Številka 1, letnik VI
6. januar 2015

Facebook Twitter
TFL Glasnik

Prvi letošnji TFL Glasnik začenjamo s pogovorom z gospo Bojano Košnik, mednarodno priznano strokovnjakinjo s področja diplomatskega in poslovnega protokola ter kulture vedenja. S protokolom se ukvarja praktično vse življenje. V pogovoru seveda nismo mogli mimo politike. Ob vstopu v politiko vsi pričakujemo, da se politiki kar znajo obnašati, da obvladajo protokol in druge veščine. Za tiste, ki vanjo vstopajo prvič, je to precej trd oreh. Zanimalo nas je, ali imamo pri nas organizirano izobraževanje vseh teh ljudi. Odgovor je bil zelo zanimiv.

Temo tedna je Vida Oder, univ. dipl. ekon., namenila novostim na davčnem področju, pa tudi na nekaterih drugih področjih, ki so pomembne za poslovanje poslovnih subjektov.

V današnjem članku mag. Mojca Kušek, direktorica AJPES, piše o izvršnici in njeni (skromni) uporabi v praksi. Je to odraz odraz nezaupanja ali le pomanjkanja informacij?

Vabljeni k branju!

Bojana Košnik: Kdo bo kraljici pobral čevelj?

Bojana Košnik

TFL Glasnik:
Gospa Bojana Košnik, s protokolom se ukvarjate praktično vse življenje. Ste mednarodno priznana strokovnjakinja s področja diplomatskega in poslovnega protokola ter kulture vedenja. Čeprav geografinja in zgodovinarka po izobrazbi, a vendarle z izkušnjami na raznih ministrstvih, v vladi, ljubljanski mestni občini, imate pa tudi mednarodne izkušnje s področja protokola. Na kaj ste v dosedanji karieri najbolj ponosni?

Bojana Košnik:
Hvala lepa za povabilo. Na kaj sem najbolj ponosna? Morda je bilo vse to, kar ste našteli, zame šola, izobraževanje. Zdi se mi, da je zdaj najpomembneje, da že več kot deset let uspevam vso to znanje, ki sem ga pridobila v tujini in med delom na različnih ministrstvih, prenašati na generacije mladih menedžerjev in mladih ljudi – tistih, ki so me pripravljeni poslušati. To se mi zdi največja vrednost, ki sem jo že predstavila v knjigi, in zdaj pišem drugo. Predvsem pa upam, da bo vse, kar počnem zdaj in kar sem delala doslej, kronano z doktoratom na katedri za psihologijo in psihologijo osebnosti. Rada bi vse to združila in tudi znanstveno potrdila.

Ne gre samo za protokol, temveč za kulturo vedenja – zakaj se v različnih situacijah vedemo tako, kot se vedemo. Zakaj se z nekaterimi preprosto ujamemo, pri drugih pa čutimo neko mejo ali blokado, pa si nismo storili nič hudega. Zdi se mi, da bom na ne ravno običajen način – da bi najprej doštudirala in nato v praksi to potrjevala – svoje delo iz prakse okronala in ga potrdila na način, da bo res trdno držalo.

Bojana Košnik

 

TFL Glasnik:
Pa se najprej dotakniva politike. Ob vstopu politikov v politiko vsi pričakujemo, da se kar znajo obnašati, da obvladajo protokol in druge veščine. Za tiste, ki vanjo vstopajo prvič, je to precej trd oreh. Zanima me, ali imamo pri nas organizirano izobraževanje vseh teh ljudi?

Bojana Košnik:
Žal pri nas to ni urejeno tako kot v tujini. Sama zelo dobro vem, kako to deluje v Franciji, kjer politike že v osnovi, ko se odločijo, da bodo delovali na tem področju, poučujejo osnov: kulture vedenja, bontona, protokola. Seveda se učijo komuniciranja, retorike, javnega nastopanja. Pri nas pa se le posamezniki pogumno odločijo in poiščejo strokovnjake z vseh teh naštetih področji in zaprosijo za nasvet. S takšnimi ljudmi je prijetno delati, ker se tudi sami zavedajo, da so te vsebine pomembne za politika, saj ne predstavljajo zgolj sami sebe, temveč predstavljajo tudi našo državo, nas državljane, in meni ni vseeno, kdo me predstavlja.

Odstopanje od pravila pri teh vsebinah politika bolj osmeši kot proslavi. Sem kar nekako žalostna, ker je v slovenskem prostoru kar nekaj posameznikov, ki odklanjajo vse strokovnjake s tega področja, češ, jaz tega ne potrebujem. Če bi tisti, ki vstopajo v politiko, vprašali, bi jim predlagala, da osvežijo znanje o teh vsebinah.

 

TFL Glasnik:
Pa ne samo osvežijo. Tega znanja nimajo, ker ni bilo nikakršnega sistematičnega izobraževanja. Se vam ne zdi, da bi bilo tovrstno izobraževanje ob vstopu v politiko ali javno službo obvezno?

Bojana Košnik:
Imate povsem prav. Za vse te ljudi na teh delovnih mestih, v teh službah, bi bilo poleg siceršnje obvezne izobrazbe nujno tudi izobraževanje, o katerem govoriva. To bi morala postati nekakšna folklora, morali bi imeti institucijo, ki bi bedela nad tem znanjem. Če bi bilo tako, potem bi bilo manj konfliktov tudi v siceršnjih komunikacijah, v načinu pogovarjanja v parlamentu. Slovenija je strankarsko razdeljena tako, kot je, in bi morda tudi s poznavanjem takšnih vsebin lažje razumeli ljudi, ki drugače razmišljajo in imajo drugačne ideje, morda ne bi prihajalo do takšnih situacij, ki jih spremljamo v medijih. Ti vzorci vedenja se prenašajo na nas in potem pridemo v neki začarani krog, iz katerega ne znamo priti.

Pri nas je problem tudi to, da v primerjavi s tujino nimamo tradicije. Ne rečem, da je tujina vedno lahko vzor, a je v tujini marsikaj dobro, zakaj bi se torej zgledovali po slabem. Vzemimo za vzor tisto, kar je dobro in boljše.

Bojana Košnik

 

TFL Glasnik:
Bi lahko opisali primer dobro organiziranega dogodka na državni ravni? Kako naj bo videti, kje so zastave, kje je predsednik? Kakšna oblačila so obvezna?

Bojana Košnik:
V nekoč skupni državi se je o tem bolj malo govorilo in se je s samostojnostjo ta tančica skrivnosti odkrila. Ni nič posebnega, vendar zelo nerada govorim o tem, kateri dogodek je bil boljši in kateri slabši, saj se je zelo težko opredeliti.

 

TFL Glasnik:
V mislih sem imela bolj pravila kot takšna, ne konkretnega dogodka.

Bojana Košnik:
Dotakniva se oblačil pri najvišjem protokolu. Glede na to, da sem bila dolgo časa pod hudo in strogo taktirko mojega učitelja v Švici gospoda Daniela von Muralta, ki je bil tudi vodja diplomatskega protokola, kar je v tujini več kot pri nas, sem preveč zastrupljena s tem, da bi prav pretirano razpravljala o teh protokolarnih dogodkih. S tem odvzamemo tem dogodkom nekaj te elegance in subtilnosti, diplomacija in protokol sta najbolj subtilni del diplomacije. Če uporabim malce grob izraz, ne zamerite mi, a tega pri svojem delu nisem nikoli spuščala na neko gospodinjsko raven. S pogovorom o klobukih, rokavicah in nogavicah zmanjšamo vrednost takega obiska. Vendar če že govorimo o teh stvareh, velja tudi, da se vedemo skladno z osebo, ki prihaja na obisk. Če gre recimo za kraljico, potem velja: klobuki, rokavice, obvezne nogavice, ljudje nas vprašajo, ali se lahko teh oseb dotikamo.

