Številka 5, letnik VI
5. februar 2013

Facebook Twitter
TFL Glasnik

Za današnjo številko TFL Glasnika smo se pogovarjali z amerišlim podjetnikom Jeffom Hoffmanom, ki je svoj prvi uspešen startup prodal še pred 30-im rojstnim dnevom. »Ko so me včasih vprašali, kaj počnem v življenju, sem odgovarjal, da je moje delo zagon podjetij. Danes odgovorim, da se ukvarjam z zagonom podjetnikov,« pravi sogovornik, ki je večino preteklega leta potoval po svetu in podobno kot ob obisku Slovenije, govoril o ustvarjanju prebojnih podjetij.

Prejšnjo številko TFL Glasnika smo namenili davčni obravnavi neopredmetenih sredstev, opredmetenih osnovnih sredstev in naložbenih nepremičnin. Danes se bomo posvetili posebnostim, ki se pri obračunu davka od dohodkov pravnih oseb, nanašajo na prihodke in odhodke povezane s finančnimi naložbami, rezervacijami in pasivnimi časovnimi razmejitvami ter terjatvami.

Vabljeni k branju!

Jeff Hoffman: Bodimo vsi zmagovalci

Jeff Hoffman

»En človek ne more spremeniti sveta, lahko pa začne spremembo,« je misel, ki jo je mladim podjetnikom na obisku v Sloveniji na srce položil ameriški podjetnik Jeff Hoffman. Njegovi nasveti, kako ustvariti prebojno podjetje, so podprti s kariero serijskega podjetnika, ki je svoj prvi uspešen startup prodal še pred 30-im rojstnim dnevom. Najbolj uspešno podjetje, ki ga je ustanovil, razvil in kasneje prodal, je Priceline, trenutno pa ustanovitelj in partner v podjetju ColorJar.

»Ko so me včasih vprašali, kaj počnem v življenju, sem odgovarjal, da je moje delo zagon podjetij. Danes odgovorim, da se ukvarjam z zagonom podjetnikov,« pravi sogovornik, ki je večino preteklega leta potoval po svetu in podobno kot ob obisku Slovenije, govoril o ustvarjanju prebojnih podjetij. Le z uspešno podjetniško kulturo lahko ustvarimo tudi prebojno družbo, je prepričan. Kako torej zgraditi prebojno družbo?


TFL Glasnik:
Kako definirate prebojno družbo?

Jeff Hoffman:
Začne se z odnosom. To so ljudje, ki imajo velike cilje, ki želijo spremeniti stvari in se tega dejansko tudi lotijo. Preboj se zgodi na več nivojih. Prvi je, kako naj lansiram idejo, za katero mislim, da bo revolucionarna, drugi pa, kako se prebijem s točke, na kateri sem obtičal, na naslednjo raven. Prvi je torej, ko nekaj zaženeš, lansiraš. Lahko imam idejo, ki lahko spremeni svet, a je le ideja. Iz nje moram ustvariti posel. Drugi preboj se zgodi na točki, ko ta posel že doseže neko rast, in pride do točke, ko se zdi, da ne more več rasti. Recimo, da podjetje, številke so izmišljene, v prvem letu ustvari 100.000 evrov, nato pride do 250.000 in 500.000 evrov in nekega dne doseže milijon evrov letno. Naslednje leto spet doseže milijon in leto za tem tudi - ne more se prebiti na naslednjo raven. Naloge so v vsaki fazi drugačne, v obeh primerih pa ima preboj veliko opraviti z odnosom, naravnanostjo, fokusom, pristopom.

Jeff Hoffman

 

TFL Glasnik:
Torej je prebojna družba za vas precej podobna prebojnemu podjetju?

Jeff Hoffman:
Da. Gre za odnos, odprtost, sodelovanje. Poznate izraz plima dvigne vse čolne? Če se dvigne plima, imajo vsi koristi od tega. To je ena najbolj pomembnih stvari. Naj dam za primer Silicijevo dolino. Tam nisem živel niti en dan in mislim, da ni treba živeti tam, da bi bili uspešni. Vendar se lahko učimo stvari, ki jih tam počnejo. Razlog, da je Silicijeva dolina prebojna družba, je, da so spoznali naslednje: midva, razen če imava točno enak posel, kar pa verjetno nimava, oba poskušava prispevati družbi. So stvari, ki jih jaz znam in vi ne, in obratno. Zakaj si torej ne pomagava? V nekaterih družbah ljudje rečejo, ne bom ji pomagal, ker bo uspela. Če ne poskušate prevzeti mojih strank, zakaj me to skrbi? Če vam gre dobro, je to boljše zame, za državo. V prebojnih družbah ljudje spoznajo, da več kot imamo zmagovalcev, bolje je za vse in veliko bolj sodelujejo, okolje je veliko bolj odprto. Mislim, da je to eden ključnih elementov in nekaj, kar v Silicijevi dolini počnejo dobro.

Naj vam povem zgodbo. V Silicijevi dolini sem zaključeval dan poln sestankov, podobno kot sedaj tu, in ostala so štiri podjetja, ki so se želela sestati z mano, čas pa sem imel samo še ob večerji. Tega, kar sem storil, večinoma ne bi mogel, ker ljudje hočejo čas zase. Štirje različni ljudje ne bi želeli sedeti na sestanku skupaj, ker nihče ne želi pred drugimi govoriti, kaj počne. Vendar sem vsem štirim poslal obvestilo, da vem, da bi vsi radi sestanek, imam pa samo še čas ob večerji. Če želijo, se lahko skupaj srečamo tam. Vsi so bili takoj za. V večini drugih mest se to ne bi zgodilo. Tako so sedeli na večerji in namesto da bi govorili, da ne želijo, da nekdo drug sliši njihovo idejo, so bili zadovoljni, ker jih je poslušalo več ljudi. Čeprav je vsak od njih meni pripovedoval svojo idejo, je drug rekel - veš kaj, ne delam v tvojem poslu ampak poznam nekoga, ki bi ti lahko pomagal. Vsi so poskušali pomagati drug drugemu. Ko sem sedel z njimi, sem si mislil - to je razlog, da so prebojna družba, ker je njihov odnos »bodimo vsi zmagovalci«, namesto da bi tekmovali drug proti drugemu in skrivali stvari drug pred drugim. Ta odnos je precej osupljiv.

