Uroš Petrović, naš današnji gost v rubriki Pogovor, skupaj s sodelavci zadnja leta predstavlja NTC sistem učenja (NTC je kratica za Nikola Tesla Centar), s pomočjo katerega pomagajo otrokom zgraditi močno mrežo sinaps in v njihovih možganih vzpostaviti Las Vegas. Petrović je eden najuspešnejših reševalcev testa inteligence na svetu, predvsem pa srbski pisatelj za otroke. Njegove knjige, ki so nekakšna mešanica med fantastiko in zbirkami ugank oziroma izzivov za možgane, z veseljem prebirajo tako mladi kot stari bralci, ki morajo pri reševanju ugank pošteno napenjati možgane. Nekatere uganke so sicer sorazmeroma lahke, druge pa je rešilo le nekaj ljudi na svetu.
Ministrstvo za finance je 29.10.2013 na svoji spletni strani objavilo Predlog Pravilnika o davčnem obračunu davka od dohodkov pravnih oseb, s katerim se določa obrazec za izračun davka od dohodkov pravnih oseb, priloge in metodologija za izpolnjevanje obrazca ter prilog. Za leto 2013 bodo davčni zavezanci, ki so se odločili, da bodo ugotavljali davčno osnovo na podlagi normiranih odhodkov, prvič izpolnili davčno napoved po novem. Menimo, da je tema zanimiva za vse normirance, zato jo obravnavamo kot današnjo temo tedna.
Vabljeni k branju!
Kot mesto luči ponoči je videti slika možganov, ko intenzivno razmišljamo. Impulzi potujejo po sinapsah in se trudijo povezati informacije, ki ležijo v različnih delih možganov, da bi prišli do rešitve. Bolj kot možgane postavljamo pred izzive, več poti se vzpostavi. In bolj zgodaj kot začnemo, več poti se vzpostavi. Od strukture omrežja sinaps je odvisno, kako dobro nam bo šlo, kar na koncu označimo kot inteligenco posameznika. Inteligenca ni zgolj biološko pogojena, v veliki meri je odvisna od spodbud, ki so jih možgani deležni v zgodnjih otroških letih, preden otroci prvič prestopijo šolski prag.
Tako nekako bi lahko povzeli razloge, da Uroš Petrović skupaj s sodelavci zadnja leta predstavlja NTC sistem učenja (NTC je kratica za Nikola Tesla Centar), s pomočjo katerega pomagajo otrokom zgraditi močno mrežo sinaps in v njihovih možganih vzpostaviti Las Vegas. Petrović je eden najuspešnejših reševalcev testa inteligence na svetu, predvsem pa srbski pisatelj za otroke. Njegove knjige, ki so nekakšna mešanica med fantastiko in zbirkami ugank oziroma izzivov za možgane, z veseljem prebirajo tako mladi kot stari bralci, ki morajo pri reševanju ugank pošteno napenjati možgane. Nekatere uganke so sicer sorazmeroma lahke, druge pa je rešilo le nekaj ljudi na svetu.
TFL Glasnik:
Zakaj sta si z dr. Rankom Rajovićem zamislila NTC sistem učenja?
Uroš Petrović:
Ker so bili srbski otroci na testiranju PISA predzadnji, kasneje se je pokazalo, da tudi v celotni regiji niso ravno blesteli, sva želela prispevati k rešitvi. Menim, da je bolje dati kakršenkoli predlog, četudi je nesprejemljiv, kot zgolj prazno kritiko. Prazna kritika ne prispeva k ničemur, je negativna in z njo v dveh sekundah naredite svet slabši. Dr. Rajović je preučeval REM fazo spanja, jaz sem že imel izkušnje z delom z otroci zaradi svojih knjig, ki so zbirke izzivov za možgane. Tako poskušamo našim otrokom ustvariti atmosfero intenzivnega razmišljanja, da bi dosegli svoj biološki potencial.
Pilotski projekt je stekel v šoli Vuk Karadžić v Bački Palanki. Ko sva se po mesecu dni vrnila, da vidiva rezultate, je ena od učiteljic pritekla takoj, ko naju je zagledala, tako da sva se ustrašila, da je kaj narobe. Pa je pritekla zato, da nam prva pove, da so otroci navdušeni, da se je 90 odstotkov učencev naučilo neko pesmico, da se vsi javljajo, da bi odgovarjali na vprašanja, da jim šolski zvonec ob koncu ure ni več tako pomemben.
Videli smo, da smo na sledi nečemu. Otroci so se spremenili, šolski sistem pa ne. Neka učiteljica dela na dveh šolah, da bi imela dovolj ur za celo plačo, v eni šoli uči po starem sistemu, v drugi po našem sistemu. Razlika se je pokazala v končni oceni učencev, kar je pri otrocih iz istega mesta in družbenega okolja zelo pomembno. To nam je dalo nov veter v jadra. Predavam po številnih državah, tudi na Pedagoški fakulteti v Ljubljani, kjer na primer profesorica Mojca Juriševič dela z nadarjenimi otroci. Sicer pa malo ljudi ve, da so na vseh področjih znanstvene pismenosti trenutno najboljši učenci iz vzhodne Azije, vedno zasedejo prvih pet mest. Morda zaradi zgodnje stimulacije, morda zaradi razmišljanja v slikah.
