Številka 34, letnik VI
30. november 2011

Facebook Twitter
TFL Glasnik

Že šesto leto zapored ste uporabniki portala Tax-Fin-Lex, v času od 4. oktobra 2011 do 21. novembra 2011, izbirali Najuglednejšega davčnega, finančnega in pravnega strokovnjaka za leto 2011. To so postali mag. Ivan Simič, dr. Jožko Peterlin in dr. Miro Cerar. Ob včerajšnji podelitvi priznanj najuglednejšim smo se z njimi tudi pogovarjali o ugledu v odsevu današnjega časa. Preberite si njihove odgovore, tokratni nagrajenci so bili res izjemno zanimivi sogovorniki.

V 22. številki TFL Glasnika, smo vas tik pred dopusti na kratko seznanili s predlogom sprememb zakonodaje povezane z obračunom davka na dodano vrednost. Državni zbor RS je na seji konec septembra letos spremembo Zakona o davku na dodano vrednost po skrajšanem postopku sprejel, zato smo se odločili, da vas v današnji številki TFL Glasnika na kratko seznanimo z obravnavanimi spremembami.

Ivan Simič, Jožko Peterlin in Miro Cerar: Če hočeš ohraniti ugled, se moraš izogibati politiki

Slika

Na tradicionalni podelitvi priznanj najuglednejšemu davčnemu, finančnemu in pravnemu strokovnjaku po izboru obiskovalcev portala Tax-Fin-Lex se je z letošnjimi zmagovalci, najuglednejšimi strokovnjaki, mag. Ivanom Simičem, dr. Jožkom Peterlinom in dr. Mirom Cerarjem, pogovarjala Zlata Tavčar, direktorica podjetja Tax- Fin-Lex. Tudi tokrat je beseda uvodoma tekla o UGLEDU, vrednoti, v katero zmagovalci in seveda družba Tax-Fin-Lex verjamejo, delujejo in jo živijo.

Glasovanje je torej potekalo med 4. oktobrom in 21. novembrom 2011. Uporabniki portala so najprej sami predlagali po njihovem mnenju najuglednejše strokovnjake in nato z 58,48 odstotki med davčnimi strokovnjaki izbrali mag. Ivana Simiča, 18,18 odstotkov so namenili finančnemu strokovnjaku, dr. Jožku Peterlinu in 13,57 odstotkov najuglednejšemu pravniku, dr. Miru Cerarju.

Kako so si letošnji zmagovalci torej zgradili svoj ugled?


Mag. Ivana Simiča ni treba posebej predstavljati. S šestimi nazivi Najuglednejši davčni strokovnjak je pravzaprav postal slovenski davčni guru.

„Moje celo življenje se prepleta z davki, vsak dan se ukvarjam z davčnim svetovanjem v svojem podjetju, letos smo izdali 12 številk revije Denar, katere urednik in pisec člankov sem, predaval sem na seminarjih. Na davčnem področju sem zelo aktiven. Glede informativnega izračuna dohodnine, je dejstvo, da smo bili leta 2008 pravzaprav edini s takšnim načinom, druge države so imele še tak način kot mi v 2007. Da so v 2008 obrazci postali odločba, je bil velik napredek, bilo je veliko kritik, danes pa je sestavni del življenja, čeprav nekateri včasih ta sistem želijo tudi rušiti.“


Dr. Jožko Peterlin je najuglednejši finančni strokovnjak v letu 2011. Uporabniki so se pri glasovanju odločili za stroko in se distancirali od aktualne politike. Ves čas se že ukvarja s financami, bil je finančni svetovalec v več podjetjih, zdaj je svetovalec z lastnim podjetjem, hkrati pa tudi predavatelj, ki mu slušatelji na seminarjih nadvse radi prisluhnejo. Katere lastnosti so torej tiste, ki so mu prinesle ta naziv oz. potrditev, da je najbolj ugleden med uglednimi?

„Ugled enačim z zanesljivostjo in strokovnostjo, kar pa ni v neposredni povezavi s funkcijo člana uprave, nadzornim svetom, profesorjem itd. Delam na področju poslovnih financ, to je področje v podjetju, kjer gre za to, da je treba preživet. In na področju financ delam na vseh podpodročjih, ki so mi poznana. Osmo leto vodim strokovno nacionalno Združenje poslovnih finančnikov Slovenije, ravno sem prišel iz Hong Konga, kjer smo imeli mednarodno srečanje predsednikov nacionalnih združenj, sem v upravnem odboru evropskega združenja finančnikov. Razen Ekonomske fakultete v Ljubljani pri nas ni institucije, ki bi skrbela za strokovni razvoj poslovnih financ. V večjih podjetjih sem vodil finance, v srednjih podjetjih zdaj nudim svetovanje, predavam na fakulteti, ministrstvu, rad se ukvarjam z izobraževanji, seminarji, ženejo me povratne informacije, da so ljudje zadovoljni. Presenečen sem bil, ko sem izvedel za ta naziv, ne vem niti, kdo je zame glasoval.“

 

Dr. Miro Cerar je bil prvič izbran za najuglednejšega pravnika. Znan je kot pravnik, ki ves čas deluje kot verodostojen pravni strokovnjak, kar je pokazal v številnih izjavah in dejanjih. Doseči ugled v pravni stroki in se izogniti politiki, se zdi izjemen uspeh.

„Že rezultat kaže, da so imeli glasovalci težko delo. Težko oz. nespodobno je govoriti o lastnem ugledu. Zahvaljujem se za glasove. 20 let kot akademik in zunanji svetovalec državnega zbora sodelujem s parlamentom, veliko komentiram parlamentarne nastope, politične dogodke z vidika pravnih vprašanj. Glede na komentarje znanih in neznanih ljudi, mi očitno uspeva, da se političnim pritiskom ne podrejam in sem obdržal svojo strokovnost, da se ne podrejam političnim pritiskom.

Angažira me tudi pedagoška dejavnost in delo predsednika sodnega sveta. Trudim se delati, kakor dobro znam.“

 

Mag. Ivan Simič je znan po svojih enostavnih in učinkovitih rešitvah. Septembra je predstavil svoj predlog davčne reforme za Slovenijo.