 

TFL Glasnik:
V letu 2012 ste bili na svetovni turneji in obiskali države na vseh kontinentih. Ste videli prebojne družbe?

Jeff Hoffman:
Ne bi še izjavil navdušenega ja, sem pa po vsem svetu videl zametke. Bil sem v Berlinu, ko so rušili berlinski zid. Navdušen sem bil, ko so mi povedali, kaj je spremenilo njihov svet. Na vprašanje, kaj se je zgodilo, so odgovarjali – imamo več kot dva televizijska kanala. Prej nismo vedeli, da živimo slabše kot ostali svet. Ko smo se z njim povezali, smo se vprašali, zakaj to prenašamo. Enaka stvar se dogaja sedaj s svetom družbenih medijev. Ljudje po vsem svetu si pravijo – čakaj, ljudje v tisti državi to počnejo? Zakaj tega ne moremo tudi mi? Ljudje vidijo, da se v državah s slabšimi pogoji, manj viri učijo o podjetništvu, delajo stvari. Potem nimajo več izgovorov. Hkrati pa lahko preučujejo primere, preberejo zgodbe, gledajo video na Youtubu, se morda celo povežejo z osebo preko elektronske pošte ali Linkedina. Napredek se dogaja, ker ljudje vidijo, kaj se dogaja drugod po svetu. Delimo si enaka orodja in izkušnje in mislim, da bomo videli veliko več prebojnih družb. Zgodile pa se bodo od spodaj navzgor. Prebojna družba ne bo nekaj, kar bi naredila vlada.

Jeff Hoffman

 

TFL Glasnik:
Bo vsaka država našla svoj način, kako postati prebojna družba?

Jeff Hoffman:
Deloma da, deloma ne. S tem mislim, da se bodo države učile iz dobrih praks, gledale druge družbe, ki so prebojne, in se vprašale, kaj počnejo. Učile se bodo od njih, hkrati pa bodo morale model tudi deloma prilagoditi. V smislu večina, 80 odstotkov tega deluje tudi pri nas, spremeniti pa moramo nekatere stvari.

 

TFL Glasnik:
Bili ste prijetno presenečeni nad odzivom slovenskih startup podjetnikov, saj so se mnogi obrnili na vas takoj po tem, ko je bila vest, da pridete v Slovenijo objavljena, torej več mesecev pred vašim prihodom. Je to dober znak, ko je govora o prebojni družbi?

Jeff Hoffman:
Da. Poučen sem bil in veliko slišim o tem od kar sem tu, da je zgodovinsko slovenski način razmišljanja – počakajmo, da država to uredi. Če je to tvoja dediščina, ni naravno, da si agresivno praviš, ne bom čakal, nekaj bom storil. Čeprav je bilo veliko ljudi vzgojenih na ta način, pravijo, to je preteklost, ni pa nujno, da je tudi prihodnost. Zato so se začeli spraševati, kako lahko nadzorujejo svojo prihodnost. Včeraj sem od veliko navdušenih podjetnikov slišal, da bodo preprosto to storili. Bil sem zelo navdušen nad sliko prihodnosti. Potrebujemo več tega.

 

TFL Glasnik:
Pravite, da moramo ustvariti svoje junake. Kakšne junake imate v mislih?

Jeff Hoffman:
S tem mislim, da ljudje danes vidijo vlado in korupcijo, medtem ko je nižje na ulici nekdo, ki je naredil nekaj izjemnega, pa je odraščal tu, se ukvarjal z enakimi ovirami kot vsi in jih premagal. Če bi brali zgodbe o teh ljudeh, bi si mislili – uau, možno je. Obiskal sem podjetje Sandija Češka in ko smo hodili po hodniku mi je govoril, težko je tu začeti posel, naj ti pokažem naslednje štiri stvari, ki jih bom lansiral. Začel sem se smejati. Ko je vprašal zakaj se smejim, sem povedal, da v istem stavku pravi, da je težko in da vseeno najde način. Bistvo je, da ljudje premagujejo ovire, ustvarjajo vrednost. Ko več ljudi to vidi, si misli, pa saj je tak kot jaz, tudi jaz lahko to počnem.

Jeff Hoffman

 

TFL Glasnik:
Kje vidite vlogo države v procesu nastajanja prebojne družbe?

Jeff Hoffman:
Vlada mora prepoznati, da je pot, po kateri hodi startup, drugačna, kot pot velikega podjetja in nekatere stvari morajo biti drugače urejene. Pogovarjali smo se o financah, o dejstvu, da so pravila za pridobitev kredita enaka za velika podjetja in male startupe. Prebojne družbe so ustvarile bančne zakone in regulacijo, kjer gredo startupi skozi drugačen proces. Govorili smo tudi kako delovna zakonodaja vpliva na startupe. Vlada bi se morala vprašati, kako ti sistemi delujejo danes in kako jih lahko spremenimo, ker niso dobri za startupe. V nekaterih državah je registriranje podjetja zapleten proces, oblikovan za velika podjetja. Kasneje so ugotovili, da mlada podjetja tega preprosto ne zmorejo. Zato so ustvarili pot, da lahko podjetje registrirajo hitreje. Take stvari mora početi država.