TFL Glasnik:
V čem je razlika med klasičnim učenjem in načinom, ki ga uvajate vi?
Uroš Petrović:
V naš šolski sistem se otroci vključijo s šestim letom, do petega leta pa se ustvari 50 odstotkov sinaps v glavi otrok. Torej je v šoli prepozno, otroke je treba skozi igro učiti prej - čim prej, tem bolje. Učiti jih je treba, da razmišljajo, če tega ne storimo pravočasno, je prepozno. Zakaj namesto da vprašamo predšolske otroke, kaj se dogaja z listjem v jeseni, ne vprašamo, zakaj je na jesenskem sprehodu po gozdu težko presenetiti živali? Listje pada, suši se, hodimo po njem, živali nas slišijo in se skrijejo. Tako naredimo avanturo v možganih in otrok pošilja svojim možganom signal, da je pomembno povezovati stvari. Otroci v Srbiji namreč niso slabi v ponavljanju tistega, kar so slišali, v drugih stvareh pa zaostajajo.
V otroške vrtce tudi vračamo stare igre, ki niso nastale brez razloga. Danes vemo, da se s pomočjo grafomotorike ustvarja 30 odstotkov sinaps. Otroci, ki se igrajo z grabljicami, jih povlečejo skozi pesek močneje ali šibkeje in vidijo, da gre enkrat lažje kot drugič. Taki otroci bodo veliko lažje razumeli, zakaj ima želva grobe okončine, zakaj so zimske pnevmatike take, kot so in zakaj imajo nogometaši kopačke in bodo nekega dne razumeli tudi, zakaj je gepard edina mačka, ki ne more popolnoma skriti krempljev. Nekega dne bodo razumeli tudi lekcijo o trenju. To morda zveni nenavadno, vendar verjemite, lekcija o trenju, tako kot mnoge druge težke lekcije, se uči pri petih letih.
Poučevanje geometrije ves čas prestavljajo, včasih se uči v šestem, včasih v četrtem razredu. Ne razumejo, da je treba osnove geometrije otrokom predstaviti v petem ali šestem letu in to v živo, skozi igro. Otroci se sploh ne učijo, oni se igrajo in so srečni. Ko delam z otroci in rešujemo težka vprašanja, zvoni konec ure pa se nihče ne premakne iz šolskih klopi. Otroci pravijo »igrajmo se še malo«, v resnici pa smo se naučili note. Učenje je lepo. Ko gredo otroci v šolo, jo imajo radi. Šele nekje v tretjem razredu pride do odpora do šole, sploh če je otrok nadarjen in mu šola ni izziv. Otrokom dolgujemo, da zanje ustvarimo stimulativno atmosfero ali da jim vsaj nismo v napoto. Starši to počnejo, otroci so danes preveč zaščiteni, od tega, kako jim kot dojenčkom fiksno držijo glavo, do tega, da opažam, da nihče nima razbitih kolen. Kaj je tak otrok doživel, kaj je razvil?
TFL Glasnik:
Kakšen je vpliv sodobnega življenja na otroke, ki vse več časa preživijo pred računalnikom na primer?
Uroš Petrović:
Celoten razviti svet doživlja epidemijo motenj, kot so disleksija ali disgrafija, v ZDA je ta dosegla že 20 odstotkov. Doktor Rajović meni, da je to zaradi prilagoditve očesa, otroci so veliko pred ekranom, izostrijo vid na 40 centimetrov in pri tem vztrajajo ure in ure. Ko morajo brati iz knjige, se oko ne more dovolj hitro prilagoditi. Za nagrade za pravilne odgovore dajem žogice in opazujem, ali so jih otroci sposobni ujeti. To je vendar zahtevna operacija, oko spremlja let žogice, otrok dvigne roke in lovi žogico z obema rokama. V velikih mestih 55 odstotkov otrok v šoli ne more ujeti žogice z obema rokama, ko so opozorjeni, da jim bo vržena, ko jim torej rečem, »sedaj ti bom vrgel žogico.« Sploh v zahodnih kulturah otroci slabše govorijo, slabše hodijo, imajo slabše gibljive prste, ne morejo narediti niti pentlje na vezalkah. Kako odraščajo, se odraža v veliko stvareh. Morda je usoda človeštva, da se prepusti tehnologiji, da imamo vsi ravne podplate in nihče ne zna pravilno govoriti. Vendar tega ne želim verjeti in bom prispeval, kar lahko, da se to ne zgodi.
TFL Glasnik:
Ves čas opozarjate, da se večina sinaps tvori v možganih majhnih otrok. In če ta čas zamudimo?
Uroš Petrović:
Možgani, ta kilogram in 350 gramov v naših glavah, so velika neznanka. Danes imamo prvič priložnost, da snemamo, kaj se dogaja v njih. Vidimo lahko o čem govorim, kako je aktivnost možganov pomembna za kasnejše sposobnosti. To je neposredno povezano. Struktura možganov, število in razpored sinaps so pomembni za kasnejše življenje. Največ sinaps se tvori do petega leta starosti. Seveda se tvorijo tudi kasneje, vendar proces ni več tako plastičen, ni tako intenziven. Nekatere stvari se dogajajo samo v točno določenem času. Skozi številne raziskave vse bolj prihaja do izraza dejstvo, da je bolj zgodaj boljše, bolj učinkovito.
