Luka Dakskobler je fotoreporter. V letošnjem letu je že dvakrat dvignil veliko prahu. Prvič na natečaju Slovenija Press Photo, kjer je s štirimi nagradami postal veliki zmagovalec tokratnega izbora, nato pa še z uvrstitvijo med 25 polfinalistov natečaja za sanjsko službo lifestyle fotografa v Avstraliji. »Delati nekaj, kar je samo sebi namen, je brez veze. Zato rad delam zgodbe, ki imajo nekaj več za seboj, ki nekaj pomenijo, ali pa ki dajo nekaj človeku, ki je v središču zgodbe,« je med drugim povedal v pogovoru za današnji TFL Glasnik.
V tokratni temi tedna se posvečamo novostim pri oddajanju REK-1 in iREK obrazcev po 1.7.2013. Sprememba delovno pravne zakonodaje in Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju prinaša spremembe tudi na področju plačevanja prispevkov. Spremembe, ki se nanašajo na plačevanje prispevkov, se bodo začele uporabljati s 1. julijem 2013. Glede na to, da vsebinske spremembe pomenijo tudi spremembo obrazca REK-1 in iREK, je Davčna uprava republike Slovenije pripravila XML sheme za oba obrazca, pomembne predvsem za razvijalce računalniške podpore. Glede na dejstvo, da je potrebno REK obrazce oddajati preko portala e-davki, morajo davčni zavezanci svoje računalniške programe za obračun plač ustrezno prilagoditi. Časa je malo, zato današnjo številko TFL Glasnika namenjamo tej temi z namenom, da naše bralce opozorimo na navedeno problematiko.
Vabljeni k branju!
TFL Glasnik:
V letošnjem letu je Luka Dakskobler že dvakrat dvignil veliko prahu. Prvič na natečaju Slovenija Press Photo, kjer je s štirimi nagradami postal veliki zmagovalec tokratnega izbora, nato pa še z uvrstitvijo med 25 polfinalistov natečaja za sanjsko službo lifestyle fotografa v Avstraliji, za katero se je potegoval, čeprav se v zadnjih letih veliko raje poglablja v zgodbe, kot je tista o Barbari, 11-letni deklici bistrega duha, ujeti v telesu bolnika s cerebralno paralizo, ki je na letošnjem Slovenija Press Photo osvojila nagrado za najboljšo reportažo leta.
»Delati nekaj, kar je samo sebi namen, je brez veze. Zato rad delam zgodbe, ki imajo nekaj več za seboj, ki nekaj pomenijo, ali pa ki dajo nekaj človeku, ki je v središču zgodbe, kot je Barbara,« je med drugim povedal v pogovoru. Fotoreporterstvu je zavezan že 18 let in fotografiranje novinarskih konferenc in večernih zabav bi takoj zamenjal za pripravo zgodbe o lovcih na tornade, ker je to »še vedno znanost, hkrati pa so ti ljudje čisto odbiti.«
TFL Glasnik:
Sanjska Avstralija se ni izšla. Ste razočarani?
Luka Dakskobler:
Velika zmaga je že to, da sem prišel med prvih 25. Še večja zmaga je medijska pozornost, nek novinar mi je rekel, da sem celo Slovenijo spravil na noge. Vseeno sem pa malo razočaran, ker sem videl, kakšni so med prvimi tremi. Brazilec je dober, Afganistanka ni profesionalna fotografinja, sem pa nekako pričakoval, da se bo uvrstila, Belgijka pa žal… videli smo, da v tem izboru kvaliteta in izkušnje niso bile pomemben kriterij. Zato sem malo razočaran nad komisijo. Vendar vsem privoščim. Če zmaga Afganistanka, sem prvi, ki ji bo čestital, ker si zagotovo zasluži.
TFL Glasnik:
Letošnje leto je za vas dobro. Nekaj mesecev prej ste bili veliki zmagovalec natečaja Slovenija Press Photo.
Luka Dakskobler:
Ja, letos je spet cela norišnica. Vsaki dve leti je tako. Prvič je bilo leta 2011, v letu 2012 sem delal zgodbe, ki so v 2013 spet zmagale. Na dve leti se mi menjavajo stvari, ker delam take zgodbe, ki jih ne moreš narediti v enem letu. Ko zmagam, je to posledica tega, da dam v to vse, kar je možno, in ko pošljem na natečaj zgodbe, kakršne sem letos, sem brez denarja, ker dam vse za te zgodbe. Potem je normalno, da potrebujem eno leto za manjše zgodbe in šele čez dve leti imam možnost spet nekaj pokazati.
TFL Glasnik:
Kako izbirate zgodbe za Slovenija Press Photo?
Luka Dakskobler:
Ogromno bedastih stvari je v medijih, jaz pa hočem delati nekaj, kar je bolj pomembno ali drugačno, zanimivo, ki si zasluži pozornost. Iz tega pridejo druge zgodbe. Naj razložim cel proces, saj je zanimiv. Za National Geographic Junior delam že 10 let in delati zanje je super. Najprej smo imeli zgodbo o športnih psih, iz tega je prišla zgodba o terapevtskih psih, istočasno je prišla zgodba o frizbi kužki Lyri, iz terapevtskih psov je pa prišla Barbara, ker je bila del terapije. V bistvu se vse povezuje, iz ene zgodbe grem v drugo. Nekje se pa zaključi in spet moram najti novo verigo. Benetke se na primer vlečejo iz drugih zgodb. Že dolgo delam za glasilo Ribič, delal sem zgodbo o reševanju rib iz presihajočega Cerkniškega jezera, pa za National Geographic Slovenija sem delal projekt ohranjanja soške postrvi, ki je genetsko že skoraj izumrla. Ti dve zgodbi, čeprav sta stari, sem poslal na Nature images award v 2011 in dobil tri nagrade in subvencijo za novo zgodbo. Tako smo šli delati zgodbo o beneški laguni, ki se potaplja. Samo da dobim priložnost, naredim tako dobro zgodbo, da zmagam. Prav zanimivo. Enako je bilo 2011. Ron Haviv iz agencije VII mi je dal priložnost, da sem šel v Istanbul na pomembno foto delavnico in sem tam naredil zgodbo, ki je zmagala. Tu je bilo isto, dali so mi priložnost, da grem delati beneško laguno, in je letos zmagala.
