Po stališču Vrhovnega sodišča tudi taka pogodbena določba, s katero se špediter zaveže, da bo ladjarju povrnil stojnino, ne spreminja njene pravne narave; stojnina je še vedno škoda, le da se je tožeča stranka s pogodbo zavezala, da bo ladjarju to škodo povrnila ne glede na svojo (ne)odgovornost za njen nastanek.
prevozna pogodba v cestnem prometu - prevoznina - zavezanec za plačilo - solidarna odgovornost pošiljatelja blaga - tovorni list - dopuščena revizija
Sodišče druge stopnje se je pri razlagi spornega zakonskega besedila pravilno naslonilo na namensko razlago zakonske spremembe in se pri tem sklicevalo na pojasnilo predlagatelja zakona, objavljeno v Poročevalcu DZ RS, 2011 z dne 29. 3. 2011. Iz tako pojasnjenega namena je razvidno, da je zakonodajalec predvsem poskušal preprečiti posledice veriženja pogodb, ko sklenitelj prevozne pogodbe nastopa za račun pošiljatelja na podlagi njunega mandatnega razmerja. Na tem mandatnem razmerju (oziroma verigi mandatnih razmerij), ki povečuje(jo) negotov položaj prevoznika, je torej predlagatelj zakonske spremembe utemeljeval potrebnost vzpostavitve solidarne odgovornosti za obveznosti do prevoznika tudi za tiste osebe, po nalogu katerih je bila sklenjena prevozna pogodba. V skladu s tako zasledovanim namenom je treba razlagati sporno določbo petega odstavka 110.a člena ZPCP-2. Učinka solidarne odgovornosti zato ni mogoče širiti tudi na udeležence drugih pogodbenih razmerij, ki niso bila na navedeni način vzročno povezana s sklenjeno prevozno pogodbo.
dopuščena revizija - prevozna pogodba v cestnem prometu - prevoznina - zavezanec za plačilo - solidarna odgovornost pošiljatelja blaga - tovorni list
Predlogu se ugodi in se revizija dopusti glede vprašanj:
− ali je tožena stranka solidarno zavezana za plačilo stroškov prevoza glede na določilo petega odstavka 110.a člena ZPCP-2,
− ali prodajalec, ki ne sodeluje pri organizaciji prevoza, temveč le prevozniku preda tovor za prevoz, šteje za pošiljatelja po petem odstavku 110.a člena ZPCP-2.
prevozna pogodba v cestnem prometu - prevoznina - zavezanec za plačilo - solidarna odgovornost pošiljatelja blaga - tovorni list - dopuščena revizija
Revizija se dopusti glede vprašanja, ali ima v primeru sklenjene špedicijske pogodbe stojnina, ki jo prevozniku plača špediter in jo nato terja od naročnika storitve, v razmerju med špediterjem in naročnikom, naravo stroška v smislu 865. člena OZ ali gre za pogodbeno odškodninsko obveznost.
Revizija se dopusti glede vprašanja, ali zadržanje zastaranja po 32. členu Konvencije o pogodbi za mednarodni cestni prevoz blaga zoper prevoznika (zavarovanca tožene stranke) učinkuje tudi zoper odgovornostno zavarovalnico.
TRANSPORTNO PRAVO - OBLIGACIJSKO PRAVO - POGODBENO PRAVO
VS4002776
URS člen 8. OZ člen 3, 677, 688, 688/1. Konvencije o pogodbi za mednarodni prevoz blaga po cesti (Konvencija CMR) člen 1, 13.
dopuščena revizija - prevozna pogodba - mednarodni cestni prevoz - prevoznina - plačnik prevoznine - tovorni list CMR - izpolnitev tovornega lista - splošni pogoji - splošni pogoji poslovanjA v mednarodnem cestnem tovornem prometu
Skladno s točko 7.1 Splošnih pogojev poslovanja v mednarodnem cestnem tovornem prometu je pošiljatelj solidarno zavezan za plačilo stroškov prevoza tudi v primeru, ko rubrika 14 tovornega lista CMR o tem, kdo plača voznino, ni izpolnjena.