Iskali smo po biografijah znanih ljudi, ki so naredili nek vrhunski rezultat in izkazalo se je, da so vsi začeli pred osnovno šolo. Vsi so prve impulze dobili zelo zgodaj, s štirimi, petimi leti. Pa naj je bil to skladatelj, ki se je kot otrok motal mami okrog nog, ko je igrala klavir ali matematik, ki se je kot otrok igral s številkami, jih risal, vedno je prva močna spodbuda prišla zelo zgodaj. V našem programu želimo v vrtcih narediti atmosfero, da imajo otroci različne spodbude. Ni važno, katere bodo izbrali. Mislim pa, da jim dolgujemo, da jim damo priložnost.
TFL Glasnik:
Otroci to sprejemajo z odprtimi rokami?
Uroš Petrović:
To je veselje. Meni je v največje zadovoljstvo. Vedno mi je všeč, ko doživim povratni udar dobre energije, pri otrocih pa je to neprecenljivo.
TFL Glasnik:
Kaj pa šole?
Uroš Petrović:
Tudi v šoli je bil odpor. Stvari se težko spreminjajo, otroci pa se spreminjajo hitro. Šola je osnovana na reprodukciji znanja. 100 krat prebereš, kar je nekdo povedal, to ponoviš v šoli in dobiš najboljšo oceno. V tednu dni v glavi ostane 10 odstotkov tistega, kar si prebral in ponovil, čez dva meseca ne veš več, za kaj je šlo. Sploh sedaj je to nepotrebno, ko so informacije na dosegu roke.
TFL Glasnik:
Neke stvari si je pa vendar treba tudi zapomniti…
Uroš Petrović:
Neke stvari si bomo vedno morali zapomniti. Tu ni čarobne palčke. Težko si je zapomniti karkoli, obstajajo pa tehnike. Razmišljanje v slikah, pomnjenje v slikah je stokrat boljše kot način kot pomnimo mi, vendar se zelo malo uporablja v evropskem šolskem sistemu, kar je zelo težko razumljivo. Nekatere tehnike so stare več tisoč let, uporabljali so jih na primer Grki, da bi si zapomnili epe, danes pa jih skrivamo kot neke skrivnosti. To uvajamo v šole.
Na predavanju v Portorožu sem na primer rekel, da sta Demokrit in Levkip prva rekla, da obstaja delec, ki je nedeljiv, potem pa govoril še minuto ali dve. Ko sem nato 600 ljudi v dvorani vprašal, kako se imenujeta človeka, ki sta odkrila atom, ni vedel nihče. Tako mi predajamo znanje v šolah in pričakujemo, da si otroci zapomnijo. Potem sem jim pokazal risbico. Tablico z napisom »Le«, zabito v kip - namerno si je treba zamisliti neobičajno sliko. Od 600 ljudi, ki so videli to sliko, koliko jih sedaj zna ponoviti ime brez napora in napake? Vsi. Pisava obstaja malo časa, prej smo se zanašali na slike. In to je samo ena tehnika. Zakaj otrok ne bi tega naučili, zakaj jim ne bi olajšali življenja? Naj jim ostane več časa za igro.
TFL Glasnik:
Za vas najbrž ni presenečenje, da najtežje uganke reši bistveno več otrok kot odraslih?
Uroš Petrović:
Na začetku sem bil presenečen. Na knjižnih srečanjih pride k meni tudi 400 ljudi, približno polovica je odraslih, včasih pride do tekmovanja med otroci in odraslimi v reševanju ugank in otroci so pri tem superiorni. Odrasli imajo seveda veliko več znanja in izkušenj, otroci pa to nekako nadoknadijo z velikansko količino domišljije.
Pogovarjala se je: Martina Budal
Foto: Žiga Okorn, http://www.okorn.si
Predlog pravilnika o davčnem obračunu davka od dohodkov pravnih oseb (v nadaljevanju Pravilnik) v 2. odstavku 2. člena določa, da mora zavezanec, ki ugotavlja davčno osnovo z upoštevanjem normiranih odhodkov, pri izpolnjevanju obrazca DDPO upoštevati splošno metodologijo za izpolnjevanje obrazca DDPO in posebnosti metodologije za normirance, ki je v točki IV. Priloge 2 obravnavanega pravilnika.
Zavezanci, ki želijo v naslednjem davčnem obdobju ugotavljati davčno osnovo z upoštevanjem normiranih odhodkov, bodo morali obračunu DDPO priložiti še obrazec Priglasitev ugotavljanja davčne osnove z upoštevanjem normiranih odhodkov. Pogoja za predložitev obrazca sta dva in sicer, da izpolnjujejo pogoje, določene z Zakonom o davku od dohodkov pravnih oseb, (v nadaljevanju ZDDPO-2) (Uradni list RS, št. 117/2006 do 81/2013) in da rok za oddajo obračuna še ni potekel.