TFL Glasnik:
Zdi se, da so vaše najboljše zgodbe povezane s tem, kar vam je blizu, ribiško življenje, Barbarina zgodba. Je ta povezana tudi z vašo boleznijo?
Luka Dakskobler:
Nisem je šel zaradi tega delati. Mi je pa blizu, da je človek hendikepiran. Deklica je »ful faca«, vesela in srečna, ko pa pomisliš, da se vsega zaveda, čisto nič pa ne more kontrolirati telesa… Nisem poznal njene zgodbe in po čem je posebna. Vedno sem hotel delati zgodbe o ljudeh, za katere sicer nihče ne bi slišal. Videl sem, kako pes vpliva nanjo, rabil pa sem več, ker smo zgodbo o terapevtskih psih že obdelali. Potem so mi povedali, zakaj je posebna in sem rekel, da je to treba narediti. Takoj sem se zmenil z National Geographic Junior za objavo. Sem pa vedel, da bom naredil daljšo in večjo zgodbo. Po dveh mesecih dela sem bil odločen, da bo šla zadeva, ko bo končana, na Tednik (prispevek se začne na 30. minuti, op. ur.) in se uredi račun za Barbaro, da bodo lahko ljudje donirali.
TFL Glasnik:
Kaj je za vas izziv, ko delate zgodbo?
Luka Dakskobler:
Narediti presežek v smislu, da je zgodba narejena drugače, ampak dobro drugače. Da so še vedno zapakirane informacije v fotografije tako, kot je treba. Reportaža o Barbari je bila sestavljena iz številnih obiskov pri njej v Dornavi na fizioterapiji, delovni terapiji, s komunikatorjem, pri njih doma… Moj načrt je, da iz vsakega obiska prinesem eno ali dve fotografiji, ki sta tak presežek, da sploh ne razmišljaš, ko ju izbereš za zgodbo. Da res rečeš uau, da ti pove vse, da izraža nekaj. Mora biti popolna. Sem perfekcionist in taka mora biti tudi fotografija, hkrati pa drugačna, kot bi jo naredil, če bi samo stal tam in gledal. Včasih težko vidiš drug pogled. Zelo hitro se zgodi tudi, da na račun drugačnega pogleda fotoreporterji izgubijo informacijo. Izziv je narediti drugačno fotografijo, dobro fotografijo z drugačnim pogledom, pa da še vedno pove vse tisto, kar ti mora.
TFL Glasnik:
Danes, ko je treba vse narediti hitro, si za zgodbo vzamete veliko časa. Kako to?
Luka Dakskobler:
Delam tako, kot delajo take zgodbe v tujini. Projekt lahko traja tudi eno leto. Pomembno je, da je dobro fotografiran, da je poglobljena reportaža, da je uravnotežena, da je vse poslikano, kot mora biti. Na tak način delam in prav je, da na tak način delaš take zgodbe. Če delaš nekaj na pol, ne boš dal pravega sporočila, ne boš povedal celotne zgodbe in če take zgodbe omejuješ na ožji pogled, niso tako dobre.
TFL Glasnik:
Je za dobro zgodbo pomemben odnos s fotografirancem?
Luka Dakskobler:
Barbara je taka faca, da si takoj prijatelj z njo. S starši je pa drugače. Prvič so bili bolj tako, v drugo so bili še zadržani, v tretje smo bili že kolegi. Seveda moraš priti dovolj blizu. Kot je rekel Capa, če tvoje fotografije niso dovolj dobre, potem nisi bil dovolj blizu. Pri Barbari v Dornavi ni problem biti blizu. Je pa v moji zgodbi tudi tisto, kar ne vidiš vsak dan - kako jo njena pedagoginja zjutraj umiva, kako si umivata zobe, kako jo hrani, ker ne more jesti sama. Večji problem je doma najti njihovo pravo interakcijo. Zato se tudi fotografija, kjer jo brat meče v zrak pred hišo, najbolj objavlja. Mala uživa v tem. Moraš imeti že nek odnos, da ti oni zaupajo in lahko pokažejo, kako doma funkcionirajo, ne da bi ves čas pazili, kako se obnašajo pred teboj. Moraš biti muha na steni.
Ljudje hitro vidijo, kdaj hočeš narediti nekaj zanje in kdaj hočeš narediti dobre fotografije, da boš sam dobro videti. Najprej moraš vzpostaviti odnos, potem pa tudi vidijo, kaj fotografiraš, da ne fotkaš čisto vsega, da jim pustiš trenutke, ko je potrebna distanca. Iskren moraš biti do njih, videti morajo, da ti je mar zanje, da niso le orodje za dobro fotografijo.
TFL Glasnik:
Danes lahko vsak fotografira že s telefonom. Kako to vpliva na delo profesionalnega fotoreporterja?