 

TFL Glasnik:
Podjetja morajo inovirati, sicer propadejo. Smo kot družba pozabili inovirati? Smo se pozabili spraševati, zakaj so stvari take, kot so?

Jeff Hoffman:
Ko vsak dan znova pridete na delo na isto mesto, greste mimo istih stvari in jih več ne vidite. Ne sprašujete se več. Veliko stvari v družbi je takih in razlog za to je – ker je vedno bilo tako. Tudi tu so mi nekateri ljudje rekli, da je bilo vedno tako. A ni treba, da je tako. Ljudje si pravijo, da je vedno bilo tako in morda bo nekega dne nekdo to spremenil. Vendar ta nekdo ne obstaja. Preboj se zgodi, ko si rečeš, počakaj, morda bom jaz spremenil to. Če vsi govorijo nekdo bo to spremenil, nihče ne stori ničesar. Pomembno je, da se ljudje sprašujejo, zakaj je nekaj tako in ali mora biti tako še naprej. Kaj pa če to spremenim? Neverjetna stvar pri tem je, da ko spremenimo stvari, ljudje ugotovijo ne le, da sveta ni bilo konec, da se država ni sesedla, ampak da v resnici deluje bolje. Potrebna je le dovolj pogumna oseba, da vodi.

 

TFL Glasnik:
Za mnoge ljudi je stanje, kakršno je, čisto dobro.

Jeff Hoffman:
Da. Smešno je, da pravite tako. Mislim, da sem v videu, ki ste ga gledali, povedal tri najbolj nevarne besede v podjetju: »Dobro nam gre«. Na prosojnici so bili logotipi več podjetij in dejal sem, naj nam oni povedo, kako jim je; le da ne morejo, ker ne obstajajo več. Ko ljudje rečejo, da je nekaj čisto dobro in se nič ne spremeni, ta vlak prej ali slej iztiri.

Jeff Hoffman

 

TFL Glasnik:
Torej ne smemo biti zadovoljni s tem, da nam je čisto dobro?

Jeff Hoffman:
Res je. To je osebna odločitev, ampak govorimo o podjetnikih in prebojni družbi. V taki družbi dovolj dobro ni dovolj dobro. Če te zanima le dovolj dobro, večino življenja preživiš, ne da bi ti bilo mar. Če hočeš biti prebojen, si moraš želeti več. Če ne zase, stori to za svoje otroke.

 

TFL Glasnik:
Je pomembno, kdo vodi spremembe?

Jeff Hoffman:
Ne. Resnično ne. Nekoč sem gledal video, ne spominjam se imena govornika, govoril pa je, da pravi vodja ni tisti, ki začne stvar, je prva oseba, ki se mu pridruži. V trenutku, ko nekdo vstane, da bi počel nekaj, kar še nihče pred njim ni, so vse oči uprte vanj. Če se nihče drug ne premakne, je ta oseba morda nora. Če še nekdo vstane in reče, to je dobra ideja, pridružil se ti bom, prebije led in priključijo se tudi drugi. Prvi sledilec je pravzaprav pogumnejši kot oseba, ki se je tega lotila prva, ker je on tisti, ki pravi, da je to, kar počne prva oseba, dobro in ga podpira.

 

TFL Glasnik:
Sodelujete v National Advisory Council for Innovation and Entrepreneurship, svetovalnem telesu Obamove administracije. Lahko pojasnite, kakšna je vloga tega organa?

Jeff Hoffman:
Povedal bom, kakšen je njen rezultat. Prva stvar, ki sem jo naredil za Obamovo administracijo je, da sem po revoluciji odšel v Egipt, da bi tamkajšnje prebivalce učil podjetništva. Država je pravkar preživela revolucijo in ne vedo, kakšna bo njihova prihodnost. Moja naloga je bila, da jim povem, da nihče ne ve, kakšna bo njihova prihodnost, torej imajo dve možnosti. Lahko le sedijo in čakajo, da jo nekdo oblikuje zanje, ali pa jo oblikujejo sami. Ena od poti za to je podjetništvo, da ustvarijo svoja podjetja, industrije, delovna mesta, namesto da čakajo na državo. Delovali smo tudi kot mentorji, poskušali smo pripraviti ljudi v lokalnem okolju, da pomagajo novim podjetnikom. Tako kot tu smo imeli večerjo z domačimi investitorji in mentorji, ki jim govorimo, da je to njihovo okolje, njihova država in naj se ukvarjajo z mladimi podjetniki.

Pogovarjala se je: Martina Budal

Jeff Hoffman

Davčni obračun za leto 2012 – obravnava finančnih naložb, rezervacij in pasivnih časovnih razmejitev in terjatev

Pri računovodenju finančnih naložb, rezervacij in pasivnih časovnih razmejitev ter terjatev, morajo gospodarske družbe uporabljati ustrezne določbe Slovenskih računovodskih standardov (SRS) (Uradni list RS, št. 117/2006 do 64/2012) (v nadaljevanju SRS), ali Mednarodnih standardov računovodskega poročanja (MSRP) (Uradni list UL L 320/2008 do 146/2012) (v nadaljevanju MSRP), odvisno od tega za uporabo katerih standardov so se odločile. Standardi določajo pogoje za pripoznanje obravnavanih sredstev oziroma virov sredstev, vrednotenje ob pripoznanju ter vrednotenje v času uporabe. Za pravilno ugotavljanje prihodkov in odhodkov v davčni bilanci, ki se sestavlja skladno z Zakonom o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2) (Uradni list RS, št. 117/2006 do 94/2012) (v nadaljevanju ZDDPO-2), so pomembna prav vsa določila. Če se sredstvo pripozna po prenizki vrednosti, na primer brez stroškov pridobitve, se le-ti izkažejo med odhodki, ki niso skladni z določili ustreznih standardov (3. odstavek 12. člena ZDDPO-2). V času uporabe sredstva je potrebno sredstvo prevrednotovati skladno z izbrano metodo, ki je za potrebe drugačnega izkazovanja rezultata poslovanja, ali za prilagajanje davčne osnove ni dovoljeno spreminjati. Podobno velja na strani virov sredstev. Do korekcij v davčnem obračunu torej lahko pride zaradi:

