Številka 28, letnik VI
11. oktober 2011

Facebook Twitter
TFL Glasnik

Dr. Alenka Žnidaršič Kranjc, lastnica in predsednica upravnega odbora pokojninske družbe Prva group, je v ekskluzivnem pogovoru za naš TFL Glasnik pojasnila, zakaj ta trenutek ne namerava v politiko. »Imam atribut, ki po mojem mnenju v tem trenutku ni pravi, to je, da sem ženska.« Tako je dejala, ko smo jo spomnili, da je svoj čas veljala za kandidatko za predsednico vlade ter ji našteli vse tisto, zaradi česar bi bila primerna za v politiko. Njene odgovore in razmišljanja o aktualnem stanju v naši državi in politiki si preberite v današnji rubriki Pogovor.

Nezadržno se približuje konec leta in s tem tudi konec nekega računovodskega obdobja za večino podjetij. Pred koncem leta je poslovodstvo dolžno organizirati izvedbo popisa sredstev in njihovih virov ter uskladitev njihovega knjigovodskega stanja z dejanskim stanjem. Glede na dejstvo, da je popisovanje možno začeti pred potekom presečnega datuma za izvedbo popisa, smo se odločili, da vas pravočasno spomnimo na pomen in vsebino popisa. Tema tedna v današnji številki TFL Glasnika je zato popis sredstev in njihovih virov.

Dr. Alenka Žnidaršič Kranjc: Ženske bodo na vrsti, ko bodo moški obupali

Dr. Alenka Žnidaršič Kranjc je lastnica in predsednica upravnega odbora pokojninske družbe Prva group.

Slika

TFL Glasnik:
Imate vse atribute za postavitev novih standardov v politiki: poslovno ste uspešni, premožni (premoženje ste si ustvarili z lastnim delom), ste ženska; v politiko bi lahko vstopili neobremenjeno in polni znanja. Veljali ste za kandidatko za predsednico vlade. Kaj se je zgodilo, da vas politika ne mika več?

Alenka Žnidaršič Kranjc:
Imam atribut, ki po mojem mnenju v tem trenutku ni pravi, to je, da sem ženska. Ženska bo prišla na vrh v Sloveniji, ko bo dovolj hudo, oziroma ko bodo moški spoznali, da je dovolj hudo, da tega sami niso zmožni izpeljati. Drugi vidik, ki je s tem povezan in je razlog, zakaj sem naredila korak nazaj, je ta, da še nimamo oblikovanega vedenja o tem, kaj želimo kot narod. Brez tega vedenja celotnega kolesja ni mogoče premakniti. Seveda se moraš vedno vprašati, kdo naj oblikuje to vedenje. V osnovi ga mora "prvi človek", vendar mora iti skozi katarzo tudi ljudstvo.

Poglejmo, kaj se dogaja v Grčiji, v Italiji, v Franciji, v Veliki Britaniji. Pri nas smo še kar doma in se hodimo sončit. Dokler ljudstvo ne ugotovi, da nekaj ni v redu in kaj ni v redu, so prepričevanja prepričanih o tem, kdo je bolj pameten nekaj, s čemer se ne želim ukvarjati.

 

TFL Glasnik:
In kdaj predvidevate, da bomo doživeli omenjeno katarzo v Sloveniji?

Alenka Žnidaršič Kranjc:
Ne vem. Morda bo z odločitvijo gospoda Jankovića, da bo kandidiral, ta katarza nepotrebna, ker bo on vse rešil. Jaz mu želim veliko uspeha, mislim, da je pogumen in mu želim, da bi šlo vse v pravo smer, da bi bili čez štiri leta tam, kjer moramo biti in da bi naslednjih 20 let peljal Slovenijo po poti uspeha. Me pa zelo skrbi, da kakorkoli obračamo stvari, bosta v tem trenutku, če se gospod Janković odloči za kandidaturo, (intervju smo pripravljali minuli teden, op.ur.) nasprotnika z gospodom Janšo. To za Slovenijo ni dobro. V tem je moja glavna bojazen, ob tem, da predsednik države, če ga prav razumem, pravi, da gospodu Janši ne bo omogočil, da bi poskusil postati mandatar. Tudi če bi imel relativno večino. To je za Slovenijo zelo nevarno in nam želim veliko sreče v naslednjih štirih letih. Upam, da ne bo nikoli prišel čas za žensko.

 

TFL Glasnik:
Večina vas vidi ali pričakuje v politiki. Sprašujem vas, kako bi se kot gospodarstvenica znašli v politiki? Bi prenesli osnovno razliko, ki je v tem, da v poslovnem svetu velja nek dogovor in kdor ga krši navadno izgubi svojo verodostojnost? Tekmeci ga ne spoštujejo več, izgublja posle. V politiki pa še zdaleč ni tako, kršitve dogovorov so stalnica. Vas ne bi to motilo?

