Številka 9, letnik VI
8. marec 2016

Facebook Twitter
TFL Glasnik

Niko Schlamberger je doajen slovenske informatike. Bil je direktor informatike že v nekdanjem SDK, predsednik cele vrste združenj, tudi evropskega združenja informatike leta 2004. Zdaj je upokojen, a še vedno aktiven na svojem področju - je predsednik Slovenskega društva Informatika. Vprašali smo ga, če je Slovenija lahko dežela informatike. »V kakšnem smislu?« je odvrnil. »Ne v smislu, da bi z nekim izdelkom ali storitvijo preplavili ves svet. Kot recimo Francozi vsako jesen z znamenitim vinom beaujolais potopijo pol sveta. Smo pač premajhni za kar koli takšnega; smo pa zadosti veliki in dovolj prodorni, da damo na trg kakšen nišni produkt.«

V pravnem članku nam prof. dr. Senko Pličanič, univ. dipl. prav., predstavlja prispevek z naslovom Slovensko okolje - naša izjemna (razvojna) priložnost. Pred kratkim smo izvedeli, da je Slovenija na petem mestu med 180 državami glede na kazalec skrbi za okolje (Environmental Performance Index - EPI), ki ga izračunavajo na ameriški univerzi Yale.

V današnji Temi tedna predstavljamo članek Božene Macarol, dipl. ekon.(UN), iz revije Denar z naslovom Zaletavo v en TRR. Na podlagi tehtanja vseh plusov in minusov lahko ugotovimo, da je en skupni transakcijski račun (za poslovne in zasebne potrebe) primeren le za najmanjše podjetnike, ki poslujejo pretežno gotovinsko ali pa imajo na računu majhno število transakcij.

Vabljeni k branju!

Niko Schlamberger: Nova alkimija je pretvarjanje podatkov v denar

Niko Schlamberger

TFL Glasnik:
G. Schlamberger, dovolili si bomo reči, da ste doajen slovenske informatike, saj ste bili direktor informatike že v nekdanjem SDK, bili ste predsednik cele vrste združenj, tudi evropskega združenja informatike leta 2004. Zdaj ste upokojeni, a še vedno aktivni na svojem področju – predsednik Slovenskega društva Informatika.
Na kaj ste najbolj ponosni?

Niko Schlamberger:
Na to ni preprostega odgovora. Bilo je nekaj dosežkov tudi zasebno, poslovno. Na osebnem polju sem najbolj ponosen, da sva z ženo poročena blizu 50 let, vztrajala sva v razumevanju, prijateljstvu in ljubezni, in to je zagotovo dosežek, na katerega sem ponosen.

 

Niko Schlamberger

 

Kar zadeva strokovne dosežke, bi dejal, da jih je kar nekaj, a ni potrebe, da bi se hvalil. Če pogledam svojo strokovno kariero, sem po stroki strojni inženir in sem nekaj časa delal v razvojnem oddelku tovarne Iskra Vega, potem so me začeli zanimati računalniki in se je moja pot v informatiki začela v sedemdesetih letih pri IBM. Moram povedati, da je bila takrat to vrhunska šola informatike, saj česa podobnega ni bilo ne blizu ne daleč. V svetu je bilo tega bolj malo.

To je bila dobra odskočna deska, od tam naprej so me zanimale različne stvari in ne le komercialni vidik informatike. Ena od posledic mojega interesa je bila, da sem bil predavatelj na višji upravni šoli, napisal sem tudi skripta Uvod v programiranje. Nato nisem nadaljeval po tej poti, je pa recimo zanimivo to, da so kolegi, ki so to študirali, skripta uporabljali vsaj še deset let.

Nekaj časa sem delal v Ljubljanski banki kot vodja za razvoj programa in, če se lahko pohvalim, sem v slovenski jezik uvedel izraz programje namesto software. V LB smo takrat razvili vse programe za njeno poslovanje.

 

TFL Glasnik:
Pravi pionir na področju informatike. Kako ocenjujete trenutno stanje na področju informatike v luči krize, ki je dodobra skrčila naložbe na tem področju.