Spomnim se, ko je prišla španska kraljica pred ljubljansko mestno hišo in je noro deževalo, tako da niso pomagali niti dežniki. Kraljica je stopila iz avtomobila in se ji je po nesreči sezul čevelj. Pol Slovenije se je vrglo, da bi pobrali ta čevelj, jaz pa sem kot vodja protokola mirno stala. Z vseh strani so mi očitali, zakaj se ne zganem in ne poberem tega čevlja. V tako visokih protokolarnih vodah pač velja, da lahko čevelj pobere le gardedama oziroma ljudje, ki so okoli kraljice. V nasprotnem bi jaz naredila hudo napako.

Bojana Košnik

 

TFL Glasnik:
Kaj je bonton in kaj so posebna pravila?

Bojana Košnik:
Treba je ločiti pogovor o bontonu, ki ga živimo vsak dan, moramo vedeti, da je bonton trenutno družbeno sprejemljivo vedenje, ki ga določajo moralne in etične norme določenega časa in prostora. Če dodava etiketo v vsakodnevnem življenju, potem so to umetno izmišljena pravila, ki si jih izmisli določena sredina, da se loči od navadnih smrtnikov. Zato imamo potem kraljevsko etiketo, diplomatsko etiketo, vojaško etiketo. Lahko si medve izmisliva neko svojo etiketo, etiketo vašega uspešnega podjetja ali vaše družine. Tako dobiva kraljevski protokol, vojaški protokol, katerega pač želite. Ali protokol vašega podjetja, ki pomeni, da ko pridemo v vaše podjetje, so pravila igre taka in taka. Ta umetna pravila je pač treba dobro poznati. V tujini sem bila vzgojena in naučena, da o teh stvareh ne debatiramo dosti, zato sem morda za novinarje ali če pridem v situacijo, ko me vprašajo, tako kot ste me vi, malce dolgočasna, ker ne znam povedati ali pa se mi ne zdi prav, da bi tako govorila o teh dogodkih.

 

TFL Glasnik:
Ne. Ste več kot odlični. Postavili ste meje in edino tako je prav.

Bojana Košnik:
Naj se dopolnim, da sem nekoliko kritična do medijev, ker se vsi spomnimo tistega dogodka, ko je bilo toliko govorjenja o tem, kako se je bivši predsednik gospod Danilo Türk dotaknil kraljice. Mediji so to razglasili kot neko strašno napako. Seveda je bila napaka, ampak v danem trenutku najmanjše zlo, ki ga je predsednik lahko naredil. Če bi kraljica šla naprej, bi bilo vse še slabše. Zdi se mi, da se včasih v te stvari vtikajo tudi ljudje, ki stvari ne razumejo in ne poznajo.

Bojana Košnik

 

TFL Glasnik:
Zdaj sva pri drugem delu najinega pogovora o vedenju nasploh. Po mojem so tukaj korenine tega zla – v osnovi je problem to, da se ne znamo obnašati. Od družine naprej. Ali znamo starši vzgojiti svoje otroke, kako se obnašati? Ali so starši lahko vzgojitelji dobrega obnašanja, če tega sami ne znajo?

Bojana Košnik:
Moja izkušnja je dolga dvajset let in žal moram poudariti, da vse ni tako, kot bi lahko bilo. Ni vse slabo v slovenskem prostoru, da me ne bi narobe razumeli, vendar je odstotek pri starših in v družinah manjši, kot bi moral biti. Ni veliko družin, ki lahko svoje otroke pospremijo z ustreznim znanjem kulture vedenja. To pomeni tudi kulturo vedenja za mizo. Žal je tako. Precej predavam tudi po šolah in pogosto mi očitajo, da je temelj kulture vedenja vendarle družina. Gotovo imajo prav, vendar moja 20-letna izkušnja kaže, da velik del staršev nima osnovnega znanja, a jim ne smemo zameriti. Če gledam recimo svojo generacijo, kar je zdaj največji del populacije, ki ima otroke, pa vem, da je bil ta del vzgoje zanemarjen in je malokdo imel možnost dobiti ustrezne informacije. Če si v tem znanju majčkeno izstopal, si dobil očitek o pridihu malomeščanstva, snobizma in podobnega.

Danes je drugače. Poleg tega na te vsebine že zdavnaj ne gledamo več kot na nekakšen nebodigatreba, ampak v pravilih vedenja najdemo način, da lažje funkcioniramo v vsakdanjem življenju. To je tudi v družini, kjer se moramo prav tako truditi in uskladiti različna mišljenja, kar je tudi prav. Kje naj bomo prijazni, če ne v družini, kar je potem vzorec vedenja za otroke. Če recimo mož najprej ženi nalije vodo ali vino, kar je lepa gesta, je to, čeprav gre za banalno stvar, lep vzorec za naprej.

Če je doma med štirimi zidovi vse to urejeno, potem je vse lažje, ko prestopim prag službe in pridemo med ljudi, ki so naključno izbrani. Zgodba postane toliko težja. Lahko se razumemo, lahko da se ne, vsi tudi posegamo po položajih, na katerih ni prostora za vse – ga je kvečjemu le za enega. Zato imamo ta pravila, da lažje preživimo, da lažje komuniciramo. Zlasti takrat, ko smo z ljudmi, ki nam ne sedejo, pa čeprav nam niso storili nič hudega. V službi smo večji del dneva z naključno izbranimi ljudmi, s katerimi v prostem času nikoli ne bi šli na kavo.

Ravno zato menim, da če starši odpovedo, morajo vajeti vzeti v roke institucije: vrtci, osnovne šole, srednje šole.

Bojana Košnik

 

TFL Glasnik:
Kako to storiti, kaj predlagate? Rekla bi, da so izobraževalne institucije pred nalogo, da uvedejo veliko teh vsebin. Tudi retoriko, recimo.

Bojana Košnik:
Poudariti moramo, da so naši otroci v teh institucijah večji del dneva. Jaz sem dobila podporo kolegov, ki se ukvarjajo s pedagogiko, kar ni moje področje in nimam pravice soditi, tudi pri Milanu Rejcu iz združenja ravnateljev in ravnateljic osnovnih šol in vrtcev. Prišli smo do neke zgodbe, ki jo zdaj še zapisujemo in usklajujemo, da bi ta vzgoja prišla tudi v vrtce in osnovne šole. Vendar ne v smislu dodatnega predmeta, dodatnega bremena, temveč prek vzgojiteljev, torej ljudi, ki to vsebino že sami dobro poznajo, da jo lahko prenašajo na otroke. Dobili smo tudi politično podporo Boruta Pahorja, predsednika države, ki se je za to zelo zavzel in seveda ponudil svojo podporo.

Potem bomo lahko to vsebino prenesli na tiste, ki se spoznajo na pedagogiko, da jo bodo lahko prenašali na otroke. Če sem zelo banalna in kratka. Otroci naj bi znali reči hvala, prosim, da se po šolskih institucijah ne bodo lovili, ali učitelje vikati ali tikati, da ne bomo tožili, da so to še majhni otroci, ki ne morejo reči vi. Zakaj ne, če lahko rečejo ti? Razmišljam tudi s stališča, da so ti naši še tako majhni otroci vešči mobilnih telefonov in daljincev za televizorje, da bodo sposobni pravilno držati dva kosa pribora, če jim to nekdo pove na pravilen način.

