Številka 6, letnik VI
21. februar 2012

Facebook Twitter
TFL Glasnik

Današnji gost rubrike Pogovor je gospod Darko Končan, davčni svetovalec, ki je bil v svoji karieri tudi državni sekretar na ministrstvu za finance, generalni sekretar Zbornice davčnih svetovalcev ter svetovalec bivšega predsednika vlade.
»Zadnji letni kongres davčnih svetovalcev se je zgodil tri dni pred volitvami. Ko smo poslušali prve besede kandidatov, smo se držali za glave, kaj smo poslušali. Ne želim nikogar posebej omenjati, pozitivno pa nikogar ne morem izpostaviti. Prišel sem na idejo, ki so jo kolegi podprli, naj tiste, za katere je kazalo, da so lahko kandidati za finančne ministre, izzovemo. Organizirali smo 'soočenje' pred kamerami in novinarji. Sprva stranke niso kazale interesa za to, ko pa smo jim omenili, kakšne nesmisle imajo v predvolilnih programih, so se vse odzvale. In zgodila se je zelo zanimiva strokovna razprava«, je med drugim povedal naš gost. Vabljeni k branju!

Fizične osebe, ki opravljajo neodvisno samostojno dejavnost in ugotavljajo davčno osnovo na podlagi dejanskih prihodkov in odhodkov, morajo svoje davčne obračune za leto 2011 oddati do konca marca 2012. Naj spomnimo, da opravljanje dejavnosti, skladno z določili 46. člena Zakona o dohodnini, pomeni opravljanje vsake podjetniške, kmetijske ali gozdne dejavnosti, poklicne dejavnosti ali druge neodvisne samostojne dejavnosti, vključno z izkoriščanjem premoženja in premoženjskih pravic. V današnji temi tedna bomo na kratko povzeli osnovna pravila priprave obračuna akontacije dohodnine od dohodka, doseženega z opravljanjem dejavnosti.

Darko Končan: Davčna kultura v osnovnih šolah

Darko Končan, univ. dipl. ekonomist, je davčni svetovalec v družbi EXPERT d.o.o. Celje.

Slika

TFL Glasnik:
Vaše življenje zaznamujejo davki, bili ste državni sekretar na ministrstvu za finance, generalni sekretar Zbornice davčnih svetovalcev, svetovali ste predsedniku prejšnje vlade, predvsem pa ste davčni svetovalec. Delujete tudi v širšem prostoru in me zanima, na kaj ste posebej ponosni, kje vidite svoj največji prispevek?

Darko Končan:
Najprej bi povedal, da si nikoli nisem mislil, da se bom ukvarjal z davki. Še na gimnaziji v Celju me je privlačil mednarodni marketing in sem si po diplomi želel delati v Zlatarni ali v Topru. Obe blagovni znamki, ki sta imeli v Jugoslaviji izredno ceno sta skorajda propadli. Danes z velikim veseljem in ponosom, čeprav nimam nikakršnih zaslug, ugotavljam, da se Zlatarna Celje pod novim zasebnim vodstvom razvija naprej. Pa tudi Toprova blagovna znamka se, čeprav ne šivajo v Celju, pojavlja ne le v Sloveniji temveč tudi po svetu. Kar toplo mi je pri srcu, ker so ljudje v Topru, recimo, še v socialističnem času imeli izredno sodobne ideje. Saj so bili prva tovarna v Evropi, ki je izdelovala deske za surfanje na vodi. In Zlatarna Celje je bila v tistem času največja tovarna nakita v Evropi.

Bil sem edini štipendist Zlatarne Celje, ki sem v tovarni tudi delal in ko sem prišel z idejo za sodobni mednarodni marketing, so mi vedno rekli, da sem še premlad. Leta 1990 sem v Zlatarni vodil posebno namensko proizvodnjo, ko smo v času osamosvajanja v resnici v ozadju kreirali slovenski denar. Takrat sem si omislil »Zlato borzo«, ki je po hudih prepirih z ljubljansko borzo začela delovati. Mislili so, da to ne bo šlo in šele ko je Draško Veselinovič prišel z ekipo v Celje, je začela v okviru Ljubljanske borze delovati tudi zlata borza.

Ponosen sem, da je v okviru Zlate borze veljalo trdno načelo: moja beseda je moja obveza. Nihče se ni opekel, nihče ni nikogar opetnajstil, kljub velikim vrednostim na borzi. To je poteza, ki je nastala iz nekega kljubovanja, bila je podprta z znanjem in ni vzniknila v Ljubljani. Vzporedno sem iskal svojo pot. Zlatarna Celje je zabredla v krizo, zlato je imelo nekaj let zapored zgodovinsko najnižje cene. Tako sem leta 1991, ko smo uvedli nov davčni sistem, videl nekaj privlačnega in nas je nekaj na različnih koncih (Biserka Ošlaj, Ivan Simič, Simona Štravs in drugi) začelo podobno razmišljati. In ko je Biserka Ošlaj dala pobudo, smo bili v hipu vsi pri njej.

