Številka 18, letnik VI
20. maj 2014

Facebook Twitter
TFL Glasnik

V tokratnem intervjuju se bomo dotaknili medijev. Nedeljski dnevnik ima med tedniki nedvomno največjo naklado in največji doseg bralcev v Sloveniji. Njegov urednik je že več kot tri desetletja Zlatko Šetinc, ki ima dober vpogled v dogajanje na medijski sceni. "Redko kdaj se pri našem časopisu ukvarjamo s tako imenovanimi aferami. Pa ne zato, ker ne bi znali, preprosto gre za to, da se mi zdi, da imajo ljudje dovolj negativizma, tudi če upravičeno govoriš, kaj je narobe," nam je med drugim pojasnil v pogovoru.

Pomladni čas je čas izplačila regresa za letni dopust. Pri vseh tistih delodajalcih, ki so ga sposobni in tudi pripravljeni izplačati, seveda. Problemi so pri podjetjih v težavah, ki nimajo denarja niti za izplačilo plač, davkov in prispevkov, kaj šele regresa. Današnjo številko TFL Glasnika smo namenili podrobnejšemu pregledu zakonskih določil glede pravic delavcev do izplačila regresa in s tem povezanih davčnih obveznosti in morebitne obveznosti za plačilo prispevkov.

Vabljeni k branju!

Zlatko Šetinc: Novinar mora biti dober človek, ki zna pisati

Zlatko Šetinc

TFL Glasnik:
G. Zlatko Šetinc, že več kot tri desetletja ste odgovorni urednik Nedeljskega dnevnika, vmes tudi Dnevnika. Nedeljski ima med tedniki nedvomno največjo naklado in največji doseg bralcev v Sloveniji in imate dober vpogled v delovanje medijev. Na kaj ste najbolj ponosni?

Zlatko Šetinc:
Čisto pragmatično – najbolj sem ponosen, da smo po dosegu še vedno največji slovenski tednik. Prišli so drugi mediji in po številu tiskanih izvodov nismo več absolutni rekorder iz časov mojega prihoda na Nedeljski dnevnik. To je bilo leta 1980, ko je bil Nedeljski v zelo dobri kondiciji in se je dalo z nekaterimi ukrepi in veliko truda ob sodelovanju sodelavcev sijajno nadgrajevati časopis. Takrat smo pogosto rekli, da smo svetovni rekorder po številu bralcev na število prebivalcev, ki govorijo določen jezik. Glede tega kriterija smo, če upoštevamo časopise, ki jih je treba plačati, verjetno še vedno svetovni prvaki.

 

Zlatko Šetinc

TFL Glasnik:
Kolikšna je naklada?

Zlatko Šetinc:
Tiskana revidirana naklada zadnje številke je bila 96.400.

 

TFL Glasnik:
To je vendarle še vedno rekord.

Zlatko Šetinc:
Pred 30 leti je bila 260.000.

 

TFL Glasnik:
Ob elektronskih medijih in vsem, kar vam dela konkurenco, je to v teh razmerah izjemna številka in vam iskreno čestitam. Po drugi strani je tudi 30 let dolgo in lepo obdobje. Zagotovo imate izjemno dober vpogled v dogajanje na medijski sceni. Zanima me, kaj se pravzaprav dogaja? Kako bi opisali trenutno stanje?

Zlatko Šetinc:
Moram reči, da se s tem ne ukvarjam več ne vem kako poglobljeno. Pa ne zato, ker imam le še dve leti do izteka delovne dobe, ampak je bilo na tej sceni toliko prerivanj in raznih modrih misli, da je človek preprosto naveličan tovrstnih razglabljanj. Zdi se mi, da ni bila pomembna prelomnica prihod elektronskih medijev ali interneta, ampak prihod Pop TV. Ta je naredil marsikaj dobrega, prinesel je neko ameriško šolo v ta prostor, ki ima pluse in minuse.

Plusi so, da je poživila to sceno, da so se tudi bolj zaspani mediji začeli hitreje obračati, bojim pa se, da tista druga plat ni toliko pozitivna. To je "poplitvenje" tega medijskega prostora in hlastanje po neki dramaturgiji za vsako ceno. Temu so hočeš nočeš nasedli tudi tiskani mediji, čeprav jim ne bi bilo treba. Še večji problem, se mi zdi, čeprav to ni moje področje, je nastal v oglaševalskem prostoru.

Zlatko Šetinc

 

TFL Glasnik:
V kakšnem smislu velja to za slednje?

Zlatko Šetinc:
Prej smo imeli neke vrste tržni red in pravila delovanja. Ne da bi bili to kakšni kartelni dogovori, temveč je šlo za to, da smo vsi deležniki upoštevali neka pravila: ne pretiravati s popusti – za pošteno ceno pošten oglasni prostor. Potem je prišel fenomen "daj denar" in mi vam damo "boga in pol". V bistvu so dobesedno sesuli ta oglaševalski trg. To ni nič novega, saj so se zaradi tega pritoževale tudi druge medijske hiše, znana je prijava varuhu konkurence, vendar premalo poznam podrobnosti.

 

TFL Glasnik:
Kaj pa lastništvo medijev? Se vam ne zdi, da je tukaj ključ vseh težav, ki se v tem trenutku zrcalijo v slovenskem medijskem prostoru? V mislih imam to, da je večina glavnih medijev v nezavidljivem finančnem položaju zaradi lastninjenja, ki je potekalo tako, kot je potekalo. Koliko ta nejasna lastniška struktura vpliva na uredniško politiko posameznih medijev?