„Ko zdaj berem volilne programe, se zdijo moje rešitve mogoče kar preveč enostavne. Pri pisanju davkov, moraš izhajati iz tega, kar potrebuje gospodarstvo, ostali zavezanci in proračun oz. katera blagajna potrebuje več. Proračun je vreča, ki mora biti zmeraj kolikor toliko polna. Oz. če si nekje vzel, moraš drugje dodati oz. predvidevati, da bo nekje premalo. Vse to poznam iz izkušenj.

Vse mora biti v kombinaciji z izkoriščanjem ljudi, ki delajo v davčni upravi, olajšanjem dela davčnim zavezancem in storitvijo inšpekcijskih pregledov na področju, kjer se lahko pobere največ davka in ne v majhnih podjetjih. Pri dohodnini se uvedejo dodatne olajšave, ukinejo se privilegiji delavcem na začasnem delu v Avstriji, izenačijo se torej vsi državljani RS, ki so davčni zavezanci. Treba je gledati v naprej, kaj se bo zgodilo v letu, dveh. Dohodninski razredi naj se povečajo na 5 razredov, zniža naj se davek od dohodkov pravnih oseb ter uvede kapice na socialne prispevke. Pri primerjavi z drugimi sistemi, je treba druge davčne sisteme gledati v celoti. Naše penzije bodo, če bo šlo tako naprej, omejene na 600, 700 eur.

 

V Sloveniji je tako, da kdor veliko dela in zasluži, je garjast in ga je treba še bolj obdavčiti.

 

Pri nas slišimo vzklike, polovimo vse lumpe, Italija ima finančno policijo. Kje je ta policija tam?

Ko je treba pregledati drugega, dajmo spustit nanj vse organe, tudi finančno policijo z orožjem, ko pa se pregleduje posameznika, potem pa gre za problem z zakonodajo. Upam, da bo enkrat boljše kot je sedaj.“

 

Kaj pravi dr. Jožko Peterlin o ugledu finančne stroke pri nas?

„Ugled je zame ena najpomembnejših stvari. Gre za kredibilnost v javnosti. Fakultete? Zelo slabo je. Danes se poslovnih financ lahko učiš le na Ekonomski fakulteti, kjer je nekaj dobrih profesorjev. Sistem visokega šolstva pa je slab. Bolonjski programi so zanič, so slabi za gospodarstvo, študenti ne dobijo dovolj kvalitetnega znanja. Vidimo, kaj pride iz šol v podjetje, ko pridejo delat, prej v življenju menice še videli niso. Ne znajo ničesar. Kar se tiče šole, moramo nekaj narediti. Bil sem zraven 10 let in zagotovo drži, da je kvaliteta, razen v Ljubljani, v Sloveniji slaba.

 

Glede poslovnih finančnikov, ločiti moramo banke, borznike in trgovce z določenimi inštrumenti. Treba je ločiti inštrumente, s katerimi delujejo. Problem je, ker niti ne vedo, čemu služijo inštrumenti, s katerimi delujejo. Veliko svetovalcev v podjetjih, bankah, skrbnikov malih in srednjih podjetij, svojemu delu ni doraslih. Delujejo, kot da ne bi poznali osnovnih pravil financiranja. Ne more biti nekje minus, če ni drugje plus.

 

Kaj je zadaj? Neznanje ali pa nemorala!

Banke so vse v težavah. Nimajo dovolj kapitala, znižati bodo morali naložbe, znižati sredstva.

Ljudje, ki vodijo banke, so ob težavah različno pristopili. Poslovni finančniki izmenjujemo informacije in točno vemo, s kom bomo še delali in s kom nikdar več, ko bo konec krize in tudi v bankah vedo, kdor tam ne sme delati nikoli več. Ker je to za banke zelo neugledno. Nam, poslovnim finančnikom, se je to obnašanje zelo zamerilo.

Oktobra sem imel srečanje evropskih finančnikov, zgodba oz. izkušnja je enaka tudi v ostalih evropskih državah. Finančni zakladniki Nokie, Porscheja, Volkswagna pravijo, da se jim dogaja enako. Že 4 leto raziskujejo odnose banka - komitent in to objavljajo med člani in obveščajo javnost.

Banka bi morala skrbeti za kredibilnost in ko bo jutri vse lepo, vsi, ki so zdaj tam, ne bodo imeli več dela. Zagotovo ne. Podjetja in fizične osebe, ljudje, bomo plačali vse to, kar je nastalo zaradi pohlepa v bančnem sektorju. Fiktivno trgovanje in špekuliranje podjetjem škoduje.

 

Marija se nekomu prikaže le enkrat, dvakrat se težko. Biti finančnik je en velik hudič. Kot finančnik je treba včasih na glas reči NE, čeprav v tistem trenutku tvegaš ugled, a da ga ohraniš na dolgi rok in ohraniš kredibilnost, moraš reči ne. To se mi je zgodilo v Drogi, ko je prišel Istrabenz in so rekli, tako bo. Ni mi bilo vseeno, a sem rekel ne. Čez nekaj let se je pokazalo, da je bilo to prav, da sem rekel ne. Najtežje je reči NE.“

 

Dr. Miro Cerar o pravni državi in izgubljenem ugledu zaradi nedelovanja pravosodja in organov pregona:

„Od osamosvojitve je bilo pravo deležno premajhne pozornosti. Sodstvo, tožilstvo, zakonodajna veja oblasti idr. ne uživajo prav velikega ugleda. Prišli smo v situacijo, ko je družba preveč krivična. Zato smo ta hip tako zelo zboleli, da se bomo morali nekaj časa ukvarjati s tem, da zbijemo vročino in postavimo ležeče telo v sedeč položaj. In šele potem se bomo lahko pogovarjali o razvoju, inovacijah. Ljudje se počutijo prevarane, ukvarjajo se samo še z vprašanji korupcije, kdo ga je bolj polomil, kje so več pokradli.

Obležali smo, najprej bomo morali storiti nekaj, da ljudje vidijo, da ima sploh smisel delati, biti dober študent, se truditi v poklicu, biti ugleden.

Kadar smo tako hudo bolni, tudi malo bledemo in takrat ne znamo realno vrednotiti stanja.

Ni realno, da rečemo, da je vse zanič, da so vsi barabe in podkupljeni. S tem smo nepravični do dobrih, delovnih ljudi, uspešnih podjetij. Mnogi strokovnjaki, podjetja in uprave še vedno delujejo.