Ko sem ustanovil svojo firmo, sem se prvi naročil na revijo Denar, ki je zdaj praznovala 20-letnico in je moji firmi, kot prvemu naročniku, podelila posebno priznanje. Bilo je to čisto novo področje, ki je bilo povezano z davki, česar nisem najbolje obvladoval, vendar sem z nekaj mlajšimi sodelavci začel – spet tam v nekem Celju – nekaj graditi. To poudarjam zato, ker če si bil v Celju, Mariboru ali Kopru, nisi pomenil nič. Lahko si ne vem kaj počel. Leta 1986, recimo, sem bil stalni sodni izvedenec za finance, borzo, vrednostne papirje in davke.

 

TFL Glasnik:
Vendarle ste morali čez čas v Ljubljano. Se res vse dogaja samo v prestolnici?

Darko Končan:
Ni se dalo narediti nič. Poklicala me je Alenka Podbevšek in me vprašala, ali bi bil pripravljen priti v Ljubljano voditi oddelek davčnega svetovanja. Sprejel sem izziv in to se je izkazalo, kot prava odločitev. Potem si bil tudi za Celje nekdo, ker si prišel iz Ljubljane. In to je ta naša zaplankanost. Še danes se tako gleda. Res se je Ljubljana razvila, a zdaj bi se morala razviti vsa Slovenija, vsa Slovenija bi morala postati kot Ljubljana. Saj smo eno veliko mesto – kot Singapur, ki je država in mesto.

 

TFL Glasnik:
Če se vrneva k davkom, bi vas vprašala: nova vlada je začela z delom, priljubljena tema je davčna reforma. Katere tri ukrepe bi predlagali vladi na področju davkov?

Darko Končan:
Zaradi razumevanja mojega odgovora, bi rad uvodoma nekaj pojasnil. Zadnji letni kongres davčnih svetovalcev se je zgodil tri dni pred volitvami. Ko smo poslušali prve besede kandidatov, smo se držali za glave, kaj smo poslušali. Ne želim nikogar posebej omenjati, pozitivno pa nikogar ne morem izpostaviti. Prišel sem na idejo, ki so jo kolegi podprli, naj tiste, za katere je kazalo, da so lahko kandidati za finančne ministre, izzovemo. Organizirali smo 'soočenje' pred kamerami in novinarji. Sprva stranke niso kazale interesa za to, ko pa smo jim omenili, kakšne nesmisle imajo v predvolilnih programih, so se vse odzvale. In zgodila se je zelo zanimiva strokovna razprava.

 

TFL Glasnik:
Kaj ste jim kot strokovnjaki predlagali?

Darko Končan:
Dejali smo jim, da v prihodnjem obdobju sploh ne bo pomemben predsednik vlade, temveč 'minister Gregor' iz Levstikove povesti. Ta bo imel in bo moral imeti škarje in platno v svojih rokah. Moral bo združiti finančno funkcijo na ta način, da jo vzame iz ministrstev. Veste, kot bivši državni sekretar dobro vem, kako je denar razmetan okoli, kako se sredstva po resorjih neracionalno trošijo.

V programu Janeza Šušteršiča to do neke mere vidim. Ni skrivnost, da sva se ogromno pogovarjala. Res je, da ne bo šlo brez povišanja nekaterih davkov, vendar v prvi vrsti moramo racionalizirati porabo. In v tem se nekoliko razlikujeva, ker je bil dosledno proti zviševanju DDV. Davčni svetovalci smo zvišanje DDV zagovarjali, Šušteršič pa je, ko je razumel, v čem se razhajamo, dejal, da ne kani zviševati DDV takoj. Bomo najprej zmanjšali porabo, je dejal.

Druga naloga je zaostritev davčne discipline, tretja naloga, o kateri sprašujete, ni vezana neposredno na davke, temveč na delovanje vlade. V mislih imam managersko funkcijo ministrov, ki ne morejo delovati, če minister nima kompetenc. Seveda pod strogim nadzorstvom. Zato je tretja stvar, ki bi jo in sem jo že predlagal: vsak minister, vsak direktor direktorata naj ima svoj budžet in naj ima proste roke za nagrajevanje, saj odgovarja za učinkovitost.

