upravni spor - opustitev cepljenja - odločitev brez upravnega spisa
Opustitev predložitve spisov sodišču onemogoča presojo zakonitosti postopka pred izdajo izpodbijanega akta in presojo skladnosti podatkov izpodbijane odločbe s podatki spisov.
ZNB člen 22a, 22a/2, 22c, 22c/4, 22c/4-2. ZUP člen 9, 146, 146/3, 146/4, 194.
obvezno cepljenje otrok - opustitev cepljenja na predlog staršev - strokovno mnenje komisije - načelo zaslišanja stranke
Po že ustaljeni upravno sodni praksi ima mnenje strokovne komisije naravo izvedenskega mnenja, kar pa ob upoštevanju, da se izpodbijana odločba izda kot odločba v upravnem postopku, katere podlaga je to mnenje, pomeni, da je v skladu z načelom zaslišanja stranke po določbi 9. člena ZUP treba omogočiti stranki, da se pred izdajo odločbe z vsebino mnenja komisije seznani in o njem izreče.
obvezno cepljenje - opustitev cepljenja - upravni spor - začasna odredba - ureditvena začasna odredba - težko popravljiva škoda - javni interes
Iz izpodbijane odločbe ne izhaja dovolj določno, da bi bila škoda na otrokovem zdravju zaradi cepljenja v konkretnem primeru izključena, oziroma da bi bilo tveganje, da bo utrpel zdravstveno okvaro zaradi cepljenja, bistveno manjše od tveganja, ki bi ga zanj predstavljala sama bolezen, ki bi lahko povzročila hujše posledice kot cepljenje. In ker je po mnenju sodišča vsakršna škoda na zdravju tudi že težko popravljiva, je treba zaključiti, da v konkretnem primeru nevarnost takšne škode zaradi cepljenja obstoji in da je zato zakonski pogoj verjetnosti nastanka težko popravljive škode izpolnjen.
obvezno cepljenje otrok - opustitev cepljenja - predlog za opustitev cepljenja - obrazložitev odločbe - strokovno mnenje komisije
Starši otroka morajo biti pred izdajo odločbe, s katero se odloči o predlogu za opustitev cepljenja, seznanjeni s strokovnim mnenjem komisije, ki je po svoji naravi izvedensko mnenje. Odločba pa mora vsebovati vse obvezne sestavine po ZUP, obrazložitev pa mora po 214. členu ZUP obsegati obrazložitev zahtevkov strank in njihove navedbe o dejstvih, ugotovljeno dejansko stanje in dokaze, na katere je le-to oprto, razloge, odločilne za presojo posameznih dokazov, navedbe določb predpisov, na katere se opira odločba, razloge, ki glede na ugotovljeno dejansko stanje narekujejo takšno odločbo in razloge, zaradi katerih ni bilo ugodeno kakšnemu zahtevku strank.
ZNB člen 22, 22c, 22c/3. ZUP člen 9, 146, 194. ZZZDR člen 113.
obvezno cepljenje - opustitev cepljenja - strokovno mnenje komisije - seznanitev stranke s strokovnim mnenjem
Komisija za cepljenje se v svojem strokovnem mnenju ni opredelila do vseh tožničinih navedb v zvezi z zdravstvenim stanjem otroka, ki ima zdravstvene težave, zaradi katerih je tožnica tudi podala vlogo za opustitev cepljenja. Tako strokovno mnenje pa je v upravno pravnem smislu pomanjkljivo in ne more biti zadostna podlaga za izdajo upravne odločbe, v kateri se je organ dolžan opredeliti do vseh relevantnih navedb stranke. Z vsebino strokovnega mnenja Komisije za cepljenje pa je tudi potrebno starše otroka še pred izdajo upravne odločbe seznaniti in jim omogočiti, da se o njem izjavijo.