Niko Schlamberger:
Informatika je zelo široko področje. Vidim dve glavni kategoriji: računalništvo kot strojni in programski del. Kar zadeva naprave, se moramo zavedati realnosti tega sveta, saj nas še vedno ni toliko, da bi nekaj ponudili vsemu svetu. Torej smo na področju naprav uporabniki in kupci. Kar pa zadeva programski del, bi tega razdelil na znanost, stroko in biznis. Kar zadeva znanost, smo v svetovnem vrhu informatike in nam ni treba zardevati. Kar zadeva stroko, to je prenos znanstvenih spoznanj v vsakdanje življenje, smo še vedno dobri, čeprav se ne zavedamo dobro svoje realnosti. Strokovno smo na visoki ravni, saj to pričajo kolegi in kolegice, ki so v svetovnih podjetjih. Jasmina Stritar je, če omenim sam njo, zadolžena za vzhodnoevropsko in balkansko področje ameriškega podjetja EMC. To je nedvomno priznanje in ilustracija. Moramo razumeti, da se priljubljena krilatica dr. Petra Tanciga, da bo Slovenija dežela softwara, lepo sliši, vendar to ni realno.

Niko Schlamberger

 

TFL Glasnik:
Je Slovenija lahko dežela informatike? Očitno imamo odlično izobraževanje, zakaj ne bi tega izkoristili kot komparativno prednost.

Niko Schlamberger:
V kakšnem smislu? Ne v smislu, da bi z nekim izdelkom ali storitvijo preplavili ves svet. Kot recimo Francozi vsako jesen z znamenitim vinom beaujolais potopijo pol sveta. Smo pač premajhni za kar koli takšnega; smo pa zadosti veliki in dovolj prodorni, da damo na trg kakšen nišni produkt.

 

TFL Glasnik:
Imate v mislih kaj konkretnega? Pripravljate kaj?

Niko Schlamberger:
Ne bi delal posebne reklame, vendar se spomnim trboveljskega podjetja, ki je ustvarilo programsko opremo za specialne namene, kar je bila stvar, ki je na voljo vsem, ki to rešitev potrebujejo. Takšnih niš je, kolikor hočete.

Niko Schlamberger

 

TFL Glasnik:
Kaj je pri tem še potrebno? Koliko so inženirji še trgovci, prodajalci. A imamo tega dovolj?

Niko Schlamberger:
Slovenskega Steva Jobsa verjetno nimamo, vsaj jaz ga ne poznam. Če berete njegovo biografijo, on ni bil prav prijeten – Američani imajo krilatico Leading age is blooding age; ni preprosto biti na vrhu. Menim, da smo Slovenci malo razvajeni zaradi prejšnjega sistema, ko je država skrbela za vsakega in za vse, čeprav star slovenski pregovor pravi Pomagaj si sam in bog ti pomagal. Premalo razumemo, da smo sami najbolj odgovorni.

 

TFL Glasnik:
Ali se vam ne zdi, da je na področju informatike, programskih rešitev, če hočete, največ mladih, največ zagonskih podjetij? Tukaj je neki preboj.

Niko Schlamberger:
Da. Zagotovo. Če se vrnem k vsebini vprašanja z začetka, je slovenska informatika, kar zadeva posel, dobro razvita in umeščena v slovensko gospodarstvo. To se vidi tudi v krizi zadnjih deset let, ki ni nikogar pustila ob strani. Podjetij, katerih glavna dejavnost je informatika, se je dotaknila bistveno manj. Bilo je neprimerno manj stečajev ali opustitev dejavnosti kot v drugih panogah.

Žalostna paradigma je denimo gradbeništvo, to je bila slovenska nesreča desetletja. V informatiki je posel sicer upadel, a daleč od tega, da bi bili padci dramatični. Za to sta po mojem dva razloga. Strokovno smo dobri, organizacije in gospodarske družbe, v katerih informatika ni glavna dejavnost, razumejo, da jih brez informatike ne bo. Verjetno se manj investira, vendar razvoj ni povsem ustavljen. Sta le dve možnosti: če nisi in, si out.

Niko Schlamberger

 

TFL Glasnik:
Podjetja se očitno zavedajo, da morajo investirati. V katero smer gredo zadeve? Kaj so glavne smernice?

Niko Schlamberger:
Dejal bi, da so v svetovnem merilu štiri in Slovenija jim zelo dobro sledi. Najprej gre za oblak, vendar to ni nekaj tako novega, kot ljudje mislijo. To je nov izraz za stari fenomen. Podjetja so imela svoje velike računalnike in nekaj terminalov ter so bili uporabniki okrog. Za tistega v računovodstvu je to pomenilo, da dela v oblaku, saj je bil zgolj uporabnik. Mobilna telefonija ni drugega kot oblak. Kakor koli, Slovenija temu zelo dobro sledi. Vendarle moram izpostaviti državno informatiko, ki si je pod vodstvo magistra Jurija Bertoka upala ustvariti državni računalniški oblak. To je bila pogumna poteza, ker je center vlade za informatiko že obstajal, potem ga nekaj časa ni bilo. Neko stvar uničiti je sila lahko, spet vzpostaviti pa je napor. Gospe in gospodje iz državne uprave so bili res hrabri.