 

Delovnih mest ne bo dovolj, konkurenca bo huda, vsako kandidaturo je treba pogledat, kaj je nekdo v resnici počel, ne samo kakšen naziv ima.

Podajamo se v prihodnost, v kateri nujno potrebujemo realno podobo stanja, da bi javnosti lahko povedali, kaj je res. Politika se izživlja nad sodstvom, sprejema ocene in spodbuja razpoloženje med državljani na nekorekten način.

Problem v naši družbi je, da ne priznamo več nobenih avtoritet, ne na področju strok, ne institucij, do nosilcev institucij se pravzaprav obnašamo katastrofalno slabo.

 

Seveda pa iščemo rešitelje. Če bo rešitelj svojo nalogo razumel napačno in bo avtoriteto spremenil v avtoritarnost, bomo iz te skrajnosti, kjer smo, padli v novo, ki bo ravno tako slaba. A je ne bomo takoj prepoznali.

Izboljšati moramo stanje v Sloveniji. Treba je spodbujati odličnost na vseh področjih, prepoznati dobre posameznike v sferah, si začeti zaupati. Najti moramo številne nosilce odličnosti, od kulture, športa, politike itn. in potem vzpostaviti avtoritete na teh področjih.

Tega se pa res bojim, da bo po teh volitvah Slovenija spet razklana, imeli bomo zmagovalca, a spet ne bo možno premostiti razkola me levimi, desnimi, črnimi in belimi, desnico in levico.

Morali bi stopiti skupaj, samo to nas bo dolgoročno rešilo iz krize.“

 

Mag. Ivan Simič poudarja, da je na davke treba gledati celovito.

„Velikokrat primerjajo različne sisteme, ne moreš vzeti od vsakega, kar ti paše. Vzeti je treba cel sistem, tisti sistem, ki polni posamezni proračun, treba je gledati trezno, tako da bo denarja dovolj.

Treba je varčevati, a varčevati pri ljudeh, ki ne delajo. V državni upravi je tudi veliko pridnih ljudi, a na koncu - govorim iz lastne izkušnje - nalagaš delo samo tistim, ki so pridni in se ne razburjajo. Tistemu pa, ki se razburja, pa zaradi lastnega miru, ne naložiš nič. Tu je treba počistiti.

 

Dokler nam davčno politiko vodijo sindikati, je katastrofa.

V podjetjih znižujemo plače do 30 odstotkov, če jih je treba kje drugje, je pa problem. To moramo narediti, država je v krizi.

Politika, kot je rekel že kolega Cerar, je razklana, upam samo, da ne bo poklana. Morali bi stopiti skupaj in si priznati, država je v krizi, pozabiti na naše potrebe, politične različnosti in različna izhodišča. Zberimo ljudi, ki želijo delati. Tudi mediji bi si morali vzeti leto, dve dopusta, da bi pustili ljudi delati.“

Glede predvolilnih napovedi političnih strank o povečanju tujih vlaganj, je mag. Simič skeptičen.

„Zakaj bi prišli sem, raje gredo v Romunijo, Črno Goro itd., Slovenija je s tega vidika neprijazna.

V Avstriji nikoli ne uničijo podjetja do konca, rečejo, pustimo kravo, da daje mleko še naprej. Tako bi morali narediti tudi pri nas. V Slovenijo bi morali pritegniti svetovno znane umetnike, športnike, dati olajšavo, če prinesejo toliko in toliko denarja. A naletel sem samo na kritike.

Kupujmo slovensko in prodajajmo slovensko, je le floskula, je obljuba volivcem. Ni rešitev.

 

Trenutno sem pesimist, kot davčni svetovalec tujcem v Sloveniji nimam kaj ponuditi.“

 

Dr. Peterlin na vprašanje, ali so finančniki v Sloveniji dovolj finančno usposobljeni:

„Tam so bolj v pretežni meri evidentičarji. Vsi rabimo državne dejavnosti kot je npr. elektrika in nimamo kaj dosti izbirati. Potem imamo nadzornike, ki nadzirajo nekaj, kar še niso delali, so pa nekaj prebrali, zato nadzorni sveti trajajo po 10 ur. Ker so jim pač nekaj obljubili. Če prevzame določeno politično funkcijo, dobi stolček v treh nadzornih odborih in dovolj denarja.

Ne zavedajo se odgovornosti, kaj pomeni biti član nadzornega sveta, državna podjetja delajo načeloma najslabše, ker jih nihče od zadaj ne sili, da je kapital nekaj vreden. Še v privat podjetjih tega zavedanja ni povsod, v državnih pa ga sploh ni.

 

V nadzorne svete in v uprave bodo morali začeti postavljati strokovnjake, take, ki so že kaj naredili in imajo kilometrino. Politika se po mojih izkušnjah ne vtika dosti v takih podjetjih, vtikajo pa se posamezniki, ki so zlorabili neko funkcijo v politiki, da so prišli zraven in tako podjetja padejo. Komunikacija med upravo in nadzorniki je temu podobna, je vse drugo kot interes družbe, kapitala in kupcev.

Škoda. Ker to vpliva na imidž države, če ne bodo spremenili tega odnosa, bo slabo.“

 

Dr. Miro Cerar na vprašanje, kako povrniti ugled države in povrniti izgubljene vrednote:

„Zelo se strinjam s sogovornikoma. Demokracija, tržno gospodarstvo in pravna država, to je trojček, celota, ki je ne moremo kar porušiti. Če propade ena, se drugi dve sesujeta. Našo družbo je treba peljati na bolje. Imamo dve poti, ena pot je naporna in težka, skozi demokracijo, pravno državo in tržno gospodarstvo. Na dolgi rok nam lahko ta pot prinese uspeh, da nas bo večina še vedno zadovoljnih in bomo živeli v spodobni družbi.

Če pa se zatečemo k hitri poti brez napora in z radikalnimi ukrepi, se bo to na dolgi rok izkazalo za neuspešno, izgubili bomo človekove in socialne pravice.

 

Problem je, ker se pri nas o etiki skoraj ne govori. Ljudje, ki so najbolj etični, so najbolj samokritični. Sram jih je, da bi sploh o tem govorili, ker menijo, da so tudi sami polni nekih pomanjkljivosti in napak, vendar je treba to tematiko odpreti. Temelj prava, financ, ekonomije, politike sta ravno etika in morala. Če danes delam veliko, izpadem kot bedak, ljudje se ti celo posmehujejo.