Ne poznam vseh primerov in ne želim biti krivična, a vseeno lahko navedem primer kranjskih vrtcev, kjer otroke v zadnjem letu tik pred vstopom v šolo že učijo kulture vedenja s pravim krožnikom, pravo žlico in vilicami. Meni se to ne zdi slabo, saj v teh 20 letih ukvarjanja tudi z izobraževanjem vem, da je pri poslovnih ljudeh včasih težko v štirinajstih dneh narediti princa na belem konju. Vsa čast tem ljudem, ki se lotijo učenja še teh vsebin, ker morajo biti poleg vsebin, ki jih sicer morajo obvladati na nekem sestanku ali poslovnem kosilu, ko morajo celo govoriti v tujem jeziku, urejeni, paziti morajo na svoj videz in še na vsa pravila obnašanja. Kako bom sedel, kdo začne jesti, kdo neha jesti … Če nisi pri tem vešč, trpi poslovna vsebina. In to danes, ko vsi težimo k odličnosti.

Zato nisem navdušena, ko ljudje rečejo, da so to mehke vsebine. Kje pa, to so še kako trde vsebine. Zato upam, da bomo tudi s politično voljo in podporo kaj premaknili v slovenskem prostoru.

 

TFL Glasnik:
Na koncu vedno vprašam, kakšno je vaše sporočilo Slovencem.

Bojana Košnik:
Bodimo prijazni drug do drugega. Bodimo malo tolerantnejši do drugih, do drugačnosti. Povedala vam bom s primerom. Zjutraj zelo slabo funkcioniram in nekoč sem prav zgodaj zjutraj šla k frizerju. Še zelo zaspana sem iskala parkomat, proti meni pa je začela teči neka gospa. Kaj se mi bo hudega zgodilo, sem se vprašala in zgrabila torbico, branila se bom pa že! In ta gospa reče: vidim, da iščete listek, podarim vam svojega, ker sem vse opravila v desetih minutah, na listku pa je še 40 minut. Kako sem bila razočarana nad seboj in nad svojo reakcijo ter nad tem, kar sem najprej pomislila. In kako bi v resnici morali Slovenci razmišljati. Pa še nekaj vam povem. Jezna sem in alergična na novinarsko vprašanje, ko me vprašajo, kakšni smo Slovenci do tujine. Nismo tako slabi, vendar tudi tujina ni tako zelo dobra, da bi nam bila kar avtomatično avtoriteta. Prišla sem do sklepa, da neotesance najdemo v vseh zgodovinskih obdobjih, neotesance prav tako najdemo v vseh družbenih slojih.

Pogovarjala se je: Zlata Tavčar
Foto: Barbara Reya

Bojana Košnik

Po dveh letih še vedno skromna uporaba izvršnice

mag. Mojca Kunšekpiše: mag. Mojca Kunšek, direktorica AJPES; članica Nacionalnega sveta za plačila pri Banki Slovenije

Minili sta dve leti, odkar je Zakon o preprečevanju zamud pri plačilih (ZPreZP-1) uzakonil takrat nov institut - izvršnico. Izvršnica je bila uvedena z namenom, da vzpostavi mehanizem, s pomočjo katerega bi bile terjatve iz poslov med gospodarskimi subjekti kar najučinkoviteje zavarovane, njihovo poplačilo v primeru dolžniške zamude pa kar najhitrejše.
Izvršnica je namreč listina, ki vsebuje v evrih izraženo nepogojno denarno obveznost dolžnika. Ker izvršnica omogoča nepreklicno plačilo iz sredstev na računu dolžnika, je omogočeno plačilo brez sodnega nadzora upravičenosti, saj sledi načelu najprej plačaj in se nato pravdaj.

Namen uvedbe izvršnice ni bila nadomestitev menice, čeprav tudi te omogočajo izvedbo neposredne unovčitve denarnih sredstev dolžnika in je za njihovo unovčitev iz naslova sodne izvršbe na tej podlagi celo uveden poseben sodni postopek. Sklep o izvršbi, izdan na podlagi takega predloga, je namreč sodišče takoj po njegovi izdaji dolžno vročiti dolžniku in vsem bankam, pri katerih ima dolžnik denarna sredstva. To pomeni, da so banke dolžne ob prejemu sklepa o izvršbi takoj blokirati vsa dolžnikova denarna sredstva do višine zneska, na katerega se glasi menica.
Čeprav zakon za uveljavitev terjatve iz izvršnice ne predpisuje sodnega postopka, pa vendarle določa, da je izvršnica izvršilni naslov v skladu z zakonom, ki ureja izvršbo - torej v skladu z Zakonom o izvršbi in zavarovanju (ZIZ). Ker se izvršnica uporablja le v primerih sklepanja gospodarskih pogodb, se triletni rok za predložitev izvršnice sklada z zastaralnim rokom za terjatve iz gospodarskih pogodb iz 349. člena Obligacijskega zakonika (OZ).

Celoten članek je dostopen za naročnike!

Nekatere novosti, ki začnejo veljati v letu 2015

Vida Oderpiše: Vida Oder, univ. dipl. ekon., Preizkušena davčnica, Preizkušena računovodkinja

V začetku leta 2015 je začelo veljati kar nekaj sprememb zakonodaje, na katere morajo biti pozorni poslovni subjekti in drugi davčni zavezanci. Spremembe, ki jih obravnavamo v današnji temi tedna, lahko razdelimo na dva dela:

Spremembe, ki se nanašajo na davčno zakonodajo:

Zakon o davčnem postopku,
Zakon o dohodnini,
Zakon o davku na zavarovalne posle in
Zakon o davku na finančne storitve.

Spremembe, ki se nanašajo na uveljavitev določenih določb:

Zakona o preprečevanju dela in zaposlovanja na črno in
Energetskega zakona.

Spremembe davčne zakonodaje se nanašajo predvsem na:

  • izvajanje mednarodne pogodbe o izboljšanju spoštovanja davčnih predpisov na mednarodni ravni in izvajanju FATCA,
  • uvedbo prednatisnjenih računov pri poslovanju z gotovino,
  • elektronsko vročanje dokumentov Finančni upravi RS,
  • omejitve davčne izvršbe,
  • spremembe Zakona o dohodnini, ki se nanaša na tiste zavezance, ki dosegajo svoje dohodke z zaposlitvijo pri tujem delodajalcu,
  • spremembe, ki se nanašajo na pavšalno obdavčitev in
  • spremembe, ki pomenijo povečanje obdavčitve finančnih storitev.

Spremembe, ki jih prinaša Energetski zakon, se nanašajo predvsem na uvedbo energetske izkaznice. V primeru Zakona o preprečevanju dela in zaposlovanja na črno pa smo se posvetili uvedbi vrednotnice.