Alenka Žnidaršič Kranjc:
Sama tega ne vidim tako. Če pa je tako, situacije v Sloveniji na obstoječi način ni mogoče rešiti. In se raje pogovarjam o gospodarstvu, kjer je v tem trenutku hudo, stvari se slabšajo in leta 2012 bo slabše kot leta 2008 in 2009, dodaten problem pa bo, da nimamo dveh milijard, ki bi jih lahko poslali v gospodarstvo, da bi se zadeve obrnile v pravo smer. V tem kontekstu je v gospodarstvu zelo hudo.

Ni videti rešitev, ki bi prišle od zunaj, notranje pa se »sesuvamo« sami vase. Če tega ne premaknemo naprej, samo z dogovarjanji malo dopoldne pa malo popoldne ne bo šlo. Treba je pognati.

 

TFL Glasnik:
Mislite, da bi sanacija bančnega sistema bistveno pripomogla k temu? Kaj, ko bi vas povabili kot glavno sanatorko bančnega sistema v Sloveniji?

Alenka Žnidaršič Kranjc:
Glavni sanator bančnega sistema v Sloveniji bo predsednik vlade in vlada. V enemu delu smo to zamudili, da bi udarili po mizi. Vse druge države so namreč že leta 2008 in 2009 opravile vse odpise, ki so bili potrebni v bančnem sistemu in dokapitalizirale banke. Vse so to naredile z državnim denarjem. Tri leta kasneje se umikajo iz teh dokapitalizacij tam, kjer se lahko. Slovenija tega ni naredila in v največji krizi razpravlja o umiku iz bančnega sistema. Posledice teh odločitev in cincanja nosimo Slovenci.

Verjetno je ena najpomembnejših odločitev vsaj ta hip ta, da se v bančni sistem vrže dve milijardi evrov. Kdo je pobral ta denar – tajkuni, ali je šlo za pokojninski sistem, je ta hip drugotnega pomena. Država potrebuje močne banke. Čigave so te banke je teoretično vseeno, problem, ki ga imamo, je da nobena banka ni pripravljena vreči dve milijardi v slovenske banke. Mislim, da smo to že ugotovili in če smo, potem se moramo vprašati, ali je sploh kdo z dvema milijardama. In če ga ni, potem se moramo vprašati, kdo bo financiral slovensko gospodarstvo. V osnovi se odločamo o tem, ali pošljemo NLB v stečaj ali ne. Menim, da je to nekoliko neracionalno razmišljanje.

 

TFL Glasnik:
Menite, da bi, denimo, pri reševanju tega problema pomagalo, da bi banke naložbe, ki jih imajo v obliki unovčenih hipotek, stanovanj in drugega, razprodale na trgu v dogovoru z državo? Ta bi pomagala morda z neko socialno politiko stimuliranja nakupov teh stanovanj, da bi vsaj en del tega zneska prišel nazaj v bančni sistem.

Alenka Žnidaršič Kranjc:
Če bi banke pospešeno prodale premoženje, ki ga imajo, bi pokazale, kakšno luknjo glede na povpraševanje imajo v svojem premoženju v tem trenutku. Tako bi se tudi v njihovih bilancah pokazalo, da potrebujejo dve ali štiri milijarde, ki jih je potrebno nekje zagotoviti. In ker teh milijard nimamo, bi to resno ogrozilo banke, v nadaljevanju pa tudi varčevalce. Ko stopiš na neko pot, se moraš v osnovi vprašati, kdo bo to dokapitaliziral z manjkajočim denarjem, ne pa da o tem z lahkoto govorimo po časopisih.

Drugi vidik pa je vprašanje, koliko realnih kupcev s prihranki v resnici imamo na drugi strani, ne pa da bi s kreditiranjem bank omogočali te nakupe. To zopet pomeni, da bi banke dale kredite – za nižje cene in to spet nekomu, ki tega tako ali tako ni zmožen vrniti. Ali pa državi, ki tega tako ali tako ni zmožna kupiti, ker nima denarja. Zato je moj odgovor na ta vprašanja takšen, kot sem govorila v uvodu pogovora. Ko se bomo zedinili.

Obstaja več rešitev za isto stvar. Kar mene zadeva, so vse sprejemljive, pomembno je, da se odločimo za eno in če že govorimo o socialnem dialogu v Sloveniji, potem moramo biti vsi za isto rešitev, ne za modifikacije štirih osnovnih rešitev, temveč za izpeljavo ene. Samo konsistentna izpeljava ene variante pripelje do konsistentnih posledic. Ko pa rečeš, smo za prvo varianto, ampak... Se zadeve sesujejo. Če konsenza ni, če se začne politiziranje, potem ne gre več. Na žalost.

 

TFL Glasnik:
Morda na koncu še nekaj o področju, ki ga gotovo najbolj obvladate, saj ste prvi začeli s tem. Pokojnine in pokojninska reforma. Kaj menite o predlagani reformi in v čem bi jo spremenili, ko bo spet na mizah?