Obuditi moramo vrednote, ki jih danes kot patetične oznake zavračamo, so pa ključne za obstoj človeštva. Čast npr.

Danes bi se nekdo pustil klofutati, če bi mu zato plačali nekaj 1000 EUR. Prodamo svojo osebnost in dostojanstvo za denar.

 

Smo v popolni etični zmedi. Ko se pojavi dejanje, ki je evidentno nemoralno, ljudje tega ne opazijo. Saj vendar vsi to delajo. Gre za protipravne, neetične zadeve, to opažam celo v pravosodju, med kolegi, profesorji in potem te doleti tisto, ko nekomu v sodno dvorano pripeljejo človeka v spodnjih hlačah in sodnik nadaljuje z obravnavo. Soočeni smo s smešnim zgledom. Sodišče bi moralo človeka na silo obleči, dati nekaj nase, če ne da, ne more biti avtoriteta.

 

Treba se je pogovarjati o tem, kaj je etično, dati nekaj več spodbude ljudem, ki so tukaj protagonisti in treba je pohvaliti nekoga, če nekaj dobro stori.

Pohvala! Nekdo na fakulteti v Ameriki je bil prav zadolžen zato, da se med seboj pohvalijo, če kaj dosežejo. Iskrena pohvala za uspeh in spodobna kritika za neuspeh. Etična dimenzija nam je še kako potrebna.“

 

Kje se mag. Simič bolje počuti, v vlogi davčnega svetovanja ali se vendar ponovno vidi v vlogi na državni ravni?

„V obeh vlogah sem se počutil ok, sem užival, v obeh primerih sem delal cel dan. Ne mislim pa več tega ponavljati. Delam v svojem podjetju, z ljudmi, ki so mi blizu in uživam. Ne strinjam pa se s tem, koliko delam. Najmanj škode narediš, če si na koncu kupiš dve ovci, imaš mleko in sir in si miren.

Na koncu 80. let sem videl luč, bomo nekaj naredili. Danes ne vidim nobenega znaka, da bo boljše. Imam občutek, da bo slabše. Denarja v proračunu bo manj, ker ni pravih rešitev. Ker ga bo manj, ga bo treba na silo pobrati. Treba bo odpuščati ljudi, s tem bo slaba klima v državi, ljudje namesto, da bi bili nasmejani, so slabe volje, treba je nekaj narediti, rabimo idejo.

Vedno več mojih strank je slabe volje, vedno bolj se pogovarjamo, da bo treba  poslovanje prilagoditi na sistem vegetiranja. Čez par let, ko bo bolje, pa se zbuditi in začeti ponovno delati. Upam, da se bo stanje izboljšalo, a tega ne vidim. V državni upravi smo nekaj naredili, bilo je lepo, a v naprej si življenja ne mislim več uničevati in naj ostane, kot je.“

 

Dr. Peterlin, krizo je povzročilo ravno pomanjkanje regulative, koliko morajo biti finance nadzorovane?

„Od treh dni smo 2 dni v Hong Kongu govorili samo o regulativi na področju derivativov, ki so kot dinamit, namen uporabe je ključen. Za zavarovanje svojih tokov je ok, če uporablja derivative. Kadar pa se to uporablja za špekuliranje, trgovanje, je pa slabo, saj se dodatno izpostavljajo tveganjem. Trgovati z njimi pomeni zelo hitro zapraviti zelo bogato podjetje. Varnost je na prvem mestu. Finančniki so se začeli učiti o derivativih pri kmetih. Preden kmet posadi pšenico, se dogovori, za koliko jo bo prodal, preden pelje svinjo pod prasca, se dogovori, za koliko bo prodal.

Standardna specifikacija dolarja, svinjskega mesa ali elektrike je enaka. Gre za blago. Fantje, ki so se začeli ukvarjati s finančnimi derivativi, niso povzeli zdrave kmečke pameti. Marsikoga je sram povedati, da nečesa ne razume. V veliko podjetjih revizor ni znal pravilno svetovati.

 

Mi uporabljamo derivative, da uravnavamo davčno osnovo, da ustvarjamo donos iz dejavnosti, ne pa iz špekulacij. Prej regulative ni bilo. Zdaj je regulativa takšna, da se zelo zavzemamo, a ne bomo uspeli, da bo treba plačati dodatne depozite za trgovanje z derivativi.

Ker je nekdo špekuliral in ni imel regulative, je v isti košari kot tisti, ki je to uporabljal, da je zaščitil svojo proizvodnjo, denarni tok in zaposlene. V podjetjih bomo še vedno morali zavarovati naše premoženje in to bo na breme kapitalske sposobnosti podjetja.

 

Probleme rešujemo na napačni strani. Račun za ta pohlep plačuje tisti, ki tega ni delal, tisti, ki je uporabljal inštrumente za drug namen. Vsi imamo nože doma, pa nismo morilci, ne uničujemo. Dajmo se vprašat, zakaj se nekaj uporablja.

 

Kaj se bo zgodilo? To bo veljalo za Evropo in Ameriko, spet bomo začeli sklepati posle nekje drugje, kjer je manj regulirano kot v Evropi in Ameriki.“

 

Dr. Cerar, je WikiLeaks tisto pravo, kar smo potrebovali? Je to izziv za vzpostavitev novega pravnega reda v svetu?

„Človek v družbenem delovanju zanesljivo potrebuje tako transparentnost kot zasebnost. Nihče ne prenese, če je vse razkrito in mi ne prenesemo, če razkrijemo vse o vseh. A če preveč skrivamo, je to spet slabo. WikiLeaks nam je pokazal, kam bi šli, če bi se vse razvedelo, kar počnemo. Ni več zasebnosti in zato mora biti vse optimalno, a na ta način tega ne bomo preprečili. To je dober opomin tistim, ki so v zakulisju delali slabo.