Spremembe davčne zakonodaje

Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o davčnem postopku (ZDavP-2H), ki je bil objavljen v Uradnem listu RS, št. 90/2014, prinaša sledeče spremembe:

  • Izvajanje Sporazuma med Vlado Republike Slovenije in Vlado Združenih držav Amerike o izboljšanju spoštovanja davčnih predpisov na mednarodni ravni in izvajanju FATCA, ki je bil objavljen v Uradnem listu RS – MP, št. 8/2014. Izvajanje navedenega sporazuma in določb Zakona o davčnem postopku se nanaša predvsem na obveznost dolžne skrbnosti, zbiranje in poročanje potrebnih informacij, obveznost registracije poročevalskega subjekta in sprejem dodatnih podzakonskih aktov, ki bodo podrobneje opredelili določene pojme.
  • Uvedba prenatisnjenih računov je predpisana z namenom ureditve gotovinskega poslovanja za tiste zavezance, ki pri izdaji računov ne uporabljajo računalniških programov. Po novem bodo navedeni zavezanci morali uporabljati vezano knjigo računov, ki jo bodo lahko dobili pri davčnem uradu ali pri reprezentativnih združenjih.
  • Vročanje dokumentov po portalu eDavki – davčni organ bo pravnim osebam, samostojnim podjetnikom posameznikom in posameznikom, ki opravljajo dejavnost, vročal dokumente elektronsko preko sistema eDavki. Na ta način se že vročajo določeni dokumenti (na primer opomini), sčasoma pa bo davčni organ dodal tudi nove. Drugim zavezancem – fizičnim osebam se bo elektronsko vročanje izvajalo le, če se bodo prostovoljno prijavili v sistem elektronskega vročanja. 85a. člen Zakona o davčnem postopku, ki določa elektronsko vročanje, se bo skladno s prehodnimi določbami začel uporabljati s 1.1.2016.
  • Omejitve davčne izvršbe se nanašajo na banke in hranilnice, ki opravljajo davčno in civilno izvršbo na dolžnikovih denarnih sredstvih. Z davčno izvršbo ne bo mogoče več poseči na prihranke dolžnika iz denarnih sredstev, za katera so določena izvzetja in omejitve davčne izvršbe, če jih davčni zavezanec v preteklem mesecu ni dvignil s transakcijskega računa.

Zakon o dohodnini s 1.1.2015 prinaša dve pomembni novosti:

  • Ugotavljanje davčne osnove davčnega leta z upoštevanjem normiranih odhodkov in priglasitvijo dejanskih prihodkov v skladu z zakonom, ki ureja davčni postopek, se lahko uporablja ob upoštevanju naslednjih dodatnih pogojev:
    • če v davčnem letu pred tem davčnim letom njegovi prihodki iz dejavnosti, ugotovljeni po pravilih o računovodenju, ne presegajo 50.000 EUR ali
    • če v davčnem letu pred tem davčnim letom njegovi prihodki iz dejavnosti, ugotovljeni po pravilih o računovodenju, ne presegajo 100.000 EUR.
  • Posebne olajšave za zavezance, ki svoje dohodke dosegajo z opravljanjem zaposlitve zunaj Slovenije se za leto 2014 znižajo na 2.500 EUR, v letu 2015 pa na 1.250 EUR. Po letu 2016 tovrstna olajšava ni več predvidena. Uvaja pa se 80% povečanje stroškov prehrane glede na uredbo za vse delovne dni, ko so obravnavani zavezanci prisotni na delu.

Spremembe, ki se nanašajo na pavšalno obdavčitev, na enak način ureja tudi Zakon o spremembah Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2K), ki je bil objavljen v Uradnem list RS, št. 50/2014, za pravne osebe.

Povečanje obdavčitve finančnih storitev prinašajo spremembe Zakona o davku od prometa zavarovalnih poslov (ZDPZP-B) (Uradni list RS, št. 90/2014) in spremembe Zakona o davku na finančne storitve (ZDFS) (Uradni list RS, št. 90/2014). Spremenjena je davčna stopnja, in sicer s 6,5% na 8,5%.

Vrednotnice

Vrednotnica je dokument, ki ga uvaja Zakon o preprečevanju dela in zaposlovanja na črno (ZPDZC-1), (v nadaljevanju ZPDZC-1) (Uradni list RS, št. 32/2014) z namenom znižanja obsega sive ekonomije. Katera dela se štejejo kot dopolnilno delo, določa Pravilnik o osebnem dopolnilnem delu (v nadaljevanju Pravilnik), ki je bil objavljen v Uradnem listu RS št. 94/2014.

Pravilnik deli dopolnilno delo v dve skupini – prvo in drugo skupino. Pri prvi skupini dopolnilnega dela mora vrednotnico kupiti naročnik storitve in le-ta velja en mesec, pri drugi skupini dopolnilnega dela pa izvajalec storitve sam, veljala pa bo prav tako en mesec.

V prvo skupino dopolnilnega dela se štejejo sledeča dela:

  • pomoč v gospodinjstvu in podobna dela,
  • pomoč na kmetiji,
  • občasno prevajanje in lektoriranje,
  • pomoč pri oskrbi hišnih živali,
  • občasno varstvo otrok in pomoč starejšim osebam ter
  • druga občasna dela.

V drugo skupino dopolnilnega dela se šteje izdelava izdelkov domače in umetne obrti ter prodaja le-teh, nabiranje in prodaja gozdnih sadežev in zelišč v njihovi osnovni obliki, mletje žita.

Vrednost posamezne vrednotnice je določena v pavšalnem znesku 9 EUR, od tega znaša prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje 7 EUR, prispevek za zdravstveno zavarovanje in zavarovanje za poškodbe pri delu in poklicne bolezni pa 2 EUR. Seveda pa se od dopolnilnega dela plača tudi dohodnina. Davčna osnova je vsak posamezni dohodek, zmanjšan za obvezne prispevke, ki jih plača delojemalec. Akontacijo dohodnine določi davčni organ z odločbo, ki temelji na napovedi izvajalca dopolnilnega dela.

Energetska izkaznica

Energetska izkaznica je dokument, javna listina, ki vsebuje podatke o učinkoviti rabi stavbe ter s priporočili o povečanju energetske učinkovitosti. Energetska izkaznica je skladno z določili 333. do 336. člena Energetskega zakona (EZ-1) (Uradni list RS, št. 14/2014) s 1.1.2015 obvezna, če lastnik stavbe ali njenega dela le-to prodaja ali oddaja v najem za obdobje daljše od enega leta.

EZ-1 ni urejal problema izdelave energetske izkaznice za del stavbe v stavbi z več posameznimi deli, kadar energetska izkaznica za celotno stavbo ni izdelana, posamezni lastniki delov stavb pa bi jo morali imeti zaradi oddajanja v najem ali odprodaje. Pomanjkljivost je odpravljena s Pravilnikom o metodologiji izdelave in izdaji energetskih izkaznic (Uradni list RS, št. 92/2014).

V skladu z Mednarodnim računovodskim standardom 19 (2011), rezervacije za plačila odpravnin predstavljajo pozaposlitveni program zaslužkov zaposlencev. Spremembe sedanje vrednosti teh obvez, ki izhajajo iz sprememb aktuarskih predpostavk in razlik med temi predpostavkami in dejanskimi okoliščinami, predstavljajo aktuarske dobičke (zmanjšanje sedanje vrednosti obvez) oziroma aktuarske izgube (povečanje sedanje vrednosti obvez). Aktuarski dobički in izgube so tako posledica ponovnih meritev pričakovanih čistih obveznosti za plačila odpravnin. Vsebinsko gre za prevrednotenje bodočih obveznosti.

MRS 19 (2011), ki se uporablja od 1.1.2013 dalje, določa, da se zneski iz prevrednotenj pozaposlitvenih zaslužkov, ki so posledica aktuarskih dobičkov ali izgub, pripoznajo v izkazu drugega vseobsegajočega donosa in ne v izkazu poslovnega izida. Aktuarske dobičke in izgube pripoznane v drugem vseobsegajočem donosu družba ne sme prerazvrstiti v poslovni izid, lahko pa te zneske prenese v lastniški kapital (preneseni dobiček). Posledično v primeru slabitve rezervacij za odpravnine na podlagi aktuarskih dobičkov in krepitve rezervacij za odpravnine na podlagi aktuarskih izgub družba ne bo nikoli pripoznala prihodkov oziroma odhodkov v izkazu poslovnega izida.