Davčni zavezanec, ki ugotavlja davčno osnovo z upoštevanjem normiranih odhodkov, bo moral to označiti na začetku obrazca Obračun davka od odhodkov pravnih oseb in sicer v postavkah, namenjenih podatkom o ugotavljanju davčne osnove z upoštevanjem normiranih odhodkov. V navedenem delu obrazca bo potrabno označiti tudi morebitne spremembe ugotavljanja davčne osnove:
Če se način obračuna ne bo spremenil, navedenih podatkov ni potrebno izpolniti.
Davčni zavezanec mora, skladno z določili 1. odstavka 67. e člena ZDDPO-2, ugotavljati davčno priznane prihodke. V tem delu mora torej upoštevati splošno metodologijo za izpolnjevanje obrazca Obračun davka od odhodkov pravnih oseb. To pomeni, da se prihodki, ugotovljeni po računovodskih predpisih znižujejo za:
Izjema pri zniževanju prihodkov so prihodki od nepridobitne dejavnosti, ker posebna ureditev za zavezance, ki opravljajo nepridobitno dejavnost skladno 67. b členom ZDDPO-2, ni možna.
Prihodki, ugotovljeni po računovodskih predpisih se, skladno s splošno metodologijo za izpolnjevanje obrazca Obračun davka od dohodkov pravnih oseb, zvišujejo za:
Za primer ugotavljanja davčne osnove z upoštevanjem normiranih odhodkov, je v obrazcu Obračun davka od dohodkov pravnih oseb dodana zaporedna številka 5.N - normirani odhodki, kamor se vpiše znesek normiranih odhodkov v višini 70% davčno priznanih prihodkov. Tako določeni odhodki se ne popravljajo.
Pri ugotavljanju davčne osnove z upoštevanjem normiranih odhodkov, davčni zavezanec davčnih olajšav ne more uveljavljati. Če je davčni zavezanec ob prehodu na ugotavljanje davčne osnove z upoštevanjem normiranih odhodkov izkazoval nepokrito davčno izgubo ali neizkoriščeni del davčne olajšave, ki se prenaša v naslednja davčna obdobja, mora te prenose izkazati v prilogah tudi v obdobju, ko ugotavlja davčno osnovo z upoštevanjem normiranih odhodkov.
S 1. julijem so začele veljate nove zakonske določbe na področju gotovinskega poslovanja, ki so prinesle pomembne spremembe in zelo visoke globe za kršitelje. Novost je v tem, da je z zakonom prepovedano imeti ali uporabljati računalniške programe ali elektronske naprave, ki omogočajo naknadno spreminjanje podatkov o izdanih računih, brez hrambe izvirnih podatkov in vseh morebitnih sprememb. Za dobavljeno blago ali opravljeno storitev je potrebno izdati račun. Neizdajanje računov pomeni neplačevanje davkov, spodbujanje nelojalne konkurence in kršitev pravic porabnikov.
Če se računi izdajajo s pomočjo računalniške opreme, mora le-ta zagotavljati predpisano obliko in vsebino elektronskega izpisa podatkov o izdanih računih.
Neizdajanje računov in kršitev obvezne hrambe listin se obravnava kot davčni prekršek. Če računalniška oprema ne zagotavlja hrambe in izpisa podatkov, so predpisane visoke globe tako za uporabnike kot tudi za proizvajalce, dobavitelje in vzdrževalce računalniške opreme. Predpisane globe za posameznike znašajo od 3.000 do 10.000 evrov, globe za samostojne podjetnike, ki opravljajo dejavnosti od 20.000 do 70.000 evrov, za pravne osebe od 50.000 do 250.000 evrov in za odgovorne osebe pravnih oseb od 1.500 do 10.000 evrov.
Eden ključnih problemov Slovenije je obvladovanje sive ekonomije in dvig davčne kulture. Po ocenah ministrstva za finance je obseg sive ekonomije od 8 do 10 milijard evrov. Potrebno se je zavedati, da tisti, ki pošteno plačujejo vse obveznosti, plačujejo več zaradi tistih, ki svojih obveznosti ne izpolnjujejo.
Siva ekonomija se odraža v množici negativnih učinkov tako na družbo kot posameznika, predvsem v:
Po podatkih DURS je največ sive ekonomije med malimi zavezanci, ki poslujejo s končnimi porabniki in gotovino. Najpogostejša področja izogibanja obveznostim so gradbeništvo, odvetništvo, zobozdravstvo, popravilo in preprodaja avtomobilov, frizerstvo, gostinstvo, popravilo elektronskih naprav, zasebne inštrukcije, varstvo otrok, neregistrirani prevozi, oddajanje stanovanj v najem, pomoč na domu, pekarska dejavnost, sečnja in prodaja lesa, glasbeniki, organizatorji javnih prireditev …
Običajen način plačevanja blaga in storitev v Sloveniji med davčnimi zavezanci je brezgotovinski način in le izjemoma se lahko plačuje z gotovino. Načine plačevanja pri nas določajo 3 predpisi: ZDavP-2, Zakon o deviznem poslovanju in Zakon o preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizma. V ZDavP-2 je določeno, da morajo pravne in druge osebe, samostojni podjetniki, posamezniki, ki samostojno opravljajo dejavnost, upravni in drugi državni organi ter organi samoupravnih lokalnih skupnosti in nosilci javnih pooblastil nakupe blaga in opravljene storitve plačevati brezgotovinsko, po transakcijskih računih. Plačniki lahko z gotovino plačujejo le nekatere manjše zneske, če posamezno plačilo ne presega 420 evrov. Če je gotovinski znesek večji, je za prekršek kaznovan plačnik in ne prejemnik gotovine. Omejitve veljajo tudi za prejemnike, in sicer prejemnik od pravnih in fizičnih oseb ne sme sprejeti gotovinskih plačil za blago v vrednosti nad 15.000 evrov. Če plačnik ali fizična oseba gotovino v znesku nad 10.000 evrov iznaša ali vnaša v države EU, jo mora prijaviti carinskemu organu.