 

Ljudje potrebujemo ravnovesje. To je umetnost na vseh področjih, kako vzpostaviti pravo mero. Na tem področju je transparentnost delovanja do neke mere spodbujevalna, ker nas usmerja k dobremu, ker moramo biti razkriti, a nekje moramo potegniti mejo. Ker sicer pride do tako hude notranje krize v posamezniku ali družbi, ker se mora tudi slabo sprostiti in lahko eksplodira. Potrebna je prava mera povsod.“

 

Slika realnega stanja je po besedah strokovnjakov precej pesimistična. Vendar pa vsi trije verjamejo, da s trdnim delom, poštenostjo, strokovnostjo, zavzetostjo in ugledom stanje lahko spremenimo na bolje. Potrebne pa so korenite spremembe in umik pohlepa, neznanja in nemorale z družbene sfere na vseh področjih.“

 

Pripravila: Petra Hrastar

Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o davku na dodano vrednost (ZDDV-1E)

Konec septembra letošnjega leta je Državni zbor Republike Slovenije sprejel Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o davku na dodano vrednost (ZDDV-1E), ki je bil objavljen v Uradnem listu RS, št. 78/2011, dne 5.10.2011. Zakon je začel veljati 15 dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.

ZDDV-1E prinaša več ali manj dobre rešitve za davčne zavezance. Na eni strani gre za pomoč davčnim zavezancem, ki imajo neplačane terjatve do podjetij v prisilni poravnavi ali stečaju in na drugi strani za zmanjšanje administrativnih bremen. Najpomembnejše spremembe so:

  • možnost zmanjšanja zneska obračunanega in neplačanega DDV od vseh priznanih terjatev, ki jih je prijavil v postopku prisilne poravnava oziroma v stečajnem postopku,
  • predlaganje večine DDV obrazcev v elektronski obliki,
  • poenostavitev pri zmanjševanju obračunanega DDV pri preklicu naročila, vračilu ali znižanju cene po opravljeni dobavi,
  • poenostavitev postopka popravka podatkov za pretekla obdobja v tekočem obračunu DDV in
  • postopek predložitve obračuna DDV po predpisanem roku.

1. Zmanjšanje zneska obračunanega DDV v postopku prisilne poravnave oziroma stečajnem postopku

Skladno s 3. odstavkom 39. člena Zakona o davku na dodano vrednost (ZDDV-1) (Uradni list RS, št. 117/2006 do št. 18/2011), je davčni zavezanec lahko zmanjšal znesek obračunanega DDV na osnovi pravnomočnega sklepa sodišča o zaključenem stečajnem postopku ali o uspešno zaključenem postopku prisilne poravnave, če njegove terjatve niso bile poplačane v celoti. Takšna ureditev je obremenjujoča za upnike, saj je v postopkih prisilne poravnave in stečajnih postopkih že vnaprej jasno, da upnikove terjatve ne bodo v celoti poplačane. Vstopni DDV se tako lahko zmanjša šele po zaključku enega izmed obravnavanih postopkov, kar se lahko vleče tudi več let.

ZDDV-1E omogoča davčnim zavezancem, da si obračunani in s strani upnika neplačan DDV od vseh priznanih terjatev, ki so jih prijavili v postopku prisilne poravnave oziroma v stečajnem postopku ustrezno znižajo in jim ni potrebno več čakati na zaključek postopka prisilne poravnave ali stečajnega postopka. Seveda pa mora davčni zavezanec v primeru naknadnega prejema plačila ali delnega plačila terjatev, od prejetih zneskov obračunati DDV.

Obravnavani ukrep se, skladno s 34. členom ZDDV-1E (prehodna določba), začne izvajati za priznane terjatve v postopkih prisilne poravnave in stečajnih postopkih, za katere je bil sklep o začetku postopka izdan po 1. januarju 2011.

2. Predlaganje DDV obrazcev v elektronski obliki

Predlaganje DDV obrazcev v elektronski obliki preko sistema e-davkov se seveda ne uvaja le zaradi poenostavitve poslovanja in znižanja administracije za uporabnike, ampak tudi zaradi popolne avtomatizacije postopkov, povezanih z nadzorom obračunavanja DDV. Po novem bo treba preko sistema e-davki predlagati sledeče dokumente:

  • priglasitev davčnemu uradu za uveljavitev oprostitev plačila DDV v skladu s 1. odstavkom 43. člena ZDDV-1,
  • izjavo, ki jo morata davčni zavezanec in najemnik oziroma kupec nepremičnine, ki je prav tako davčni zavezanec, predložiti po 2. odstavku 45. člena ZDDV-1,
  • zahtevek za vračilo DDV od nabave novih prevoznih sredstev, ki jih davčni zavezanec priložnostno dobavi pod pogoji iz 2. točke 46. člena ZDDV-1,
  • priglasitev za izračunavanje odbitnega deleža po 7. odstavku 65. člena ZDDV-1,
  • predložitev zahtevka za vračilo DDV s strani davčnega zavezanca s sedežem v tretji državi,
  • predložitev zahtevka za vračilo DDV v potniškem prometu,
  • vlogo za izdajo dovoljenja, da davčni zavezanec izkaže obveznost iz naslova DDV od uvoza v obračunu DDV,
  • zahtevek za prenehanje identifikacije za namene DDV,
  • izbor za prostovoljno obračunavanje DDV,
  • obračun pavšalnega nadomestila,
  • prijavo obdavčljivega preprodajalca, ki se odloči za obračunavanje DDV po posebni ureditvi,
  • obvestilo o izbiri za obdavčitev investicijskega zlata,
  • obvestila in podpis neplačanih računov v zvezi z uporabo posebne ureditve po plačani realizaciji.

 

3. Poenostavitev pri zmanjševanju obračunanega DDV pri preklicu naročila, vračilu ali znižanju cene po opravljeni dobavi

Skladno s spremembami Zakona o davku na dodano vrednost  (ZDDV-1E) davčni zavezanec lahko zmanjša znesek obračunanega DDV, če pisno obvesti kupca o znesku DDV za katerega kupec nima pravice do odbitka. Dobavitelju torej ni več treba čakati na izjavo kupca, da je le-ta popravil odbitek DDV, ali da vstopnega DDV še ni odbil.

4. Poenostavitev postopka popravka podatkov za pretekla obdobja v tekočem obračunu DDV

Popravljanje napak za pretekla obdobja v tekočem obračunu DDV je v  ZDDV-1E določeno podobno, kot Zakon o davčnem postopku (ZDavP-2) (Uradni list št. 117/2006 do 97/2010) to določa za institut samoprijave. Če gre za napako, zaradi katere je bila davčna obveznost izkazana prenizko oziroma presežek DDV previsoko, mora zavezanec po novem obračunati in plačati obresti po medbančni obrestni meri z ustreznim pribitkom glede na čas predložitve podatkov.  Popravek napake na opisan način je možen le do vročitve odmerne odločbe v postopku nadzora obračuna davka pri davčnem organu oziroma do začetka davčnega inšpekcijskega nadzora oziroma postopka o prekršku oziroma kazenskega postopka, tako kot pri samoprijavi.