Glede na to, da družba ob oblikovanju rezervacij v skladu z MRS pripozna odhodke, ki se v skladu z 20. členom Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb – ZDDPO-2 (Uradni list RS, št. 117/06, 56/08, 76/08, 5/09, 96/09, 110/09 - ZDavP-2B, 43/10, 59/11, 24/12, 30/12, 94/12, 81/13 in 50/14) v davčnem obračunu priznajo v višini 50%, ob slabitvi na podlagi aktuarskih dobičkov pa družba prihodkov ne pripozna, se poraja vprašanje, kako se odprava rezervacij v delu, ki se nanaša na aktuarske dobičke obravnava za namene obračuna davka od dohodkov pravnih oseb.

Sprememba MRS 19 s 1.1.2013 predstavlja na področju rezervacij za odpravnine spremembo saj se njihova slabitev na podlagi aktuarskih dobičkov ali okrepitev na podlagi aktuarskih izgub po novem ne pripozna v poslovnem izidu ampak v drugem vseobsegajočem donosu.

Sprememba MRS 19 predstavlja spremembo tudi z vidika določanja davčne osnove. V skladu z 20. členom ZDDPO-2 in ob povezavi z 12. členom istega zakona se rezervacije za odpravnine priznajo ob oblikovanju v višini 50% odhodkov nastalih z oblikovanjem in ob porabi v znesku, ki ni bil priznan kot odhodek ob oblikovanju. V primeru odprave rezervacij se iz davčne osnove izvzamejo prihodki v delu, v katerem oblikovanje rezervacij ni bilo priznano kot odhodek. Nadalje se kot oblikovanje in odprava rezervacij obravnava tudi njihov popravek na sedanjo vrednost predvidenih bodočih izdatkov na koncu obračunskega obdobja, čemur vsebinsko ustrezajo prevrednotenja na podlagi aktuarskih izračunov.

Ker na podlagi spremembe MRS 19 ob prevrednotenjih rezervacij za odpravnine na podlagi aktuarskih izračunov ne nastajajo odhodki oziroma prihodki, neposredna uporaba četrtega odstavka 20. člena ZDDPO-2 ni mogoča. Davčni zavezanec, ki učinkov aktuarskih dobičkov in izgub ne pripoznava kot prihodkov ter odhodkov v izkazu poslovnega izida temveč v izkazu drugega vseobsegajočega donosa, tudi v davčnem obračunu davka od dohodkov pravnih oseb ne izkazuje prihodkov in odhodkov, iz tega naslova.

Prevrednotenja rezervacij za odpravnine na podlagi aktuarskih izračunov torej do ustrezne spremembe določil ZDDPO-2 nimajo vpliva na davčno osnovo.

Vir: pojasnilo Furs

Kadar so pri izdaji odločbe kršeni materialni predpisi, se odločba lahko v upravnem postopku odpravi po nadzorstveni pravici, vendar le pod pogojem, če je bila storjena očitna (neposredna) kršitev. Davčni postopek to področje »lex specialis« ureja drugače, saj določa, da se odločba lahko odpravi tudi v primeru, ko gre za posredne kršitve materialnih predpisov, torej v zadevah, ko je bilo napačno ugotovljeno dejansko stanje.

Okoliščine konkretnega primera

Davčni zavezanec je kot fizična oseba prijavil dohodke, dosežene v tujini. Davčni organ je zavezancu odmeril akontacijo dohodnine in slednji jo je v roku tudi plačal. Po zaključku leta je zavezanec prejel informativni izračun dohodnine, v katerega davčni organ ni vključil podatkov o dohodkih iz tujine. Zavezanec zoper informativni izračun ni vložil ugovora, ker je bil prepričan, da je od dohodkov že plačal davčne obveznosti.

Štiri mesece kasneje kontrolor sporoči zavezancu, da je prišlo do napake, ker v informativnem izračunu dohodnine niso bili vključeni podatki o dohodkih iz tujine in zavezanec posledično na letni ravni ni plačal dohodnine od teh dohodkov. Zavezancu je bilo pojasnjeno, da se bo začel postopek obnove dohodnine na podlagi tretjega odstavka 89. člena ZDavP-2, ki določa naslednje:

»Če davčni organ ugotovi, da je bil zaradi napak v odločbi, izdani samodejno z uporabo informacijskega sistema, davek nepravilno odmerjen, začne obnovo postopka po uradni dolžnosti v šestih mesecih od dokončnosti odločbe. Po preteku šestih mesecev od dokončnosti odločbe se obnova iz tega razloga ne more več začeti.«

Davčni organ v roku šestih mesecev ni začel postopka obnove odmere dohodnine, nato pa je zavezanec prejel odločbo, s katero je bila odločba (informativni izračun dohodnine) odpravljena po nadzorstveni pravici (drugi odstavek 88. člena ZDavP-2), in sicer iz razloga kršitve materialnih predpisov, ki je posledica nepopolno ugotovljenega dejanskega stanja.

Zavezanec se je strinjal z dejstvom, da je prišlo do napake, vendar pa je v prepričanju, da je davčni organ zamudil 6-mesečni rok za obnovo postopka odmere dohodnine, vložil tožbo zoper izdano odločbo.

Argumenti zavezanca

Zavezanec je v tožbenem zahtevku navajal, da ugotovitev dejanskega stanja ni bila narejena z njegove strani, temveč s strani davčnega organa, ki prijavljenih dohodkov ni vključil v informativni izračun dohodnine. Davčni organ bi takšno napako lahko popravil z obnovo postopka odmere dohodnine v skladu s tretjim odstavkom 89. člena ZDavP-2, vendar tega v zakonsko določenem roku 6 mesecev od dokončnosti odločbe ni storil, kar pomeni, da obnove postopka ni več mogoče izvršiti.

Torej je davčni organ:

  • najprej naredil napako, ko napovedanih dohodkov ni vključil v informativni izračun dohodnine,
  • nato pa je zamudil še zakonski rok za obnovo postopka odmere dohodnine za isto leto, čeprav je napako ugotovil pred iztekom roka.

Davčni organ je imel možnost uporabiti pravna sredstva, s katerimi bi lahko odpravil posledice nepravilno ugotovljenega dejanskega stanja, vendar pa jih ni izkoristil.

Z vidika pravne varnosti zavezanca ni dopustno, da se davčni organ zaradi napak poslužuje uporabe instituta odprave odločbe po nadzorstveni pravic, saj je imel dovolj drugih pravnih sredstev, na podlagi katerih bi bila davčna obveznost pravilno odmerjena.

Sodna praksa

Zavezanec se je v tožbenem zahtevku skliceval tudi na sodno prakso vrhovnega sodišča Slovenije v sodbi z dne 3. aprila 1964, U II 104/64, v kateri je bila podana obrazložitev, da nepravilno ali nepopolno ugotovljeno dejansko stanje sicer lahko pripelje do kršitve materialnega zakona, vendar pa odločbe v takšnem primeru ni mogoče razveljaviti po nadzorstveni pravici, ker nepravilno ali nepopolno ugotovljeno dejansko stanje ne predstavlja kršitve materialnega, temveč formalnega zakona.

Takšna kršitev formalnega zakona je lahko izključno podlaga za obnovo postopka, če se naknadno ugotovi, da je bilo v prejšnjem postopku napačno ugotovljeno dejansko stanje, ne more pa biti podlaga za razveljavitev odločbe po nadzorstveni pravici. V skladu z navedenim je bil zavezanec mnenja, da niso izpolnjeni pogoji za odpravo odločbe po nadzorstveni pravici, saj ni bil kršen materialni zakon.