Vir: revija Denar - Anita Avbar Salopek
Davčno poslovanje na mikro ravni ima pomembnejše posledice, kot si morda predstavljamo. Neposredno je povezano s podjetniškimi izdatki in hkrati s proračunskimi dohodki držav. Evropska unija (če se omejimo le na to skupnost držav, čeprav je proračunski problem pereč tudi izven EU) se sooča z velikimi izpadi proračunskih dohodkov tudi zaradi davčnih zatajitev, sive ekonomije ter posledično nezakonitega pridobivanja premoženja. Pustimo ob strani dejstvo, da so zakonito izogibanje davkom omogočile prav države z lastno zakonodajo in različnimi konvencijami. Že pet držav EU je bilo prisiljenih zaprositi za mednarodno pomoč, določene razloge gre iskati tudi v povečanem obsegu davčno-kriminalnih dejanj v teh državah ter tudi nezadostni skrbi davčnih oblasti pri sankcioniranju teh (nezakonitih) pojavov. Ocene gredo že tako daleč, da je bilo v evropskem parlamentu slišati podatek, po katerem oblasti v EU danes zasežejo manj kot en odstotek nezakonito pridobljenega premoženja (Princl, 2013 b, 13-16).
A davčnega načrtovanja in davčnega analiziranja (kot del proučevanja pred sprejemanjem poslovnih odločitev z davčnimi učinki) nikakor ne gre enačiti z nezakonito dejavnostjo in davčnim utajevanjem. Takšno razumevanje bi bilo škodljivo. Davčno načrtovanje in analiziranje opredeljujemo kot zakonito dejanje davčnega zavezanca v smeri zmanjšanja davčnih obveznosti. Znane mednarodne korporacije imajo prav zaradi učinkovitega mednarodnega davčnega načrtovanja pomembne prihranke, saj dosegajo globalno obdavčitev po zelo nizki stopnji.
Vendar se je dojemanje tovrstnih dejanj v obdobju po letu 2012 zelo spremenilo. Zakonito izogibanje davka, ki je bilo doslej sprejeto kot nekaj povsem sprejemljivega, je postalo v zadnjem času sporno z moralnega vidika. Dobili smo celo nov (uvedle so ga davčne oblasti) in po mojem mnenju neustrezen pojem – to je "agresivno davčno načrtovanje". Spomnimo se na negodovanja širše javnosti v Veliki Britaniji nad dejanji multinacionalk Amazon, Google in Starbuck. Celo predstavniki omenjenih podjetij so morali pričati pred parlamentom. Poudarjamo, da je nastal politični problem, ne glede na to, da doslej pri teh podjetjih niso bile ugotovljene nobene nezakonitosti. Podjetja so le izkoriščala praznine v davčni zakonodaji Velike Britanije in v povezavi z izdelanimi davčnimi strukturami v tujini (Luksemburg, Nizozemska, Bermudi, Irska) plačevale nižje davke. Kljub temu se izpostavlja vprašanje spornosti neplačevanja davka v državi, kjer se dejansko ustvarjajo milijardni dobički (Princl, 2013a, 16-19).
Vir: revija Poslovodno računovodstvo - mag. Dejan Petkovič
Kodeks poslovnofinančnih načel opredeljuje poslovni tok kot »vsako spremembo bilančnih ali zunajbilančnih sredstev in/ali obveznosti do virov sredstev« (Kodeks PFN, točka 0.3).
Z vidika celotne analize poslovanja je taka opredelitev preozka, saj lahko na primer spremembo v višini danih ali sprejetih ponudb tudi obravnavamo kot tok oziroma gibanje. Zato lahko za potrebe analize poslovanja opredelimo poslovni tok kot vsako spremembo kazalcev stanja.
Glede na to kako so izražena posamezna stanja, lahko razlikujemo naslednje poslovne tokove:
Nekatere poslovne tokove lahko opišemo na vse tri načine (npr. povečanje prodaje), nekatere samo na dva (npr. povečanje števila delavcev), druge pa le na en način (npr. poslabšanje organizacijske kulture).
Temeljni namen poslovnih tokov kot informacij je dopolnitev izrazne moči kazalcev stanja. Na ta način analiza poslovanja pridobi izrazno moč glede možnosti celovitejšega spoznavanja poslovanja.