mednarodni cestni prevoz - povrnitev premoženjske škode - izguba tovora - tatvina - ovire pri prevozu - navodila pošiljatelja - skrbnost prevoznika - pravni standard - oprostitev odgovornosti - odgovornost prevoznika za delavce
Merilo za presojo, ali je bil določen vzrok pričakovan oziroma ali je bilo določen dogodek mogoče preprečiti ali odvrniti, je ustrezna skrbnost prevoznika, glede na vse okoliščine primera. Gre za pravni standard, ki ga sodišče napolni v vsakem primeru posebej. Prevoznik je lahko oproščen odgovornosti za dogodek, ki ga s skrajno, glede na okoliščine konkretnega primera, potrebno in pokazano skrbnostjo ter z vsemi razumnimi in stroki primernimi ukrepi ni mogel odvrniti, niti ni mogel preprečiti njegovih posledic. Kakšna skrbnost je potrebna za izognitev tatvinam, je v pri vrsti odvisno od verjetnosti, da bo do tatvine prišlo.
Standardu skrajne skrbnosti ne ustreza niti, da prevoznik o oviri ni obvestil pošiljatelja in ga zaprosila za ustrezna navodila.
TRANSPORTNO PRAVO - MEDNARODNO ZASEBNO PRAVO - OBLIGACIJSKO PRAVO
VS0016912
Konvencija o poenotenju nekaterih pravil za mednarodni letalski prevoz (Montrealska konvencija) člen 19, 22, 22/2, 22/5. ZOSRL člen 208. Uredba Evropskega parlamenta in Sveta o spremembi Uredbe (ES) št. 261/2004 o določitvi skupnih pravil glede odškodnine in pomoči potnikom v primerih zavrnitve vkrcanja, odpovedi ali velike zamude letov ter Uredbe (ES) št. 2027/97 o odgovornosti letalskih prevoznikov v zvezi z letalskim prevozom potnikov in njihove prtljage člen 1, 3.
dopuščena revizija - povrnitev premoženjske škode - mednarodni letalski prevoz - pogodba o letalskem prevozu - prevoz potnika in prtljage - odgovornost letalskega prevoznika - objektivna odgovornost - profesionalna skrbnost - zamuda s prevozom prtljage - huda malomarnost - prtljažni listek - razlaga Montrealske konvencije - trditveno in dokazno breme - dejansko stanje - negativna dejstva
Pri odgovoru na vprašanje, kdo nosi trditveno in dokazno breme po petem odstavku 22. člena Montrealske konvencije je glede na jezikovno nedoločno besedilo „se dokaže“ treba izhajati iz namena konvencijske ureditve. Po prepričanju Vrhovnega sodišča je trditveno in dokazno breme na oškodovancu.
Konvencija o mednarodnih železniških prevozih blaga (COTIF). Enotna pravila o pogodbi o mednarodnem železniškem prevozu blaga (CIM – dodatek B h konvenciji) člen 43, 43/2, 48, 48/1, 48/1-c. ZPPŽP člen 71, 71/2.
dopuščena revizija - zastaranje
V drugem odstavku 43. člena CIM je določeno, da jih lahko vložijo „osebe, ki imajo pravico sodno uveljavljati zahtevke proti prevozniku.“ V okvir istega dela CIM je uvrščena tudi sporna določba točke c) prvega odstavka 48. člena. Sistemska razlaga tako pokaže, da je določbo treba razumeti tako, da ureja le zastaranje odškodninskih terjatev prevoznika (železnice) do pošiljatelja tovora oziroma upravičenca, ne pa tudi zastaranje terjatev za povrnitev škode, ki nastane prevozniku.