Ne glede na argumente zavezanca je upravno sodišče v zadevnem primeru izdalo sodbo I U 537/2014 z dne 13. junija 2014, v kateri je obrazloženo, da je potrebno razlikovati:

  • med odpravo odločbe po nadzorstveni pravici, ki se opravi v upravnem postopku, in
  • odpravo, ki se opravi v davčnem postopku.

Navedeno izredno pravno sredstvo je v določbah 88. člena ZDavP-2 urejeno drugače, kot je urejeno v 274. členu ZUP, saj iz ZUP izhaja, da se odločba odpravi, če gre za očitno kršitev, medtem ko ZDavP določa, da se odločba odpravi, če gre za kršitev, pri čemer ni potrebno, da je takšna kršitev očitna.

Vir: revija Denar - Domen Romih

Spletna prodaja ima veliko prednosti v primerjavi s fizičnimi trgovinami, a obstajajo tudi določene slabosti. Za podjetje oziroma spletnega trgovca je pomembno, da ima proizvod ali storitev, ki se dobro prodaja, programerja in dizajnerja, ki sta sposobna ustvariti zanimivo in delujočo spletno trgovino, ter tržnike, ki so v poplavi oglasov sposobni kupcem predstaviti svojo ponudbo in prednosti nakupa dotičnega izdelka. Trend nakupovanja po spletu še naprej raste, čeprav Slovenci na tem področju nekoliko zaostajamo za povprečjem v EU. Predvidevam, da temu botruje naša kultura nakupovanja, ki se precej razlikuje od kulture nakupovanja npr. Italijanov ali Britancev. Vendar se zaradi povečevanja spletnih nakupov konvencionalnim trgovcem ni potrebno bati, saj se bodo tudi v prihodnosti nakupi odvijali v fizičnih trgovinah, trend rasti spletne prodaje pa naj bi se glede na nekatere raziskave tudi upočasnil oziroma v določenem obdobju tudi obrnil.

Na spletu je poplava konkurence, ki imajo približno enako ponudbo, tako da se moramo od njih razlikovati po nečem pozitivnem; kupcem moramo ponuditi dodano vrednost. Trženje ponudbe na spletu se bistveno ne razlikuje od dejavnosti, npr. trgovina, storitve, prodaja programske opreme ali drugo, v nadaljevanju prispevka pa se osredotočam na trženje spletnih trgovin.

Če nimamo prepoznavne blagovne znamke spletne trgovine, ali znamke, ki je sinonim za kakovost pri npr. beli tehniki, je smiselno optimizirati določene iskane besede oz. ključne besede v najbolj uporabljenih spletnih iskalnikih. Zakaj je optimizacija priporočljiva?

Veliko obiskov spletnih trgovin je zgolj informativnega značaja in osebe, ki pridejo na spletno mesto določene trgovine, le redko kupijo izdelek ali storitev, ki jo proučujejo. Ker so kupci radovedni in racionalni, vpisujejo iskane besede v iskalnike, vendar kliknejo samo na prvih nekaj zadetkov – izpisov na spletnem iskalniku. Kdor se s spletno trgovino nahaja na npr. 3 strani iskalnika, bo imel le malo generičnega obiska in s tem posledično slabšo prodajo, čeprav lahko ima zelo dobro spletno ponudbo in odlično skonstruirano spletno stran. Kupci enostavno raje zaupajo spletnim trgovinam, ki so postavljene na prvih mestih v iskalnikih. Slednji spreminjajo svoje protokole na kratke periode, zato je za optimizacijo smiselno najeti profesionalca, ki se ukvarja s tem in je na tekočem s spremembami.

Naslednja možnost trženja spletne trgovine je plačevanje prikazov v pasicah na raznih spletnih straneh. Pasice so načeloma pravokotne oblike, pripravljene v različnih formatih (JPEG, PNG, GIF, Java, Flash …). Smiselno jih je prikazovati na spletnih straneh, ki imajo povezane vsebine s spletno trgovino, npr. če prodajamo pnevmatike, je bolj smiselno oglaševati svojo dejavnost s pasico, ki se prikazuje na spletni strani o avtomobilizmu, kot pa na spletni strani o pripravi sladoleda. Ko uporabnik dotične spletne strani klikne na pasico, ga povezava preusmeri na spletno stran od trgovine – plačnika pasice.

Za prikazovanje pasic se uporabljajo različni načini zaračunavanja. Poleg stroška izdelave pasice sta za obračunavanje stroškov prikazovanja v uporabi predvsem dva kriterija:

  • CPC: strošek na klik, kjer se plačuje vsak posamezni klik pasice iz določene spletne strani, kjer se pasica prikazuje in
  • CPM: strošek na tisoč prikazov, kjer naročnik plača oglaševanje v povezavi s tisočimi prikazi pasice.

Na odločitev, katero obliko plačevanja bo posamezna spletna trgovina izbrala, vpliva dejavnost trgovine, kakovost pasice (ali je vpadljiva, ali sporoča nedvoumno svojo ponudbo, ali je izvirna, ali predstavlja zaželen izdelek …), ciljno občinstvo na spletni strani, kjer se pasica oglašuje (ali lahko pasico prikažemo samo določenemu profilu uporabnika, ki bo z večjo verjetnostjo opravil nakup na spletni stani) idr.

Naslednja pogosto uporabljena oblika oglaševanja spletne trgovine je plačevanje oglasov na spletnih iskalnikih, ki jih uporabniki vidijo kot enega izmed prvih zadetkov v primerjavi z generično umeščenimi spletnimi stranmi. Tukaj se plačujejo iskane besede, oglaševalci pa imajo natančno razdelan sistem zaračunavanja iskanih oziroma oglaševanih besed, glede na frekvenco iskanja in glede na optimiziranje besede na spletnem iskalniku. Večkrat ko je določena beseda ali besedna zveza vpisana v spletni iskalnik (npr. poceni smučanje) ali optimizirana, večji bo strošek na klik, ki bo posledica prikazovanja na spletnem iskalniku.

Nič manj zanimivo področje trženja spletnih trgovin so socialna omrežja, kjer se najpogosteje komunicira s plačanimi oglasi v obliki pasic ali pisanih oglasov ter z všečki, ki povežejo uporabnike z vsebinami, ki jih podjetje objavlja na svoji predstavitveni strani. V tem kontekstu je smiselno omeniti tudi vodenje brezplačnih kampanj z raznimi nagradnimi igrami, ki jih oglašujemo po spletu, televiziji, radiu ali ostalih medijih. Potencial socialnih omrežij se kaže tudi v povezavi z objavami oziroma preusmeritvami vsebin iz raznih forumov in drugih spletnih strani, ki odražajo določeno mero resnosti, a jih v osnovi lahko pišejo zgolj tržniki raznih spletnih trgovin. Sorodno je tudi pošiljanje propagandne e-pošte po bazi e-naslovov. E-naslove podjetja pridobijo v nagradnih igrah, pri izpolnjevanju raznih obrazcev, pri vključevanju v razne klube, pri pridobivanju raznih ugodnosti in na druge načine.

Prednost spletnega oglaševanja je možnost natančnega merjenja učinkovitosti. Ko imamo na svoji spletni strani določeno število obiskov, npr. 100 obiskovalcev, lahko analiziramo, kako se obiskovalci naše spletne strani obnašajo, katere teme klikajo, kako dolgo so na določeni strani oziroma podstrani, koliko odstotkov le-teh je dejansko izvedlo nakup ter drugo. Tovrstnemu načinu merjenja učinkovitosti se reče konverzija, stopnja konverzije pa je delež spletnih obiskovalcev, ki so izvedli nakup, in se izraža v odstotkih.