Zlatko Šetinc:
Za druge medije ne morem govoriti. Pri Večeru je to recimo najbolj izrazito, vendar kot "kvalificiran" bralec tega ne čutim v njihovi vsebini. Lahko je bolj narušen sistem odnosov, mislim, da zagotovo so težave z lastništvom, vendar so prevečkrat izgovor tudi za težave, ki izvirajo od drugod. Če govorim za našo hišo in kar zadeva mojo izkušnjo, v zgodovini Dnevnika, tudi pred osamosvojitvijo, nismo imeli težav s pritiski lastnika. Problemi so nastajali bolj v samem podjetju, v odnosih med posameznimi službami, v relacijah med uredništvom in upravo ter prodajno in oglasno službo. Če so bile sinergije in timsko delo, je bil tudi uspeh, če pa ne, potem ne. In tega ti ne more dati sam lastnik.

Je pa res, da dokler je v zlatih časih ta produkt dajal dobičke, so bili tudi odnosi z lastnikom takšni, da skorajda nismo vedeli, da obstaja. Seveda se situacija zaostruje, vendar je tu treba pogledati sliko na obeh straneh. Vsaka stvar nekaj stane in za to moraš dobiti na trgu ustrezno plačilo. Če tega ni, boš bodisi povečal kakovost, postal še boljši in prodajno bolj zanimiv bodisi boš moral znižati stroške, ker ne moreš pričakovati, da ti bo nekdo drago plačeval neki produkt kar tako.

Zlatko Šetinc

 

TFL Glasnik:
Mediji so se profilirali na desne in leve, kot je tudi Slovenija politično profilirana. Priznati moramo, da obstaja neka korelacija med lastništvom in političnim profilom medija. Po drugi strani pa se bojim, da težka finančna situacija povzroča pristajanje na marsikaj tudi v novinarskem cehu. Mar ni to tista nevarnost, da postane medij dovzeten za vplive politike, česar si resen medij ne bi smel dovoliti?

Zlatko Šetinc:
Veste, jaz še vedno pravim, da imamo mi občinstvo oziroma strukturo publike, ki pričakuje neko korelacijo, ujemanje z njenimi predstavami. Vsak teden dobimo prodajne podatke in si lahko "lojalen" komur koli, a če ti podatki tega ne pokažejo v plusu, nisi nič naredil. Novinarji imajo lahko srce na določeni strani, a še vedno morajo biti predvsem dobri. V Nedeljskem dnevniku sem to ob raznih jubilejih tudi napisal. Doživel sem jih kar nekaj, ker sem pač toliko časa tu. Eden od politikov, ki mi ves čas vztrajno šteje delovna leta na Nedeljskem dnevniku, zlasti na kakšni nočni seji, ne pozabi povedati, koliko časa sem že urednik. Kakor koli, napisal sem kar nekaj priložnostnih uvodnikov, a se vedno spomnim mojega začetka, ko sem kot 30-letnik prišel k Nedeljskemu dnevniku z Dnevnika. Moram povedati, da sem prišel v šolo med zelo kvalitetne novinarje in urednike – zlasti nekatere, ki so žal že pokojni, kot denimo Ladislav Lesar. Nekoč sem o njem napisal, da sem razmišljal, zakaj ga imajo ljudje tako radi. Zato, ker je dober človek – dober človek v tem smislu, kot je pokojni akademik dr. Janez Milčinski rekel, da mora biti zdravnik dober človek, ki zna medicino, kar sem parafraziral, da mora biti novinar dober človek, ki zna pisati. Dokler imamo na Nedeljskem dnevniku takšne ljudi, potem me ni strah tega, kako nas opredeljujejo, kje smo, kakšni smo, čigavi smo.

Preprosto smo drugačni glede tega, tudi če nam kdo pripiše neko stran. Pred dnevi sem prebral kolumno pesnika, pisatelja in zdravnika Alojza Ihana. Pisal je o prijatelju Miru Cerarju, ki da se opredeljuje za levosredinskega, Ihan pa pravi, da ne, da je glede na to, koliko Cerar poudarja vrednote, koliko poudarja avtoriteto in odgovornost države, to desnosredinsko. Levosredinsko bi bilo predvsem zagovarjanje svobode (proti avtoriteti) in individualnih pravic. Po tej definiciji smo tudi mi, če se pošalim, včasih bolj desnosredinski časopis.

 

TFL Glasnik:
Mediji so četrta veja oblasti. Torej so odgovorni tudi za to, kar s svojimi dejanji povzročijo v prostoru. Imate vedno dokaze za to, kar pišete? Ste odgovorni pri tem, kar počnete?

Zlatko Šetinc:
Moram se vrniti k svoji vlogi urednika Nedeljskega, ki je pač drugačna kot pri dnevnikih. Kar zadeva nas, pogosto pravim, da se ne ukvarjamo z junaki tranzicije, kot počno dnevni časopisi, ki jih imajo pogosto na naslovnicah. Ukvarjamo se bolj s posledicami dejanj teh junakov in z njihovimi žrtvami. Je pa res, da nam je marsikatero packarijo uspelo tudi preprečiti. Mislim, da je poslanstvo takšnega medija, kakršen je naš tednik, bolj v tem, da skozi zgodbe ljudi opozarja na te zadeve.