Alenka Žnidaršič Kranjc:
Sama sem bila na koncu ena tistih, ki v resnici nisem šla na referendum, bila pa sem proti, da bi bila reforma sprejeta. Nisem pa šla zato, ker nisem hotela prispevati k temu, da ne bo sprejeta. Sliši se čudno, ampak tako je. Zakon, kakršen je bil, je bil spet eden tistih, ki ob na primer štirih rešitvah, izbere sicer četrto, vendar s celo vrsto popravkov. To ni več rešitev. Nimam mnenja o tem, kakšna naj bi bila nova pokojninska reforma, saj obstaja več variant, vendar mora biti konsistentna.

Ta, ki naj bi jo sprejemali, je že bila rezultat raznih popuščanj, saj so jo največji zagovorniki kritizirali, da je bila že v trenutku, ko je bila sprejeta, premalo rigorozna ali premalo konzervativna. V osnovi pa je imela toliko tehničnih in vsebinskih napak, da ni bilo nič zato, ker je padla. Kakšna naj bo? Delati bomo morali dlje, imeli bomo nižje pokojnine in lahko se dogovarjamo le o tem, koliko nižje pokojnine bomo imeli.

 

TFL Glasnik:
Ali je dodatno pokojninsko zavarovanje sploh dovolj stimulativno, glede na stanje v družbi?

Alenka Žnidaršič Kranjc:
Kar zadeva dodatno pokojninsko zavarovanje, v resnici sam zakon vanj ni veliko posegal oziroma je posegal v delu, ki je lahko nekaterim všečen, bil pa je za množice zelo problematičen. Del, o katerem je bilo v času sprejemanja največ govora, da naj bi zaradi kritike nalaganja z garantiranim donosom spremenili naložbeno politiko in so posamezniku dovolili, da se odloči, da bo namesto po fiksno 4,5 odstotka zadnjih deset let, v večjem delu nalagal v delnice, v odvisnosti od tega, koliko je star, s čemer bi sprejemal naložbeno tveganje. Meni kot izvajalcu je to všeč, ker ne nosim tveganja jaz, temveč ga nosi posameznik. Finančni direktorji so sposobni to tveganje prepoznati in se odločati: ali sem pripravljen izgubiti 30 odstotkov in zaslužiti v poprečju 8 odstotkov ali pa nisem pripravljen prevzemati tveganja za tistih 30 odstotkov in bom zato ostal na področju garantiranega donosa, ki mi zagotavlja 4 odstotke na dolgi rok. 99 odstotkov naših varčevalcev so ljudje, ki so samo enkrat v življenju imeli delnice v procesu privatizacije in potem nikoli več. Odločitev o tem, da varčujejo, sprejemajo njihovi finančni direktorji, sami pa teh tveganj ne razumejo, ne vedo o čem je govora, se ne znajo odločat. S to reformo bi jih potisnili v to, da bi postali glede tveganja bolj izpostavljeni. Zato, da bi na drugi strani nekaj ljudi, ki mislijo, da vsi znamo kupovat in prodajat delnice v pravem trenutku, lahko svoje delnice prodajali na ta način. Sam tretji steber s to reformo ne bi zgubil nič, v osnovi pa je bila to za nas dobra reklama. Kajti, ko smo pred desetimi leti uvajali dodatno pokojninsko zavarovanje, smo mi govorili: »penzij ne bo«, država pa je rekla, da govorimo neumnosti, da pokojnine vedno bodo. Pokojnine sicer vedno bodo, kako visoke bodo, se je pokazalo zdaj ob sprejemanju te spremembe. Da bodo pač tako nizke, da ne bodo zagotavljale minimalnega standarda.

Pogovarjala se je: Zlata Tavčar

Popis sredstev in virov sredstev

Popis sredstev in virov sredstev pomeni preverjanje knjigovodskega stanja sredstev in virov sredstev z dejanskim stanjem. Pri tem ne gre le za ugotavljanje količinske skladnosti evidenc, ampak tudi za preverjanje očitnih napak na blagu oziroma drugih sredstvih ter za pripravo predlogov za izboljšanje poslovanja. Popis sredstev in virov sredstev opravijo popisne komisije, ki jih imenuje odgovorna oseba.

Popis sredstev in virov sredstev je lahko redni letni popis ali izredni popis. Redni popis so dolžni vsaj enkrat letno opraviti:

  • gospodarske družbe in samostojni podjetniki posamezniki na osnovi 4. odstavka 54. člena Zakona o gospodarskih družbah (ZGD-1) (Uradni list RS, št. 42/2006 do 33/2011) (v nadaljevanju ZGD-1) in Slovenskih računovodskih standardov (Uradni list RS, št. 118/2005 do 90/2010) (v nadaljevanju SRS),
  • društva in invalidske organizacije, ki jim izvedbo popisa nalaga SRS 33,
  • gospodarske javne družbe morajo skladno z določbami Zakona o gospodarskih javnih službah (ZGJS) (Uradni list RS, št. 32/1993 do 57/2011) (v nadaljevanju ZGJS), voditi računovodstvo skladno z zakonom, ki ureja gospodarske družbe (ZGD-1) in so posledično dolžne izvesti tudi redni letni popis,
  • proračunski uporabniki pa morajo popisati sredstva in vire sredstev skladno z Zakonom o računovodstvu (ZR) (Uradni list RS, št. 32/1999 do 30/2002) (v nadaljevanju ZR).