Luka Dakskobler:
To vpliva predvsem v medijih, ker večina medijev nima več občutka za dobro fotografijo. Stroški so tisti, ki narekujejo, kakšno fotografijo bodo objavili in fotografije bralcev so zastonj. Kvaliteta je dovolj dobra, ker so fotoaparati dovolj dobri. Kaj je na fotografiji, koliko informacij je zapakiranih vanje in ali so na pravilen način zapakirane, je pa vprašljivo. Fotoreporter ima novinarsko etiko in občutek, kaj mora biti na fotografiji. Normalen človek pa mogoče ne in se mu bo zdela fotografija dobra, zanimiva, odbita… pa bo neprimerna za temo, ki jo je fotografiral. Vendar je zastonj. Profesionalni fotoreporterji postajajo malo odveč, za tiste medije, ki ne dajo nič na kvalitetno fotografijo, so samo strošek. To je globalen problem. Čeprav je v tujini več medijev, ki dajo nekaj na dobro fotografijo, kot tistih, ki jih čisto nič ne briga in gledajo samo na denar.
Sedaj se pri nas stvari malo spreminjajo, pred nekaj leti pa je šlo to čez vse meje. Sedaj imam občutek, da se je začelo razmišljati o dobri fotografiji pri nas. To so naredili festivali, Slovenija Press Photo je veliko naredil za to, ker je bila to promocija kvalitetnega fotoreporterstva, nekaj naredi tudi Fotopub v Novem mestu. Pa tudi mediji so naredili svoje, ko so objavljali rezultate. Še vedno pa imamo medije, trač medije, brezplačnike, kjer je prioriteta zastonj fotografija.
TFL Glasnik:
Kako pa vpliva na vaše delo stock fotografija?
Luka Dakskobler:
Stock fotografija obstaja od nekdaj. To ni problem fotografije ampak medija. Lahko se odločiš, da boš o temi, ki jo obravnavaš v svojem mediju, poslal fotografa narediti zgodbo ali vsaj nekaj dobrih fotografij, lahko pa se odločiš, da boš za en evro na iStocku kupil fotografijo na to temo. Vendar bo ta delovala samo na simbolični ravni, ne bo pa na njej tisto, o čemer pišeš. To so fotografije za ilustracijo, ne gre za to, da izbiraš med dvema enakovrednima fotografijama.
TFL Glasnik:
Ste vedno hoteli biti fotoreporter?
Luka Dakskobler:
Ne. Za to sem se odločil na koncu gimnazije. Prej sem pisal zgodbe in romane, vedno pa sem bil vizualen človek, začel sem delati zgodbe tudi v fotografiji in se odločil, da bom fotoreporter. Pri nas sploh ni študija fotoreporterstva, zato sem šel na novinarstvo in se osredotočil na novinarsko fotografijo. Takrat sem fotografiral že skoraj deset let, od 14 leta, tako da sem že delal kot fotoreporter, ker sem za Ribiča fotografiral tekme. Delal sem pa vse mogoče. Sem scenarist, za produkcijsko skupino Mangart sem delal oddaje Z glavo na zabavo pa Big Father 1 in 2, malo ljudi ve, da sem avtor prve slovenske mobi novele Njudjerzzi. V nekem obdobju so bile zelo popularne, gre za to, da imaš na mobiju vsak dan izsek, nov del zgodbe, ki je v video in foto obliki za tiste, ki takrat še niso imeli videa.
TFL Glasnik:
Bo naslednji projekt knjiga?
Luka Dakskobler:
V bistvu bo. Tudi fotoknjigo imam v načrtu. Zdaj je že čas, če samo teh deset nagrajenih zgodb dam vanjo, bo dovolj.
TFL Glasnik:
Objavljate tudi v reviji National Geographic, kar so sanje številnih fotografov.
Luka Dakskobler:
Jaaa. Bile so tudi moje sanje in sem za slovenskega tudi delal. Na ameriškem sem imel stike z urednikom Davidom Griffinom. Vprašal sem, če bi objavili zgodbo o presihajočem jezeru v Cerknici, ker so ravno takrat iskali take zgodbe, in mi je odpisal, da je zgodba malo preveč oddaljena za njihovo revijo, a mi je bil všeč iskren, pošten odnos in mnenje. Smo pa le majhni in bogu za hrbtom za ameriški trg.
Za slovenskega pa sem delal na način, kot delajo v tujini. Pomembne dolge projekte, za katere sem se zavezal, da jih bom delal in sem jih delal tudi eno leto, če je bilo treba. Tako se dela poglobljene zgodbe, ne vem, kaj naj drugega rečem. Prva zgodba, ki sem jo naredil za National Geographic je bila o Žički kartuziji in ker zgodbe pred potrditvijo pošljejo v Washington, je odgovorne tam kar malo zaskrbelo, ker bo fotograf tudi pisal. Oni tega niso navajeni, imajo fotografa in novinarja, pri nas zaradi denarja tako ni šlo, meni pa je bilo vseeno, znam pisati take stvari, samo ločiti moram, enkrat fotografiram, drugič pridem pa pisat. Sicer eno ali drugo trpi. Na National Geographic Society imajo interni natečaj najboljših reportaž vseh lokalnih izdaj po svetu in Žička kartuzija je bila takrat med prvimi petimi, njih je pa prej tako skrbelo.
TFL Glasnik:
Kako to, da ostajate v Sloveniji, kljub sedaj že obsežnim referencam?