Prepričan sem, da brez vsega tega in seveda, še česa, lahko Sloveniji pomaga le čudež. Ko sem to govoril spomladi lani, je bilo to govorjenje zelo krivoverno. Že poleti so me spraševali, kaj sem hotel povedat in sem razložil, da mi ne znamo vladati sami sebi. Ne znamo stopiti skupaj. Kaj se je zgodilo v začetku septembra, ko sem govoril z Radom Genoriom, človekom, ki je pripeljal največ denarja v Slovenijo in je bil v vseh vladah desna roka zunanjega ministra? Vprašal me je, kako je v Sloveniji in sem mu rekel, da se nam mora prikazati Marija Terezija, da nam ne bodo pomagale nobene izredne volitve. Ostrmel sem, ko mi je dejal, da se tudi po hodnikih v Bruslju govori o protektoratu nad Slovenijo. Seveda ne jemati tega dobesedno – se pač ne znamo samodisciplinirati.

 

TFL Glasnik:
Znano je, da znaša DDV v strukturi davčni prihodkov daleč največ (40%). Govori se, pogosto na pamet, naj povečamo stopnjo, vendar me zanima, ali se vam zdi, da je povečanje DDV pravilni ukrep? Na tem področju lahko še marsikaj uredimo. In ne nazadnje, kaj pravijo številke?

Darko Končan:
Ko sem prej omenil navidezno razhajanje s Šušteršičem in ko sva potem govorila ter si dopisovala, sva prišla do iste stične točke. Ne povišanje DDV samo po sebi, ker bi to prineslo več denarja v proračun. Povišanje DDV, kot enega najmanj bolečih ukrepov na fiskalni strani, če na desni strani, na strani odhodkov začneš izvajati temeljito racionalizacijo. Ne gre torej za licitiranje, kdo je za in kdo ne – eno z drugim.

V okviru tega bi omenil še socialne transferje. Že kot državni sekretar sem videl, da ima Slovenija relativno daleč najmočnejše socialne transferje. Ne glede na sindikate, ne glede na zakona, predlagam, da za čas krize socialne transferje izrecno omejimo na družinske razmere. Da tudi tistim, ki so ostali brez dela, ne daš ničesar, če ne bodo vsaj nekaj vrnili družbi. Ne pa da zgolj hodijo žigosat potrdila o iskanju službe. Naj opravijo vsaj 20 ur družbeno koristnega dela. Da bo tistih 200 ali 300 evrov, ki jim jih da država, nekaj vrednih.

 

TFL Glasnik:
Kateri segmenti v davčnem sistemu kot celoti se vam zdijo najbolj krivični? Katere bi vi drugače izpeljali?

Darko Končan:
Naš davčni sistem je zelo sodoben, konkurenčen in primerljiv.

 

TFL Glasnik:
Tudi dohodnina?

Darko Končan:
Tudi, vendar pri njej bi govoril o razredih. Socialni prispevki pa so tisti, ki nas pri stroških dela postavljajo v sam vrh. Vendar v koalicijski pogodbi piše, da prevoza na delo in regres za prehrano ne bosta več prosta obdavčitve. Kaj smo dosegli, če bo šlo to nazaj v dohodnino? Torej bo šlo iz bremena države na pleče delodajalcev. Ali je to pametno ali ne, ne vem. Iz narodno gospodarskega vidika ima to enak učinek, vendar proračun profitira nekaj več.

Strinjam pa se s socialno kapico - kdor plačuje več, mora več dobiti. Vendar bodo številke o tem, kako to narediti, zelo hude. V zvezi z dohodnino pa moramo vedeti, da nimamo primerjalnih vrednosti glede na različne vstopne razrede. Torej ne zviševati, temveč spremeniti vstopne razrede. Pa še to postopoma in nikakor s floskulami: bomo zmanjšali dohodnino. Ne vem, kateremu ministru Gregorju bi se izšla takšna formula.

 

TFL Glasnik:
In še zadnje vprašanje. Znano je, da se davki slabo pobirajo in velja ocena, da je četrtina (10 milijard) družbenega proizvoda neobdavčena. Kako bi po vašem lahko povečali nadzor?

Darko Končan:
Med evropskimi državami imamo najmanj razvito davčno kulturo. To je katastrofa, drugje namreč že otrokom pojasnjujejo, zakaj starša plačujeta davke. Če povečamo represijo bomo samo nekaj prispevali. Ključno je, da bistveno kadrovsko okrepimo davčno upravo. In ne na zadnje, na davčni svetovalcih je naloga, da pomagajo ljudem, da optimizirajo svoje davčne obveznosti v okviru zakona in morale, na pa, da pomagamo utajevati davke. Dejstvo je namreč, da se pri nas ne pobere ogromno davka – ne samo skozi sivo ekonomijo. Ocena je, da znašajo davčne utaje okrog 250 milijonov letno. Sam bi kot direktor davčne uprave izrecno zahteval strokovno in kadrovsko okrepitev.