Izredni popis se lahko opravi na osnovi odločitve poslovodstva zaradi potreb podjetja, ali pa zaradi začetka stečajnega oziroma likvidacijskega postopka. V stečajnem oziroma likvidacijskem postopku je izredni popis obvezen na začetku in koncu stečajnega oziroma likvidacijskega postopka, kot to določa SRS 37. Rednega letnega popisa v primeru stečaja oziroma likvidacije ni potrebno izvajati.

1. Postopki, potrebni za začetek popisa sredstev in virov sredstev

Kot smo že zapisali, je za izvedbo rednega letnega popisa odgovorno poslovodstvo, ki odredi začetek popisa s sklepom o izvedbi rednega letnega popisa. V sklepu odgovorna oseba določi:

  • presečni datum, na katerega se bo izvajal popis (najbolj kvalitetni podatki za sestavitev letnega poročila so, če je presečni datum čim bližje zaključku poslovnega leta),
  • sredstva in vire sredstev, ki jih mora popisna komisija popisati,
  • čas popisa (popis se lahko izvaja pred presečnim datumom, vendar je potrebno vsa gibanja do presečnega datuma ustrezno upoštevati pred izračunom presežkov in primanjkljajev),
  • popisno komisijo ali več popisnih komisij,
  • rok za pripravo pisnega poročila, ki mora biti dovolj zgodaj, da se poročilo pravočasno obravnava,
  • rok v katerem mora organ upravljanja odločiti o popisu, da se izsledki popisa ustrezno upoštevajo pri izdelavi letnega poročila,
  • rok za oddajo poročila računovodstvu, ki mora izsledke poročila, skladno z odločitvami organa upravljanja vključiti v poslovne knjige in v nadaljevanju tudi v letno poročilo družbe.

Popisna komisija mora biti sestavljena najmanj iz treh oseb, predsednika in dveh članov. V popisno komisijo pa ne morejo biti imenovane osebe:

  • ki so materialno odgovorne za posamezno vrsto sredstev ali virov sredstev, ki se popisujejo,
  • pa tudi ne osebe, ki nadzorujejo materialno in finančno poslovanje.


2. Naloge popisne komisije in oseb, odgovornih za posamezna sredstva

Popisna komisija je dolžna izvesti:

  • količinski popis sredstev in virov sredstev ter vpisati dobljene rezultate v popisne pole,
  • primerjati dejansko stanje s knjigovodskim,
  • ugotavljati popisne razlike in
  • ugotoviti vzroke za nastanek popisnih razlik.

Popisna komisija mora biti med popisom pozorna tudi na fizično stanje sredstev. V primeru, da so le-ta pokvarjena, neuporabna ali pa jim je pretekel rok trajanja, morajo na to opozoriti v svojem poročilu. Ni prav, da se takšna sredstva preprosto obravnavajo kot inventurni manjki, ker to niso. Sredstvo obstaja, le takšno kot je, ni več uporabno. Na osnovi pripomb popisne komisije morajo o usodi takšnih sredstev odločiti za to odgovorne osebe.

Popis je možno začeti pred presečnim datumom določenim za popis, vendar je, pri pripravi poročila o dejanskem stanju tovrstnih sredstev na presečni dan, treba upoštevati vse količinske in vrednostne spremembe od datuma popisa do presečnega datuma.

Popisna komisija mora v roku, ki ga določi odgovorna oseba družbe s sklepom, pripraviti poročilo o popisu, v katerem navede vse razlike med dejanskim in knjigovodskim stanjem, opiše razloge za nastale razlike in predlaga način njihove odprave. Popisne razlike se lahko odpravijo v breme podjetja ali v breme odgovorne osebe. Kako se bodo odpravile je odvisno od vzrokov za njihov nastanek (kalo, malomarno ravnanje, kraja …). Zaželeno je, da popisna komisija pripravi priporočila za izboljšanje stanja.

Popisno poročilo mora obravnavati organ upravljanja, ki s sklepom odloči o načinu odprave popisnih razlik, uničenju neuporabnih opredmetenih osnovnih sredstev in drobnega inventarja ter o odprodaji oziroma uničenju nekurantnih zalog materiala, blaga in izdelkov. Sklep mora biti posredovan računovodstvu in osebam, ki so zadolžene za uničenje ali odprodajo sredstev ter drugih zadev, ki jih sklep vsebuje.

Osebe, odgovorne za posamezno vrsto sredstev, so dolžne popisni komisiji zagotoviti nemoten potek popisa. Urediti morajo sredstva tako, da je možen dostop do njih in nemoteno popisovanje. V knjigovodstvu je potrebno ustrezno urediti evidence, uskladiti analitična knjigovodstva z glavno knjigo in pripraviti popisne pole. V primeru popisa terjatev in obveznosti iz katerega koli naslova, morajo knjigovodski delavci, pred popisom, uskladiti le-te s poslovnimi partnerji.