V skladu z določbo 113. člena Zakona o zakonski zvezi in družinskih razmerjih izvršujeta roditeljsko pravico ter sta zakonita zastopnika oba starša otroka sporazumno, torej oče in mati mladoletnega otroka. Iz upravnih spisov pa ni razvidno, da bi bil s predmetnim upravnim postopkom seznanjen tudi oče mladoletnega otroka ter da mu bi bila kot roditelju in s tem zakonitemu zastopniku otroka dana možnost sodelovanja v upravnem postopku.
obvezno cepljenje - opustitev cepljenja - strokovno mnenje komisije - načelo zaslišanja stranke v postopku - pojasnilna dolžnost
Komisija je strokovni medicinski organ, ki v postopku ugotavljanja razlogov za (ne)opustitev cepljenja daje svojo strokovno oceno (mnenje). Ta mnenja imajo zato lahko zgolj naravo izvedenskega mnenja, kar pa ob upoštevanju, da se izpodbijana odločba izda kot odločba v upravnem postopku, katere podlaga je to mnenje, pomeni, da je v skladu z načelom zaslišanja stranke po določbi 9. člena ZUP treba omogočiti stranki, da se pred izdajo odločbe z vsebino mnenja komisije seznani in o njem izreče.
Pojasnilna dolžnost zavezuje otrokovega zdravnika, kadar ta izvaja cepljenje, zavezuje pa tudi strokovno komisijo, da strokovno mnenje na ustrezen način obrazloži, četudi so ugovori staršev laične narave.
obvezno cepljenje - opustitev obveznega cepljenja - mnenje komisije za cepljenje - načelo zaslišanja strank v postopku
Tožnika sta bila z mnenjem Komisije za cepljenje seznanjena šele s prejemom izpodbijane odločbe, zato jima je bilo v postopku onemogočeno, da opozorita na morebitne nejasnosti ali pomanjkljivosti mnenja.
Komisija za cepljenje v svojem mnenju sicer navaja, da je proučila predlog tožnikov, vendar pa se do razlogov, glede katerih tožnika menita, da so ovire za cepljenje, ni opredelila in nanje ni odgovorila. Zgolj njen sklep, da ni zdravstvenih razlogov za opustitev cepljenja še ne pomeni ustrezne obrazložitve njenih ugotovitev in strokovnih dognanj.
Pomanjkljivo strokovno mnenje ne more biti podlaga za izdajo upravne odločbe. V takem primeru mora upravni organ zahtevati dopolnitev mnenja.
Mnenje Komisije bi moralo biti pred izdajo odločbe posredovano tožnikoma v morebitno izjavo oziroma pripombe. Na to napotuje že načelo zaslišanja stranke iz 9. člena ZUP. Seznanitev tožnikov z mnenjem šele v odločbi namreč ne pomeni učinkovitega varstva pravic na način, kot jima ga zagotavlja tretji odstavek 146. člena ZUP, ne glede na opravljen razgovor pred Komisijo, saj v tej fazi postopka še ni bilo jasno, kakšen predlog bo Komisija organu sploh podala.
Pomanjkljivo strokovno mnenje komisije ne more biti zadostna podlaga za izdajo upravne odločbe, v kateri se je organ dolžan opredeliti do vseh relevantnih navedb stranke, četudi so laične narave.
Starši otroka morajo biti pred izdajo odločbe, s katero se odloči o predlogu za opustitev cepljenja seznanjeni s strokovnim mnenjem komisije, ki je po svoji naravi izvedensko mnenje.
ZNB člen 22, 22c, 22c/3. ZUP člen 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197.
opustitev obveznega cepljenja otroka - strokovno mnenje komisije za cepljenje - seznanitev stranke s strokovnim mnenjem
Ker se s strokovnim mnenjem komisije za opustitev cepljenja ni postopalo kot z izvedenskim mnenjem po pravilih, ki jih določajo določbe od 189. do 197. člena ZUP, tožeči stranki s tem ni bila dana možnost, da se izjavi o dejstvih in okoliščinah, pomembnih za izdajo odločbe.
Komisija je strokovni medicinski organ, ki v postopku ugotavljanja razlogov za (ne)opustitev obveznega cepljenja daje mnenje. Ta mnenja imajo zato lahko zgolj naravo izvedenskega mnenja, katerega vsebina mora zajemati vse, kar določa 193. člen ZUP. Tožniki so bili z mnenjem Komisije seznanjeni šele s prejemom izpodbijane odločbe. S tem jim je bilo onemogočeno, da opozorijo na morebitne nejasnosti ali pomanjkljivosti mnenja.