Redko kdaj se ukvarjamo s tako imenovanimi aferami. Pa ne zato, ker ne bi znali, preprosto gre za to, da se mi zdi, da imajo ljudje dovolj negativizma, tudi če upravičeno govoriš, kaj je narobe. Naravnanost v slogu: to bomo razkrili, tistega bomo odkrili in sesuli, po mojem mnenju vodi samo k še večjemu malodušju v družbi. Potem pa se sprašujemo, zakaj smo Slovenci vendar takšni? Saj smo tudi mediji mnogo mnogo prispevali k temu.

In tega se mi držimo: iskati dobro v ljudeh. Pomagati komu skozi takšne zgodbe tako, da lahko reče, saj je mogoče tudi drugače. Mislim, da je to na dolgi rok bolj učinkovito kot kar tako sekati po raznih vidnih in nevidnih nepravilnostih.

Zlatko Šetinc

 

TFL Glasnik:
V resnici ste mi odgovorili na zadnje vprašanje, saj sem vas hotela vprašati, kako lahko kot družinski časopis prispevate k preseganju teh delitev na leve in desne ter na takšne in drugačne? To so pozitivne zgodbe. Bi še kaj dodali?

Zlatko Šetinc:
Težko je vedno najti samo pozitivne. Vendar mora biti pristop tak, da če smo že prišli v družbo tekmovalnosti oziroma so nas prepričali, da tako mora biti, naj bo tekmovalnost v tem, da se trudiš biti boljši od drugega, da mu daš zgled, da bo še on kaj bolje naredil. Mi pa smo obtičali v tekmovalnosti po načelu premagati nekoga, potolči, ustaviti nekoga. Menim, da tako ne bi smelo biti, in očitno je, da bralci takšne formule ne nagrajujejo. Če pa kateri od urednikov misli, da je to njegovo poslanstvo, potem naj pač vsak mesec gleda tiste prodajne številke. In bo zelo sfrustriran in bo govoril, da je to problem nejasnega lastništva, problem uprav. Pogosto je prej problem mentaliteta v uredniških in novinarskih glavah ter pomanjkanje prave vizije o tem, kako se spopasti s krizo medijev.

 

TFL Glasnik:
Lepo vas je poslušati kot nostalgika pravega novinarstva.

Zlatko Šetinc:
No, saj tega ni tako malo. Tudi pri naši konkurenci. Nekoč se je reklo, da je to le Jana, ko pa so se pojavile Slovenske novice, so tudi te v mnogo čem konkurenca, čeprav so dnevni časopis. Celo njim, predvsem prejšnjemu uredniku, lahko pripišem, da so bili dobri pisci, dobri uredniki, ki jih težko daš v kalup tega samorazdiralnega negativizma, ki je nastal v mnogih novih medijih.

 

TFL Glasnik:
Kakšno je vaše sporočilo Slovencem?

Zlatko Šetinc:
Ne vem, ali imam sporočilo Slovencem, mi dajemo sporočilo našim bralcem. Trudimo se vsak teden narediti tak časopis, ki ponuja nekaj takega, česar ne bi dobili nikjer drugje, še najmanj na internetu. Če tega ne bi znali, potem nismo več potrebni. Mi pa bi radi ostali sestavni del družine, kot smo bili leta in desetletja, čeprav so morda zlati časi res minili.

Pogovarjala se je: Zlata Tavčar
Foto: Jure Horvat

Zlatko Šetinc

Regres za letni dopust

Obveznost za izplačilo regresa za letni dopust je določena v 131. členu Zakona o delovnih razmerjih (v nadaljevanju ZDR-1) (Uradni list RS, št. 21/2013 do 78/2013), ki določa tudi minimalno višino regresa. Določeno je, da mora delodajalec delavcu izplačati regres najmanj v višini minimalne plače. Trenutno znaša minimalna plača 789,15 EUR.

Regres za letni dopust mora biti izplačan najkasneje do 1. julija tekočega koledarskega leta. Izjema od navedenega pravila so delodajalci, ki so nelikvidni. Za takšne primere se lahko s kolektivno pogodbo na ravni dejavnosti določi kasnejši rok za izplačilo regresa, ki pa ne sme biti kasnejši od 1. novembra tekočega koledarskega leta.

Skladno z določbami ZDR-1 je pravica do regresa vezana na pravico do letnega dopusta. V primeru, da ima delavec pravico do izrabe le sorazmernega dela dopusta, mu pripada tudi sorazmerni del regresa za letni dopust. Izjema od navedenega pravila so delavci, ki delajo krajši delovni čas v skladu s 67. členom ZDR-1. Gre za delavce, ki delajo krajši delovni čas v skladu s predpisi o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, predpisi o zdravstvenem zavarovanju ali predpisi o starševskem dopustu in imajo pravice iz socialnega zavarovanja, kot če bi delali polni delovni čas.

Glede višine regresa za letni dopust poudarjamo, da ZDR-1 določa minimalni znesek regresa. Višina regresa za letni dopust je praviloma določena s panožnimi kolektivnimi pogodbami. Tudi tu gre za določitev minimalne višine. Delodajalec se seveda lahko odloči, da izplačuje višji regres za letni dopust, razen kadar gre za delodajalca v lasti države. Za vse delodajalce v lasti države namreč velja priporočilo Slovenske odškodninske družbe, da se zaradi optimizacije sroškov dela v letu 2014, tako kot v letu 2013, regres za letni dopust izplača enotno, v višini minimalne plače.