Pogovarjala se je: Zlata Tavčar

Obračun akontacije dohodnine od dohodka, doseženega z opravljanjem dejavnosti

Obračun akontacije dohodnine od dohodka, doseženega z opravljanjem dejavnosti so dolžni predložiti:

  • veliki, srednji in mali podjetniki, ki opravljajo pridobitno dejavnost po Zakonu o gospodarskih družbah,
  • fizične osebe, ki opravljajo samostojni poklic (odvetniki, kulturni delavci ...)
  • fizične osebe, ki opravljajo osnovno kmetijsko ali gozdarsko dejavnost,
  • druge fizične osebe, ki opravljajo neodvisne samostojne dejavnosti,

razen zavezancev, ki ugotavljajo davčno osnovo z upoštevanjem normiranih odhodkov, skladno z določili 48. člena Zakona o dohodnini (ZDoh-2) (Uradni list RS, št. 117/2006 do 9/2012) (v nadaljevanju ZDoh-2).

Kot dohodek iz dejavnosti se ne šteje oddajanje premoženja v najem in prenos premoženjske pravice, če ga ne dosega fizična oseba v okviru svojega organiziranega podjetja oziroma organizirane dejavnosti.

Pri pripravi davčnega obračuna akontacije dohodnine od dohodkov iz dejavnosti je potrebno posvetiti pozornost dejstvu, ali davčni obračun pripravlja za rezidenta Republike Slovenije, ali za nerezidenta. Rezidenti so namreč dolžni v obračun vključiti vse dohodke, ki so jih dosegli v Sloveniji in v poslovnih enotah v tujini (svetovni dohodek), nerezidenti pa so obdavčeni samo za dohodke, ki jih dosegajo v Sloveniji z opravljanjem dejavnosti v poslovni enoti ali preko nje.

Obrazec za davčni obračun akontacije dohodnine od dohodka iz dejavnosti in pravila za izpolnjevanje določa  Pravilnik o obrazcu za davčni obračun akontacije dohodnine od dohodka iz dejavnosti, (Uradni list RS, št. 122/2008 do 103/2010). Zavezanci za davek iz dejavnosti morajo do 31.3.2012 predložiti:

Podjetnikom, ki predložijo računovodske izkaze na AJPES za poslovne potrebe in potrebe državne statistike, skladno z metodološkim navodilom, ni potrebno izpolniti prilog št. 3 in 4, vendar morajo v davčnem obračunu akontacije dohodnine označiti, da ne prilagajo navedenih podatkov, ker so jih predložili AJPES-u.

Ostale priloge je potrebno izpolniti le, če se v obrazcu izpolni postavka, na katero se posamezna priloga nanaša.

Davčna osnova je razlika med prihodki in odhodki, ugotovljenimi skladno z določili Slovenskih računovodskih standardov (Uradni list RS, št. 118/2005 do 80/2011) (v nadaljevanju SRS), še posebej SRS 39 – Računovodske rešitve pri melih samostojnih podjetnikih posameznikih. V določenem delu se ZDoh – 2 sklicuje na Zakon o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2) (Uradni list RS, št. 117/2006 do 59/2011)(v nadaljevanju ZDDPO-2), zato je pri pripravi davčnega obračuna potrebno upoštevati tudi ta zakon.

Še posebej želimo opozoriti na prenose sredstev med podjetjem zavezanca in gospodinjstvom, ki se skladno s 50. členom ZDoh-2 štejejo za odtujitev oziroma pridobitev sredstev. Izjema so le vložena sredstva pred pričetkom dejavnosti oziroma po začetku dejavnosti, če je bilo to stvarno premoženje pridobljeno oziroma zgrajeno pred začetkom dejavnosti. Za pridobitev oziroma odtujitev sredstev se ne šteje prenos denarnih sredstev. Prenosi sredstev med podjetjem zavezanca in njegovim gospodinjstvom se štejejo za transakcije med povezanimi osebami, zato je potrebno upoštevati določila Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb – ZDDPO-2, ki se nanašajo na poslovanje med povezanimi osebami.

Prihodki se vštevajo v davčno osnovo v obračunani višini. Izključijo se prihodki, kot jih opredeljuje 54. člen ZDoh-2.

Odhodki se priznajo skladno z določili ZDDPO-2, razen v delu, ki ga posebej in drugače določa ZDoh-2. Po ZDoh-2 določa, da se kot odhodki ne priznajo:

  • davki, ki jih je zavezanec plačal kot fizična oseba in niso povezani z opravljanjem dejavnosti,
  • dohodnina po ZDoh-2,
  • davek na dodano vrednost, ki ga je zavezanec uveljavil kot odbitek davka v skladu z zakonom, ki ureja davek na dodano vrednost,
  • samoprispevek, uveden v skladu s predpisi o samoprispevkom.