Luka Dakskobler:
Saj ne boste verjeli. Oziroma boste. Zaradi denarja. Ne morem ven. S temi zgodbami ne zaslužim nič. Konstantno sem brez denarja. Ni možnosti, da grem ven. Bi pa šel. Zato je bila Avstralija zame korak ven, vedel sem, da bi tam navezal stike, dobil nove naročnike, se dogovoril za kakšno službo – vse se ti odpre. Z istim namenom sem se prijavil na razpis za bivanje v rezidenci v New Yorku. V New Yorku poznam veliko ljudi, tudi fotourednika na Timeu, ker mi je on dal nagrade leta 2011 in spremlja moje delo. Lahko bi v enem mesecu poleg projekta, ki bi ga naredil za rezidenco, šel še tja in si uredil še kakšno sodelovanje. Sam od sebe pa ne morem nikamor. Tu sem zacementiran, 20 evrov imam v denarnici, ko pride kakšen denar, se gibljem okrog 300 evrov na računu in to je to.
Ni nujno, da se preselim ven, samo da začnem delati v tujini in za tujce, ker v Sloveniji žal ni denarja. To je že dolgo moj izziv, vsaj pet let, posebej pa od 2010, ko sem v Ljubljani šel na fotodelavnico k Ronu Havivu in mi je dal vedeti, da bi s tako kakovostjo lahko bil med njimi. Pa to Ron Haviv, nekakšen bog fotoreporterstva. Mene in Mateja Leskovška je nato zastonj povabil v Istanbul in tam je bilo enako, ko je videl, kaj sem naredil v eni noči pri ribičih. Nisem mogel verjeti, na koncu delavnice smo bili na zabavi, kjer me je že skoraj 20 minut hvalil. Potem je prišla Stephanie Sinclair, ki je nekakšna boginja fotoreporterstva, in Haviv me je predstavil, da mi je bilo kar čudno. Kot da bi programerja Bill Gates predstavil Stevu Jobsu in rekel to je zelo dober programer. Tudi takrat je rekel, da upa, da pridem ven iz našega medijskega prostora in začnem delati globalne zgodbe, ker bom s tako kvaliteto daleč prišel.
Pogovarjala se je: Martina Budal
Foto: Žiga Okorn, http://www.okorn.si
Davčna uprava Republike Slovenije (v nadaljevanju DURS) je na svoji spletni strani objavila nove XML sheme za obrazec REK-1 in iREK, ki se bodo po 1.7.2013 uporabljali v sistemu e-davki. Vsi zavezanci bodo pri izplačilu dohodkov iz delovnega razmerja po navedenem datumu, morali obračunati davke in prispevke povezane s posameznim izplačilom na novem obrazcu REK-1 in iREK. To pomeni, da morajo spremeniti računalniške programe, s katerimi obračunavajo dohodke iz delovnega razmerja (plača in nadomestila, jubilejna nagrada, regres, odpravnina ob upokojitvi in druge odpravnine, dohodek na podlagi udeležbe na dobičku, itd.) tako, da bodo davki in prispevki obračunani pravilno, pa tudi obrazci morajo biti pripravljeni po novem. Osnova za spremembo obrazcev je Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o vsebini in obliki obračuna davčnih odtegljajev ter načinu predložitve davčnemu organu (Uradni list RS, št. 32/2013), ki ga je izdal minister za finance na osnovi 352. člena Zakona o davčnem postopku (ZDavP-2) (Uradni list RS, št. 117/2006 do 94/2012).
Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2) (Uradni list RS, št 96/2012) (v nadaljevanju ZPIZ-2) prinaša novost pri obračunavanju prispevkov delodajalcev za starejše delavce (156. člen) in sicer:
Opozarjamo, da se navedeni oprostitvi med seboj izključujeta, torej ni možno uveljaviti obeh oprostitev hkrati. Ta določba pa prav tako ne velja za invalidska podjetja, ki prispevke samo obračunajo, a jih ne plačajo, ker so odstopljeni delodajalcu kot namenska sredstva. Isto velja za primer zaposlencev invalidov nad kvoto.
V 157. členu ZPIZ-2 najdemo še eno spodbudo za zaposlovanje določenih kategorij zaposlencev. Delodajalcu se vrnejo prispevki za zaposlitev delojemalcev, ki še niso dopolnili 26. let starosti in matere, ki skrbijo za otroka do tretjega leta starosti, ko se prvič zaposlijo za nedoločen čas in ostanejo pri istem delodajalcu neprekinjeno najmanj dve leti. Prvo leto delodajalec lahko uveljavi 50%, drugo leto pa 30% prispevkov delodajalca.
REK-1 obrazec za pravilno izpolnjevanje navedenih znižanj oziroma vračil prispevkov predvideva tri nova polja:
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o urejanju trga dela (ZUTD-A) (Uradni list RS, št. 21/2013) (v nadaljevanju ZUTD-A) nalaga delodajalcem, ki zaposlujejo za določen čas, da plačujejo petkratnik zneska prispevka delodajalca za primer brezposelnosti, določenega v zakonu, ki ureja prispevke za socialno varnost, za ves čas zaposlitve za določen čas. Na drugi strani pa delodajalcem, ki z delojemalcem sklenejo pogodbo o zaposlitvi za nedoločen čas, daje ugodnost oprostitve plačila prispevka za delodajalca za primer brezposelnosti za dve leti.
Obrazcu REK-1 sta, za potrebe pravilnega obračuna, dodani dve alineji:
Na individualnem REK obrazcu iREK so predvidena sledeča polja:
Kot smo zapisali že v uvodu, želimo s tem prispevkom le opozoriti na spremembe, ki bodo pri obračunavanju prispevkov začele veljati v začetku julija. Podrobnejša navodila za izpolnjevanje novih REK obrazcev, kot tudi za pripravo XML datotek s strani pripravljavcev aplikativne podpore, so na voljo na spletnih straneh DURS.