Nov način popravljanja podatkov za pretekla obdobja se uporablja v obračunih, ki se nanašajo na davčna obdobja po 30.9.2011, torej od oktobra dalje. Seveda pa se v tekoči obračun lahko vključijo tudi popravki, ki se nanašajo na obdobja pred oktobrom 2011.

5. Postopek predložitve obračuna DDV po predpisanem roku

Predložitev obračuna DDV po predpisanem roku je bil, skladno z določili ZDDV-1, hujši  davčni prekršek, ki se kaznuje z globo od 2.000 do 125.000 evrov. ZDDV-1E omogoča naknadno predložitev obračuna DDV v novem 88.c členu. Naknadna predložitev obračuna DDV je možna najpozneje do vročitve od­merne odločbe v postopku nadzora obračunov davka pri davč­nem organu oziroma do začetka davčnega inšpekcijskega nadzora oziroma postopka o prekršku oziroma kazenskega postopka naknadno predloži obračun, ki ga ni predložil v pred­pisanem roku.

Tudi v tem primeru je davčni zavezanec dolžan, za zamudo pri plačilu DDV obračunati obresti po evropski medbančni obrestni meri, povečani za določeno odstotno točko, odvisno od časa predložitve obračuna. DDV je potrebno plačati hkrati s predložitvijo obračuna DDV. Zamuda za obračun obresti se šteje od prvega dne, ki sledi zadnjemu delovnemu dnevu naslednjega meseca po poteku davčnega obdobja, v katerem bi moral biti vključen popravljen znesek DDV, do dneva predložitve obračuna DDV.

Nov postopek predložitve obračuna DDV po poteku predpisanega roka se uporablja za davčna obdobja od 1. oktobra 2011 dalje.

Nastanek pravice do odbitka vstopnega DDV je opredeljen v 62. členu Zakona o davku na dodano vrednost (v nadaljevanju: ZDDV-1), ki določa, da pravica do odbitka DDV nastane v trenutku, ko nastane obveznost obračuna DDV (ta pa nastane, ko je blago dobavljeno oziroma storitve opravljene).

Poleg tega pogoja morajo biti za odbitek vstopnega DDV izpolnjeni tudi naslednji pogoji:

  • nabavljeno blago oziroma storitve bodo uporabljene za namene obdavčenih transakcij,
  • zavezanec je za njemu dobavljeno blago oziroma storitve prejel račun, ki je izdan v skladu z določbami 81. do 84. člena ZDDV-1,
  • vstopni DDV je odbit v obdobju, ko je DDV obračunan oziroma najpozneje konec leta, ki sledi letu, v katerem je pridobil pravico do odbitka DDV,
  • ter tudi, da je zavezanec odbiti DDV plačal oziroma ga bo plačal.

V ZDDV-1 je opredeljen tudi popravek odbitega vstopnega DDV. Davčni zavezanec mora popraviti prvotni odbitek, če je odbitek višji ali nižji od odbitka, do katerega je bil davčni zavezanec upravičen oziroma če se po opravljenem obračunu spremenijo dejavniki, ki so bili uporabljeni pri določitvi zneska za odbitek DDV. S spremembo dejavnikov je mišljena sprememba pogojev, ki so bili odločilni za odbitek DDV na začetku uporabe osnovnega sredstva, naknadna sprememba teh pogojev pa privede do večjega ali manjšega odbitka DDV glede na začetno stanje.

Posebej je opredeljen popravek odbitka DDV za osnovna sredstva. Pri nepremičninah, ki so evidentirane kot osnovno sredstvo, se popravek odbitka vstopnega DDV razporedi na obdobje 20 let (v primeru opreme na 5 let) in se vsako leto popravi v višini 1/20 zaračunanega DDV (za opremo 1/5). Obdobje popravka začne teči z začetkom uporabe osnovnega sredstva – nepremičnine, kot začetek uporabe pa se šteje davčno obdobje, v katerem je izvršen oziroma ni izvršen odbitek DDV. Tako se šteje, da je obdobje popravka začelo teči na dan, ko je zavezanec v svojem knjigovodstvu ugotovil znesek pravice do odbitka vstopnega DDV oziroma ugotovil, da te pravice nima.

Pojasnilo o davčni obravnavi daril je namenjeno podrobnejši davčni obravnavi tistih daril, ki jih fizične osebe praviloma najpogosteje prejmejo v mesecu decembru. Vključuje vsebino do sedaj že izdanih pojasnil Davčne uprave RS v zvezi z davčno obravnavo daril in daje odgovore na tista davčna vprašanja, ki se v praksi najpogosteje pojavljajo pri izplačevalcih daril.

Pojasnilo loči med darili:

  • ki ne štejejo za dohodke po ZDoh-2,
  • ki štejejo za dohodke po ZDoh-2,
  • kjer je obdarjenec fizična oseba,
  • kjer je obdarjenec pravna oseba zasebnega prava,
  • kjer je obdarjenec rezident,
  • kjer je obdarjenec nerezident ter
  • druge posebnosti, povezane z davčno obravnavo daril.

Darilo, ki ga fizična oseba prejme od druge fizične osebe, ki ni njen delodajalec (ali z delodajalcem povezana oseba) ali delodajalec osebe, ki je povezana s prejemnikom, in ni prejeto v zvezi z opravljanjem dejavnosti, se ne šteje za obdavčljiv dohodek po Zakonu o dohodnini.

Darilo, ki ga fizična oseba prejme pri nakupu blaga in storitev v obliki priložnostnega prejema dodatnega blaga ali storitev, se ne šteje za obdavčljiv dohodek po Zakonu o dohodnini, če je taka ugodnost dostopna vsem strankam pod enakimi pogoji in ni v zvezi z zaposlitvijo ali dejavnostjo fizične osebe.

Darilo, ki ga zagotovi delodajalec na podlagi ali zaradi zaposlitve nekdanjemu, sedanjemu ali bodočemu delojemalcu ali njegovemu družinskemu članu, se šteje za boniteto, ki se skladno z ZDoh-2 obdavči kot dohodek iz zaposlitve. Boniteta se obračuna tako pri darilih v zvezi z delovnim razmerjem kot tudi pri darilih v zvezi z drugim pogodbenim razmerjem.