Obveznost plačila dohodnine od izplačanega regresa za letni dopust

Regres za letni dopust je v vsakem primeru obdavčen z dohodnino. Obdavčitev z dohodnino je opredeljena v 2. točki 1. odstavka 37. člena Zakona o dohodnini (v nadaljevanju ZDoh-2) (Uradni list RS, št. 117/2006 do 29/2014), ki določa, da je regres za letni dopust dohodek iz delovnega razmerja. Akontacija dohodnine se obračuna in odtegne ob izplačilu regresa za letni dopust, skladno z določili 127. člena ZDoh-2 in 285. členom Zakona o davčnem postopku (ZDavP-2) (Uradni list RS, št. 117/2006 do 22/2014).

Akontacija dohodnine se skladno s 5. odstavkom 127. člena ZDoh-2 obračuna od celotnega izplačila dohodka, po povprečni stopnji dohodnine od enomesečnega dohodka. Za ugotovitev povprečne stopnje dohodnine od enomesečnega dohodka se prejeti dohodek, ki se nanaša na več mesecev, deli na toliko enakih delov, na kolikor mesecev se nanaša, vendar ne več kot na 12 mesecev. Dvanajstina dohodka, v tem primeru regresa za letni dopust, se upošteva pri izračunu osnove za izračun povprečne stopnje dohodnine.

Če delodajalec ni glavni delodajalec zaposlenega, se akontacija dohodnine izračuna po stopnji 25% (6. odstavek 127. člena Zdoh-2).


Obveznost plačila prispevkov od izplačanega regresa za letni dopust

Na podlagi 3. alineje 5. odstavka 3. člena Zakona o prispevkih za socialno varnost (ZPSV) (Uradni list RS, št. 5/1996 do 26/2014) se prispevki za socialno zavarovanje (v nadaljevanju: prispevki) obračunavajo in plačujejo od regresa za letni dopust v delu, ki presega 70 % povprečne plače predpreteklega meseca zaposlenih v Republiki Sloveniji. V kolikor se izplačilo regresa opravi v dveh ali več delih, se ob izplačilu naslednjega oziroma zadnjega dela regresa ugotovi celotna višina regresa in izvrši obračun prispevkov ter poračun plačanih prispevkov od posameznih delov regresa za letni dopust.

Statistični urad Republike Slovenije je na svojih spletnih straneh objavil, da je povprečna plača februarja 2014 znašala 1.520,88 EUR. Prispevke od regresa za letni dopust je potrebno (do nove objave povprečne plače predpreteklega meseca) obračunati od zneska, ki presega 70% povprečne mesečne bruto plače za februar 2014, to je 1.064,62 EUR bruto (prispevki se obračunajo od presežka navedenega zneska).


Obravnava stroškov regresa za letni dopust z vidika davka od dohodkov pravnih oseb

Za potrebe davka od dohodkov pravnih oseb se regres za letni dopust na podlagi 5. odstavka 35. člena Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2) (Uradni list RS, št. 117/2006 do 81/2013) prizna kot odhodek v obračunanem znesku.

Oprostitev plačila dohodnine po 4. točki 107. člena Zakona o dohodnini – ZDoh-2 (Uradni list RS, št. 13/11 – UPB7, 24/12, 30 /12, 40/12-ZUJF, 75/12, 94/12 in 96/13) velja za prejemke, namenjene pokritju stroškov prevoza, nočitve in dnevnice (pod pogoji in do višin, ki so določeni za povračilo stroškov v predpisu vlade), kadar je izplačilo opravljeno fizični osebi, ki sodeluje na strokovnem pogovoru o kaki stvari, problemu (na posvetu), ki se ga udeležujejo strokovnjaki iz več držav (mednarodna udeležba).

Ker davčna zakonodaja pojma posvet in mednaroden ne opredeljuje, smo za razlago uporabili Slovar slovenskega knjižnega jezika (SSKJ), ki opredeljuje, da je posvet »strokovni pogovor o kaki stvari, problemu«, mednaroden je »pri katerem so udeleženci pripadniki več narodov, držav«, udeležba je »dejstvo, da se kdo česa udeleži«.

Iz navedene razlage, da je posvet z mednarodno udeležbo kakršenkoli dogodek strokovnega značaja, ne glede na naziv, npr. seminar, predavanje, konferenca, posvet, srečanje, itd., izhaja, da je bolj kot naziv pomembna sama vsebina in organizacija dogodka. Če organizator vabi na mednarodni posvet, pa je iz samega vabila razvidno, da gre za predavanje s predvideno kotizacijo, z vidika ZDoh-2, niso izpolnjeni pogoji za oprostitev plačila dohodnine po 4. točki 107. člena.

Vir: pojasnilo DURS

Opozoriti želimo na zadevo, na katero bi morale biti države članice zunaj sistema skupne konsolidirane davčne osnove za pravne osebe (Common Consolidated Corporate Tax Base – kratica CCCTB) in tretje države še posebej pozorne, to je možnost, da države članice v sistemu CCCTB oblikujejo ter uvedejo skupna pravila o družbah, ki jih obvladujejo tuje družbe (CFC). V delovnem dokumentu iz septembra 2007 je Komisija EU priznala, da bodo zaradi predlaganega davčnega izvzetja za izhodne naložbe potrebni ukrepi za zaščito davčne osnove. Opredeljeni sta bili dve možnosti, kot prva možnost prehoda na davčno olajšavo, kadar izvzetje ni upravičeno zaradi nizke obdavčitve dobička v tujini, kot druga pa skupna ureditev družb, ki jih obvladujejo tuje družbe (v nadaljevanju ureditev CFC).