Pomanjkljivo strokovno mnenje ne more biti zadostna podlaga za izdajo upravne odločbe, v kateri se je organ dolžan opredeliti do vseh relevantnih navedb strank.
obvezno cepljenje - opustitev cepljenja - odločba o predlogu za opustitev cepljenja - obrazložitev odločbe
O predlogu za opustitev cepljenja se izda odločba v upravnem postopku, ki mora med drugim vsebovati razloge za opustitev ali neopustitev cepljenja ter obrazložitev teh razlogov. Prav tako mora razloge za opustitev ali neopustitev cepljenja z obrazložitvijo vsebovati strokovno mnenje komisije za cepljenje, ki je podlaga za izdajo odločbe. V konkretnem primeru je naveden razlog, ni pa ta razlog obrazložen, ne v mnenju komisije in ne v odločbi. Tožnica utemeljeno ugovarja tudi, da ni odgovorjeno na ostale navedbe v njenem predlogu, zlasti na tiste, ki se nanašajo na otrokovo (splošno) zdravstveno stanje ter na možne posledice cepljenja; ocenjeni pa tudi niso podani dokazni predlogi (za zaslišanje tožnice, sinov pregled ter pridobitev (izvedenskega) mnenja zdravnika – pediatra).
obvezno cepljenje - opustitev cepljenja - upravni spor - začasne odredba - ureditvena začasna odredba - težko popravljiva škoda
Iz izpodbijane odločbe ne izhaja dovolj določno, da bi bila škoda na otrokovem zdravju zaradi cepljenja izključena, oziroma da bi bilo tveganje, da bo utrpel zdravstveno okvaro zaradi cepljenja, bistveno manjše od tveganja, ki bi ga zanj predstavljala sama bolezen, ki bi lahko povzročila hujše posledice kot cepljenje. In ker je po mnenju sodišča vsakršna škoda na zdravju tudi že težko popravljiva, je zaključiti, da v konkretnem primeru nevarnost takšne škode zaradi cepljenja obstoji ter da je zato zakonski pogoj verjetnosti nastanka težko popravljive škode izpolnjen.
Iz spisovnih listin je razvidno, da je bila tožeča stranka z dopisom tožene stranke pozvana k dopolnitvi predloga, ki sta ga tožnika tudi dopolnila, kar med strankami postopka ni sporno. Glede na to, da sta tožnika predlog dopolnila, četudi po presoji tožene stranke ne tako, kot je to bilo zahtevano, bi morala tožena stranka o tem odločiti vsebinsko (meritorno).
obvezno cepljenje otrok - strokovno mnenje komisije - načelo zaslišanja strank v postopku
Starši otroka morajo biti pred izdajo odločbe, s katero se odloči o predlogu za opustitev cepljenja, seznanjeni s strokovnim mnenjem komisije, ki je po svoji naravi izvedensko mnenje. O ugotovitvah komisije, ki izhajajo iz izvedenskega mnenja, pa se imajo starši pred izdajo odločbe tudi pravico izreči.
obvezno cepljenje - začasna odredba - pogoji za izdajo začasne odredbe - težko popravljiva škoda
Ker bi zaradi dopustitve obveznega cepljenja lahko prišlo do poslabšanja zdravstvenega stanja ali celo smrti, kar predstavlja težko popravljivo škodo v smislu določbe drugega odstavka 32. člena ZUS-1, za izdajo začasne odredbe zadošča najnižja stopnja verjetnosti, da bo do takih posledic prišlo.
obvezno cepljenje - začasna odredba - pogoji za izdajo začasne odredbe - težko popravljiva škoda
Tožeča stranka je z zadostno stopnjo izkazala potrebo za izdajo začasne odredbe in zadržanje cepljenja še pred pravnomočno odločitvijo o glavni stvari. V kolikor bi bila deklica cepljena še pred odločitvijo sodišča o glavni stvari, bi bila morebitna odprava odločbe dejansko brez učinka, saj stanja, pred njeno odpravo, ne bi bilo mogoče vzpostaviti in bi do zatrjevanih posledic s cepljenjem lahko prišlo.
obvezno cepljenje otrok - opustitev cepljenja - razlogi za opustitev cepljenja - strokovno mnenje komisije - obrazložitev odločbe
Komisija mora obširno, natančno, celovito in strokovno odgovoriti na vse razloge, ki jih stranka navaja v predlogu za opustitev obveznega cepljenja. Pomanjkljivo strokovno mnenje komisije zato ne more biti podlaga za izdajo upravne odločbe, v kateri se je organ dolžan opredeliti do vseh relevantnih navedb stranke.