nedelja, 8.8.2021
Ljubljana, 08. avgusta (STA) - Ministrstvo za infrastrukturo je prejšnji teden v javno obravnavo dalo predlog zakona o javnem potniškem prometu. Ta določa pravni okvir za zagotovitev učinkovitega javnega potniškega prometa in povečanje števila potnikov. Temelji na načelu vzpostavitve delujočega, učinkovitega in cenovno dostopnega javnega potniškega prometa.
Kot pojasnjujejo na ministrstvu za infrastrukturo, število potnikov, ki uporabljajo javni prevoz v Sloveniji, neprestano pada. Prevladujoča oblika prevoza so osebni avtomobili, s katerimi se opravi 84 odstotkov vseh prevoženih kilometrov in 68 odstotkov potovanj, medtem ko se z javnim prevozom opravi zgolj 4,5 odstotka potovanj.
Razlogi za takšno stanje so različni. Poleg tega, da so osebni avtomobili v Sloveniji cenovno dostopni širši javnosti, narašča tudi število deljenja prevozov. Povezanost storitev javnega prevoza je na drugi strani nezadostno razvito, zlasti je premalo intermodalnih prestopnih točk. Vozni redi med seboj niso usklajeni, čas potovanja z javnim prevozom je nekonkurenčen, železniške prevozne storitve pa niso dovolj pogoste.
Prav tako ni uveljavljena enotna vozovnica za uporabo več načinov prevoza s strani različnih operaterjev. Veliko prestopnih točk, postaj in postajališč ne zagotavlja varnih in udobnih zbirališč, zadostnih informacij, dostopa in možnosti prestopanja. Vozila, s katerimi se izvaja javni potniški promet, so večinoma zastarela, sistem Park and Ride (P+R) pa še ni bil splošno uveljavljen.
"Vse navedeno onemogoča uveljavitev javnega potniškega prometa kot atraktivne, stroškovno učinkovite in primerljive alternative oblike prevoza," so izpostavili na ministrstvu. Kot so poudarili, področje javnega potniškega prometa v Sloveniji ni enotno urejeno, niti ni predvidene posebne strategije njegovega razvoja ali upravljanja.
Sistem javnega potniškega prometa tudi nima enotnega upravljavca, ki bi področje celovito urejal, od izvajanja strateških usmeritev, spremljanja potreb potnikov, določanja optimalne organizacije prevoza do priprave načrta in obsega financiranja. Kljub poskusom ustanovite upravljavca javnega potniškega prometa na nacionalni ravni v obliki javne agencije je področje ostalo neurejeno.
Od leta 2007 dalje ministrstvo za infrastrukturo izvaja projekt integriranega javnega potniškega prometa, ki naj bi zagotovil pogoje za poenostavitev uporabe javnega prevoza in cenovne dostopnosti storitev javnega potniškega prometa. V okviru projekta so bila pripravljena izhodišča in strokovna podlaga, med drugim je bila uvedena tudi enotna vozovnica za dijake in študente.
V letu 2019 so bile s spremembo zakona o prevozih v cestnem prometu uveljavljene posamezne določbe za vzpostavitev integriranega sistema javnega potniškega prometa. Vendar je za učinkovito in celostno integracijo potrebno celoviteje spremeniti obstoječo zakonodajo, zlasti pa urediti pristojnosti in zakonodajo na nacionalni ravni, ugotavljajo na ministrstvu.
Zato so se lotili priprave novega zakona, ki bi bil podlaga za optimizacijo organizacije in upravljanja javnega prevoza. S tem predlogom se dosedanji, pretežno sektorski pristop za posamezne oblike javnega prevoza nadomešča s celostnim pristopom. Določa se tudi ustanovitev upravljavca javnega potniškega prometa, organiziranega kot družba z omejeno odgovornostjo in z ustanoviteljem Republiko Slovenijo.
Kot izpostavljajo na ministrstvu, trenutna ureditev sistema integriranega javnega potniškega prometa ni zadovoljiva. Predlog zakona pa sistem nadgrajuje in zasleduje cilje, kot so dopolnitev sistema enotne vozovnice, integracija virov financiranja javnega potniškega prometa in uvedba razvejanega omrežja prevoznih storitev z vzpostavitvijo intermodalnih prestopnih točk.
Predlog zakona spreminja obstoječi sistem financiranja javnega potniškega prometa na način, da se na enotnem računu zbira in upravlja z vsemi viri financiranja javnega potniškega prometa, ki se za financiranje gospodarske javne službe v državni pristojnosti zagotavljajo na državni in lokalni ravni ter iz zasebnih virov.
Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja
Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija
T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si
PONUDBA
Predstavitev portala
Zakonodaja
Sodna praksa
Strokovne publikacije
Komentarji zakonov
Zgledi knjiženj
Priročniki
Obveščanja o zakonodajnih novostih
TFL AI
TFL IZOBRAŽEVANJA
TFL SVETOVANJE
TFL BREZPLAČNO
Brezplačne storitve
Preizkusite portal TFL
E-dnevnik Lex-Novice
E-tednik TFL Glasnik
Dodatni članki