Glede klavzule o prehodu obdavčitve komisija do sedaj navaja, da bi lahko bila izjema pogojena s tem, da so dobički iz tretjih držav podvrženi obdavčitvi s stopnjo, ki znaša najmanj 40 odstotkov stopnje povprečnega zakonitega davka od dohodkov pravnih oseb v državi članici zavezanca, in da ne bi bili podvrženi posebni ureditvi, ki bi imela za posledico znatno nižjo stopnjo obdavčitve.

Pripombe nekaterih držav članic EU in njihovih teles

V delovnem dokumentu iz decembra 2007 je komisija razkrila nekaj pripomb, ki so jih o problematiki podale države članice. Komisija je ugotovila, da se je, razen nekaterih razhajanj, večina držav članic poenotila okoli tega, naj morebitna ureditev CFC zadeva predvsem pasivne dohodke in naj ne ovira dejanske gospodarske dejavnosti.

Glede ustrezne udeležbe v gospodarski družbi je ena država članica EU predlagala 25-odstotni, druga pa 50-odstotni prag (bodisi glasovalnih ali drugih pravic). Glede geografskega obsega ureditve CFC je več držav članic želelo, da se ukrepi ureditve CFC nanašajo na vse osebe, ki niso vključene v skupino CCCTB, da bi vključevala tako osebe iz EU kot tretjih držav. Nadalje je ena država članica poudarila pomembnost tega, da se pravila CFC medsebojno dopolnjujejo s klavzulami o prehodu, ter da se ne bi smela uporabljati kot alternativa.

Posvetovanja s poslovnim sektorjem so pokazala, da v njem vlada »pomanjkanje volje« za ureditev CFC. Institucija Poslovne skupnosti (»Business Europe«) je na primer menila, da ni potrebe po pravilih o CFC, saj da zadošča mehanizem prehoda. Bi se pa »takšna klavzula uporabljala zgolj nasproti tretjim državam, nikoli pa v razmerju do držav članic EU (tudi tistih zunaj sistema CCCTB)«.

Združenje evropskih gospodarskih zbornic (EUROCHAMBERS) je predlagalo celo postopno ukinitev ureditev CFC. Natančneje, pravila o CFC skušajo preprečiti družbam v določeni državi izogibanje domačemu davku s preusmerjanjem dohodka k odvisnim družbam v države z občutno nižjo davčno stopnjo in s tem davčno zlorabo. Obstaja pa potreba po izogibanju nesorazmernim omejitvam čezmejnih aktivnosti, ki so v nasprotju s pravom EU ter resno ovirajo poslovanje.

Razmišljanja o vnaprej določenih izjemah neuporabe ureditve CFC

Morda bi morala Komisija EU povabiti tudi druge zainteresirane osebe k podajanju pripomb o vprašanju morebitnih vnaprej določenih izjem od ureditve CFC. Na primer, uvedeni bi lahko bili: preizkusi minimalne višine dobička, borzni preizkus, preizkus sprejemljive distribucije, preizkus motiva ali pa bela lista ureditev za vse države članice. Ne glede na to, kakšna pravila in/ali oblika mehanizma prehoda CFC bi bila na koncu sprejeta za namene CCCTB, bi bilo v vsakem primeru potrebno zagotoviti skladnost le-teh z najnovejšo sodno prakso Sodišča EU.

Skladnost ureditve CFC s sodno prakso

Skladno z odločitvijo Sodišča EU v primeru Cadbury Schweppes bi se za skladnost določb o CFC s pravom EU zahtevalo, da se ureditev nanaša na popolnoma navidezne dogovore, namenjene izogibanju zakonodaje države članice, na katero se nanaša. Poseben namen omejevalnih pravil mora biti preprečevanje ravnanja, ki zajema oblikovanje popolnoma navideznih dogovorov, ki ne odražajo gospodarske realnosti. Posledično morajo pravila CFC iz svojega obsega izključiti primere, v katerih kljub obstoju davčnih namenov vključitev CFC v dogovor odraža ekonomsko realnost.

Vir: revija Denar - dr. Franc Pernek

Z letošnjim marcem je minilo pet let, odkar so borze po svetu zabeležile v povprečju najnižjo vrednost po rdeči jeseni leta 2008. Podobno oddaljena je odločitev centralnih bank Amerike in Evrope, da v odgovor na krizo znižajo obrestne mere. Zanimivo pri tem je, da se večina ameriških in evropskih borznih indeksov danes nahaja na vrednostnem rekordu ali malo pod njim, centralnobančne in njim pripadajoče obrestne mere pa na zgodovinskem dnu. Še leta 2007 je bila situacija obratna. Visoke vrednosti delniških indeksov so spremljale visoke vrednosti obrestnih mer.

Po mnenju angleškega časnika The Guardian so centralne banke še desetletje nazaj imele popoln nadzor nad mehanizmom obrestnih mer, ki so jih po potrebi zviševale ali zniževale za četrt odstotne točke. Ampak leto 2008 je spremenilo marsikaj. Tudi obstoječo prakso vodenja denarne politike s pomočjo transmisijskega kanala obrestnih mer, ki so v vsega pol leta padle kar za tri odstotne točke ali več. In na tem nivoju ostale do danes.

Kako dolgo še

Po mnenju stroke lahko pričakujemo, da bodo centralnobančne obrestne mere ostale nespremenjene še vsaj kakšno leto. Takšno anamnezo zagovarjata tudi Mark Carney in Mario Draghi, ki še ne razmišljata o opustitvi spodbujevalnih ukrepov. Kako dolgo naj bi takšno podaljšano obdobje poceni kreditov še trajalo, si iz previdnosti ne upata natančneje napovedati.