Jubilejno nagrado za isti jubilej je pri istem delodajalcu mogoče neobdavčeno izplačati le enkrat. Pravico javnega uslužbenca do jubilejne nagrade določa ZUJF v 177. členu, in sicer zaposlenemu pripada jubilejna nagrada za 10, 20 in 30 let delovne dobe, pri čemer se kot delovna doba, skladno s tretjim odstavkom tega člena, upošteva delovna doba, ki jo je zaposleni izpolnil pri delodajalcih v javnem sektorju. Glede na navedeno je s 177. členom ZUJF in tudi z aneksi h kolektivnim pogodbam določena spremenjena pravica do jubilejne nagrade za zaposlene v javnem sektorju, saj je bila doslej jubilejna nagrada za zaposlene v javnem sektorju določena glede na skupno delovno dobo, po novem pa je določena glede na skupno delovno dobo pri delodajalcih v javnem sektorju.
Davčno obravnavo jubilejnih nagrad določa 7. točka prvega odstavka 44. člena Zakona o dohodnini (Uradni list RS, št. 13/11-UPB7, 24/12, 30/12 in 40/12-ZUJF, v nadaljevanju ZDoh-2), in sicer se v davčno osnovo dohodka iz delovnega razmerja ne všteva jubilejna nagrada za skupno delovno dobo ali za skupno delovno dobo pri zadnjem delodajalcu, izplačana do višine, ki jo določi vlada. Višino, ki se ne všteva v davčno osnovo dohodka iz delovnega razmerja, določa 9. člen Uredbe o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja (Uradni list RS, št. 140/06 in 76/08, v nadaljevanju Uredba), ki poleg zneskov neobdavčene jubilejne nagrade v drugem odstavku določa, da če je bila delojemalcu izplačana jubilejna nagrada za skupno delovno dobo, se pri istem delodajalcu kasneje izplačane jubilejne nagrade za skupno delovno dobo pri zadnjem delodajalcu vštevajo v davčno osnovo.
Jubilejna nagrada za skupno delovno dobo pri zadnjem delodajalcu je glede na naravo in namen tega dohodka, za zaposlene pravica iz delovnega razmerja zaradi pripadnosti delodajalcu, saj se s to nagrado zaposlenega nagradi za dolgoletno lojalnost delodajalcu. Glede na navedeno, ima jubilejna nagrada za skupno delovno dobo pri delodajalcih v javnem sektorju, ki jo določa 177. člen ZUJF, enako oziroma podobno naravo, saj se tudi z njo zaposleni nagradi za pripadnost delodajalcem v javnem sektorju. V tem primeru, z vidika določitve pravice do navedene jubilejne nagrade, javni sektor deluje kot en delodajalec. Zato je smiselno, da se tudi za davčne namene jubilejna nagrada, izplačana na podlagi 177. člena ZUJF, šteje za jubilejno nagrado za skupno delovno dobo pri zadnjem delodajalcu.
Ob izplačilu jubilejne nagrade po 177. členu ZUJF, je za davčne namene treba upoštevati 44. člen ZDoh-2 in 9. člen Uredbe. Skladno z namenom drugega odstavka 9. člena Uredbe, je jubilejno nagrado za isti jubilej pri istem delodajalcu mogoče neobdavčeno izplačati le enkrat. Če je torej delodajalec v javnem sektorju javnemu uslužbencu že izplačal jubilejno nagrado za skupno delovno dobo, je jubilejna nagrada za skupno delovno dobo pri delodajalcih v javnem sektorju, ki je izplačana za isti jubilej, v celoti obdavčena. Javni uslužbenec tako ne more neobdavčeno prejeti jubilejne nagrade za npr. 10 let delovne dobe pri delodajalcih v javnem sektorju, če je predhodno od delodajalca v javnem sektorju že prejel jubilejno nagrado za 10 let skupne delovne dobe.
Vir: Pojasnilo DURS
Predmet obdavčitve so naslednje storitve:
Po tem zakonu so kot predmet obdavčitve določene tudi storitve zavarovalniškega posredovanja in zastopanja, ki so izvzete tako iz obdavčitve z DDV kot tudi z davkom od zavarovalnih poslov.
Predmet obdavčitve niso transakcije in posredovanje z delnicami, deleži v podjetjih ali združenjih, obveznicami in drugimi vrednostnimi papirji ter upravljanje investicijskih skladov, čeprav so te storitve tudi oproščene plačila DDV.
Davčni zavezanec je vsaka oseba, ki na območju Republike Slovenije izvaja finančne storitve, iz 3. člena tega zakona.
Šteje se, da je finančna storitev iz 3. člena tega zakona izvedena na območju Slovenije, če jo izvede oseba, ki ima na območju Slovenije sedež svoje dejavnosti ali poslovno enoto, ki izvede storitev, oziroma stalno ali običajno prebivališče.
Ne glede na prejšnji odstavek se šteje, da je finančna storitev izvedena na območju Slovenije tudi, če jo izvede oseba, ki nima sedeža svoje dejavnosti ali poslovne enote, oziroma stalnega ali običajnega prebivališča v Sloveniji, lahko pa v skladu z veljavno zakonodajo neposredno izvaja finančne storitve iz 3. člena tega zakona na območju Slovenije za naročnike oziroma prejemnike storitev, ki imajo sedež dejavnosti, poslovno enoto oziroma stalno ali običajno prebivališče na območju Slovenije.
