torek, 24.9.2019
Ljubljana, 24. septembra (STA) - Letalska družba Adria Airways je po skoraj 60 letih pristala na trdih tleh. Zaradi pomanjkanja finančnih sredstev je odpovedala skoraj vse lete, napovedane za danes in sredo. Na ljubljanskem letališču je bilo dopoldne predvsem med tujci čutiti veliko nezadovoljstva, vlada pa družbi kljub prošnjam in grožnji s stečajem ne bo pomagala.
Adria je v ponedeljek zvečer sporočila, da zaradi "trenutno nezagotovljenega dostopa do svežega denarja, ki ga letalski prevoznik potrebuje za nadaljnje letalske operacije", začasno prekinja izvajanje vseh svojih letalskih operacij iz in v vse svoje baze. Po poročanju medijev se je v ponedeljek ob 21. uri iztekel "ultimat Adrie Airways", da jim država da štiri milijone evrov premostitvenega posojila oziroma poroštva. Naknadno so iz prevoznika sporočili, da bodo izvedli le dva leta iz Frankfurta in v to največje vozlišče nemške Lufthanse. Ali to pomeni tudi stečaj Adrie, bo predvidoma znano v prihodnjih dneh.
Vodstvo družbe bo v sredo opravilo ustni obravnavi v zvezi z ohranitvijo operativne licence letalskega prevoznika, po tem pa je pričakovati več podrobnosti o morebitnih ukrepih regulatorja. Agencija za civilno letalstvo po besedah direktorja Roka Marolta redno, iz ure v uro spremlja razmere v letalskem prevozniku, ki je napovedala začasno prekinitev izvajanja vseh svojih letalskih operacij v in iz vseh svojih baz - Ljubljane, Prištine in Tirane.
Kaj začasna prekinitev letenja pomeni za postopek pred agencijo, ni znano. Če bo Adria Airways pristala v stečaju, bo agencija licenco preklicala, delovanje prevoznika pa sicer lahko ustavijo tudi upniki in dobavitelji ali lastniki letal.
Težave letalske družbe, ki se že dalj časa sooča s pomanjkanjem sredstev, zamudami in odpovedmi, so se poglobile prejšnji teden, ko so se zvrstile odpovedi najemnih pogodb za letala, ki jih je družba prodala lizinškim hišam, sedaj pa jih od njih najema. Prejšnji teden je zaradi odpovedi pogodbe najprej ostala brez dveh letal bombarider CRJ 900 lizinške družbe Trident Aviation Leasing Service, ki sodi v skupino Falko.
Sedaj s končanjem sodelovanja grozi tudi ameriška družba Aero Century. Tej je, kot so navedli na svoji spletni strani, Adria v petek že vrnila eno od letal, v ponedeljek so Američani preklicali pogodbo še za dve letali in če Adria ne bo poravnala dolgov do petka, bodo odpovedali še najemno pogodbo za četrto od letal, ki jih je imela v najemu.
Pred informacijskimi okenci Adrie Airways na brniškem letališču so se danes vile dolge vrste. Potniki so bili zaradi odpovedi vseh Adrijinih letov nejevoljni, še posebej zato, ker so za odpovedi večinoma izvedeli šele na letališču. Nekateri so kritični tudi, da jim Adria ne pomaga pri reševanju nastalih težav.
Osebje Fraporta Slovenije, ki upravlja z letališčem, jim je pomagalo z informacijami. Zjutraj je upravljavec letališča na svoje stroške za potnike organiziral tudi prevoz z letališča. Zakonodaja EU potnikom v primeru, da potovanje ne poteka, kot je bilo predvideno, sicer zagotavlja več pravic. Letalske družbe jim morajo zagotoviti informacije, izbiro med povračilom cene vozovnice ali spremembo poti do cilja ter oskrbo, lahko pa celo izplačati odškodnino, ob dogajanju v Adrii Airways pravijo v Evropskem potrošniškem centru Slovenija.
Težave Adrie Airways vplivajo tudi na hotelirje, ki bodo v sredo na sestankom s Turizmom Ljubljana in prevoznikoma GoOpti in Nomago, ki povezujeta Ljubljano z letališči, iskali rešitve. "Samo pri nas, v hotelih Slon in City hotelu, imamo dnevno odpovedanih približno pet odstotkov rezervacij," je pojasnil direktor teh hotelov Gregor Jamnik.
V turističnih agencijah so medtem zagotovili, da so poskrbeli za vse današnje povratke svojih strank, ki so se s čarterskimi poleti odpravili na dopust, in da bo tako tudi v prihodnje. Zaradi Adrijinih težav so zaskrbljeni tudi gospodarstveniki. Bolj kot na lastne nevšečnosti zaradi odpovedi letov opozarjajo na veliko gospodarsko škodo, ki bi jo zaradi tega lahko utrpela država.
To je izpostavil tudi minister za gospodarstvo Zdravko Počivalšek, ki je ocenil, da bi letalskega prevoznika pred propadom še lahko rešili z dobro zastavljenim načrtom prestrukturiranja in v dogovoru z upniki. Poudaril pa je, da država ob obstoječi lastniški strukturi v družbo ne bo vložila niti evra, saj meni, da so za slabe razmere v družbi krivi tudi lastniki, sklad 4K Invest. Po privatizaciji iz leta 2016 in napovedih, da bo novi lastni družbo dokapitaliziral, naj bi rezultate popravljali s finančnimi manevri, prodajo blagovne znamke in letal, obljub pa ni izpolnil.
Da bi država lahko pomagala, pa menijo v Sindikatu prometnih pilotov Slovenije. "Zavedamo se nezavidljivega položaja, vendar verjamemo, da se lahko nastala situacija reši v sodelovanju z državo," je zapisal predsednik sindikata Luka Radovic.
Ministrstvo za infrastrukturo je medtem pripravilo predlog zakona, ki bi, če bo to potrebno, omogočil subvencioniranje nekaterih letalskih linij. Predlog zakona je že medresorsko usklajen in ga bodo predvidoma še ta teden poslali v vladno obravnavo. Težave Adrie Airways pa odmevajo tudi po parlamentarnih hodnikih. Med možnimi rešitvami za največjega slovenskega letalskega prevoznika predstavniki poslanskih skupin omenjajo stečaj in nato intervencijo države.
Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja
Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija
T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si
PONUDBA
Predstavitev portala
Zakonodaja
Sodna praksa
Strokovne publikacije
Komentarji zakonov
Zgledi knjiženj
Priročniki
Obveščanja o zakonodajnih novostih
TFL AI
TFL IZOBRAŽEVANJA
TFL SVETOVANJE
TFL BREZPLAČNO
Brezplačne storitve
Preizkusite portal TFL
E-dnevnik Lex-Novice
E-tednik TFL Glasnik
Dodatni članki