Vir: revija Denar– dr. Mitja Jeraj

Potrebe po informacijah o različnih delih poslovanja naraščajo tudi zaradi vedno večje ekonomske raznovrstnosti. Medtem ko je človek z začetka razvoja civilizacije poznal okrog 100 različnih predmetov, sodobnik izbira med 10 milijardami različnih izdelkov. Dostopnost podatkov in nova orodja za analizo

Skupaj z raznovrstnostjo, ki ustvarja potrebo po zbiranju vedno več podatkov, se povečuje tudi dostopnost zbiranja in shranjevanja podatkov. To nam omogoča razvoj informacijske tehnologije (IT), ki postaja vedno zmogljivejša in cenovno dostopnejša. Po drugi strani pa analize na večjem obsegu in raznovrstnosti podatkov zahtevajo nove tehnike in orodja, kjer nas spet pričakuje IT. Orodja za masovno zbiranje, pripravo podatkov in analizo so danes del »svetle prihodnosti«, za katero pa moramo vedno prihraniti košček zdrave skepse.

Upoštevanje vzročnosti v poslovanju

Pomembno izhodišče za pripravo informacij je sestavljanje skupnega znanja o vzročno-posledičnih povezavah, pomembnih za sprejemanje odločitev. Poslovodno računovodstvo, oziroma vsaj njegov stroškovni del, je že nekaj časa vir paradoksov in nerešenih vprašanj kljub vedno novim pristopom k delitvi stroškov . Morda je prav načelo upoštevanja vzročnosti tisto, ki lahko reši ta gordijski vozel. V prispevku bomo pokazali, da problem ni omejen le na stroškovno računovodstvo. Pri poročanju po odsekih v splošnem ne moremo zagotoviti čiste objektivne resnice, ki bi bila hkrati tudi podlaga za odločitve. Iste številke lahko predlagajo različne odločitve, če so zadaj različne zgodbe. Predpostavke o vzročnosti moramo upoštevati kot nujno vhodno sestavino analize, če želimo priti do smiselnih informacij.

Delni sistemi računovodstva

V skladu z delitvijo računovodskega informacijskega sistema združbe na delne sisteme so načela poročanja po odsekih v nadaljevanju razdeljena na poslovodni, informacijski in izvajalni vidik.

POSLOVODNI VIDIK

Načrtovanje informacijskega sistema

Načrt in postopek načrtovanja poslovanja je hkrati tudi izhodišče za načrtovanje in oblikovanje poročanja po odsekih. Odgovornost poslovodstva je, da uporabniki informacij poudarijo dele poslovanja, ki se pomembno razlikujejo in morajo biti obravnavani kot odseki.
Včasih že poslovni načrt (kot rezultat načrtovanja) vsebuje cilje po posameznih segmentih, vendar pomembna izhodišča navadno prinaša prav poslovno načrtovanje kot proces. V tem procesu se namreč vedno oblikuje skupen slovar izrazov (entitet, procesov, opisov vrednosti), s katerimi se deležniki v načrtovanju sporazumevajo. Ključno pri tem je poenotenje predpostavk sodelujočih, o vzročno posledičnih povezavah med posameznimi pojmi. Dodatna osnova za načrtovanje informacijskega sistema izhaja iz nadziranja poslovanja. Mesta odgovornosti so na primer očiten predmet poročanja po odsekih, nadziranje pa lahko zahteva tudi drugačen pogled kot le z vidika organizacijske strukture podjetja. Opredelitev odsekov je navadno skupna za več vrst informacij in je ne moremo ločiti od drugega poročanja. Enake ali podobne delitve poslovanja se uporablja v poročanju za potrebe različnih poslovnih funkcij. Pri tem je ključna uskladitev pojmov in njihova konsistentna uporaba. Pomemben vidik je tudi odločitev, katera poročila so primerna (in ustrezna) tudi za zunanje uporabnike. MSRP 8 določa pogoje in pravila, kdaj so informacije za notranje poročanje lahko del standardiziranih razkritij, vendar to ne zavezuje združbe, da se jim podreja, če bi priprava poročil po teh standardih povzročila prevelike stroške.

Koordinacija in organiziranje izvajanja informacijskega sistema

Poročanje po odsekih v splošnem presega meje vpliva posameznih organizacijskih enot. To pomeni, da poročanje (od artikulacije namenov do končne izvedbe) zahteva usklajevanje več uporabnikov in izvajalcev priprave informacij.

Nadziranje informacijskega sistema

Računovodstvo odsekov lahko v svojem izvedbenem delu vsebuje kompleksne postopke, ki imajo večkrat tudi lastnosti raziskovanja. Te postopke je možno nadzirati le, če so ponovljivi in sledljivi od opredelitve namena do končnih informacij. Razvidnost moramo zagotoviti ob zbiranju in pripravi podatkov, upoštevanju in izločevanju posameznih vplivov na podlagi predpostavk, uporabi analitičnih orodij in končnih rezultatih.

INFORMACIJSKI VIDIK

Namen in uporabniki poročanja po odsekih

Razlogov za poročanje po posameznih delih poslovanja je veliko. Po namenu in uporabnikih pa lahko ločimo:

  • računovodstvo odgovornosti (nadziranje poslovanja po mestih odgovornosti),
  • primerjalno analizo uspešnosti (primerjava odsekov med seboj in primerjava posameznih delov poslovanja z zunanjimi viri podatkov) in
  • analizo uspešnosti in tveganj celotnega podjetja (poročanje po odsekih razkriva strukturo poslovanja, ki je pomemben vhod za oceno tveganj).

Računovodstvo odgovornosti je skoraj klasično (čeprav še zelo živo) področje poslovodnega računovodstva, ki ga pokriva tudi ločen prispevek. Tu se osredotočamo bolj na informacije o uspešnosti posameznih delov poslovanja, ki niso nujno organizacijske enote oziroma mesta odgovornosti. Uporabniki te vrste informacij pričakujejo, da bodo s poznavanjem posameznih delov poslovanja bolje razumeli celoto. Želijo odgovore na vprašanja glede konkretnih poslovnih odločitev ali vsaj poiskati področje, ki zahteva v danem trenutku več pozornosti. Hkrati pa kakovostno poročanje po odsekih omogoča tudi sintezo. To pomeni, da uporabnikom omogoča sklepanje o vplivu posameznega dela na celoto.

Poslovanje lahko delimo na različne načine. Podlage so na primer:

  • organizacijska struktura,
  • geografska območja,
  • poslovne funkcije,
  • segmenti trga (glede na značilnosti odjemalcev),
  • prodajne poti,
  • proizvodi in storitve oziroma programi,
  • značilnosti prodajnih pogodb,
  • vrste tehnoloških postopkov, materialov ali načini izvajanja storitev,
  • izobrazba, sposobnosti in specializacije zaposlenih,
  • različne kategorije dobaviteljev in druge lastnosti nabavnega procesa,
  • in druge lastnosti procesov v verigi dodane vrednosti.

Nabora vseh možnosti v splošnem ni mogoče sestaviti. Informacijska tehnologija nam sicer omogoča zbiranje podatkov o kontekstu vsake poslovne transakcije, vendar je odločitev o izboru dimenzij, ki so pomembne za izbrane skupine uporabnikov in namene poročanja, neizbežna.