Darilo fizični osebi se obdavči kot drug dohodek po ZDoh-2, če gre za darilo, ki se ne šteje za dohodek iz zaposlitve, za dohodek iz dejavnosti, za dohodek iz osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnost, za dohodek iz premoženja ali za dohodek iz kapitala in ni dohodek, ki se ne šteje za dohodek po tem zakonu oziroma ni dohodek, oproščen plačila dohodnine po tem zakonu.

Pojmi lastniški kapital, zasebni lastniški kapital, tvegani kapital in rizični kapital se večkrat v laični in strokovni javnosti zamenjujejo ali celo enačijo. Velikokrat se zaradi različnega razumevanja pojmov podatki napačno primerjajo, analizirajo in interpretirajo. Da bi bila zmeda še večja, se pojmi, kaj je zasebni lastniški kapital in tvegani kapital v Evropi povsem razlikuje od razumevanja pojmov, ki se uporabljajo v ZDA. V nadaljevanju tega članka želimo te pojme pojasniti.

Lastniški kapital oziroma lastniško financiranje predstavlja glede na tveganje najbolj tvegano obliko financiranja podjetij. Za ustanovitev podjetja je takšno financiranje ključnega pomena, saj podjetje običajno še nima pozitivnih poslovnih rezultatov, s katerim bi lahko financiralo poslovanje. Zadosten lastniški kapital omogoča podjetjem tudi lažji dostop do tržnih posojil in drugih oblik financiranja, obenem pa jim omogoča izboljšati njihovo kreditno sposobnost.

Pojem lastniški kapital se v Sloveniji uporablja skladno s Slovenskimi računovodskimi standardi (SRS 24), le če se gleda nanj iz finančnega zornega kota, da se razlikuje od upniškega kapitala oziroma dolgovanega kapitala. Drugače se v Sloveniji uporablja pojem kapital. Kapital je po slovenskih računovodskih standardih obveznost do lastnikov podjetja kot financerja podjetja, ki zapade v plačilo, če podjetje preneha delovati ali če se sprejme sklep o dokapitalizaciji podjetja zaradi zmanjšanja njegovega delovanja.

Z vidika financiranja razvojnih faz razvoja MSP bi lahko tvegani kapital definirali tudi kot podskupino zasebnega lastniškega kapitala, ki se osredotoča izključno na kapitalske naložbe v začetne razvojne faze razvoja podjetja in ne na zamenjavo kapitala in odkupe podjetij. Najenostavneje si je pojem tveganega kapitala z vidika financiranja predstavljati kot dodaten svež kapital, ki ga MSP pridobi od sklada tveganega kapitala za svoj razvoj.

Naložbene nepremičnine opredeljujeta Slovenski računovodski standard (v nadaljevanju SRS) 6.1 in Mednarodni računovodski standard (v nadaljevanju MRS) 40.5 kot nepremičnino, ki je posedovana, da bi prinašala najemnino in/ali povečevala vrednost dolgoročne naložbe.

MRS 40.8 in SRS 6.2. opredeljujeta kot naložbene nepremičnine sledeče nepremičnine:

  • zemljišča, ki so posedovana za povečanje vrednosti dolgoročnih naložb in ne za prodajo v bližnji prihodnosti v rednem poslovanju,
  • zemljišča, posedovana za trenutno nedoločeno prihodnjo uporabo,
  • zgradbe, v lasti ali finančnem najemu, ki so oddane v enkratni ali večkratni najem,
  • prazne zgradbe, ki so posedovane za oddajo v enkratni ali večkratni najem.

Pri razvrščanju nepremičnin med naložbene nepremičnine oziroma opredmetena osnovna sredstva je potrebna presoja. SRS 6.3 glede uporabe sodil za razvrščanje naložbenih nepremičnin napotuje na MRS 40.7 do 40.13.

29.11.2011 je začela veljati novela Zakona o gospodarskih družbah (ZGD-1E), ki med drugim članom poslovodstva ali organa nadzora družbe, nad katero je bil začet postopek zaradi insolventnosti ali prisilnega prenehanja, prepoveduje ustanavljanje, vodenje ali nadziranje družb. Vlada in državni svet sta napovedala vložitev zahteve za oceno ustavnosti.

Novela, ki jo je DZ na predlog poslancev s prvopodpisanim Radovanom Žerjavom (SLS) po vetu državnega sveta znova sprejel 2. novembra, prepoveduje ustanavljanje, vodenje ali nadziranje družb osebam, ki so člani poslovodstva ali organa nadzora družbe, nad katero je bil začet postopek zaradi insolventnosti ali prisilnega prenehanja, razen če v nepravdnem postopku dokažejo, da so v takšni družbi ravnale s skrbnostjo vestnega in poštenega gospodarstvenika. Ta omejitev bo veljala tudi za osebe, ki so bile na omenjenih funkcijah do dve leti pred začetkom insolvenčnega postopka.

Poleg tega bo sodišče takšni osebi po uradni dolžnosti odvzelo pooblastilo za vodenje poslov oz. jo bo odpoklicalo z mesta člana organa nadzora v vseh družbah, kjer opravlja te funkcije. Omejitve in ukrepi sodišča bodo prenehali po 10 letih od končanja insolvenčnega postopka, zaradi katerega so bili uvedeni.

Po oceni pravnikov bodo te omejitve veljale za osebe v podjetjih, pri katerih bodo insolvenčni postopki uvedeni danes in kasneje, torej ne za podjetja, kjer postopki že tečejo.

Že med sprejemanjem novele je na morebitno neustavnost zakona opozorila zakonodajno-pravna služba DZ, državni svet je zaradi morebitne neustavnosti na zakon sprejel veto, na decembrski seji pa bo predvidoma odločal tudi o vložitvi zahteve za oceno ustavnosti.

Da bo zahtevo za oceno ustavnosti s predlogom za začasno zadržanje izvajanja vložila ta teden, je minuli četrtek napovedala vlada. Ocenila je namreč, da novela pomeni nesorazmeren poseg v ustavne pravice, poleg tega pa da sodišča zakona ne bi mogla v celoti izvajati.

