četrtek, 12.11.2020
Ljubljana, 12. novembra (STA) - AVK je ob novici, da nekateri ponudniki pogonskih goriv ne objavljajo cen na informacijskih panojih ob bencinskih servisih, izpostavila, da ima kakovostno informiranje potrošnikov znatne koristi za kakovosten razvoj konkurence. Zato predlaga ureditev informiranja potrošnikov glede maloprodajnih cen pogonskih goriv. Za to se zavzemajo tudi v ZPS.
Cene naftnih derivatov je vlada regulirala od leta 2000 do oktobra letos. Za liberalizacijo cen za neosvinčen 98-oktanski bencin in kurilno olje se je odločila spomladi 2016, jeseni 2016 pa so se lahko prosto določale cene 95-oktanskega in dizelskega goriva, ki se prodaja na servisnih prometnih površinah avtocest in hitrih cest. Od oktobra velja popolna deregulacija cen, saj je vlada liberalizirala še cene obeh energentov na bencinskih servisih zunaj omrežja avtocest in hitrih cest.
Petrol cen ne objavlja več na informacijskih tablah, temveč le na točilnem avtomatu ob dvigu iztakalne ročke pred začetkom točenja goriva. Kot so v družbi povedali za Večer, nameravajo predvidoma do sredine prihodnjega leta postaviti zunanje prikazovalnike cen na večini prodajnih mest v Sloveniji. "Petrol omogoča vpogled v aktualne cene goriva za vsa prodajna mesta na spletni strani, v mobilni aplikaciji, klicnem centru in na obcestnih prikazovalnikih cen, ki so nameščeni na nekaterih prodajnih mestih," so dodali za časnik.
AVK je že v raziskavi leta 2017 ugotovila, da so nekateri ponudniki na nekaterih bencinskih servisih prenehali objavljati cene na informacijskih panojih. Agencija je navedla, da transparentno obveščanje potrošnikov vodi v njihovo bolj racionalno obnašanje, s tem pa pomembno prispeva k razvoju čim bolj konkurenčnega okolja na tem trgu. "Večja je informiranost potrošnikov, manjša je možnost protikonkurenčnega vedenja ponudnikov, kamor spada tiho dogovarjanje o cenah," so poudarili v AVK.
AVK je takrat ocenil, da bi bilo dobro za razvoj konkurence, če bi pristojno ministrstvo zavezalo ponudnike na način, da bi sistemsko uredilo zahtevo po javni objavi cen na informacijskih tablah ob posameznem bencinskem servisu, kar danes ni urejeno, ažurno poročanje ponudnikov o cenah z navedeno obvezno periodiko spreminjanja cen na določen dan in uro v tednu, kar je danes delno urejeno, ter razvoj aplikacije, kar je delno urejeno, saj manjka uradna aplikacija z možnostjo razvrstitve bencinskih servisov od najcenejšega do najdražjega za posamezno vrsto goriva v želenem radiju.
"V skladu z odredbo o podatkih, ki jih morajo distributerji naftnih derivatov in drugi zavezanci zagotavljati ministrstvu, morajo ponudniki javiti spremembo najmanj uro pred spremembo, kar je neustrezno. Cena goriva se trenutno lahko spreminja vsako uro, kar predstavlja možnost neupravičenih in potencialno manipulativnih nihanj cen goriv vsako uro. Primernejša rešitev je največ enkrat dnevno povišanje cen in neomejeno zniževanje cen, kot je to urejeno v Avstriji," so izpostavili v AVK.
Podobno ugotavljajo v Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS), zato so v začetku oktobra na gospodarsko ministrstvo naslovili poziv, naj vzpostavi "konkretna pravila in učinkovit sistem nadzora nad cenami, s katerim bi preprečili nepotrebno zmedo ali oškodovanje potrošnika". Tudi v ZPS se zavzemajo za natančna pravila, povezana z možnostmi spreminjanja cen skozi dan, in za primer dajejo Avstrijo, kjer po 12. uri trgovci ne smejo zviševati cen. Kot primer dobre prakse izpostavljajo tudi obveščanje o ceni goriva za vsaj naslednja dva bencinska servisa ob avtocesti.
Na ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo so v odgovoru ZPS zapisali, da niso predvidene nobene omejitve glede možnosti spreminjanja cen naftnih derivatov. Zakonodaja v zvezi z oglaševanjem cen ne predpisuje posebnih obveznosti, določeno je, da mora podjetje pred sklenitvijo pogodbe na jasen in razumljiv način zagotoviti informacije o končni ceni blaga ali storitve. Ministrstvo je marca 2019 za potrebe obveščanja potrošnikov o cenah naftnih derivatov vzpostavilo spletno aplikacijo goriva.si, so navedli.
V AVK so spomnili, da po deregulaciji cen lahko delujejo le v okviru svojih pristojnosti, kot izhajajo iz zakonodaje s področja varstva konkurence, zlasti ugotavljanje prepovedanih omejevalnih sporazumov med podjetji in zlorabe prevladujočega položaja podjetja na trgu. "Ti postopki pa so praviloma zaradi svoje kompleksne narave dolgotrajni in niso namenjeni takojšnjemu blaženju posledic kratkotrajnega nihanja cen. Agencija bo spremljala razmere na predmetnem trgu in po potrebi ukrepala v skladu s svojimi pooblastili," so še zapisali.
Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja
Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija
T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si
PONUDBA
Predstavitev portala
Zakonodaja
Sodna praksa
Strokovne publikacije
Komentarji zakonov
Zgledi knjiženj
Priročniki
Obveščanja o zakonodajnih novostih
TFL AI
TFL IZOBRAŽEVANJA
TFL SVETOVANJE
TFL BREZPLAČNO
Brezplačne storitve
Preizkusite portal TFL
E-dnevnik Lex-Novice
E-tednik TFL Glasnik
Dodatni članki