Vir: revija Poslovodno računovodstvo – Darko Bergant

V skladu s pokojninsko reformo, ki je začela veljati z letom 2013, se starost za upokojitev v letošnjem letu zvišuje za štiri mesece. Tako se bodo ženske lahko upokojile pri starosti 58 let in osem mesecev ter z 39 leti pokojninske dobe brez dokupa. Moški se bodo lahko upokojili pri starosti 59 let ter s 40 leti pokojninske dobe brez dokupa. Kot so za STA pojasnili na Zavodu za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, se ženske lahko upokojijo tudi, če imajo najmanj 20 let pokojninske dobe. Vendar morajo biti v tem primeru letos stare 62 let in šest mesecev, kar je glede na leto 2014 šest mesecev več.

Prav tako se ženske lahko upokojijo, če imajo najmanj 15 let zavarovalne dobe. V tem primeru morajo biti letos stare 64 let in šest mesecev, kar je glede na leto 2014 tako kot pri prej omenjenem pogoju šest mesecev več. Moški se bodo lahko poleg pogoja 59 let starosti in 40 let pokojninske dobe brez dokupa upokojili tudi, če imajo najmanj 20 let pokojninske dobe. A v tem primeru morajo biti letos stari 64 let in šest mesecev, kar je glede na leto 2014 šest mesecev več. Ob upokojitvi z najmanj 15 leti zavarovalne dobe pa morajo biti moški stari 65 let.

V letu 2015 se podaljšuje tudi obdobje, ki se upošteva za izračun pokojninske osnove. Medtem ko so v letu 2014 upoštevali osnove iz katerihkoli najugodnejših zaporednih 20 let zavarovanja od 1. januarja 1970 naprej, bodo v letu 2015 upoštevali 21 let. Zatem se bo to obdobje postopno povečalo do 24 let.

Redne uskladitve pokojnin v letošnjem letu zaradi zakona o izvrševanju proračuna za leti 2014 in 2015 ne bo. Lahko pa pride do izredne uskladitve, so na seji sveta pokojninskega zavoda sredi decembra povedali predstavniki vodstva zavoda. Pogoj pozitivne gospodarske rasti bruto domačega proizvoda je namreč izpolnjen, so spomnili. Izredna uskladitev pokojnin se lahko namreč glede na zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju izvede med drugim v letu po letu, v katerem je ugotovljena pozitivna gospodarska rast bruto domačega proizvoda. Za usklajevanje pokojnin v letu 2014 niso bili izpolnjeni pogoji. Zadnja uskladitev je bila februarja 2013, ko je znašala 0,1 odstotka.

Vir: STA

Novela zakona o zaposlitveni rehabilitaciji in zaposlovanju invalidov, ki je začela veljati 1.1.2015, omejuje oprostitev plačila prispevkov za socialno varnost zaposlenim v invalidskih podjetjih, ki niso invalidi. Invalidska podjetja bodo zanje oproščena plačila prispevkov le do višine trikratnika minimalne plače, to je nekaj manj kot 2400 evrov. Invalidska podjetja bodo morala za vse zaposlene neinvalide, katerih plača je višja od trikratnika minimalne plače, plačati prispevke za socialno varnost od razlike med trikratnikom minimalne plače in dejansko plačo delavca neinvalida. Plačati bo treba tako prispevke delodajalca kot tudi delojemalca.

Na ministrstvu za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti namreč poudarjajo, da je v invalidskih podjetjih tudi nekaj zelo visokih prejemkov, ki znašajo celo 15.000 evrov in več. Ni potrebe, da bi država v takšnih primerih plačevala prispevke v celoti, je dejala ministrica za delo Anja Kopač Mrak decembra na izredni seji državnega zbora, ki je zaradi odložilnega veta državnega sveta znova glasoval o noveli.

Po navedbah ministrice so v invalidskih podjetjih zaposleni 603 ljudje, katerih plača je višja od trikratnika minimalne plače, njihova povprečna plača pa znaša 3447 evrov. V Sloveniji je sicer 141 invalidskih podjetij, v katerih je zaposlenih približno 6000 delavcev neinvalidov. Državni svet je izglasoval odložilni veto na novelo, ker je ocenil, da ukrep prizadene celotne razvojne možnosti invalidskih podjetij in njihove možnosti za tekmovanje na trgu.

Zakon o zaposlitveni rehabilitaciji in zaposlovanju invalidov je že pred novelo določal, da so invalidska podjetja oproščena plačila prispevkov za socialno varnost le za zaposlene invalide. Kot izjeme pa je določal invalidska podjetja z najmanj 50 odstotkov zaposlenih invalidov in invalidska podjetja, ki imajo od 40 do 50 odstotkov zaposlenih težjih invalidov. Za ta invalidska podjetja je pred novelo veljala oprostitev plačila prispevkov za vse zaposlene delavce v invalidskih podjetjih, tako za invalide kot za neinvalide.

Vir: STA

Novi predpisi:

Spremenjeni predpisi:

Novi predlogi zakonov:

Zakon meseca je ZAKON!

V mesecu JANUARJU je na portalu Tax-Fin-Lex za vse bralce TFL Glasnika brezplačno dostopen aktualen čistopis:

in vse njegove pretekle verzije.

Nekaj dejstev o zakonu:

Število novosti s področja ekologije:

EKO-LEX, od 31.12.2014 - 6.1.2015 PRAVNI VIRI
TEMATSKI SKLOP URADNI LIST RS URADNI LIST EU DRŽAVNI ZBOR MINISTRSTVA VLADA STA Novice
EKO-LEX 1 novost 1 novost 1 novost

V tem tednu izpostavljamo:

V tem tednu so uporabniki storitve Lex-Kliping prejemali obvestila o objavljenih novostih, ki so bile v obravnavi oz. postopku sprejemanja ali pa so bile ravnokar objavljene kot veljavne, glede na svoje izbrano pravno področje. Sumarno smo zabeležili naslednje število novosti:

Lex-kliping, od 31.12.2014 - 6.1.2015 PRAVNI VIRI
PODROČJA URADNI LIST RS URADNI LIST EU DRŽAVNI ZBOR MINISTRSTVA VLADA STA Novice
P
R
A
V
N
A


P
O
D
R
O
Č
J
A
1. DRŽAVNA UREDITEV RS in EU 11 novosti 2 novosti 2 novosti 1 novost 2 novosti 1 novost
2. UPRAVNO PRAVO 7 novosti
3. CIVILNO PRAVO IN KAZENSKO PRAVO 1 novost
4. GOSPODARSKOPRAVNA UREDITEV 2 novosti 1 novost 2 novosti 1 novost
5. JAVNE FINANCE 3 novosti 3 novosti 2 novosti 1 novost
6. GOSPODARSKE DEJAVNOSTI 7 novosti 8 novosti 1 novost 2 novosti 1 novost
7. NEGOSPODARSKE DEJAVNOSTI 4 novosti 2 novosti 1 novost 1 novost 1 novost
8. DELOVNOPRAVNA UREDITEV, SOCIALA 2 novosti 2 novosti 5 novosti
9. ZDRAVSTVENI SISTEM
10. MEDNARODNI ODNOSI 4 novosti 4 novosti 2 novosti 4 novosti
11. OBČINE 86 novosti

Če želite biti tudi vi vsak dan sproti seznanjeni, kaj je novega bodisi objavljenega v UL RS, UL EU, je v obravnavi na DZ ali v vladi ali je bil podan predlog s strani ministrstev, glede na vaše izbrano področje, ki ga želite spremljati, se naročite na storitev Lex-Kliping!

Ne pozabite na Koledar obveznosti za tekoči mesec, s povezavami na obrazce. V Seznamu seminarjev vas opozarjamo na vse razpisane aktualne seminarje. Novice pa ponujajo poglobljen komentar aktualnih dogodkov s številnimi povezavami na vsebinsko relevantne dokumente.

Prejšnje številke TFL Glasnika si lahko ogledate v Arhivu številk .