Vir: STA

29.11.2011 sta v veljavo stopila dva od treh aktov iz paketa nove kazenske zakonodaje, Zakon o odvzemu premoženja nezakonitega izvora (ZOPNI) in novela Zakona o kazenskem postopku (ZKP-K). Prvi zakon se začne uporabljati 29. maja prihodnje leto, novela Zakona o kazenskem postopku pa 15 dni prej.

Novela Zakona o kazenskem postopku naj bi omogočila hitrejši tek kazenskih postopkov, predvsem s predobravnavnim narokom in možnostjo dogovora tožilstva z obtoženim o priznanju krivde. Predstavniki pravosodnega ministrstva so med postopkom sprejemanja novele poudarjali, da se bo obtoženec na predobravnavnem naroku lahko izjasnil, ali krivdo prizna ali ne. Od tega je odvisen nadaljnji potek postopka, ki bo lahko tako tekel hitreje.

Zakon o odvzemu premoženja nezakonitega izvora pa organom pregona ob sumu nezakonito pridobljenega premoženja omogoča finančno preiskavo za pet let nazaj. Predvideva tudi kazenski postopek, morebitno začasno zaplembo premoženja ter njegovo zamrznitev in odvzem. Finančna preiskava, ki jo odredi tožilec, se lahko po zakonu začne pri sumu pridobitve nezakonitega premoženja, ki presega 50.000 evrov.

Paket kazenske zakonodaje je Državni zbor potrdil oktobra, vendar je Državni svet zoper vse tri akte izglasoval veto. Poslanci so morali zato v začetku meseca še enkrat odločati ter jih ponovno podprli. V paket reforme kazenskega pravosodja poleg obeh omenjenih dokumentov spada tudi novela Kazenskega zakonika (KZ-1B), ki se bo po podatkih pravosodnega ministrstva uveljavila 14. maja 2012.

Vir: STA

Novi predpisi:
Spremenjeni predpisi/novi čistopisi:

Zakon meseca je ZAKON!

V mesecu NOVEMBRU je na portalu Tax-Fin-Lex za vse bralce TFL Glasnika brezplačno dostopen aktualen čistopis:

in vse njegove pretekle verzije.

Nekaj dejstev o zakonu:

  • od svojega nastanka do danes je doživel 8 sprememb in dopolnitev oz. drugih vplivov;
  • zadnje spremembe in dopolnitve, ki jih je prinesla novela E, veljajo od 20.10.2011, uporabljale pa se bodo od 20.12.2011 dalje;
  • novela E je prinesla prenehanje delovanja urada za varstvo potrošnikov kot organa v sestavi ministrstva za gospodarstvo. Strokovne, upravne in razvojne naloge urada se bodo prenesle na ministrstvo, javne službe, ki se nanašajo na vzgojo in izobraževanje ter obveščanje potrošnikov, pa bodo izvajale izključno nevladne organizacije;
  • v Državnem zboru je tudi že novela F, s katero se do konca leta 2012 podaljšuje veljavnost zadnjega veljavnega nacionalnega programa varstva potrošnikov, in sicer s ciljem omogočiti prenos izvajanja javnih služb na nevladni sektor;
  • Državni zbor je pripravil "le" 2 uradni prečiščeni besedili (UPB) Zakona o varstvu portošnikov (ZVPot);
  • Zakon je bil prvič objavljen v Uradni list RS 20-815/1998, stran 1293.

Število novosti s področja ekologije:

EKO-LEX, od 23.11.2011 - 29.11.2011 PRAVNI VIRI
TEMATSKI SKLOP URADNI LIST RS URADNI LIST EU DRŽAVNI ZBOR MINISTRSTVA VLADA STA Novice
EKO-LEX 1 novost 4 novosti 2 novosti 6 novosti 2 novosti

V tem obdobju posebej izpostavljamo:

Če želite učinkovito spremljati zakonodajo na področju varstva okolja in rabe naravnih virov in biti sproti obveščeni o vseh novostih s področja ekologije, ki so v pripravi ali pa so bile ravnokar objavljene, imamo za vas na voljo naročniški paket Eko-Lex.

V tem tednu so uporabniki storitve Lex-Kliping prejemali obvestila o objavljenih novostih, ki so bile v obravnavi oz. postopku sprejemanja ali pa so bile ravnokar objavljene kot veljavne, glede na svoje izbrano pravno področje. Sumarno smo zabeležili naslednje število novosti:

Lex-kliping, od 23.11.2011 - 29.11.2011 PRAVNI VIRI
PODROČJA URADNI LIST RS URADNI LIST EU DRŽAVNI ZBOR MINISTRSTVA VLADA STA Novice
P
R
A
V
N
A


P
O
D
R
O
Č
J
A
1. DRŽAVNA UREDITEV RS in EU 15 novosti 9 novosti 1 novost 1 novost 22 novosti 5 novosti
2. UPRAVNO PRAVO 1 novost
3. CIVILNO PRAVO IN KAZENSKO PRAVO 1 novost 1 novost
4. GOSPODARSKOPRAVNA UREDITEV 11 novosti 10 novosti 7 novosti
5. JAVNE FINANCE 4 novosti 20 novosti 3 novosti 7 novosti 2 novosti
6. GOSPODARSKE DEJAVNOSTI 6 novosti 25 novosti 1 novost 22 novosti
7. NEGOSPODARSKE DEJAVNOSTI 11 novosti 7 novosti 1 novost 20 novosti 1 novost
8. DELOVNOPRAVNA UREDITEV, SOCIALA 3 novosti 2 novosti 3 novosti 2 novosti
9. ZDRAVSTVENI SISTEM 2 novosti 5 novosti 3 novosti
10. MEDNARODNI ODNOSI 1 novost 3 novosti
11. OBČINE 106 novosti

Če želite biti tudi vi vsak dan sproti seznanjeni, kaj je novega bodisi objavljenega v UL RS, UL EU, je v obravnavi na DZ ali v vladi ali je bil podan predlog s strani ministrstev, glede na vaše izbrano področje, ki ga želite spremljati, se naročite na storitev Lex-Kliping!

Ne pozabite na Koledar obveznosti za tekoči mesec, s povezavami na obrazce. V Seznamu seminarjev vas opozarjamo na vse razpisane aktualne seminarje. Novice pa ponujajo poglobljen komentar aktualnih dogodkov s številnimi povezavami na vsebinsko relevantne dokumente.

Prejšnje številke TFL Glasnika si lahko ogledate v Arhivu številk .