3. Odprava popisnih razlik in davčne posledice

Preden se začne evidentiranje popisnih viškov in primanjkljajev je potrebno, najmanj pri večjih razlikah, ponovno preveriti, če ne gre za knjigovodske napake. V kolikor se ugotovi, da gre za knjigovodske napake, se najprej odpravijo le-te, šele potem se evidentirajo popisne razlike. To je zelo pomembno, ker večje knjigovodske napake pomenijo, da je napačna še ena računovodska kategorija. Verjetno je, da se s popravkom knjigovodske napake odpravi še ena popisna razlika na drugi vrsti sredstev oziroma virov sredstev, ali pa se korigira poslovno izidna kategorija.

Z vidika davčnih posledic je ugotavljanje knjigovodskih napak pomembno v primeru primanjkljajev, ker se knjigovodske napake ne štejejo kot primanjkljaj in zato ne morejo biti predmet obračuna DDV. Pomembno je tudi to, da se pokvarjenim sredstvom, blagu s pretečenim rokom in neidočemu blagu ustrezno znižajo cene in se jih poskuša odprodati ali pa se uradno uničijo, ne pa, da se preprosto odpišejo kot inventurni manko. Skladno z določili 3. odstavka 68. člena ZDDV-1 davčni zavezanec namreč ne popravi prvotnega odbitka DDV v primeru uradno dokazanega uničenja ali izgube blaga.

Sicer pa ima odprava popisnih razlik tudi davčne posledice. Od primanjkljajev se skladno z določbami 7. člena Zakona o davku na dodano vrednost ZDDV-1 (Uradni list RS št. 117/2006 do 18/2011) in 17. členom Pravilnika o izvajanju zakona o davku na dodano vrednost (Uradni list RS št. 141/2006 do 110/2010) obračunava in plačuje davek na dodano vrednost. DDV se skladno z določili 17. člena pravilnika ne obračunava od:

  • primanjkljaja zaradi uničenj, ki so nastali zaradi višje sile,
  • primanjkljaja, ki je neločljivo povezan s procesom izdelave in predelave blaga,
  • primanjkljaja in uničenja iz naslova kala, razsipa, razbitja in okvare blaga, ki sta neločljivo povezana s skladiščenjem in prevozom blaga, v dejanskem obsegu, ki ne sme biti večji od običajnega, določenega s strani strokovnega združenja,
  • primanjkljaj oziroma izguba, ki je nastala zaradi tatvine oziroma kraje, če je o tem sestavljen policijski zapisnik.

Davka na dodano vrednost od primanjkljajev ne obračunajo tisti zavezanci za popis, ki niso identificirani za DDV, ali pa sploh niso zavezanci za DDV.

Od določenih primanjkljajev se obračunajo tudi drugi posredni davki in sicer:

Pred 1. 1. 2011 so prispevke za zavarovance – poslovodne osebe praviloma plačevale njihove družbe in jih kot stroške, ki so povezani z opravljanjem dela te osebe, kot povezane z delom, potrebnim za pridobivanje prihodkov, izkazovale med davčno priznanimi odhodki.

V letu 2011 se je, glede na uveljavitev Zakona o urejanju trga dela (ZUTD) (Uradni list RS, št. 80/2010) in posledično spremembo izvajanja zakonodaje s področja socialnega zavarovanja v praksi, ponovno proučila davčna obravnava prispevkov za socialno varnost. Ugotovljeno je bilo, da uporaba prej omenjenega pojasnila DURS ni več primerna, kar je bilo usklajeno z Ministrstvom za finance.

Uveljavljanje olajšav pri davku od dohodkov pravnih oseb ureja 31. člen ZUDDob. Tako lahko družba, ki v skladu z ZUDDob sklene pogodbo o udeležbi pri dobičku, uveljavlja zmanjšanje davčne osnove, določene po zakonu, ki ureja obdavčitev dohodkov pravnih oseb, za 70 ali 100 odstotkov pripadajočega zneska dobička, ki se po tem zakonu lahko izplača delavcem, upoštevaje omejitve in pogoje iz tega zakona, vendar največ v višini davčne osnove.

Za pripadajoči znesek dobička se štejejo tudi obresti, ki se v skladu s tem zakonom izplačajo hkrati s pripadajočim zneskom dobička. Časovno je pravica do uveljavitve olajšave določena tako, da se davčna olajšava v višini 70 odstotkov lahko uveljavi po poteku enega leta od dne sprejetja sklepa o potrditvi letnega poročila (za tisto izplačilo udeležbe pri dobičku delavcem, ki je bilo izplačano oziroma so delavci z njo razpolagali po poteku enega leta od dne pridobitve pravice do pripadajočega zneska dobička), davčna olajšava v višini 100 odstotkov pa po poteku treh let od dne sprejetja sklepa o potrditvi letnega poročila (za tisto izplačilo udeležbe pri dobičku delavcem, ki je bilo izplačano oziroma so delavci z njo razpolagali po poteku treh let od dne pridobitve pravice do pripadajočega zneska dobička). Če je bila udeležba pri dobičku delavcem izplačana pred potekom enega leta od dne sprejetja sklepa o potrditvi letnega poročila, se olajšava ne more uveljavljati.