  • nedosledne uporabe izbranih računovodskih standardov (kar naj se ne bi dogajalo) ali
  • določb ZDDPO-2, ki določene prihodke in odhodke obravnavajo drugače od izbranih standardov.

V nadaljevanju bomo obravnavali razlike med davčno in poslovno bilanco v povezavi z finančnimi naložbami, rezervacijami in pasivnimi časovnimi razmejitvami ter terjatvami.

Finančne naložbe se ob pripoznanju razvrstijo na:

  • finančna sredstva, izmerjena po pošteni vrednosti prek poslovnega izida,
  • finančne naložbe v posesti do zapadlosti v plačilo,
  • finančne naložbe v posojila in
  • za prodajo razpoložljiva finančna sredstva.

Od razvrstitve finančne naložbe ob pripoznanju je odvisna tudi davčna obravnava. ZDDPO-2 obravnava finančne naložbe v 22. členu in določa, da se:

  • odhodki, ki so posledica oslabitve finančnih naložb oziroma finančnih inštrumentov davčno ne priznajo,
  • prihodki iz odprave oslabitve, ki ni bila priznana kot odhodek, izvzemajo iz davčne osnove,
  • odhodki zaradi prevrednotenja finančnih naložb oziroma finančnih inštrumentov, izmerjenih po pošteni vrednosti prek poslovnega izida priznajo kot davčni odhodek v obračunanih zneskih, ki pa morajo biti ugotovljeni in obračunani skladno z določili uporabljenih računovodskih standardov (12. člen ZDDPO-2),
  • odhodki zaradi oslabitve finančnih naložb, ki niso davčno priznani ob nastanku in niso bili odpravljeni, se priznajo ob odtujitvi finančne naložbe.

Pri finančnih naložbah pa opozarjamo na posebnost, ki se pojavi ob nakupu finančne naložbe z vsebovanimi obrestmi ali nerazporejenim dobičkom. V takšnem primeru ob odplačilu dolga ne pride do pripoznanja prihodkov iz naslova obresti oziroma prejetih dividend, ampak plačila le znižujejo stanje tako kupljenega posojila oziroma kapitalskega deleža.

Druga posebnost se nanaša na odpravo pripoznanja posojila, za katerega ni mogoče več pričakovati gospodarskih koristi – vračila posojila. Skladno s pojasnilom DURS 092-5/2009-2 iz julija leta 2009, je odhodke zaradi odpisa posojila možno davčno priznati tudi pred zaključkom insolvečnega postopka, če zavezanec odstopi kot upnik iz stečajne mase in dokončno izknjiži posojilo in prej oblikovane popravke vrednosti posojila iz poslovnih knjig.

Rezervacije se obračunajo v obliki vnaprej vračunanih stroškov oziroma odhodkov, na primer rezervacije:

  • za reorganizacijo,
  • za pričakovane izgube iz kočljivih pogodb,
  • za pokojnine,
  • za jubilejne nagrade in
  • za odpravnine ob upokojitvi.

Obravnavane rezervacije so, skladno s 1. odstavkom 20. člena ZDDPO-2, davčno priznane v višini 50%. V primeru, da družba spremeni računovodske usmeritve in pripozna rezervacije delno tudi v breme preteklega poslovnega izida, se 50% znižanje davčne osnove prizna tudi za del rezervacij, oblikovanih v breme preteklega poslovnega izida.

Zgoraj navedene vrste rezervacij so v SRS navedene le primeroma. Možno je oblikovati tudi druge upravičene rezervacije (na primer za pričakovane obveznosti iz sodnih postopkov). Takšne rezervacije so davčno priznane v celoti.

Ob porabi ali odpravi rezervacij se v davčno osnovo všteje le tisti del rezervacij, ki je bil predhodno davčno priznan. Glede na spremembe davčne zakonodaje je potrebno voditi evidenco rezervacij tako, da je možno ugotoviti, kakšna je bila davčna obravnava ob oblikovanju.

Dolgoročne pasivne časovne razmejitve se oblikujejo za prejete državne podpore in donacije, za brezplačno pridobitev opredmetenih osnovnih sredstev ter za pokrivanje določenih stroškov. Praviloma se razmejitve prenesejo med prihodke v času nastanka stroškov, zato nimajo vpliva na davčno osnovo.

Kratkoročne pasivne časovne razmejitve se oblikujejo za vnaprej obračunane stroške oziroma za kratkoročno odložene prihodke. Če so oblikovane skladno z določbami SRS, so vnaprej vračunani stroški oziroma odhodki davčno priznani, odloženi prihodki pa se ne vštevajo v davčno osnovo.

Davčno obravnavo terjatev obravnava 21. člen ZDDPO-2, ki predvideva, da se oslabitve terjatev priznajo do:

  • zneska, ki je enak aritmetični sredini v preteklih treh davčnih obdobjih dejansko odpisanih terjatev pod pogoji iz šestega odstavka tega člena, ali
  • zneska, ki predstavlja 1% obdavčljivih prihodkov davčnega obdobja.