V nadaljevanju bomo zaradi pomembnosti obravnavali predvsem računovodske informacije o poslovnih tokovih. Nekateri računovodsko izraženi poslovni tokovi so celo standardizirani (SRS 25, SRS 26 in SRS 27). To so izkaz poslovnega izida (v njegovem okviru poslovni izid iz prodaje, iz celotnega poslovanja, iz rednega delovanja, celotni poslovni izid, čisti poslovni izid), izkaz denarnih tokov (v njegovem okviru denarni izid iz prodaje, iz celotnega poslovanja, iz naložbenja iz financiranja, celotni denarni izid) ter izkaz gibanja kapitala.
Številne vrste poslovnih tokov v SRS niso posebej opredeljene, so pa rezultat različnih možnosti oblikovanja (izvedeni tokovi).
Za potrebe analiziranja poslovnega izida za poslovodstvo bi lahko na primer opredelili dobiček iz tekočega poslovanja kot poslovni izid, opredeljen z dvema pogojema:
Zato za analizo izkaza poslovnega izida tekočega poslovanja oblikujemo naslednji načelni obrazec:
V tem modelu je dovoljena velika svoboda presoje analitika, kaj bo zajeto v posamezni postavki prihodkov in odhodkov zunaj osnovnega poslovanja. Zato pa rezultat pokaže najbolj oster pogled v ogledalo, ki je lahko tudi neprijeten.
Vir: revija Poslovodno računovodstvo - dr. Živko Bergant
Upravljanje z javnim dolgom predstavlja precej zapleteno in občutljivo delo. Vlada oziroma ministrstvo za finance mora proučiti vse makroekonomske parametre, od katerih je odvisna tako višina kot tudi struktura samega dolga. Strategija upravljanja z javnim dolgom obsega poleg same emisije dolga tudi informacije o pobiranju davka in drugih državnih dajatvah ter njihovo razporeditev znotraj proračuna. Vključuje tudi odplačilo javnega dolga na podlagi prispelih obrestnih kuponov in upravičenost porabe sredstev, pridobljenih z emisijo dolga. V nekaterih državah je ta vloga zaupana centralni banki, v drugih ministrstvu za finance, medtem ko je v tretjih ustanovljena določena agencija ali urad, ki izvaja funkcijo upravljanja.
Upravljanje z javnim dolgom je v pristojnosti države, zato nosilci državne oblasti odločajo, katera ustanova ali organ bo pristojen za opravljanje teh poslov.
V svojem delu Koordinacija upravljanja z javnim dolgom in vodenje monetarne politike Golomejić govori, da obstajajo tri osnovne institucionalne rešitve za upravljanje z javnim dolgom.
Ministrstvo za finance upravlja z javnim dolgom in je odgovorno za taktične in strateške ter tudi mnoge druge funkcije (Slovenija, Italija). Pri tem je centralna banka odgovorna samo za tehnične vidike upravljanja z dolgom, kot je prodaja instrumentov dolga in vodenje sistema plačevanja in poravnave. Strategijo upravljanja z dolgom predložijo ministru za finance organi, ki so pristojni za upravljanje z dolgom, natančneje njihov srednji oddelek. Minister za finance preuči in odobri predlagano strategijo na podlagi pogostega posvetovanja s svetovalnim odborom za upravljanje z dolgom. Ta svetovalni odbor lahko sestavljajo predstavniki fiskalne politike, državne uprave, monetarne politike in kateri koli drugi kontrolni oziroma nadzorni organi, ki se jih tiče strategija upravljanja z dolgom. Minister za finance preuči in odobri strategijo za upravljanje z dolgom s ciljem, da zagotovi, da je ta predlagana strategija usklajena s cilji upravljanja z dolgom te vlade, vendar z upoštevanjem tveganja.
Centralna banka ima najpomembnejšo vlogo pri oblikovanju politike upravljanja z dolgom, odgovorna pa je tudi za strateško politiko in kratkoročno upravljanje z javnim dolgom (Danska). S tem se zagotavlja določena stopnja diskrecije centralne banke v upravljanja z dolgom, kar je pomembno, ko se želijo uskladiti procesi upravljanja z javnim dolgom in vodenje monetarne politike.
Mnoge funkcije upravljanja z javnim dolgom izvaja posebni urad ali agencija za upravljanje z dolgom (Švedska, Irska). S to rešitvijo se uresničuje dokončna razmejitev med fiskalno in monetarno politiko od politike upravljanja z dolgom. Takšni uradi se ustanavljajo v zadnjih dvajsetih letih, za razliko od Švedske, ki ima takšen urad že od leta 1789.
Ne glede na to, katera metoda upravljanja z dolgom se uporablja, se na koncu vse nanaša na procese in tehnike zadovoljitve potreb države po finančnih sredstvih z zadovoljivo stopnjo tveganja.
Katero rešitev bo posamezna država uporabila pri upravljanju javnega dolga, je odvisno od trenutnih političnih, socialnih, družbenih in ekonomskih dejavnikov, kot tudi zgodovinskih okoliščin. Poleg tega je vprašanje, katera od posameznih ustanov bo imela prednost v samem procesu upravljanja. To pa je lahko odvisno tako od trenutnih gospodarskih gibanj, kot tudi od racionalizacije oziroma reduciranja stroškov samega upravljanja. V večji ali manjši meri sta tako centralna banka kot tudi ministrstvo za finance vključena v posle upravljanja z dolgom.