Davek na finančne storitve (DFS) je transakcijski davek, zato se bo obračunaval od opravljenih storitev. Davčna obveznost nastane v trenutku, ko je finančna storitev opravljena. Šteje se, da je finančna storitev opravljena, ko je zanjo plačano nadomestilo (provizija). Osnova za davek je nadomestilo (provizija), ki ga je davčni zavezanec prejel kot plačilo v zvezi z opravljeno finančno storitvijo. Kot provizija se ne štejejo obresti, ki jih je naročnik finančne storitve dolžan plačati davčnemu zavezancu v zvezi z izvedbo dogovorjene finančne storitve, če te obresti ne predstavljajo plačila nadomestila stroškov davčnega zavezanca v zvezi z opravljeno storitvijo.
Davčna stopnja je 6,5 odstotka od davčne osnove.
Vir: Pojasnilo DURS
Vnaprej vračunani stroški oziroma vnaprej vračunani odhodki nastajajo na podlagi enakomernega obremenjevanja dejavnosti ali poslovnega izida pa tudi zalog s pričakovanimi stroški, ki pa se še niso pojavili. Vnaprej vračunani stroški se po Priporočenem enotnem kontnem okviru za družbe, samostojne podjetnike posameznike, kmečka gospodinjstva, zadruge, nepridobitne organizacije – pravne osebe zasebnega prava ter društva in invalidske organizacije, ki ga je sprejel Strokovni svet Slovenskega inštituta za Revizijo in temelji na Enotnem kontnem okviru za navedene uporabnike (Uradni list RS, št. 78/2012), izkazujejo na kontu 290.
Zneski kratkoročno vnaprej vračunanih stroškov oziroma kratkoročno vnaprej vračunanih odhodkov, s katerimi se bremenijo poslovni učinki ali odhodki obračunskega obdobja, se odmerijo iz celotnega zneska teh stroškov oziroma odhodkov, predvidenih s predračuni, po sodilih za njihovo razporejanje na poslovne učinke oziroma odhodke obračunskega obdobja, za katero so predvideni, lahko pa se razporedijo na poslovne učinke kar z uporabo količnikov za vračunavanje.
Pri tem je treba paziti, da se količniki za njihovo vračunavanje, ki so se uporabljali v prejšnjem obdobju, v obračunskem obdobju ustrezno prilagodijo oziroma na novo določijo glede na izhodiščno obdobje in ustrezna predvidevanja gibanj v obračunskem obdobju.
Predračuni stroškov, ki se vračunavajo vnaprej, se morajo praviloma sestavljati za celotno poslovno leto, za krajša obdobja pa le izjemoma pri tistih stroških, ki bodo predvidoma tudi nastajali v krajših obdobjih.
Zneski vnaprej vračunanih stroškov se za posamezno obdobje določajo na podlagi dejanske ravni teh stroškov v prejšnjem obdobju in z ustreznimi popravki v obračunskem obdobju ali pa celo na podlagi popolnoma novih predračunov. Novi predračuni se sestavljajo za nove vrste stroškov, kakršnih v prejšnjem obdobju še ni bilo, pa tudi za stroške, kakršni so v prejšnjem obdobju sicer že bili, vendar njihove realne velikosti v obračunskem obdobju ni mogoče oblikovati s popravki. To se dogaja predvsem, če se za obračunsko obdobje predvidevajo bistvene spremembe v obsegu poslovanja oziroma bistveno drugačno gibanje cen oziroma spremembe v proizvodnosti in gospodarnosti poslovanja, kar utegne bistveno vplivati na raven in sestavo stroškov, ki so predmet vnaprejšnjega vračunavanja.
Zakon o socialnem podjetništvu (2011) opredeljuje računovodstvo v socialnem podjetju v 22. členu. Pri tem je pomembno določilo, da mora socialno podjetje, ki del svoje dejavnosti ne opravlja kot socialno podjetje, ne glede na določbe drugih zakonov, ki urejajo pravila vodenja poslovnih knjig in izdelave računovodskih izkazov, za dejavnosti socialnega podjetništva izkazovati podatke o prihodkih in odhodkih ločeno od podatkov o prihodkih in odhodkih druge dejavnosti. To pomeni, da mora tudi finančna sredstva, ki jih pridobi iz naslova spodbud, oprostitev in olajšav, pridobljenih na podlagi Zakona o socialnem podjetništvu ali drugih predpisov, prikazovati na posebnem kontu.
V 22. členu Zakona o socialnem podjetništvu je določeno, da Slovenski inštitut za revizijo v soglasju z ministroma za gospodarstvo in finance predpiše poseben računovodski standard za socialna podjetja. Na podlagi te določbe je strokovni svet Slovenskega inštituta za revizijo 28. oktobra 2011 sprejel poseben Slovenski računovodski standard, SRS 40 – Računovodske rešitve v socialnih podjetjih. Standard je bil objavljen v Uradnem listu RS 2/12, uporabljati pa se je začel 1. januarja 2012 (Prusnik 2012, 7).
Za potrebe naše nadaljnje obravnave so pomembne predvsem opredelitve SRS 40, ki se nanašajo na posebnosti vrst sredstev in načinov njihovega izkazovanja, posebnosti obračunavanja amortizacije, posebnosti razčlenjevanja in merjenja prihodkov in posebnosti vrst stroškov in odhodkov ter načinov njihovega izkazovanja, pa tudi posebnosti ugotavljanja in obravnavanja raznih vrst poslovnega izida.