SEPA je kratica za Single Euro Payments Area, ki predstavlja enotno območje plačil v evrih. V tem območju potrošniki, gospodarske družbe in drugi uporabniki plačilnih storitev v bankah lahko plačujete in prejemate plačila v evrih pod enakimi osnovnimi pogoji, z enakimi pravicami in obveznostmi, tako znotraj posamezne države območja SEPA kot med državami območja SEPA. Območje SEPA vključuje 17 držav evro območja, 10 preostalih držav EU, kjer evro še ni nacionalno plačilno sredstvo, Islandijo, Norveško, Liechtenstein, Švico, Monako, devet območij, ki so pod upravo držav EU ter Mayotte in Saint-Pierre-et-Miquelon.

V želji po poenostavitvi poslovanja in poenotenju standardov ter obrazcev, ki so posledica vzpostavitve enotnega območja plačil v evrih – SEPA, so banke in hranilnice v Sloveniji v preteklih letih izvedle ustrezne prilagoditve na sheme SEPA, med katere sodi tudi prilagoditev papirnih in elektronskih obrazcev, ki se uporabljajo v plačilnem prometu. UPN je pripravila Skupina za UPN v okviru Projekta SEPA na Združenju bank Slovenije (ZBS). Obvezna uporaba univerzalnega plačilnega naloga se, skladno z zakonodajo, v Sloveniji začne s 1. 1. 2012.

Do oslabitve opredmetenih osnovnih sredstev lahko pride pri uporabi modela nabavne vrednosti, kot tudi pri uporabi modela prevrednotenja. Opredmeteno osnovno sredstvo se oslabi, ko njegova knjigovodska vrednost preseže nadomestljivo vrednost. V primeru uporabe modela prevrednotenja do slabitve običajno ne pride, ker je poštena vrednost zelo blizu nadomestljivi vrednosti ali pa je večja od nje. To pravilo seveda velja ob pogoju, da so stroški odtujitve zanemarljivi. Do odprave oslabitve pride, če so se spremenile ocene, uporabljene za ugotovitev nadomestljive vrednosti opredmetenega osnovnega sredstva.

Oslabitev opredmetenih osnovnih sredstev je znižanje knjigovodske vrednosti na nadomestljivo vrednost. Skladno z določili SRS 1.33, je potrebno opredmeteno osnovno sredstvo oslabiti takoj, ko je njegova nadomestljiva vrednost manjša od knjigovodske vrednosti. Nadomestljiva vrednost je:

  • poštena vrednost zmanjšana za stroške prodaje ali
  • vrednost pri uporabi tista, ki je večja.

Poštena vrednost zmanjšana za stroške prodaje je znesek, ki ga je mogoče dobiti s prodajo sredstva ali denar ustvarjajoče enote v transakciji med dobro obveščenima in voljnima strankama, ki sta med seboj nepovezani in neodvisni, zmanjšan za stroške odtujitve.

Vrednost pri uporabi je sedanja vrednost prihodnjih denarnih tokov, ki bodo izhajali iz sredstva ali denar ustvarjajoče enote.

Denar ustvarjajoča enota je najmanjša določljiva skupina sredstev, ki ustvarjajo denarne pritoke, v veliki meri neodvisne od denarnih pritokov iz drugih sredstev ali skupin sredstev.

Po eni od različic predloga za zagotovitev dela sredstev za obvezno zdravstveno zavarovanje, ki bi jih bilo treba pridobiti po ukinitvi dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja, bi letni prihodki skupno znašali 264,2 milijona evrov letno. Predlog je po besedah ministra za zdravje Dorjana Marušiča dober za kakovostno javno razpravo.

Medresorska delovna skupina, v kateri so bili tako predstavniki ministrstva za zdravje kot za delo, družino in socialne zadeve ter za finance, je pripravila predlog s štirimi različicami. Predvidela je štiri dajatvene razrede, in sicer dajatveni razred do 60 odstotkov povprečne plače, dajatveni razred od 60 do 140 odstotkov povprečne plače, dajatveni razred od 140 do 200 odstotkov povprečne plače in dajatveni razred od 200 odstotkov povprečne plače dalje, je povedala Valentina Prevolnik Rupel iz omenjene skupine.

Delovna skupina je po njenih besedah pripravila štiri različice. Po prvi različici, ki jo podpira tudi minister za zdravje, ki opravlja tekoče posle, Dorjan Marušič, bi prihodki iz dajatve za zdravstveno varstvo letno znašali 264,2 milijona evrov. Če bo dopolnilno zdravstveno zavarovanje ukinjeno, bi bilo sicer treba zagotoviti 262 milijonov evrov, je dejala.

Pripravili pa so tudi predlog za dajatev za dolgotrajno oskrbo, ki prav tako predvideva omenjene štiri dajatvene razrede. Po prvi različici bi prihodki iz te dajatve znašali 46,2 milijona evrov letno. Kot je sicer znano, ministrstvu zaradi izglasovane nezaupnice vladi ni uspelo z eno od koalicijskih zavez - zdravstveno reformo. Marušič je že pred časom dejal, da to obžaluje, saj gre za "prepotrebno reformo zdravstvenega zavarovanja".

