami, Banko Slovenije in Evropsko komisijo izpostavlja, da je v procesu digitalne preobrazbe treba poskrbeti za vse skupine potrošnikov. A vrzel med tistimi, ki so jim te poti dostopne, in tistimi, ki jim niso, se poglablja, poudarjajo.

Na ZPS so ob tem pozvali k pomoči ukrajinskim beguncem na področju poslovanja z bankami. Ukrajinski begunci bi morali imeti lažji dostop do osebnega računa v EU ter bolj učinkovit in ugodnejši dostop do denarnih nakazil iz Ukrajine, saj trenutno obstajajo visoke provizije in stroški za prenos, so navedli.

Ob svetovnem dnevu pravic potrošnikov so na ZPS ponovno spomnili, da v Sloveniji še vedno nimamo Nacionalnega programa za varstvo potrošnikov. Na zvezi zato pred prihajajočimi volitvami pripravljajo predloge ključnih ukrepov in prioritet, za katere pričakujejo, da bodo zapisani in operacionalizirani v koalicijski pogodbi nove vlade.

BREZPLAČNI PREIZKUS

Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja

Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija

T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si

CERTIFIKATI IN EU PROJEKTI

 
x - Dialog title
dialog window