SRS 40.2. – 40.6. (2012) opredeljujejo posebnosti izkazovanja sredstev. Za spremljanje stroškov je pomembno, da mora socialno podjetje izkazovati posebej sredstva, ki se uporabljajo za opravljanje dejavnosti socialnega podjetništva in posebej sredstva, ki se uporabljajo za opravljanje drugih dejavnosti, saj so stroški povezani s sredstvi, zaradi uporabe katerih nastajajo. Na podlagi uporabe sredstev pa določi sodila, ki jih uporablja pri razporejanju stroškov in odhodkov, ki so povezani z uporabo posameznih sredstev. Vsi stroški, ki nastajajo v povezavi s sredstvi, ki se uporabljajo za opravljanje dejavnosti socialnega podjetništva, bodo torej razporejeni v stroške za opravljanje dejavnosti socialnega podjetništva, ostali pa v stroške za opravljanje druge dejavnosti.
Ločevanje stroškov na tiste, ki se nanašajo na opravljanje dejavnosti socialnega podjetništva in na tiste, ki se nanašajo na opravljanje druge dejavnosti, se mora nanašati na nastajanje vseh vrst stroškov, SRS 40.12–40.14 pa posebej obravnavajo obračunavanje amortizacije, pri čemer pa veljajo enaka načela, kot smo jih že zapisali. Torej glede na to, ali se obračunana amortizacija nanaša na sredstva, ki se uporabljajo za opravljanje dejavnosti socialnega podjetništva, tudi stroške amortizacije razporedimo na to dejavnost ali na drugo dejavnost, v skladu s sodili, opredeljenimi v internem aktu podjetja, za obračunavanje amortizacije pa sicer veljajo določila tistih zakonov in standardov, ki veljajo za pravnoorganizacijsko obliko, v katero sodi socialno podjetje.
Da bi bilo spremljanje stroškov, prihodkov in odhodkov bolj pregledno, predvideva SRS 40.23. (2013) za vsako dejavnost socialnega podjetništva, kakor tudi za vsako ostalo dejavnost, oblikovanje posebnega poslovnoizidnega mesta, na katerem bomo spremljali stroške, prihodke in odhodke, ki se nanašajo na opravljanje posamezne dejavnosti. Na posamezna poslovnoizidna mesta bomo stroške, prihodke in odhodke razporejali na podlagi sodil, opredeljenih v internih aktih podjetja, ki morajo biti razkrita tudi v pojasnilih k računovodskim izkazom.
Spremembe zakona o sodiščih in zakona o sodniški službi bi morale temeljiti na strateških usmeritvah razvoja sodstva, ki bi bile sprejete na podlagi strokovne razprave, so glede sprememb omenjenih zakonov, ki so v pripravi, sporočili iz Sodnega sveta. Ob tem so opozorili, da bodo z nedomišljenimi spremembami zakonodaje doseženi le politični učinki.
V omenjeno strokovno razpravo bi morali biti po mnenju Sodnega sveta vključeni vrhovno sodišče, ministrstvo za pravosodje, Sodni svet in strokovnjaki s področja ustavnega prava. Po njihovem mnenju gre namreč za iskanje občutljivega ravnovesja med zagotavljanjem nujnega nadzora nad delom sodstva s strani drugih dveh vej oblasti in preprečevanjem nedopustnega vplivanja na delo sodnikov in na njihove odločitve.
"S hitrimi in nedomišljenimi spremembami zakonodaje je sicer v javnosti mogoče vzbuditi vtis, da se problemi v sodstvu rešujejo, vendar bodo s tem doseženi le politični učinki, omejeni na čas do novih volitev, nikakor pa takšne spremembe ne bodo prispevale k utrjevanju pravne države," so zapisali v sporočilu za javnost.
Ob tem so opozorili, da se s predlaganimi spremembami omenjenih zakonov del pristojnosti s pravosodnega ministrstva in Sodnega sveta prenaša na predsednika vrhovnega sodišča. Tega po veljavni pravni ureditvi na predlog ministra za pravosodje imenuje DZ.
Ob tem navajajo mnenje posvetovalnega sveta evropskih sodnikov Sveta Evrope, da je v demokratičnih pravnih državah nujna vzpostavitev mehanizma medsebojnega nadzora in omejevanja posameznih vej oblasti. Pri tem je po mnenju posvetovalnega sveta najprimernejše oblikovanje neodvisnega Sodnega sveta, ki mora varovati neodvisnost sodstva proti zakonodajni in izvršilni veji oblasti ter zagotoviti učinkovitost in kvaliteto sodstva z ustreznimi nadzornimi mehanizmi.
Sodni svet je po mnenju omenjenega posvetovalnega sveta tisti organ, ki mora zagotavljati avtonomno upravljanje sodne veje oblasti in s tem omogočiti posameznim sodnikom učinkovito izvrševanje njihovih pristojnosti brez neposrednega nadzora izvršilne in zakonodajne veje oblasti in brez neprimernih pritiskov znotraj samega sodstva, so še zapisali v Sodnem svetu.
Vir: STA
V društvu in sindikatu novinarjev pozivajo ministrstvo za kulturo, naj se aktivno vključi v proces sprejemanja interventnega zakona na področju zdravstva. Organizaciji menita, da bi morali biti iz napovedanega povišanja zdravstvenih prispevkov izvzeti vsaj tisti samozaposleni, katerih dohodki iz dejavnosti komaj omogočajo ohranjanje dejavnosti.
V društvu in sindikatu novinarjev se zavedajo, da samozaposleni v zdravstveno blagajno plačujejo manj kot redno zaposleni s primerljivimi dohodki, a opozarjajo, da imajo iz naslova zdravstvenega zavarovanja tudi manj pravic.
Samozaposleni, ki so v isti osebi delojemalci in delodajalci, namreč lahko bolniško nadomestilo v breme zdravstvene blagajne uveljavljajo šele po 30 dneh, kar v praksi pomeni, da v prvih 30 dneh ne morejo delati, torej tudi ne ustvarjati dohodka, iz katerega bi si lahko plačali bolniško nadomestilo.