Odhodki za prispevke za socialno varnost zavezanca, ki jih zavezanec plačuje v skladu s posebnimi predpisi, so priznani kot odhodek v davčnem obračunu.

Delno priznani odhodki so, poleg tistih, ki jih določa ZDDPO-2 tudi:

  • stroški, povezani s službenimi potovanji,
  • stroški prehrane med delom,
  • stroški prevoza na delo in z dela ter
  • stroški dela na terenu,

ki so priznani v višini, kot jih določi vlada v posebni uredbi.

Davčna izguba je negativna razlika med prihodki in odhodki. Davčni zavezanec jo lahko pokriva v naslednjih letih. Rok za pokrivanje ni omejen.

Davčno osnovo znižujejo še davčne olajšave:

  • za vlaganja v raziskave in razvoj,
  • za zaposlovanje,
  • za zaposlovanje invalidov,
  • za zavezanca invalida,
  • za praktično delo v strokovnem izobraževanju,
  • za dodatno pokojninsko zavarovanje,
  • za donacije in
  • za investicije.

Olajšava za investicije se lahko prizna do višine 30% investiranega zneska v opremo in neopredmetena dolgoročna sredstva v davčnem letu vlaganja, razen izjem iz 66. a člena ZDoh-2. Olajšava za investicije nima omejitve, kot jo poznamo po ZDDPO-2.

Zavezanec lahko v davčnem obračunu akontacije dohodnine od dohodkov iz dejavnosti uveljavlja splošno olajšavo in olajšavo za družinske člane, če ni bila upoštevana pri akontaciji dohodnine od dohodka iz zaposlitve, ki ga izplača glavni delodajalec, ali če je bilo upoštevanih manj kot 5/12 te olajšave.

Davčna stopnja - upošteva se progresivna lestvica, ki velja za dohodnino.

Rok za plačilo davka: Razliko med akontacijo dohodnine od dohodka, doseženega z opravljanjem dejavnosti, izračunano v davčnem obračunu in predhodno akontacijo dohodnine mora davčni zavezanec plačati v 30 dneh od dneva predložitve davčnega obračuna. Enak rok je določen tudi za vračilo razlike, če je akontacija višja od zneska davka.

Dohodki članov komisij nadzornega sveta se štejejo za dohodke, prejete iz naslova nadzora poslovnega subjekta po 2. točki prvega odstavka 4. člena ZDDDČPNO, razen če član komisije ni član nadzornega sveta poslovnega subjekta.
Komisije nadzornih svetov pripravljajo predloge sklepov nadzornega sveta, skrbijo za njihovo uresničitev in opravljajo druge strokovne naloge za nadzorni svet. V načelu je torej delovanje komisij namenjeno porazdelitvi nalog in optimizaciji dela nadzornega sveta (v načelu oblikovaje komisij ni obvezno, razen v zakonu določenih primerih), kar pa pomeni, da je delovanje preko komisij le način delovanja nadzornega sveta.

Pri članih komisij, ki so člani nadzornega sveta, gre tako za opravljanje nalog, ki izhajajo iz funkcije nadzornega sveta (pravno poslovna podlaga za izplačilo je ista, torej funkcija člana nadzornega sveta), kar pomeni, da se izplačila v tem primeru po vsebini obravnavajo kot dohodki, prejeti iz naslova nadzora poslovnega subjekta.

Navedeno pa ne velja za zunanje strokovnjake, ki se jih imenuje v komisije, saj le-ti ne delujejo kot člani nadzornega sveta, temveč kot zunanji strokovnjaki, ki nudijo strokovno pomoč pri strokovno zahtevnih vprašanjih (ter v neki meri tudi zagotavljajo nepristranskost pri strokovnem odločanju) in zato njihovih dohodkov, prejetih iz naslova opravljanja nalog v komisiji, ni mogoče obravnavati kot dohodke, prejete iz naslova nadzora poslovnega subjekta, temveč kot dohodke, prejete za opravljanje strokovnih nalog znotraj določene komisije.

Iz določb tretjega odstavka 12. člena Zakona o davku od dohodkov pravni oseb – ZDDPO-2 (Uradni list RS, št. 117/06 in 56/08), ki ga je zavezanec navedel v vprašanju, izhaja, da se pri pravnih osebah, ki v skladu z enajstim odstavkom 54. člena Zakona o gospodarskih družbah – ZGD-1 (Uradni list RS, št. 42/06, 60/06 – popravek, 10/08 in 68/08) vodijo poslovne knjige in sestavljajo računovodska poročila v skladu z MSRP, tudi za ugotavljanje davčne osnove – dobička, priznajo prihodki in odhodki, ugotovljeni v izkazu poslovnega izida, sestavljenem v skladu z določbami MSRP.