Pogumnejši odgovori o prihodnji usmeritvi denarne politike prihajajo z druge strani Atlantika, kjer (prva) prva dama ameriških financ (Janet Yellen) vsaj za zdaj še nadaljuje Bernankejevo politiko kupovanja obveznic in nizkih obrestnih mer, vendar dodaja, da do začetka dvigovanja obrestnih mer ne manjka veliko. Spodbudne napovedi o tri- in večodstotni gospodarski rasti ter prav tako spodbudna februarska 6,7-odstotna stopnja nezaposlenosti, ki je že zelo blizu osnovnemu cilju Zveznih rezerv – padcu stopnje brezposelnosti pod mejo 6,5 odstotka – to potrjujejo. Po besedah predsednice lahko tako že letos pričakujemo znižanje denarnih stimulacij, začetek dvigovanja temeljne obrestne mere pa predvidoma sredi prihodnjega leta.

Na drugi strani tradicionalno konservativnejša ECB umika monetarne stimulacije oziroma dviga temeljne obrestne mere vsaj formalno ne pogojuje s stopnjo brezposelnosti ali stanjem gospodarske aktivnosti, temveč z inflacijo. Na podlagi makroekonomskih projekcij1, ki evrskemu območju napovedujejo počasno okrevanje vsaj do konca leta 2016, ECB sporoča, da bo ključna obrestna še naprej ostala nespremenjena oziroma se bo po potrebi celo dodatno znižala. Inflacijska pričakovanja ostajajo namreč trdno zasidrana v skladu s ciljem sveta ECB, da ohranja inflacijo pod, a hkrati blizu dveh odstotkov, zato ECB nima nobene formalne potrebe po dvigu temeljne obrestne mere, ki bo na sedanji ali nižji ravni ostala do trenutka, ko bodo rast cen, kreditna ekspanzija, boljša izkoriščenost kapacitet ter okrevanje širšega evropskega gospodarstva postali nevarni za dvig inflacije čez ciljano mejo.

Nekateri vidnejši predstavniki ECB celo razmišljajo – poudarek je na razmišljanju – o negativnih obrestnih merah in o kupovanju dolžniških vrednostnih papirjev z novo natisnjenim denarjem. V to naj bi jih silila (pre)nizka rast cen (ta naj bi letos znašala le slab odstotek), ki zavira gospodarsko rast in zaposlovanje. Prav visoka brezposelnost je trenutno največji problem današnje Evrope in hkrati eden glavnih razlogov za zaostanek za ZDA. Da nanjo ni imuna niti ECB, se ob že omenjenih napovedih da sklepati tudi iz njene novembrske publikacije 2, v kateri se kot eno izmed smernic prihodnjega vodenja denarne politike omenja t. i. »output gap« – razliko med dejanskim in potencialnim BDP, ali z drugimi besedami, razliko med dejansko in polno zaposlenostjo.

Vir: revija Denar - Aljoša Rižner, univ. dipl. ekon.

Kontroling je proces spremljanja poslovanja, saj ugotavlja odmike od zastavljenih ciljev, ki smo si jih postavili z letnim in strateškim poslovnim načrtom. Kontroling ugotavlja odmike od zastavljenih ciljev, jih proučuje in išče razloge ter rešitve za naprej. Kontroling tako odlikuje pozitiven odnos do aktivnega sooblikovanja prihodnosti na temelju učenja iz izkušenj, raziskav, iskanja rešitev za nastale probleme in pravočasne uporabe izbranih rešitev. Delovanje kontrolinga je usmerjeno k doseganju ciljev podjetja in njihovemu uresničevanju v srednjeročnem in kratkoročnem obdobju, upoštevajoč trenutna gibanja in ekonomiko delovanja.

Organizacijsko se kontroling pogosto nahaja v štabni enoti, ki je neposredno odgovorna za svoje delovanje vodstvu podjetja.

Glede na svojo analitično naravo delovanja je kontroling zelo uporabno orodje v rokah vodstva, ki s strani izvajalcev kontrolinga prejme analitičen pogled na samo poslovanje primerjalno s planiranimi rezultati ali konkurenco, odločitev za ukrepe, ki temu sledijo, pa sprejema vodstvo samo.

Proces kontrolinga teče v naslednjih korakih:

  1. Oblikovanje ciljev je konsistentno z dolgoročnimi (strateškimi) cilji in izraženo številčno (npr. donosnost, likvidnost in ekonomičnost). Po navadi je skupni operativni cilj podjetja dobiček, ki se odraža v razdelavi operativnih načrtov in v njihovem spremljanju, analiziranju in nadziranju.
  2. Operacionalizacija operativnega načrtovanja zajema uporabo planskih orodij, kot so kazalniki, primerjava stroškov in rezultatov, različni predračuni in obračuni, kalkulacije, primerjalne presoje itd. Za koristno analizo odmikov je potrebno zagotoviti smotrno analitično načrtovanje in ustrezno spremljanje uresničevanja operativnih načrtov.
  3. Ukrepi za zagotovitev doseganja operativnih ciljev.

Med tipična orodja kontrolinga tako spadajo planske bilance, finančni načrt, obračuni, predračuni, primerjalne presoje, kazalniki ali kar sistemi kazalnikov. Ravno kazalniki in primerjalne presoje (benchmarking) pa sta najbolj uporabljena pripomočka kontrolinga.