Odhodki zaradi oslabitve terjatev, ki presegajo vrednosti, obračunane skladno z določili iz prejšnjega odstavka, se priznajo ob odpisu celotne terjatve ali dela terjatve, ki ni bila poplačana. Dokončen odpis pa je davčno priznan le na podlagi pravnomočnega sklepa sodišča o zaključenem stečajnem postopku ali na podlagi pravnomočnega sklepa o potrditvi prisilne poravnave, v delu, v katerem terjatve niso bile poplačane. Odpis terjatve je možen tudi na osnovi neuspešno zaključene izvršbe na sodišču, ali brez sodnega postopka, če zavezanec dokaže, da bi stroški izterjave presegli znesek poplačila terjatve. Odpis je možen tudi v primeru, da zavezanec dokaže, da je naredil vse, kar bi naredil dober gospodar, za dosego poplačila terjatev.

Tečajne razlike zaradi prevrednotenja terjatev izraženih v tuji valuti na referenčni tečaj ECB na dan bilanciranja so davčno priznane.

V nadaljevanju je dano pojasnilo na vprašanje glede pravilne uporabe osnove, od katere se izračuna akontacija dohodnina pri izplačevanju materialnih stroškov (kilometrin, dnevnic, parkirnin, ipd.), kadar jih občine izplačujejo nepoklicnim funkcionarjem – županom in podžupanom po obračunih iz potnih nalogov.

Vprašanje je, kateri izračun je pravilen:

  • da se znesek materialnih stroškov pomnoži s koeficientom 1,29032 za preračun na bruto znesek, od katerega se nato odštejejo normirani stroški v višini 10 % bruto dohodka. Razlika je davčna osnova, od katere se izračuna akontacija dohodnine po stopnji 25 %. V takem primeru upravičenec do materialnih stroškov prejme povračilo materialnih stroškov v višini, kot jih je imel na službeni poti.
  • da se od zneska materialnih stroškov odštejejo normirani stroški v višini 10 % dohodka. Razlika je davčna osnova, od katere se izračuna akontacija dohodnine po stopnji 25 %, izplača pa se znesek zmanjšan za akontacijo dohodnine.

V nadaljevanju pojasnjujemo naslednje.

Pri izplačevanju materialnih stroškov (kilometrin, dnevnic, parkirnin, ipd.), ki jih občine izplačujejo nepoklicnim funkcionarjem – županom in podžupanom po obračunih iz potnih nalogov ne gre za dohodek v naravi, zato se znesek materialnih stroškov skladno z davčno zakonodajo ne poveča s koeficientom davčnega odtegljaja. Povračilo materialnih stroškov nepoklicnim županom oziroma podžupanom se šteje za dohodek iz drugega pogodbenega razmerja, pri katerem je davčna osnova vsak posamezni dohodek, zmanjšan za normirane stroške v višini 10 %. Iz navedenega sledi, da je pravilen izračun, naveden v drugi alineji.

Novosti prinašajo objavo davčnih dolžnikov, poenostavljen način izpolnjevanja davčnih obveznosti za normirance, hitrejšo mednarodno izmenjavo informacij z namenom preprečevanja davčnih goljufij ter uskladitev procesnih določil s spremembami področne zakonodaje s področja dohodnine in davka od dohodkov pravnih oseb.

Državni zbor je potrdil predlagane spremembe določil Zakona o davčnem postopku (UL RS, št. 94/2012), katerih cilji so predvsem prenos zakonodaje Evropske skupnosti, preglednost in poenostavitev izpolnjevanja davčnih obveznosti. S tem se zmanjšuje administrativno breme zavezancev za davek ter povečuje davčna kultura, saj so zaradi bolj preprostih postopkov zavezanci bolj nagnjeni k prostovoljnemu izpolnjevanju davčnih obveznosti.

Razlog za spremembe zakonskih določil gre na eni strani iskati v potrebah po uskladitvi nekaterih rešitev, ki se na podlagi spoznanj izvajanj dosedanjega sistema niso izkazale za pragmatične, na drugi strani pa tudi v novih rešitvah področne zakonodaje (dohodnina, davek od dohodkov pravnih oseb).

OBJAVA DOLŽNIKOV

V zadnjih nekaj letih je prišlo do spremenjenih javnofinančnih in gospodarskih razmer, ki lahko neplačnikom javnih dajatev omogočijo nepoštene konkurenčne prednosti v primerjavi z zavezanci, ki redno izpolnjujejo svoje davčne obveznosti. Zakonodajalec je presodil, da je javni interes za varovanje pravic plačnikov javnih dajatev močnejši od načela tajnosti davčnih podatkov, zato se bo z letom 2013 začela javno objavljati evidenca dolžnikov.

DURS in CURS bosta periodično na svojih spletnih straneh objavljala poimenski seznam vseh davčnih zavezanec, katerih davčni dolg presega 5.000 evrov, vendar le v primeru, če bo zavezanec dolgoval javne dajatve v tej višini vsaj 90 dni. Na ta način naj se na seznamu ne bi pojavljali zavezanci, ki le redko zamudijo s plačilom obveznosti, zakonodajalec pa zagotavlja, da je s tem odpravljena tudi nevarnost stigmatiziranja davčnih zavezancev zaradi manjših kršitev zakonodaje. V primeru odloga, odpisa ali delnega odpisa davčnega dolga se zavezanci ne bodo obravnavali kot dolžniki in se ne bodo pojavljali na seznamu.

NORMIRANI ODHODKI

Ena izmed bistvenih sprememb, ki stopijo v veljavo z letom 2013, je možnost ugotavljanja davčne osnove z upoštevanjem normiranih odhodkov za pravne osebe ter prehod na cedularno obdavčitev dohodkov iz dejavnosti po proporcionalni stopnji 20 odstotkov, če se davčna osnova ugotavlja z upoštevanjem normiranih odhodkov.