Ker MRS 18 v točki 18.32 določa, da se za znesek izplačanih dividend, ki se nanaša na obdobje pred nakupom kapitalskega deleža (delnic), zmanjša vrednost naložbe, ta znesek ne vpliva na davčno osnovo za obračun davka od dohodkov pravnih oseb.

V skladu s prvim odstavkom 26. člena ZDDPO-2 se odhodki, povezani z upravljanjem in financiranjem naložb, ne priznajo v znesku, ki je enak 5 % v davčnem obdobju prejetih dividend in dobičkov, ki so po 24. členu ZDDPO-2 izvzeti iz davčne osnove zavezanca. V skladu s tretjim odstavkom 24. člena ZDDPO-2 se prejete dividende in dobički lahko izvzamejo iz davčne osnove prejemnika, če so bili v tekočem ali v preteklih davčnih obdobjih vključeni v davčno osnovo. Dividende, ki se nanašajo na obdobje pred nakupom naložbe, niso vključene v davčno osnovo, zato se ne izvzamejo iz davčne osnove in ne vplivajo na znesek odhodkov (v višini 5 %), ki se ne priznajo.

Komisionar je oseba, ki se pri komisijski prodaji zaveže, da si bo prizadeval v svojem imenu in na račun komitenta prodati njegovo blago. Komisionar je torej prodajalec, ki od komitenta prevzame blago v zalogo v lastno trgovino ali skladišče. Komitent je oseba, ki komisionarju preda blago v prodajo in ga do prodaje pri komitentu zadrži v svoji lasti. Hkrati je komitent dolžen plačati komisionarju provizijo, ko je posel, ki ga je opravil, izvršen, če sta tako dogovorjena. Provizijo je komitent dolžan plačati komisionarju tudi, če zaradi vzroka, za katerega odgovarja komitent, posel ni izvršen.

Bistvo komisijske prodaje je v tem, da se komisionar zaveže, da bo za plačilo v svojem imenu in na račun komitenta opravil enega ali več poslov, ki mu jih je zaupal komitent. Komisionar mora pri tem upoštevati vsa prejeta navodila od komitenta in v vsem paziti na komitentove interese.

Provizija ni bistvena sestavina komisijske pogodbe med komisionarjem in komitentom, saj je pogodba sklenjena tudi, če se stranki ne dogovorita o višini provizije. Bistvena sestavina take pogodbe je opravljen posel, za katerega se komisionar zaveže, da ga bo opravil v svojem imenu in na račun komitenta. Torej če se komitent in komisionar ne dogovorita posebej o prodajni ceni, komisionar lahko prodaja blago po višji ali nižji ceni, kot mu ga zaračuna komitent. V praksi komisionar pogosto blago prodaja po višji ceni. Razlika predstavlja maržo, ki si jo komisionar zadrži kot plačilo za opravljen posel. V tem primeru komisionar komitentu ne more izstaviti računa za provizijo.

Pri komisijski prodaji je pomembno:

  • da blago, ki je predmet komisijske prodaje, izkazuje komitent med svojimi sredstvi, dokler ni prodano,
  • pri komisionarju se blago, prevzeto v komisijsko prodajo, vodi v zunajbilančnih evidencah,
  • pri prodajni komisiji se med komisionarjem in komitentom vzpostavi poseben sistem obveznosti oziroma terjatev,
  • pri prodaji se razbremeni zaloga pri komitentu v bilančnih evidencah, pri komisionarju pa v zunajbilančnih evidencah.
  • kadar komitent zaračuna blago komisionarju pred prodajo, gre za klasično kupoprodajno pogodbo in ne komisijsko.

Dogodki po datumu bilance stanja so tako ugodni kot tudi neugodni dogodki, ki se zgodijo med datumom bilance stanja in datumom odobritve računovodskih izkazov za objavo. MRS 10 tako določa kdaj je potrebno popraviti računovodske izkaze za dogodke po datumu bilance stanja kot tudi kaj razkriti po datumu, ko so bili računovodski izkazi odobreni za objavo in o dogodkih po datumu bilance stanja.

V zvezi s tem je potrebno ločiti naslednje dogodke:

a) popravljalni, ki dajejo dokaze o okoliščinah, ki so obstajale na dan bilance stanja in zahtevajo popravek zneskov pripoznanih v računovodskih izkazih (npr. sklep sodišča po datumu bilance stanja, ki potrjuje, da je obveznost obstajala že na datum bilance stanja, informacija, prejeta po datumu bilance stanja, ki dokazuje, da je bilo sredstvo oslabljeno že na dan bilance stanja, odkritje prevar ali napak, ki kažejo na nepravilnost računovodskih izkazov),

b) nepopravljalni, ki zgolj nakazujejo na okoliščine, ki so se pojavile po datumu bilance stanja in ne zahtevajo popravka zneskov pripoznanih v računovodskih izkazih (npr. zmanjšanje tržne vrednosti finančnih naložb zaradi okoliščin, ki so se pojavile kasneje).