Učinkovitost upravljanja z dolgom poleg izbire primarne ustanove, ki se bo ukvarjala s tem poslom, je odvisna tudi od uporabe instrumentov upravljanja. Emisija različnih instrumentov dolga mora zadovoljiti širši krog vlagateljev. V tem smislu se emisije v lotih (posli, transakcije s svežnji) običajno prodajo institucionalnim vlagateljem, kar zmanjšuje stroške emisije, toda ne vključuje malih vlagateljev.
Po drugi strani je prodaja obveznic malim vlagateljem omogočena z novimi informacijskimi tehnologijami, kar povečuje stroške administriranja, kar pa se na koncu prepusti agencijam, ki so specializirane za to delo. Nadalje je potrebno ustvariti in emitirati vrednotnice tako s fiksno stopnjo, kot tudi vrednotnice s sprejemljivo stopnjo v primeru inflacijskih pretresov.
Vir: revija Denar - dr. Amir Karalič
Po odločitvi ustavnega sodišča del varčevalnega zakona, ki se nanaša na plačilo zdravstvenih storitev vojnim veteranom, ni v neskladju z ustavo. Zmanjšanje že uveljavljenih pravic ne pomeni učinkovanja predpisa za nazaj, kadar se pravice zmanjšujejo za čas po uveljavitvi zakona, opozarja sodišče v odločbi.
Ustavno sodišče je odločitev 14. novembra soglasno sprejelo v postopku za oceno ustavnosti, začetem z zahtevami upravnega sodišča. Slednje je namreč prekinilo postopke odločanja o tožbah v upravnem sporu zoper odločbe upravnih enot, s katerimi je bilo odločeno, da vojnim veteranom kot tožnikom od 1. januarja letos ne pripada pravica do plačila zdravstvenih storitev v višini razlike do polne vrednosti storitev, zagotovljenih v okviru obveznega zdravstvenega zavarovanja.
Po mnenju predlagatelja sta prvi in drugi odstavek 231. člena zakona za uravnoteženje javnih financ (Zujf) posegla v pravice vseh tistih, ki jim je bila že priznana pravica do plačila zdravstvenih storitev v višini do polne vrednosti storitev. V skladu z zakonom o vojnih veteranih so namreč pravico do varstva pridobili vojni veterani, ki so dopolnili 50 let ali pa je pri njih nastala trajna popolna izguba delovne zmožnosti.
Odvzem pravice do plačila zdravstvenih storitev v višini do polne vrednosti storitev, ki je bila tem osebam priznana s pravnomočno odločbo, naj bi po navedbah predlagatelja pomenil poseg v pridobljene pravice teh oseb in zato kršitev ustave.
Ustavno sodišče pa opozarja, da zoženje oziroma zmanjšanje že uveljavljenih pravic ne pomeni učinkovanja predpisa za nazaj, kadar se pravice zmanjšujejo za čas po uveljavitvi zakona oziroma po spremembi odločb, izdanih na podlagi takšne ureditve. Izpodbijana ureditev ne učinkuje za nazaj, temveč za čas po 1. januarju in ni v neskladju z ustavo, poudarja ustavno sodišče.
Ogrožanje finančne zmožnosti države za pokrivanje socialnih in drugih dajatev, med katere spada tudi obravnavana pravica, pa je po opozorilu ustavnega sodišča stvarni razlog za zmanjšanje pravice do plačila zdravstvenih storitev, ki je utemeljen v prevladujočem in legitimnem javnem interesu.
Izpodbijana ureditev upošteva tudi zahtevo po sorazmerni razporeditvi bremena na različne kategorije prebivalcev, navaja. Zakonodajalec je pogoje za pridobitev obravnavane pravice spremenil tako, da jo je namenil vojnim veteranom, ki so socialno ogroženi, torej tistim, ki si sami težko ali sploh ne morejo zagotoviti sredstev za plačilo te pravice. Drugim, ki jim po novi ureditvi pravica ne pripada več, pa je zagotovil ustrezen čas, da se prilagodijo na nove okoliščine, še opozarja ustavno sodišče.
Vir: STA
Evropska komisija je danes potrdila predloge sprememb ključne evropske zakonodaje o davkih od dohodkov pravnih oseb. V Bruslju poudarjajo, da naj bi predlagane spremembe odpravile vrzeli v direktivi EU o matičnih in odvisnih družbah, ki so jih nekatera multinacionalna podjetja uporabljala za izogibanje davkom. Podjetja tako po navedbah Evropske komisije ne bodo več mogla izkoriščati razlik po članicah EU v načinu obdavčitve plačil znotraj skupine istega podjetja, s čimer so se do zdaj lahko popolnoma izognila plačilu davkov.
V zadnjem času je bilo medijsko odmevnih kar nekaj primerov vodilnih svetovnih multinacionalk, ki so se izognile plačevanju davkov v članicah povezave. Šlo je med drugim za Google, Starbucks in Amazon.
Komisija predlaga posodobitev določbe o preprečevanju zlorab iz omenjene direktive, s čimer naj bi se uvedla skupna evropska varovalka proti nepoštenim davčnim praksam. Spremembe naj bi tako članicam omogočile, da prepoznajo transakcije, ki so namenjene zgolj izogibanju davkom, in zagotovile obdavčenje na podlagi dejanske dejavnosti teh podjetij.