Do sedaj je moral normiranec pred začetkom davčnega leta podati zahtevo za vstop v sistem normiranih odhodkov, po novem pa bo dolžan takšno izbiro le priglasiti, in sicer bo to lahko storil kar v okviru obračuna akontacije dohodnine davka od dohodkov iz dejavnosti. Poleg tega zavezancu ne bo več potrebno vsako leto znova priglasiti takšnega načina ugotavljanja davčne osnove, saj je uveden sistem samodejnega podaljševanja, tako da je zavezanec dolžan obvestiti davčni organ le o izstopu iz sistema.

Spremeni se tudi način obračunavanja in plačevanja akontacij davka, saj bodo na podlagi sprejetih novosti zavezanci davčno obveznost izračunavali sami v davčnem obračunu (enako kot velja za zavezance, ki ugotavljajo davčno osnovo na podlagi dejanskih prihodkov in odhodkov) in ne več z odločbo davčnega organa, ki je izdana na podlagi napovedi, oziroma ne več izplačevalci dohodka v obračunu davčnega odtegljaja. To v praksi pomeni, da njihovi poslovni partnerji ne bodo več dolžni plačevati davčnega odtegljaja od posameznih plačil.

Časovna razsežnost je stalno prisotna v našem življenju, zato je pomembna tudi v poslovanju podjetja. Opisujemo jo z različnimi pojmi, vendar nikdar ne moremo v celoti zajeti vseh njenih vidikov. To se kaže zlasti pri analiziranju in načrtovanju poslovanja.

Zaradi pestrosti pomenov lahko ročnost (kratkoročno, dolgoročno) včasih napačno razumemo ali/in pojasnjujemo, kar zmanjšuje kakovost oblikovanih in posredovanih informacij. Zato bomo v nadaljevanju podali nekaj primerov za boljše razumevanje.

Različni vidiki ročnosti

Najbolj arbitrarno (administrativno) razmejitev med kratkoročnim in dolgoročnim določajo različni zakonski predpisi, zato se s tem v nadaljevanju ne bomo ukvarjali.

Arbitrarno pa je razlikovanje urejeno tudi z računovodskimi standardi. Za prikaz v bilanci stanja uporabljamo sodilo zapadlosti oziroma obračanja nekega sredstva ali obveznosti do virov sredstev. Pri tem eno leto (koledarski vidik) pomeni mejo med kratkoročnim in dolgoročnim.

Z razvojem računovodskih standardov se je tudi ta, razmeroma jasna, meja nekoliko zameglila. Tudi vrednostni papir, ki ima zapadlost daljšo od enega leta (je torej dolgoročen), lahko izkažemo kot kratkoročno naložbo, če je pridobljen z namenom hitre prodaje. Podobno velja za osnovna sredstva, namenjena prodaji. Trdo mejo enega leta je torej "zmehčal" namen, kar pospešuje "kreativno računovodstvo", več možnosti pa daje tudi prevarantskemu poročanju.

Koledarski vidik je običajen tudi pri načrtovanju, saj poslovni načrt do enega leta obravnavamo kot kratkoročen. Zaplete pa se že pri opredelitvi dolgoročnega načrta, saj ločimo tudi pojem srednjeročno. Običajno je srednjeročno obdobje opredeljeno od tri do pet let, v odvisnosti od poslovnega (razvojnega) cikla posameznega podjetja, daljše obdobje pa pojmujemo kot dolgoročno.

Pri tem naj opozorimo, da nekateri dolgoročni vidik enačijo s strateškim, kar ni ustrezno. Poznamo namreč tudi strategije na kratki rok, saj je strategija po svoji osnovni opredelitvi zgolj pot do nekega cilja. Le-ta pa je lahko kratkoročen ali dolgoročen. To pomeni, da ga želimo doseči v krajšem ali daljšem obdobju. Tudi tu je običajno meja eno leto.

Prevrednotenje amortizacije se izvede, če so prvotne predpostavke o dobi koristnosti opredmetenega osnovnega sredstva iz kakršnih koli razlogov napačne. Ocenjena doba koristnosti je lahko predolga in jo je potrebno skrajšati, torej povečati amortizacijo ali pa prekratka in se zato zniža amortizacija.

Slovenski računovodski standard (v nadaljevanju SRS) 13.17 in mednarodni računovodski standard 16.51 določata obvezo podjetja, da najmanj ob koncu vsakega poslovnega leta preveri, če so prvotne predpostavke o dobi koristnosti posameznega amortizirljivega opredmetenega osnovnega sredstva še pravilne. Če pride do spremembe okoliščin, ki povzročijo spremembe dobe koristnosti, je potrebno na novo določiti dobo koristnosti in spremeniti višino amortizacije. Če pride do podaljšanja dobe koristnosti, glede na predvideno, pride v obravnavanem obračunskem obdobju do znižanja stroškov amortizacije, v kolikor pa se doba koristnosti skrajša, pride do povečanja stroškov amortizacije.

Do spremembe višine amortizacije pride tudi v primeru prevrednotenja neopredmetenih sredstev in opredmetenih osnovnih sredstev, kjer zaradi njihove okrepitve ali oslabitve pride do spremenjene osnove za amortizacijo, ki pa učinkuje šele v naslednjih obračunskih obdobjih. V tekočem obračunskem obdobju iz tega razloga ne prihaja do povečanja ali zmanjšanja stroškov amortizacije.