Evropski poslanci so z veliko večino potrdili resolucijo, v kateri parlament izraža naklonjenost uvedbi skupnih evrskih obveznic kot srednjeročno orodje za zagotavljanje stabilnosti območja evra. Pred tem pa je treba po mnenju parlamenta opredeliti še nekaj nedorečenih elementov, med katerimi omenjajo odpravo nevarnosti moralnega tveganja.

Evropski poslanci so z resolucijo izrazili mnenje o predlogih Evropske komisije za uvedbo skupnih evrskih obveznic, ki jih v Bruslju imenujejo "obveznice za stabilnost".

Evropska komisija je v svojih predlogih iz lanskega novembra najprej ugotovila, da je uvedba teh obveznic mogoča le ob bistveni krepitvi proračunske discipline in s tem evropskega nadzora nad nacionalnimi proračuni. Temu so danes pritrdili tudi v Evropskem parlamentu.

Ob tem izpolnjenem pogoju je prva predlagana možnost za uvedbo skupnih obveznic popolna zamenjava izdajanja nacionalnih obveznic s skupnimi evropskimi obveznicami s skupnimi ali večkratnimi jamstvi. Tako bi bilo financiranje vlade v območju evra popolnoma pokrito s skupnimi obveznicami.

Druga možnost, ki jo navajajo v Bruslju, je delna zamenjava nacionalnih s skupnimi obveznicami s skupnimi ali večkratnimi jamstvi, imenovana "modro-rdeči pristop", pri čemer so skupne obveznice "modre", nacionalne pa "rdeče". Tretja možnost pa je delna zamenjava nacionalnih z evropskimi obveznicami zgolj z večkratnimi jamstvi.

Evropski parlament ugotavlja, da so skupne evrske obveznice lahko na srednji rok orodje za zagotavljanje stabilnosti območja evra in da je v njihovi uvedbi prepoznati dolgoročni strateški interes območja skupne valute, a glede njih ostaja še veliko odprtih vprašanj.

Poslanci tako menijo, da je treba pred njihovo uvedbo rešiti vprašanje moralnega tveganja, ki ga prinaša delitev odgovornosti za zadolževanje. To gre razumeti v luči pomislekov javnofinančno bolj stabilnih članic evrskega območja, da bi bile skupne obveznice le potuha za manj disciplinirane države, ki bi bile tako pod manjšim pritiskom za ukrepanje.

Poleg tega bi bilo treba pred tem tako finančno orodje narediti tudi privlačno za vse članice, tako tiste z najvišjo bonitetno oceno kot tiste v dolžniških težavah, okrepiti gospodarsko konkurenčnost celotnega območja evra in oblikovati ukrepe za znižanje zadolženosti.

Na krajši rok so v parlamentu bolj naklonjeni rešitvi, ki jo je nedavno predlagal svet neodvisnih svetovalcev nemške vlade, a je v Berlinu niso sprejeli z odobravanjem.

Gre za t.i. amortizacijski pakt, ki ob strogih pogojih javnofinančne discipline predvideva delno delitev odgovornosti za zadolževanje. Države območja evra bi tako del javnega dolga, ki presega mejo iz pakta o stabilnosti in rasti (60 odstotkov bruto domačega proizvoda), prenesle v skupni sklad, skupno jamčile zanj in ga nato ob natančno opredeljeni strategiji za stabilizacijo javnih financ odplačevale.

Vir: STA

Prvopodpisani pod predlog zakona o poroštvu za Teš 6 poslanec SD Srečko Meh je doslej zbral 16 od 23 potrebnih podpisov za hitro obravnavo predloga zakona v DZ. Po njegovem mnenju bi se morala vlada čim prej opredeliti do državnega poroštva.

Meh je za STA povedal, da so 10 podpisov prispevali poslanci SD, pet jih je iz Virantove liste, en podpis, ki še ni potrjen, pa je iz vrst Pozitivne Slovenije. Meh še naprej ostaja optimist oz. se nadeja, da bo uspel zbrati potrebno število podpisov za omenjeni zakon, ki je že v parlamentarnem postopku. Po rednem postopku bi predlog zakona prišel v parlamentarno obravnavo marca.

Z zakonom o poroštvu za Teš 6 bi država jamčila za 440 milijonov evrov vredno posojilo pri Evropski investicijski banki (EIB). Čas za poroštvo oz. za odločitev vlade, ali projekt podpira ali ne, se izteče v sredo - takrat naj bi Alstom namreč prevzel gradbišče; če tega ne bo, pa naj bi Termoelektrarna Šoštanj (Teš) plačala penale v višini 100.000 evrov na dan.