VIR: portal Tax-Fin-Lex

DZ je na seji sprejel novelo zakona o varstvu potrošnikov, ki vnaša določbe evropske direktive o prodaji na daljavo ali zunaj poslovnih prostorov. Ker je Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot) v številnih predhodnih popravkih, spremembah in dopolnitvah nepregleden, si vse poslanske skupine obetajo čimprejšnjo pripravo novega krovnega zakona za zaščito potrošnikov. Predlog ureja pravice in obveznosti iz prodajnih pogodb, sklenjenih na daljavo ali zunaj poslovnih prostorov, s čimer se bo olajšalo čezmejno poslovanje. Poglavitne rešitve se nanašajo na določitev 30-dnevnega roka za izpolnitev prodajne pogodbe.

Obdobje, ko lahko potrošniki brez navedbe razloga odstopijo od pogodbe, ostaja 14 dni, v primeru, da prodajalec potrošnika ne bo jasno obvestil glede njegove pravice do odstopa od pogodbe, pa se bo vračilno obdobje podaljšalo na eno leto.

Pri nakupovanju prek spleta bo novela potrošnike obvarovala pred prikritimi stroški, izrecno pa bodo morali tudi potrditi, da razumejo, da morajo za storitev plačati. Jasneje se bo določil tudi način odstopa od pogodbe, ki je bila sklenjena na daljavo ali zunaj poslovnih prostorov.

DZ je izglasoval dopolnilo, ki sta ga na pobudo malega gospodarstva in trgovinske zbornice vložili NSi in SLS in ki to, kaj mora podjetje zagotoviti potrošniku pri sklenitvi pogodbe na daljavo ali zunaj poslovnih prostorov, krči nazaj na tiste, ki se ukvarjajo z organizirano prodajo na daljavo. Tako določilo, ki ga je matični odbor sprejel na predlog zveze potrošnikov in ki je obveznost razširil na tiste, ki se z organizirano prodajo na daljavo ukvarjajo le občasno, ne velja.

DZ je sprejel tudi dopolnilo, ki sta ga na pobudo malega gospodarstva in trgovinske zbornice vložili NSi in SLS in ki to, kaj mora podjetje zagotoviti potrošniku pri sklenitvi pogodbe na daljavo ali zunaj poslovnih prostorov, krči nazaj na tiste, ki se ukvarjajo z organizirano prodajo na daljavo. Tako ni obveljalo določilo, ki ga je matični odbor sprejel na predlog zveze potrošnikov in ki je obveznost razširil na tiste, ki se z organizirano prodajo na daljavo ukvarjajo le občasno.

Vir: STA

Ker se bo morala Družba za upravljanje terjatev bank (DUTB) letos dodatno zadolžiti, je vlada v DZ za sprejem po nujnem postopku poslala predlog novele zakona o izvrševanju proračuna, s katero se povečuje dovoljeni obseg zadolževanja nefinančnih družb. Odbor za finance je predlog podprl, vendar rast dovoljenega zadolževanja nekoliko omilil. DUTB sodi med nefinančne družbe v lasti države, za katere je letos dovoljen obseg zadolževanja v skupni višini 1,2 milijarde evrov. Da bo lahko izdala obveznice z državnim poroštvom še dveh bank, Abanke in Banke Celje, vlada predlaga, da se zgornja meja zadolževanja vseh nefinančnih družb poveča na dve milijardi evrov, je na seji odbora DZ za finance in monetarno politiko povedala državna sekretarka na finančnem ministrstvu Mateja Vraničar.

Decembra lani, ko je bila ugotovljena vrednost terjatev, ki jih je treba prenesti na DUTB, je ta izdala obveznice z državnim poroštvom za NLB in NKBM, za Abanko so bili postopki odloženi do izdaje soglasja Evropske komisije za državno pomoč, letos pa so stekli tudi postopki državne pomoči Banki Celje, je potrebo po dodatnem zadolževanju DUTB pojasnila Vraničarjeva. Ob tem je poudarila, da kvota zadolževanja nefinančnih družb še nikoli doslej ni bila v celoti izkoriščena in tega tudi letos ni pričakovati.

V opoziciji so predlagani rasti zgornje meje zadolževanja nefinančnih družb nasprotovali. "Upam, da ta prestreljena koalicija ne bo več potrjevala nedopustnih posegov v javne finance," je dejal Andrej Vizjak (SDS). Strinjal se je Matevž Frangež (SD), ki je izrazil zaskrbljenost nad "v tančico skrivnosti zavito delovanje in poslovanje DUTB".

Odbor je tako sprejel dopolnilo, s katerim je dovolil zvišanje zgornje meje zadolževanja nefinančnih družb v tem letu le na 1,6 milijarde evrov. Vraničarjeva temu ni nasprotovala. Pojasnila pa je, da bo DUTB v zameno za prevzem slabih terjatev iz Abanke izdala obveznice z jamstvom države v višini 500 milijonov evrov, iz Celjske banke pa v višini 150 milijonov evrov. Na vprašanja glede možnosti državne pomoči tudi Gorenjski banki, je odgovorila, da končne odločitve še ni, če bo potreben prevzem terjatev, pa se bo to zgodilo v letu 2015. Nefinančne družbe so se sicer letos že zadolžile za 884 milijonov evrov, in sicer je Vraničarjeva med njimi navedla Termoelektrarno Brestanica, elektro podjetja, Družbo za avtoceste v RS, Slovensko odškodninsko družbo in Telekom Slovenije.