Direktiva, ki omogoča oprostitev od plačila davkov za dividende in ostala izplačila dobička med hčerinskim in matičnim podjetjem, je bila pred dobrimi 20 leti sprejeta z namenom, da bi za multinacionalke odpravila tveganje dvojne obdavčitve.
A kot opozarjajo v Bruslju, so jo nekatere multinacionalke začele izrabljati za to, da so se izognile plačilom davkov kjerkoli v EU.
Druga pomembna novost je, da se hibridna posojila ne bodo več mogla uporabljati za oprostitev davkov. Po sedaj veljavni zakonodaji morajo članice unije matičnim podjetjem odobriti davčno oprostitev za dividende, ki jih dobijo od hčerinskih podjetij v drugih evropskih državah.
V nekaterih primerih so se taka plačila uvrščala med odplačila dolgov, za katera se lahko uveljavljajo davčne olajšave. Plačila hčerinskih podjetij matičnim podjetjem tako niso bila nikjer obdavčena. Po novem bo treba hibridno posojilo, za katero se lahko uveljavlja davčna olajšava v članici, kjer ima sedež hčerinsko podjetje, obdavčiti v članici, kjer domuje matično podjetje.
Države članice naj bi prenovljeno direktivo v svojo zakonodajo prenesle do konca naslednjega leta, današnji predlog pa je del lani predstavljenega akcijskega načrta EU v boju proti izogibanju davkov.
Vir: STA
V mesecu NOVEMBRU je na portalu Tax-Fin-Lex za vse bralce TFL Glasnika brezplačno dostopen aktualen čistopis:
in vse njegove pretekle verzije. V portal se je potrebno prijaviti z uporabniškim imenom in geslom registriranega uporabnika.
Nekaj dejstev o zakonu:
Število novosti s področja ekologije:
EKO-LEX, od 20.11.2013 - 26.11.2013 | PRAVNI VIRI | |||||
TEMATSKI SKLOP | URADNI LIST RS | URADNI LIST EU | DRŽAVNI ZBOR | MINISTRSTVA | VLADA | STA Novice |
EKO-LEX | 9 novosti | 1 novost | 3 novosti | 13 novosti | 1 novost |
V tem tednu izpostavljamo:
V tem tednu so uporabniki storitve Lex-Kliping prejemali obvestila o objavljenih novostih, ki so bile v obravnavi oz. postopku sprejemanja ali pa so bile ravnokar objavljene kot veljavne, glede na svoje izbrano pravno področje. Sumarno smo zabeležili naslednje število novosti:
Lex-kliping, od 20.11.2013 - 26.11.2013 | PRAVNI VIRI | ||||||
PODROČJA | URADNI LIST RS | URADNI LIST EU | DRŽAVNI ZBOR | MINISTRSTVA | VLADA | STA Novice | |
P R A V N A P O D R O Č J A |
1. DRŽAVNA UREDITEV RS in EU | 5 novosti | 4 novosti | 1 novost | 2 novosti | 16 novosti | 18 novosti |
2. UPRAVNO PRAVO | 1 novost | 5 novosti | |||||
3. CIVILNO PRAVO IN KAZENSKO PRAVO | 1 novost | 3 novosti | 2 novosti | ||||
4. GOSPODARSKOPRAVNA UREDITEV | 3 novosti | 2 novosti | 2 novosti | 1 novost | 15 novosti | 10 novosti | |
5. JAVNE FINANCE | 1 novost | 8 novosti | 4 novosti | 4 novosti | 12 novosti | 14 novosti | |
6. GOSPODARSKE DEJAVNOSTI | 8 novosti | 37 novosti | 1 novost | 3 novosti | 15 novosti | 3 novosti | |
7. NEGOSPODARSKE DEJAVNOSTI | 14 novosti | 1 novost | 1 novost | 4 novosti | 22 novosti | 5 novosti | |
8. DELOVNOPRAVNA UREDITEV, SOCIALA | 3 novosti | 1 novost | 2 novosti | 2 novosti | 13 novosti | ||
9. ZDRAVSTVENI SISTEM | 12 novosti | 1 novost | 4 novosti | 4 novosti | |||
10. MEDNARODNI ODNOSI | 4 novosti | 1 novost | 9 novosti | 1 novost | |||
11. OBČINE | 23 novosti |
Če želite biti tudi vi vsak dan sproti seznanjeni, kaj je novega bodisi objavljenega v UL RS, UL EU, je v obravnavi na DZ ali v vladi ali je bil podan predlog s strani ministrstev, glede na vaše izbrano področje, ki ga želite spremljati, se naročite na storitev Lex-Kliping!
Ne pozabite na Koledar obveznosti za tekoči mesec, s povezavami na obrazce. V Seznamu seminarjev vas opozarjamo na vse razpisane aktualne seminarje. Novice pa ponujajo poglobljen komentar aktualnih dogodkov s številnimi povezavami na vsebinsko relevantne dokumente.
Prejšnje številke TFL Glasnika si lahko ogledate v Arhivu številk .