Podjetja običajno za ocenjevanje preostale dobe koristnosti zadolžijo tehnične službe, ki dobro poznajo delovanje posamezne opreme, koristnost zgradbe ali možnost izkoriščanja posameznih pravic. V kolikor se ta naloga naloži popisni komisiji, ki naj bi poročilo o tem podala v okviru poročila o popisu je nujno, da popisno komisijo sestavljajo tudi zaposleni, ki so tehnični strokovnjaki za področje popisovanja (neopredmetena sredstva in opredmetena osnovna sredstva).

Evropska komisija je predstavila predlog četrtega paketa ukrepov za izboljšanje kakovosti in krepitev konkurence na področju železniških storitev v Evropi. Ena najpomembnejših novosti je, da bi upravljanje z železniškim omrežjem ločili od izvajanja železniških storitev, za konkurenco pa bi naj bi odprli tudi domači potniški promet.

Predlogi se osredotočajo na štiri ključna področja. Prvo področje se nanaša na zmanjšanje upravnih stroškov železniških podjetij in olajšanje vstopa novih prevoznikov na trg. Evropska železniška agencija bo postala "univerzalno okence" za izdajanje dovoljenj za dajanje vozil na trg po vsej EU in izdajanje varnostnih spričeval prevoznikom, ki bodo prav tako veljala po vsej EU. Dovoljenja za železniška vozila in varnostna spričevala trenutno izdajajo posamezne države članice. Da bi spodbudila inovacije, učinkovitost in ugodnejše cenovne ponudbe, komisija v okviru drugega področja predlaga, naj se domači železniški potniški promet odpre ter od decembra 2019 omogoči vstop novim prevoznikom in storitvam. Tovorni promet je za tujo konkurenco odprt že zdaj.

Podjetja bodo lahko domače storitve železniškega potniškega prometa ponujala po vsej EU, bodisi prek ponujanja konkurenčnih komercialnih storitev bodisi prek sodelovanja na razpisih za javne storitve železniškega prometa, ki predstavljajo večino (več kot 90 odstotkov) potovanj z železnico v EU in za katere bodo postali obvezni javni razpisi. Nacionalni domači trgi za potniški promet ostajajo večinoma zaprti. Samo Švedska in Velika Britanija sta popolnoma odprli svoje trge, medtem ko so Nemčija, Avstrija, Italija, Češka in Nizozemska svoje trge odprle le delno.

Da bi vsem zagotovili pošten dostop do železnic, morajo upravljavci neodvisnih prog, t. i. upravljavci infrastrukture, po prepričanju Bruslja voditi omrežja na učinkovit in nediskriminatoren način ter jih usklajevati na ravni EU, da tako podprejo razvoj resnično evropskega omrežja. To naj bi uredili s predlogi na tretjem področju. Komisija glede tega meni, da morajo biti upravljavci infrastrukture operativno in finančno neodvisni od prevoznikov, ki vozijo vlake. To je pomembno zato, da se onemogočijo morebitna nasprotja interesov in da se vsem podjetjem omogoči dostop do prog na nediskriminatoren način. Komisija je prepričana, da je institucionalna ločitev podjetij najenostavnejši in najbolj transparenten način, da se to doseže, se pa strinja, da bi potrebno neodvisnost lahko prinesla tudi vertikalno integrirana struktura. To pomeni, da se lahko z upravljanjem in izvajanjem storitev ukvarjajo tudi podjetja znotraj iste skupine ali holdinga. V tem primeru je treba zagotoviti potrebno pravno, finančno in operativno ločitev.

Predlogi s četrtega področja stremijo k zagotavljanju usposobljene in motivirane delovne sile. Železniški sektor se bo v naslednjih desetih letih soočil s kombinacijo izzivov privabljanja novega kadra, ki bo nadomestil tretjino delovne sile, ki se bo upokojila, ter zadoščanja novemu in bolj konkurenčnemu okolju, pojasnjujejo v Bruslju.

Železnice so bistveni del prevoza v EU, njihova ključna vloga pa je povezana z razbremenjevanjem prometa zaradi naraščajočega povpraševanja in prometnih zastojev ter s preskrbo z gorivom in zmanjšanjem ogljičnega odtisa. Vendar številni evropski železniški trgi trenutno stagnirajo ali upadajo, opozarjajo v komisiji. "Evropske železnice se približujejo zelo pomembnemu razpotju. Glede na to, da se številni trgi po vsej Evropi soočajo s stagnacijo ali upadom, je naša izbira preprosta. Lahko namreč že zdaj sprejmemo težke odločitve, ki so potrebne za prestrukturiranje evropskega železniškega trga, da spodbudimo inovacije in ponudimo boljše storitve," je ob tem pojasnil evropski komisar za promet Siim Kallas.

V tem primeru se bodo lahko železnice znova razvijale, kar bo koristilo državljanom, podjetjem in okolju. "Lahko pa izberemo drugo pot. Lahko se sprijaznimo z nepopravljivim drsenjem navzdol, ki nas bo pripeljalo v Evropo, kjer bodo železnice luksuzna igračka za nekaj bogatih držav, za druge pa bodo zaradi skopih javnih sredstev postale nedostopne," je opozoril komisar. Predloge komisije morajo odobriti še Evropski parlament in članice unije. Železniški promet je sicer ključnega pomena za učinkovito delovanje evropskega gospodarstva. Vsako leto se z vlakom pelje več kot osem milijard potnikov. Železnice prepeljejo okrog deset odstotkov vsega tovornega prometa po vsej Evropi, prihodki od tega pa so ocenjeni na 13 milijard evrov.

Vir: STA

DZ je opravil drugo obravnavo predloga novele zakona o zaščiti živali, ki temelji na načelih odgovornega lastništva in humanega ravnanja z živalmi. Poslanci so sprejeli dopolnila k trem členom, tretja obravnava novele pa bo na naslednji seji DZ. Noveli se sicer obeta soglasna podpora.