Revizija se dopusti glede vprašanja ali je toženec kot pošiljatelj (v primeru, ko rubrika 14 tovornega lista CMR o tem, kdo plača voznino, ni izpolnjena) solidarno zavezan za plačilo stroškov prevoza glede na določilo točke 7.1 Splošnih pogojev poslovanja v mednarodnem cestnem tovornem prometu.
prevozna pogodba – prevoz blaga v cestnem prometu – izguba blaga – zastaranje odškodninskega zahtevka – škoda povzročena s kaznivim dejanjem – vezanost pravdnega sodišča na odločitev kazenskega sodišča – predhodno vprašanje - dopuščena revizija
Zmotno je materialnopravno razlogovanje sodišča prve stopnje, da ustavitev kazenskega postopka zaradi absolutnega zastaranja onemogoča uporabo prvega odstavka 377. člena ZOR. Pravdno sodišče na takšen sklep ni vezano, saj o predhodnem vprašanju, relevantnem za presojo zastaranja odškodninskega zahtevka, na matičnem področju z njim še ni bilo odločeno.
Konvencija o pogodbah za mednarodni prevoz blaga po cestah (CMR) člen 17, 23. ZPP člen 7.
mednarodni cestni prevoz - odgovornost prevoznika - sklepčnost tožbe
Podlago za odškodninsko odgovornost predstavlja kršitev razmerja iz pogodbe o prevozu – in se v luči tega razmerja in pogodbenih ter zakonskih določb, ki ga urejajo, presoja tudi upravičenost, uveljavljati zahtevke zaradi kršitve tega razmerja. Pozitivni pogodbeni interes v tem primeru predstavlja vrednost blaga, danega na prevoz. Za obstoj škode, ki je nastala naročniku prevoza, ni pomembno, kakšne so njegove morebitne obveznosti do tretjih v zvezi z blagom, ki ga je dal na prevoz. Tožba, v kateri je tožeča stranka kot naročnica prevoza zatrjevala, da je dala na prevoz blago določene vrednosti, prevoznik pa ga v namembnem kraju ni izročil prejemniku, zato ni nesklepčna, četudi naročnik ni navedel, da je bilo blago njegovo. Sodišče mora materialno pravo sicer uporabiti po uradni dolžnosti, vendar pri tem lahko upošteva le dejstva, ki so jih navedle stranke (7. člen ZPP). Tožena stranka ni navedla, kolikšna je bila vrednost zlatega franka teže 10/31 grama in finosti 0,900 v času in na kraju, ko je bilo blago dano na prevoz, kar bi šele omogočilo presojo, ali zahtevana odškodnina morebiti presega omejitev, ki jo določa CMR.
ODŠKODNINSKO PRAVO - TRANSPORTNO PRAVO - CIVILNO PROCESNO PRAVO
VS0014461
Konvencija o poenotenju nekaterih pravil za mednarodni letalski prevoz (Montrealska konvencija) člen 22, 22/5. ZPP člen 367a, 367a/1, 367c, 367c/3.
dopuščena revizija - povrnitev škode zaradi izgubljene prtljage premoženjska škoda - odgovornost letalskega prevoznika - obstoj sodne prakse - pravni standard povzročitve škode namenoma ali brezobzirno in z zavedanjem, da bo verjetno nastala škoda - Montrealska konvencija
Revizija se (med drugim) dopusti v smeri preizkusa pravilnosti uporabe petega odstavka 22. člena Montrealske konvencije.
Špediter ima res obveznost naročitelja opozarjati na pomanjkljivosti v njegovem naročilu in posredovani dokumentaciji, vendar je neutemeljeno pričakovati, da bo špediter sam podal kvalifikacijo tovora ali naročitelja opozoril, da je kvalifikacija tovora, ki izhaja iz predloženih listin, ki spremljajo tovor, napačna.
