Portal TFL

STA novice / Potrošniki se pomena varstva zasebnosti še ne zavedajo dovolj

ponedeljek, 28.1.2019

Ljubljana, 28. januarja (STA) - Nova splošna uredba EU o varstvu podatkov (GDPR), ki je začela veljati konec lanskega maja, je potrošnikom precej olajšala varstvo osebnih podatkov in upravljanje z njimi. Vendar pa se ti tega še ne zavedajo dovolj, kar kliče tudi po dodatnem ozaveščanju, so poudarili sodelujoči na okrogli mizi v organizaciji informacijskega pooblaščenca.

EU ima po uvedbi GDPR najstrožja pravila glede varstva zasebnosti, na kar bi morali biti ponosni, je uvodoma poudaril vodja predstavništva Evropske komisije v Sloveniji Zoran Stančič. Pravila, ki jih je prinesla uredba, po njegovih besedah že prinašajo rezultate.

Ti so po besedah informacijske pooblaščenke Mojce Prelesnik zelo jasno vidni, saj je urad informacijskega pooblaščenca od 25. maja lani, ko je uredba stopila v veljavo, do konca leta prejel 598 prijav v zvezi z varstvom osebnih podatkov, v enakem obdobju leta 2017 pa 290. Število odprtih inšpekcijskih zadev se je povečalo za 57 odstotkov na 1029.

Prelesnikova je ob tem poudarila, da je bila panika pred uvedbo GDPR odveč, obenem pa ostajajo področja, kjer je še veliko prostora za izboljšave oz. neizkoriščenih potencialov. Kot enega glavnih takšnih področij je izpostavila na videz brezplačne storitve, kjer uporabniki "plačujejo" z osebnimi podatki.

Novinar in publicist Lenart Kučič je ocenil, da razlog za odstopanja od pravil ni v tem, da se spletni velikani ne bi bali kazni, vendar vsako veliko podjetje vedno tehta med koristmi, ki so posledica kršitev, in višino sankcij zaradi kršitev.

Grožnje, povezane s kršitvami pravic na področju varstva osebnih podatkov, so po njegovih besedah še vedno precej neoprijemljive, zato potrošniki pravice do zasebnosti ne cenijo dovolj. Namestnica informacijskega pooblaščenca Alenka Jerše je kot glavni izziv pri tem navedla to, da se potrošniki odvadijo samodejnega strinjanja z vsemi ponujenimi možnostmi glede varstva zasebnosti.

"Najboljše ozaveščanje so na žalost hude oblike zlorab, ki pridejo v medije," je dejala Jeršetova, predsednik združenja za aktivno promocijo in podporo razvoju digitalnega in interaktivnega oglaševanja IAB Slovenija Zoran Savin pa je izpostavil, da bodo morale biti del rešitve tudi tehnološke novosti.

Po Savinovem mnenju bi morali sicer bolj izpostavljati dobre strani uredbe, po zaslugi katere imamo zdaj "možnost nadzirati celoten sklop osebnih podatkov, kar ni bilo mogoče še nikoli v zgodovini". "Gre za ogromno priložnost, ki je ne izkoriščamo dovolj," je poudaril.

Za svetovanje potrošnikom na tem področju je pristojna tudi Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS), ki po besedah Matjaža Jakina sicer ni prejela veliko prošenj za pomoč. To pripisujejo dobri ozaveščenosti, obenem pa ugotavljajo, da je med potrošniki še premalo dejanskega zavedanja, kako pomembno je varstvo osebnih podatkov.

Izkušnje podjetja pri soočanju z GDPR je predstavila Bojana Pleterski iz Mercatorja, ki je poudarila, da jim je delo precej olajšala že siceršnja skrb za podatke kupcev, ki ji že več let namenjajo precej poudarka. Bolj vestnega varovanja pravic med strankami sicer niso zaznali; zahtev, povezanih z GDPR, je bilo le za vzorec več.

Na dogodku so podelili tudi priznanje ambasador zasebnosti 2019, ki ga je prejela ZPS. Kot so poudarili v uradu informacijskega pooblaščenca, ZPS namreč med drugim vztrajno in zavzeto brani interese potrošnikov na vseh področjih, sodeluje pri razkrivanju nepoštenih praks ter opozarja na pasti glede varne rabe interneta. Njihov angažma vpliva tudi na delovanje podjetij.

BREZPLAČNI PREIZKUS

Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja

Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija

T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si

CERTIFIKATI IN EU PROJEKTI

 
x - Dialog title
dialog window