Z novelo zakona o izvrševanju proračuna se določa tudi namenski prihodek proračunskega sklada za štipendije, in sicer iz dajatve od prejemkov, izplačanih zaradi opravljenega začasnega in občasnega dela upokojencev na podlagi zakona o urejanju trga dela. Nadalje se zaostrujejo pogoji za izplačila iz proračuna iz naslova črpanja EU sredstev, in sicer v smeri, da bo moral neposredni uporabnik proračuna vložiti več napora v pravočasno pripravo zahtevkov za povračilo EU sredstev v državni proračun. Na ta način se želi povečati učinkovitost vračanja EU sredstev v državni proračun.

Določa se tudi možnost prerazporeditve pravic porabe z računa finančnih terjatev in naložb v račun financiranja. V računu finančnih terjatev in naložb namreč pravice porabe ne bodo v celoti porabljene, medtem ko v računu financiranja zaradi dokapitalizacije bank ob koncu leta 2013 ni bilo mogoče načrtovati točnega obsega izdatkov za servisiranje javnega dolga.

Nova je določba, po kateri lahko vlada ali občina odloči, da se presežki prihodkov nad odhodki pri posrednih proračunskih uporabnikih usmerijo v proračun države oz. občine, ali pa se tem uporabnikom zmanjšajo transferji. Nekateri posredni proračunski uporabniki namreč razpolagajo s sredstvi, ki bistveno presegajo njihove potrebe, ugotavlja vlada.

Vir: STA

Novi predpisi:

Spremenjeni predpisi:

Novi predlogi zakonov:

Zakon meseca je ZAKON!

mesecu MAJU je na portalu Tax-Fin-Lex za vse bralce TFL Glasnika brezplačno dostopen aktualen čistopis:

in vse njegove pretekle verzije. V portal se je potrebno prijaviti z uporabniškim imenom in geslom registriranega uporabnika.

Nekaj dejstev o zakonu:

  • Zakon določa način volitev v Državni zbor RS, kdo so lahko kandidati za poslance, kdo ima volilno pravico, vrste volitev, organe, kandidiranje, potrjevanje list kandidatov, načine glasovanja ...
  • Od svojega nastanka do danes je zakon doživel 10 sprememb in dopolnitev z novelami.
  • Državni zbor je do danes pripravil eno uradno prečiščeno besedilo zakona (ZVDZ-UPB1).
  • Zakon je bil prvič objavljen v Uradni list RS 44-2068/1992, stran 2665. Veljati je začel 27. 9. 1992.

Število novosti s področja ekologije:

EKO-LEX, od 14.5.2014 - 20.5.2014 PRAVNI VIRI
TEMATSKI SKLOP URADNI LIST RS URADNI LIST EU DRŽAVNI ZBOR MINISTRSTVA VLADA STA Novice
EKO-LEX 1 novost 3 novosti 1 novost 3 novosti 13 novosti

V tem tednu izpostavljamo:

V tem tednu so uporabniki storitve Lex-Kliping prejemali obvestila o objavljenih novostih, ki so bile v obravnavi oz. postopku sprejemanja ali pa so bile ravnokar objavljene kot veljavne, glede na svoje izbrano pravno področje. Sumarno smo zabeležili naslednje število novosti:

Lex-kliping, od 14.5.2014 - 20.5.2014 PRAVNI VIRI
PODROČJA URADNI LIST RS URADNI LIST EU DRŽAVNI ZBOR MINISTRSTVA VLADA STA Novice
P
R
A
V
N
A


P
O
D
R
O
Č
J
A
1. DRŽAVNA UREDITEV RS in EU 5 novosti 14 novosti 11 novosti 1 novost 13 novosti 2 novosti
2. UPRAVNO PRAVO 1 novost 2 novosti 1 novost
3. CIVILNO PRAVO IN KAZENSKO PRAVO 1 novost 1 novost 2 novosti
4. GOSPODARSKOPRAVNA UREDITEV 18 novosti 3 novosti 13 novosti 2 novosti
5. JAVNE FINANCE 1 novost 10 novosti 3 novosti 11 novosti 3 novosti
6. GOSPODARSKE DEJAVNOSTI 4 novosti 32 novosti 2 novosti 1 novost 16 novosti 1 novost
7. NEGOSPODARSKE DEJAVNOSTI 6 novosti 4 novosti 6 novosti 4 novosti 26 novosti 2 novosti
8. DELOVNOPRAVNA UREDITEV, SOCIALA 7 novosti 1 novost 1 novost 5 novosti 2 novosti
9. ZDRAVSTVENI SISTEM 7 novosti 3 novosti
10. MEDNARODNI ODNOSI 4 novosti 2 novosti 4 novosti
11. OBČINE 22 novosti

Če želite biti tudi vi vsak dan sproti seznanjeni, kaj je novega bodisi objavljenega v UL RS, UL EU, je v obravnavi na DZ ali v vladi ali je bil podan predlog s strani ministrstev, glede na vaše izbrano področje, ki ga želite spremljati, se naročite na storitev Lex-Kliping!

Ne pozabite na Koledar obveznosti za tekoči mesec, s povezavami na obrazce. V Seznamu seminarjev vas opozarjamo na vse razpisane aktualne seminarje. Novice pa ponujajo poglobljen komentar aktualnih dogodkov s številnimi povezavami na vsebinsko relevantne dokumente.

Prejšnje številke TFL Glasnika si lahko ogledate v Arhivu številk .