V 868. členu OZ je res določeno, da so v primeru, ko je dogovorjena špedicija s fiksnim plačilom, v ceni zajeti vsi stroški. Ker pa tožnica ob sklenitvi pogodbe ni mogla predvideti, da utegne priti do prekvalifikacije tovora, je pravilen sklep, da morebitnih dodatnih stroškov iz tega naslova ni mogla že vračunati v skupno vsoto; zato ima na podlagi 5. člena Splošnih pogojev poslovanja mednarodnih špediterjev Slovenije, ki so sestavni del sklenjene pogodbe, pravico do povračila potrebnih, dodatnih stroškov nastalih ob špediciji.
ZUKZ člen 20, 20/1-6. ZOR člen 155, 827, 841. Zakon o obveznim odnosima (Zakon o obligacijskih razmerjih, Hrvaška, 1991) člen 155.
špediterska pogodba - povrnitev premoženjske škode - premoženjske pravice - obveznost plačila carinskih in davčnih dajatev - hrvaško pravo
Po določbi 155. člena hrvaškega ZObvO – ki je vsebinsko enaka kot določba 155. člena ZOR - je škoda zmanjšanje nekega premoženja (navadna škoda) in preprečitev njegovega povečanja (izgubljeni dobiček). Pojem premoženja ne obsega samo stvari, temveč tudi druge premoženjske pravice. O zmanjšanju premoženja (torej pravno priznani škodi) govorimo, če se aktivna stran zmanjša, kakor tudi, če se pasivna poveča. Takšno zmanjšanje premoženja tožeče stranke pomeni njena s pravnomočnimi in izvršljivimi upravnimi odločbami ugotovljena obveznost plačila carinskih in davčnih dajatev.
Prvi prevoznik za izgubo pošiljke v razmerju do pošiljatelja blaga ali prevzemnika blaga tako ali tako odgovarja na podlagi 17. člena CMR (v zvezi s 3. členom CMR). Pojem prvega prevoznika v smislu 36. člena CMR (v zvezi s 34. členom CMR) zato zajema tudi tistega prevoznika, ki je (zgolj) sklenil prevozno pogodbo s pošiljateljem blaga, pa čeprav sam ni niti prevzel blaga niti ni pristopil k izvrševanju prevoza. Ni razloga, da ne bi enak princip veljal tudi v razmerju med podprevoznikom in nadaljnjim pod-podprevoznikom. Določbe VI. poglavja o zaporednem prevozu (34. člen in naslednji CMR) veljajo zato tudi v primeru, če je bila sklenjena (le) ena prevozna pogodba za celotno relacijo, na podlagi katere je prvi prevoznik oddal prevoz podprevozniku na celotni relaciji, slednji pa ga je spet na celotni relaciji oddal naprej pod-podprevozniku, ki je pošiljko prevzel, izdal vozni list in prevoz pošiljke nato tudi dejansko pričel izvajati.
CMR ne ureja odškodninske odgovornosti prevoznika zaradi neskrbne izbire podprevoznika. Presoja o tej podlagi zahtevka zato temelji na nacionalnem pravu. Določba prvega odstavka 677. člena ZOR ne ureja medsebojnih razmerij med več prevozniki, udeleženimi pri izvajanju prevoza, ki je bil predmet ene prevozne pogodbe.
Konvenciji o pogodbi za mednarodni cestni prevoz blaga (CMR) člen 17, 17/1.ZOR člen 939.
zavarovalna pogodba - regres zavarovalnice - mednarodni prevoz blaga v cestnem prometu - objektivna odgovornost prevoznika - izguba blaga - kraja blaga
Pri oceni, kdaj gre za primer, ko bi se prevoznik v mednarodnem cestnem prometu lahko izognil izgubi blaga, je merilo presoje prevoznikova skrbnost. Voznik toženke se ni prepričal o identiteti oseb, ki sta se predstavili kot osebi, ki sta v imenu prejemnika upravičeni za sprejem blaga, ampak jima je blago kar izročil, o tem, kako naj preveri identiteto oseb, ki bodo prevzele pošiljko, pa sploh ni dobil navodil. Že ta okoliščina kaže na premajhno skrbnost toženke, ki se zato svoje objektivne odgovornosti v tem primeru ne more rešiti.