Po Mehovem mnenju bi se vlada morala čim prej opredeliti do omenjenega poroštva, saj je nevzdržno, da se vodstvo Teša in projektna ekipa za Teš 6 puščata v negotovosti. "Ni prav, da politika ni opravila svojega dela. Sam sem poskušal narediti, kar se je dalo narediti. Vsi so imeli priložnost skozi revizijo in računsko sodišče seznaniti se s projektom Teš 6, a tega niso storili. Kakšen razlog je v ozadju, da tega niso storili, si ne upam niti pomisliti," je še dejal Meh.

Nekdanji direktor Teša Uroš Rotnik pa je danes za STA povedal, da se v teh dneh v Sloveniji mudijo tudi predstavniki Alstoma, ki bo elektrarni dobavil glavno tehnološko opremo za šesti blok. Predstavniki Alstoma naj bi skušali vlado prepričati v odobritev poroštva.

Teš je sicer pri EIB najel tudi 110 milijonov evrov posojila, ki je zavarovan z bančno garancijo. Poleg tega je elektrarna za financiranje Teša 6, ki je zdaj ocenjen na 1,3 milijarde evrov, pridobila še 200 milijonov evrov posojila pri Evropski banki za obnovo in razvoj, ki sicer ni zahtevala državnega poroštva.

Društvo za sonaraven razvoj Focus, ki zahteva šestmesečni moratorij na gradnjo Teš 6, je poslancem v vložišče DZ prineslo posebna darila za valentinovo. Darilca so pripravili kot prilogo pismu, ki so ga poslancem poslali v ponedeljek in v katerem so jih znova pozvali k sprejetju šestmesečnega moratorija na odločanje o projektu Teš 6.

Vir: STA

Novi predpisi:
Spremenjeni predpisi/novi čistopisi:
Novi predlogi zakonov:

Zakon meseca je ZAKON!

V mesecu FEBRUARJU je na portalu Tax-Fin-Lex za vse bralce TFL Glasnika brezplačno dostopen aktualen čistopis:

in vse njegove pretekle verzije.

Nekaj dejstev o zakonu:

Število novosti s področja ekologije:

EKO-LEX, od 15.2.2012 - 21.2.2012 PRAVNI VIRI
TEMATSKI SKLOP URADNI LIST RS URADNI LIST EU DRŽAVNI ZBOR MINISTRSTVA VLADA STA Novice
EKO-LEX 1 novost 10 novosti 1 novost

V tem obdobju posebej izpostavljamo:

V tem tednu so uporabniki storitve Lex-Kliping prejemali obvestila o objavljenih novostih, ki so bile v obravnavi oz. postopku sprejemanja ali pa so bile ravnokar objavljene kot veljavne, glede na svoje izbrano pravno področje. Sumarno smo zabeležili naslednje število novosti:

Lex-kliping, od 15.2.2012 - 21.2.2012 PRAVNI VIRI
PODROČJA URADNI LIST RS URADNI LIST EU DRŽAVNI ZBOR MINISTRSTVA VLADA STA Novice
P
R
A
V
N
A


P
O
D
R
O
Č
J
A
1. DRŽAVNA UREDITEV RS in EU 8 novosti 7 novosti 7 novosti 1 novost 3 novosti
2. UPRAVNO PRAVO 4 novosti 1 novost
3. CIVILNO PRAVO IN KAZENSKO PRAVO 1 novost 1 novost 1 novost
4. GOSPODARSKOPRAVNA UREDITEV 1 novost 1 novost
5. JAVNE FINANCE 14 novosti 1 novost 3 novosti 2 novosti
6. GOSPODARSKE DEJAVNOSTI 7 novosti 20 novosti 1 novost 1 novost
7. NEGOSPODARSKE DEJAVNOSTI 8 novosti 10 novosti 3 novosti
8. DELOVNOPRAVNA UREDITEV, SOCIALA 2 novosti 1 novost 1 novost
9. ZDRAVSTVENI SISTEM 1 novost 1 novost
10. MEDNARODNI ODNOSI 1 novost
11. OBČINE 95 novosti

Če želite biti tudi vi vsak dan sproti seznanjeni, kaj je novega bodisi objavljenega v UL RS, UL EU, je v obravnavi na DZ ali v vladi ali je bil podan predlog s strani ministrstev, glede na vaše izbrano področje, ki ga želite spremljati, se naročite na storitev Lex-Kliping!

Ne pozabite na Koledar obveznosti za tekoči mesec, s povezavami na obrazce. V Seznamu seminarjev vas opozarjamo na vse razpisane aktualne seminarje. Novice pa ponujajo poglobljen komentar aktualnih dogodkov s številnimi povezavami na vsebinsko relevantne dokumente.

Prejšnje številke TFL Glasnika si lahko ogledate v Arhivu številk .