Minister Marušič se je dotaknil tudi vprašanja rebalansa finančnega načrta Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) za leto 2011, h kateremu vlada ni dala soglasja. "Zaprli bi vrata za določeno število ljudi. Ni sprejemljivo, da več tisoč bolnikom ne bi omogočili zdravljenja v bolnišnici," je poudaril.

Na ministrstvu po besedah Biserke Simčič ugotavljajo, da iz rebalansa niso razvidni uravnoteženi ukrepi, ki bi upoštevali predhodno sprejete sklepe vlade. Zavod mora uresničevati vse ukrepe, ki izhajajo iz sklepov vlade, je dejala. V rebalansu je nižje le vrednotenje pri bolnišnicah, je opozorila.

Z rebalansom, ki ga je skupščina ZZZS sprejela konec avgusta, je med drugim predvideno zmanjšanje sredstev za akutno bolnišnično obravnavo za dva odstotka, zniževanje sredstev za dežurno službo in znižanje sredstev za terciarno dejavnost za pet odstotkov.

Vlada je sklenila, da soglasja k rebalansu ne bo podala ter ZZZS naložila, da takoj pristopi k izdelavi novega rebalansa, ob tem pa naj upošteva celovit in uravnotežen pristop. V ZZZS poudarjajo, da je pravočasna priprava novega rebalansa finančnega načrta za leto 2011 neuresničljiva. Kot so zapisali v sporočilu za javnost, bo imel ZZZS v primeru, da vlada ne bo zagotovila dodatnih sredstev oz. se izvajalci zdravstvenih storitev ne bodo zadolžili, konec leta najmanj 37 milijonov evrov obveznosti brez kritja in bo plačilno nesposoben.

Ob tem še opozarjajo, da je za pravočasen sprejem varčevalnih ukrepov, ki bi lahko učinkovali že letos, relativno malo časa. Zato se po njihovem mnenju "ni moč znebiti vtisa, da ministrstvo za zdravje namerno zavlačuje postopek sprejemanja rebalansa". To po njihovem izhaja iz dejstva, da ne ministrstvo ne vlada v upravnem odboru oz. skupščini ZZZS niso oblikovali konkretnih sprememb rebalansa v obliki amandmajev.

Na ministrstvu so sicer sporočili tudi, da se je število čakajočih nad dopustno čakalno dobo v tem letu pomembno znižalo. Tako je bilo takšnih 1. januarja letos še 14.443, 1. oktobra pa 2913.

Medtem pa poslanka Zares Majda Širca predlaga, da bi na parlamentarnem odboru za zdravstvo obravnavali novelo zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju. Novelo so pripravili v Zares, v njej pa predlagajo, da bi otrokom omogočili dostopnost vseh zdravstvenih storitev ne glede na plačilo prispevka za obvezno zdravstveno zavarovanje. Kot namreč opozarja Širca, imajo otroci, zavarovani po starših, v primerih, ko delodajalec ne poravna prispevkov za zdravstveno zavarovanje, pravico samo do nujne zdravstvene pomoči, ne pa do celostne zdravstvene oskrbe.

Vir: STA

Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije (OZS) je zavrnila trditev ministra za pravosodje, ki vodi tekoče posle, Aleša Zalarja, da je bil predlog novele insolvenčnega zakona popolnoma usklajen z vsemi akterji, torej tudi z njimi. Zbornico so sicer zmotili predvidena omilitev praga za prisilno poravnavo in spremembe, vezane na malo prisilno poravnavo.

Glede na zdaj veljavno novelo zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju mora dolžnik upnikom s predlogom prisilne poravnave ponuditi najmanj 50-odstotno poplačilo v največ štirih letih, predlagatelj predloga nove novele pa je želel ta pogoj najprej omiliti na najmanj 30-odstotno poplačilo v največ osmih letih, nato pa je to obdobje skrajšal na štiri leta.

Kot so v sporočilu za javnost zatrdili v OZS, je tudi to zanje nesprejemljivo. Dodali so, da ne pristajajo na nobeno spremembo pogoja za začetek prisilne poravnave, ki ga je zbornica uspela vnesti v insolvenčno zakonodajo letos spomladi.

V OZS so navedli še, da se sicer strinjajo z uvedbo na novo predlaganega instituta male prisilne poravnave za mikro podjetja in samostojne podjetnike, da pa je težava v tem, da je predlagatelj "sprejem te poenostavitve pogojeval s 30-odstotnim poplačilom".

"Gre za vezano trgovino, ki jasno kaže, da nas skušajo prinesti okoli," je dejal predsednik upravnega odbora OZS Štefan Grosar.

V tej luči je opozoril, da je zbornica na začetku pogajanj predlagala celo ukinitev prisilne poravnave, "saj je ravno današnja tajkunizacija posledica zakonodaje, ki je dopuščala, da so veliki gospodarski subjekti s pomočjo instituta prisilne poravnave kradli malim".