Hkrati opozarjajo, da nezaposlovanje novinarjev in delo prek začasnih pogodb in statusov samostojnih podjetnikov "postaja sistemska praksa medijskih delodajalcev". Tiskani mediji so že nekajkrat zmanjšali proračune za zunanje sodelavce, zato so številni izgubili delo. Tudi na Radioteleviziji Slovenija se obeta 30-odstotno znižanje proračunov za zunanje sodelavce po uredništvih, navajajo.
Število samostojnih novinarjev je od leta 2010 s 393 padlo na 228, od tega ima skoraj polovica letne dohodke nižje od 5000 evrov, povprečni dohodek samostojnih novinarjev v letu 2011 pa je znašal 12.800 evrov bruto, navajajo v sindikatu in v društvu novinarjev.
Polovica vseh samostojnih novinarjev si ne plačuje prispevkov za socialno varnost. Večina "svobodnjakov" podpisuje tako imenovane "grabežljive" pogodbe, s katerimi za enkraten znesek odprodajo vse svoje avtorske pravice. Mednarodna zveza novinarjev je zato že začela kampanjo za pravične pogodbe, so navedli.
Večina samostojnih novinarjev po navedbah omenjenih novinarskih organizacij komaj plačuje prispevke za socialno varnost, bremena povišanja prispevkov ne bodo prevzeli naročniki dela, ki jih zanima le nižanje stroškov, ampak novinarji sami. Novinarji so večinoma v odvisnih razmerjih in bi si namesto samostojnega statusa želeli redne zaposlitve, kar izpričujejo tudi številne tožbe za odvisno razmerje, ki jih sprožajo novinarji.
Zato v društvu in sindikatu menijo, da bi morali biti iz napovedanega povišanja zdravstvenih prispevkov izvzeti vsaj tisti samozaposleni, katerih dohodki iz dejavnosti komaj omogočajo ohranjanje dejavnosti.
K vključitvi ministrstva za kulturo v pogajanja z ministrstvom za zdravje pri sprejemanju t. i. interventnega zakona so pozvali tudi Društvo Asociacija in Odprta zbornica za sodobno umetnost. V Obrtni zbornici Slovenije pa takšnemu zvišanju prispevkov za podjetnike nasprotujejo. Glede tega pa niso enotni niti v koaliciji.
Vir: STA
V mesecu MAJU je na portalu Tax-Fin-Lex za vse bralce TFL Glasnika brezplačno dostopen aktualen čistopis:
in vse njegove pretekle verzije.
Nekaj dejstev o zakonu:
Število novosti s področja ekologije:
EKO-LEX, od 15.5.2013 - 21.5.2013 | PRAVNI VIRI | |||||
TEMATSKI SKLOP | URADNI LIST RS | URADNI LIST EU | DRŽAVNI ZBOR | MINISTRSTVA | VLADA | STA Novice |
EKO-LEX | 8 novosti |
V tem tednu izpostavljamo:
V tem tednu so uporabniki storitve Lex-Kliping prejemali obvestila o objavljenih novostih, ki so bile v obravnavi oz. postopku sprejemanja ali pa so bile ravnokar objavljene kot veljavne, glede na svoje izbrano pravno področje. Sumarno smo zabeležili naslednje število novosti:
Lex-kliping, od 15.5.2013 - 21.5.2013 | PRAVNI VIRI | ||||||
PODROČJA | URADNI LIST RS | URADNI LIST EU | DRŽAVNI ZBOR | MINISTRSTVA | VLADA | STA Novice | |
P R A V N A P O D R O Č J A |
1. DRŽAVNA UREDITEV RS in EU | 6 novosti | 2 novosti | 10 novosti | 21 novosti | 13 novosti | |
2. UPRAVNO PRAVO | |||||||
3. CIVILNO PRAVO IN KAZENSKO PRAVO | 4 novosti | 1 novost | 1 novost | ||||
4. GOSPODARSKOPRAVNA UREDITEV | 2 novosti | 5 novosti | 1 novost | 2 novosti | 1 novost | 3 novosti | |
5. JAVNE FINANCE | 1 novost | 14 novosti | 4 novosti | 4 novosti | 10 novosti | 7 novosti | |
6. GOSPODARSKE DEJAVNOSTI | 3 novosti | 18 novosti | 3 novosti | 15 novosti | 2 novosti | ||
7. NEGOSPODARSKE DEJAVNOSTI | 2 novosti | 1 novost | 1 novost | 1 novost | 26 novosti | 4 novosti | |
8. DELOVNOPRAVNA UREDITEV, SOCIALA | 2 novosti | 2 novosti | 5 novosti | 3 novosti | |||
9. ZDRAVSTVENI SISTEM | 1 novost | ||||||
10. MEDNARODNI ODNOSI | 8 novosti | 8 novosti | |||||
11. OBČINE | 40 novosti |
Če želite biti tudi vi vsak dan sproti seznanjeni, kaj je novega bodisi objavljenega v UL RS, UL EU, je v obravnavi na DZ ali v vladi ali je bil podan predlog s strani ministrstev, glede na vaše izbrano področje, ki ga želite spremljati, se naročite na storitev Lex-Kliping!
Ne pozabite na Koledar obveznosti za tekoči mesec, s povezavami na obrazce. V Seznamu seminarjev vas opozarjamo na vse razpisane aktualne seminarje. Novice pa ponujajo poglobljen komentar aktualnih dogodkov s številnimi povezavami na vsebinsko relevantne dokumente.
Prejšnje številke TFL Glasnika si lahko ogledate v Arhivu številk .