Novela obsega spremembe na področju poskusov na živalih, zakola, spreminja definicijo nevarnega psa, izboljšuje se zajem podatkov za vodenje centralnega registra psov.

Minister za kmetijstvo in okolje Franc Bogovič je poslancem pojasnil, da novela med drugim določa, da je žival dovoljeno zaklati le tako, da je usmrčena z ustreznim predhodnim omamljanjem. Spremembe zakona temeljijo predvsem na preprečevanju trpljenja živali in sankcioniranje kršitev.

Novela obsega spremembe na področju poskusov na živalih, uvaja načelo zamenjav poskusnih živali z drugimi metodami, čim manjše število poskusnih živali in izboljšanje pogojev reje in oskrbe poskusnih živali ter izvajanje poskusov.

Po novem bo žival dovoljeno zaklati le tako, da je usmrčena z ustreznim predhodnim omamljanjem. Prepovedano bo klanje živali na živo, s čimer ščitijo dobrobit živali. Zakol brez omamljanja je v Sloveniji dovoljen izključno, če gre za zakol perutnine, kuncev in zajcev izven klavnice za zasebno, domačo uporabo.

Po novem bo nevaren tudi napadalen pes in tisti, ki ogroža okolico zaradi svoje neobvladljivosti in ne le tisti, ki je ugriznil človeka ali žival. Skrbnik živali pomeni osebo, ki odgovarja za žival in ni nujno njen lastnik.

Izboljšuje se zajem podatkov za vodenje centralnega registra psov - obvezen bo vnos podatka o izvoru psa, s čimer želijo preprečiti nezakonit promet z živalmi.

Novela občinskim redarstvom dodeljuje pristojnost obravnave fizičnega varstva živali (psi na povodcih), na javnih mestih in v primerih vodenja prekrškovnih postopkov tudi preverjanja označevanja oz. mikročipiranja psov.

Minister je prepričan, da z novelo zakona dvigujejo raven zaščite živali na več področjih, predvsem v reji, pri poizkusih in pri zakolu.

Novela obenem prepoveduje uporabo prostoživečih živalskih vrst do nastopanja ali prikazovanja v cirkusih in prepoveduje rejo in lov živali zgolj zaradi pridobivanja kožuhov.

Vir: STA

Novi predpisi:
Spremenjeni predpisi/novi čistopisi:
Novi predlogi zakonov:

Zakon meseca je ZAKON!

mesecu FEBRUARJU je na portalu Tax-Fin-Lex za vse bralce TFL Glasnika brezplačno dostopen aktualen čistopis:

in vse njegove pretekle verzije.

Nekaj dejstev o zakonu:

Število novosti s področja ekologije:

EKO-LEX, od 30.1.2013 - 5.2.2013 PRAVNI VIRI
TEMATSKI SKLOP URADNI LIST RS URADNI LIST EU DRŽAVNI ZBOR MINISTRSTVA VLADA STA Novice
EKO-LEX 2 novosti 1 novost 2 novosti 2 novosti

V tem tednu izpostavljamo:

V tem tednu so uporabniki storitve Lex-Kliping prejemali obvestila o objavljenih novostih, ki so bile v obravnavi oz. postopku sprejemanja ali pa so bile ravnokar objavljene kot veljavne, glede na svoje izbrano pravno področje. Sumarno smo zabeležili naslednje število novosti:

Lex-kliping, od 30.1.2013 - 5.2.2013 PRAVNI VIRI
PODROČJA URADNI LIST RS URADNI LIST EU DRŽAVNI ZBOR MINISTRSTVA VLADA STA Novice
P
R
A
V
N
A


P
O
D
R
O
Č
J
A
1. DRŽAVNA UREDITEV RS in EU 9 novosti 11 novosti 8 novosti 5 novosti 15 novosti 10 novosti
2. UPRAVNO PRAVO 1 novost 1 novost 1 novost 1 novost 3 novosti 1 novost
3. CIVILNO PRAVO IN KAZENSKO PRAVO 1 novost 5 novosti
4. GOSPODARSKOPRAVNA UREDITEV 5 novosti 5 novosti 1 novost 6 novosti 5 novosti
5. JAVNE FINANCE 4 novosti 9 novosti 1 novost 1 novost 12 novosti 8 novosti
6. GOSPODARSKE DEJAVNOSTI 2 novosti 24 novosti 1 novost 1 novost 14 novosti 3 novosti
7. NEGOSPODARSKE DEJAVNOSTI 1 novost 1 novost 1 novost 3 novosti 5 novosti
8. DELOVNOPRAVNA UREDITEV, SOCIALA 9 novosti 4 novosti 5 novosti
9. ZDRAVSTVENI SISTEM 2 novosti 1 novost
10. MEDNARODNI ODNOSI 4 novosti 5 novosti 2 novosti 1 novost 6 novosti
11. OBČINE 47 novosti 1 novost

Če želite biti tudi vi vsak dan sproti seznanjeni, kaj je novega bodisi objavljenega v UL RS, UL EU, je v obravnavi na DZ ali v vladi ali je bil podan predlog s strani ministrstev, glede na vaše izbrano področje, ki ga želite spremljati, se naročite na storitev Lex-Kliping!

Ne pozabite na Koledar obveznosti za tekoči mesec, s povezavami na obrazce. V Seznamu seminarjev vas opozarjamo na vse razpisane aktualne seminarje. Novice pa ponujajo poglobljen komentar aktualnih dogodkov s številnimi povezavami na vsebinsko relevantne dokumente.

Prejšnje številke TFL Glasnika si lahko ogledate v Arhivu številk .