petek, 21.6.2019
Ljubljana, 21. junija (STA) - Ministrstvo za infrastrukturo je v medresorsko usklajevanje poslalo osnutek novele zakona o pravilih cestnega prometa. Ta uvaja višje kazni za uporabo telefona med vožnjo ter ureja vožnjo avtonomnih vozil in območje skupnega prometnega prostora. Ukinja strožje kaznovanje kolesarjev zaradi alkoholiziranosti v primerjavi z vozniki motornih vozil.
S spremembo 105. člena zakona, ki ureja prepoved vožnje vozila v cestnem prometu pod vplivom alkohola, bi tudi izbrisali določbo, ki nalaga kaznovanje voznika, ki ne potrebuje vozniškega dovoljenja, tudi če ima do vključno 0,5 grama alkohola na kilogram krvi, kar je vodilo v strožje kaznovanje kolesarjev kot voznikov avtomobilov. Po novem pa se kazenske točke med drugim tudi ne bi izrekale voznikom mopeda, ki ne presežejo hitrosti 25 kilometrov na uro.
Zaradi vse večje razširjenosti uporabe mobilnih telefonov med vožnjo predlagajo višjo kazen za telefoniranje med vožnjo. Ta je za voznike, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja, po novem vključno z uporabniki električnih posebnih prevoznih sredstev, dvignjena s 40 evrov na 120 evrov. Kazen za voznike, ki potrebujejo vozniško dovoljenje, pa se s 120 evrov po predlogu viša na 250 evrov in tri kazenske točke.
Novela pa ureja tudi pogoje preizkušanja in vožnje avtonomnih vozil. Ta morajo biti označena tako, da jih drugi udeleženci v prometu prepoznajo, vozila ne sme voziti voznik začetnik, ves čas pa mora tak avtomobil beležiti vožnjo in okolico vozila. V primeru prometne nesreče morajo biti dani ti podatki uradni osebi za čas 30 sekund pred nesrečo in 30 sekund po tem.
Osnutek novele ureja območje skupnega prometnega prostora, ki ga souporabljajo tako vozniki kot kolesarji in pešci ter ostali udeleženci cestnega prometa, ki pri tem ne smejo ovirati drugih. V takšnem prostoru ni jasne vizualne delitve cestišča in pločnika, primer tega pa je del Slovenske ceste v centru Ljubljane. Najvišja dovoljena hitrost, z nekaterimi izjemami, bi bila 20 kilometrov na uro, če je varno in prometni znaki to določajo, pa tudi 30 kilometrov na uro.
Po novem bi uvedli kazen za voznike motornih vozil in električnih posebnih prevoznih sredstev, kot so električni skiroji, ki na območju skupnega prometnega prostora vozijo tako, da ogrožajo pešce. Za voznike električnih posebnih prevoznih sredstev, ki so mladoletni, je po noveli tudi obvezna čelada. Z globo 120 evrov bi bili kaznovani vozniki električnih skirojev, če pešcem ne omogočijo varnega prečkanja ceste, če so ti že na prehodu za pešce ali stopajo nanj.
Na območjih za pešce je še vedno dovoljen tudi promet uporabnikov posebnih prevoznih sredstev in kolesarjev, vendar le tako, da ne ovirajo pešcev. Po novem pa morajo uporabniki posebnih prevoznih sredstev in kolesarji način in hitrost gibanja prilagoditi razmeram v prometu, njihova hitrost pa ne sme preseči največje hitrosti, s katero se lahko gibajo pešci. Po novem je kazen za neupoštevanje predvidena tudi za uporabnike električnih prevoznih sredstev.
Po trenutnem zakonu o pravilih cestnega prometa ima policist pravico, da voznika pod nedovoljenim vplivom substanc ne pridrži, če se mu začasno zaseže vozilo, kraj postopka pa je neposredno pred domom voznika ali ima voznik zagotovljen prevoz domov. Ta diskrecijska pravica je v noveli ukinjena, po novem obvezno pridržanje pa še vedno traja šest do 12 ur.
Predlagajo tudi vključitev določbe, da se mora udeleženec cestnega prometa ustaviti pred prehodom čez železniško progo, če na drugi strani železniškega prehoda ni dovolj prostora, zaradi česar bi udeleženec ostal na tirih. Za to bi bila zagrožena kazen 500 evrov in pet kazenskih točk.
Po novem lahko policisti tudi vozniku zasežejo motorno vozilo, če vozi s poteklim vozniškim dovoljenjem, podaljšanje dovoljenja pa je pogojeno s predložitvijo zdravniškega spričevala, potrdila o dodatnem usposabljanju voznika začetnika ali potrdila o dodatnem usposabljanju voznika.
Ministrstvo bi prav tako prepovedalo parkiranje tovornih in priklopnih vozil na počivališčih ob avtocestah in hitrih cestah, razen na označenih mestih, časovno pa bi bilo to parkiranje omejeno na 25 ur, razen v primerih omejitve prometa tovornih vozil. To so predlagali, ker v praksi vozniki parkirajo tovorna vozila tudi kadar ne samo počivajo, zato lahko zmanjka potrebnih parkirnih mest za tiste, ki morajo v skladu z veljavno zakonodajo opraviti obvezne počitke med vožnjo ali ustaviti vozilo zaradi omejitev prometa.
Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja
Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija
T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si
PONUDBA
Predstavitev portala
Zakonodaja
Sodna praksa
Strokovne publikacije
Komentarji zakonov
Zgledi knjiženj
Priročniki
Obveščanja o zakonodajnih novostih
TFL AI
TFL IZOBRAŽEVANJA
TFL SVETOVANJE
TFL BREZPLAČNO
Brezplačne storitve
Preizkusite portal TFL
E-dnevnik Lex-Novice
E-tednik TFL Glasnik
Dodatni članki