"Obrtniki in podjetniki, mikro in mala podjetja so del zdravega gospodarstva in do svojega kapitala so prišli z lastnim delom. Zato si zaslužijo plačilo za svoje delo in država večjim gospodarskim subjektom ne sme ponovno dovoliti, da na ta način kradejo malim," so prepričani v OZS.

Potem ko je kolegij DZ odločil, da predloga insolvenčne novele ne umesti na dnevni red oktobrske seje DZ, ki bo zadnja v tem sklicu, je pravosodni minister in predstavnik LDS Zalar izrazil močno obžalovanje. Izpostavil je, da bo škoda za gospodarstvo in banke velika, saj bodo sledili novi stečajni postopki, in poudaril, da je bil predlog novele zakona usklajen z vsemi akterji.

Vir: STA

Novi predpisi:
Spremenjeni predpisi/novi čistopisi:
Novi predlogi zakonov:

Zakon meseca je ZAKON!

V mesecu OKTOBRU je na portalu Tax-Fin-Lex za vse bralce TFL Glasnika brezplačno dostopen aktualen čistopis:

in vse njegove pretekle verzije.

Nekaj dejstev o zakonu:

  • od svojega nastanka do danes je doživel 11 sprememb in dopolnitev oz. drugih vplivov;
  • zadnje spremembe in dopolnitve, ki jih je prinesla novela C, veljajo in se uporabljajo od 18.6.2011 dalje;
  • obetajo se nove spremembe in dopolnitve zakona, v Državni zbor sta bili skoraj v istem času septembra meseca vložena dva predloga: predlog novele D in predlog novele E;
  • Državni zbor je pripravil "le" 2 uradni prečiščeni besedili (UPB) Zakona o kmetijskih zemljiščih (ZKZ);
  • Zakon je bil prvič objavljen v Uradni list RS 59-3454/1996, stran 5132.

Število novosti s področja ekologije:

EKO-LEX, od 5.10.2011 - 11.10.2011 PRAVNI VIRI
TEMATSKI SKLOP URADNI LIST RS URADNI LIST EU DRŽAVNI ZBOR MINISTRSTVA VLADA STA Novice
EKO-LEX 5 novosti 2 novosti 1 novost

V tem tednu posebej izpostavljamo:

Če želite učinkovito spremljati zakonodajo na področju varstva okolja in rabe naravnih virov in biti sproti obveščeni o vseh novostih s področja ekologije, ki so v pripravi ali pa so bile ravnokar objavljene, imamo za vas na voljo naročniški paket Eko-Lex.

V tem tednu so uporabniki storitve Lex-Kliping prejemali obvestila o objavljenih novostih, ki so bile v obravnavi oz. postopku sprejemanja ali pa so bile ravnokar objavljene kot veljavne, glede na svoje izbrano pravno področje. Sumarno smo zabeležili naslednje število novosti:

Lex-kliping, od 5.10.2011 - 11.10.2011 PRAVNI VIRI
PODROČJA URADNI LIST RS URADNI LIST EU DRŽAVNI ZBOR MINISTRSTVA VLADA STA Novice
P
R
A
V
N
A


P
O
D
R
O
Č
J
A
1. DRŽAVNA UREDITEV RS in EU 9 novosti 9 novosti 7 novosti 1 novost 14 novosti 14 novosti
2. UPRAVNO PRAVO 1 novost 2 novosti
3. CIVILNO PRAVO IN KAZENSKO PRAVO 5 novosti 6 novosti 1 novost 1 novost 9 novosti
4. GOSPODARSKOPRAVNA UREDITEV 12 novosti 6 novosti 1 novost 17 novosti 5 novosti
5. JAVNE FINANCE 2 novosti 16 novosti 12 novosti 2 novosti 9 novosti 13 novosti
6. GOSPODARSKE DEJAVNOSTI 6 novosti 43 novosti 7 novosti 3 novosti 25 novosti 2 novosti
7. NEGOSPODARSKE DEJAVNOSTI 2 novosti 12 novosti 8 novosti 2 novosti 1 novost
8. DELOVNOPRAVNA UREDITEV, SOCIALA 2 novosti 10 novosti 1 novost 2 novosti 7 novosti
9. ZDRAVSTVENI SISTEM 1 novost 5 novosti 2 novosti 3 novosti 7 novosti
10. MEDNARODNI ODNOSI 5 novosti 4 novosti 6 novosti
11. OBČINE 61 novosti

Če želite biti tudi vi vsak dan sproti seznanjeni, kaj je novega bodisi objavljenega v UL RS, UL EU, je v obravnavi na DZ ali v vladi ali je bil podan predlog s strani ministrstev, glede na vaše izbrano področje, ki ga želite spremljati, se naročite na storitev Lex-Kliping!

Ne pozabite na Koledar obveznosti za tekoči mesec, s povezavami na obrazce. V Seznamu seminarjev vas opozarjamo na vse razpisane aktualne seminarje. Novice pa ponujajo poglobljen komentar aktualnih dogodkov s številnimi povezavami na vsebinsko relevantne dokumente.

Prejšnje številke TFL Glasnika si lahko ogledate v Arhivu številk .