CIVILNO PROCESNO PRAVO - ZAVAROVALNO PRAVO - TRANSPORTNO PRAVO
VS40968
Konvencija o CMR člen 3, 17, 27.ZOR člen 929.ZPP člen 39, 39/1, 41, 41/2, 490.
dovoljenost revizije - vrednost spornega predmeta - objektivna odgovornost - zavrženje revizije - zavarovalna pogodba - objektivna kumulacija tožbenih zahtevkov - zavarovalno kritje - navadno sosporništvo - naklep - prevoz blaga v cestnem prometu - zavarovanje odgovornosti prevoznika za izgubo tovora - odgovornost prevoznika za ravnanje svojega delavca - kaznivo dejanje delavca
Prevoznica je bila odgovorna za ravnanja vseh svojih delavcev in oseb, ki jih je angažirala pri prevozu v okvirih njihovih zaposlitev; toliko bolj je odgovorna za ravnanje svojega voznika, ki je med prevozom storil kaznivo dejanje. Gre namreč za objektivno odgovornost. Ker je prišlo do popolne izgube blaga (prvi odstavek 17. člena Konvencije CMR) zaradi ravnanja njenega voznika pri prevozu (3. člen Konvencije CMR), je dolžna poravnati nastalo škodo upravičencu do blaga.
Zavarovalno kritje je bilo izključeno v primeru, ko je škoda nastala zaradi naklepnega ravnanja ali velike malomarnosti zavarovanca. Ne gre za naklepno ravnanje prevoznice (zavarovanke), če je (naklepno) kaznivo dejanje storil njen voznik. Naklep je imel njen delavec in ne prevoznica (pravna oseba).
ZUDVPV člen 21, 22, 42, 41/1-3,43, 43/1, 46, 46/1.
zahteva za varstvo zakonitosti - železniški promet - vzdrževanje signalno varnostnih naprav - stroški vzdrževanja - zmotna uporaba materialnega prava
Stroški za zavarovanje križanj železniške proge s cesto (nadvoz, podvoz ali istonivojsko križanje) obsegajo stroške izvedbe nadvoza ali podvoza, postavitve zapornic ali polzapornic, svetlobnih in zvočnih naprav ali prometnih znakov. Te stroške sporazumno določita železniška organizacija in upravljalec ceste. Če do sporazuma ne pride, o njih odloči priložnostna arbitražna komisija. Stroški za vzdrževanje varnostnih signalnih naprav pa se ugotavljajo in obračunavajo izključno na podlagi skupnih stroškov železniške organizacije. Zato zanje ne pride v poštev priložnostna arbitražna komisija. Njihovo višino določi (ugotovi in obračuna) železniška organizacija na podlagi skupnih stroškov, ki jih, če ni sporazuma, krijeta v enakih delih obe stranki.
CIVILNO PROCESNO PRAVO - OBLIGACIJSKO PRAVO - TRANSPORTNO PRAVO
VS40631
ZPP člen 286, 286/1, 286/2, 286/4, 337, 337/1, 339, 339/2-14, 499, 499/3.ZOR člen 142, 142/1, 210, 210/4. Konvencija o mednarodnih železniških prevozih (COTIF). Enotna pravila o pogodbi o mednarodnem železniškem prevozu blaga (CIM) člen 39, 39/2, 39/3, 39/4.
eventualna maksima - navajanje novih dejstev - prvi narok za glavno obravnavo - mednarodni železniški prevoz blaga - odgovornost za uničenje blaga - domneva o izgubi blaga - plačilo odškodnine - obveznosti zavarovalnice
Po uveljavitvi novega ZPP so lahko stranke brezpogojno navajale nova dejstva samo še na prvem naroku za glavno obravnavo po začetku veljavnosti novega ZPP. Zato se na naslednjem naroku po prvem naroku stranka ni mogla več sklicevati na pogodbo, na katero se dotlej ni sklicevala, ne da bi navedla, da tega ni mogla storiti prej brez svoje krivde.