Druga stvar je internet stvari, kot to dobesedno prevajam. Vsega potenciala verjetno še nismo absolvirali – tudi tisti, ki za to največ delajo, ne. Težko je predvideti, kaj se lahko iz tega razvije. Gotovo bodo tudi nove poslovne paradigme. Poglejte recimo podjetje, ki je največja veletrgovina na svetu, a nima niti kvadratnega metra skladišč. Ali podjetje Uber, ki je največje taksi podjetje na svetu, a nima niti enega avtomobilskega kolesa.

Novemu poslovnemu modelu, ki lahko nastane, osebno rečem poslovna alkimija, gre pa za pretvarjanje podatkov v denar. Znana alkimija govori o poskusu ljudi, da iz svinca naredijo zlato. To jim sicer ni uspelo, a so v 20. stoletju ustvarili zlato iz živega srebra. Obstreljevali so ga s protoni, in ko so dobili en proton več, je bilo to zlato. Količine so bile zelo majhne, postopek pa tako drag, da še danes prevladujejo klasični postopki za pridobivanje zlata.

Nova alkimija pa je pretvarjanje podatkov v denar. Tukaj smo še zelo na začetku, čeprav se zavedamo poslovnega potenciala podatkov. Tega se zavedajo tudi države, saj odpirajo svoje podatke in omogočajo njihovo uporabo ter nove poslovne storitve. Vendar smo še zelo daleč od tega, kar obljublja nova alkimija. Spet se bo zgodilo, da bodo tisti, ki bodo to najbolje razumeli, imeli največjo korist od tega. Drugi bodo sledili, lahko da bodo dobro živeli, a ne bodo v vrhu.

Tretja zadeva so tako imenovani masivni podatki in temu področju zelo dobro sledimo. Gre za angleško povedano big date. Mimogrede naj omenim, da v društvu izdajamo odprti internetni slovar strokovne informatike in se ga splača pogledati, saj gre po mojem za svetovni dosežek: na voljo imate slovenski izraz, angleški izraz, definicijo pa še izgovarjavo. Masivni podatki so kolektivni pojem za vse podatke, ki se že zdaj zbirajo iz najrazličnejših virov, posredujejo, arhivirajo, prodajajo – žal tudi zlorabljajo. To so formatirani in neformatirani podatki, v ozadju pa je cela znanost o tem, kakšne algoritme uporabljati. Že spet so največ naredile ZDA oziroma njihova agencija za nacionalno varnost skozi projekt Ešalon. Njihove zmogljivosti so danes verjetno tisočkrat večje in ne vemo dobro, kaj vse zbirajo o nas.

Prepričan sem, da imajo o nas zelo veliko podatkov – seveda moraš biti zanimiv, malo naivno pa si mislimo, da kdor je zdrav, nima kaj skrivati. Ni čisto tako. Tudi če mislim, da nimam kaj skrivati, vedno je mogoče zlorabiti kakšen podatek o meni v nekem določenem kontekstu. Po mojem sploh nismo videli še niti pravega začetka te zgodbe.

 

TFL Glasnik:
Še zadnje vprašanje. Kaj je vaše sporočilo Slovencem?

Niko Schlamberger:
Nimam se za nekega posebnega guruja, a bi sporočil, naj informatiko vzamejo izjemno resno in naj gledajo, da bodo digitalne kompetence primerne. Glede tega moram reči, da smo Slovenci nekoliko bolj zadaj. Splošno mnenje je, da mladi obvladajo vse. Če stara mama prosi vnuka, da nekaj sname z interneta, in on to stori, je babica prepričana, da vnuk vse ve. Daleč od tega. Digitalni domorodci imajo družbene informacijske spretnosti, saj so mojstri za SMS, na internetu so, a to niso tiste spretnosti, ki so zaželene na delovnem mestu in ki povečujejo konkurenčno prednost. Stroka, znanost in posel informatike so v Sloveniji na visoki ravni, kar pa zadeva računalniške veščine in digitalne ločnice, imamo še veliko dela. Moje sporočilo državi in gospodarskim družbam bi bilo: vlagajte v to, ker bomo sicer zaostali. Ne bo nas zadržala stroka, temveč to, da smo nevešči uporabniki informacijske tehnologije.

 

Pogovarjala se je: Zlata Tavčar
Foto: Barbara Reya

Niko Schlamberger

Slovensko okolje – naša izjemna (razvojna) priložnost!

prof. dr. Senko Pličanič, univ. dipl. prav.

piše: prof. dr. Senko Pličanič, univ. dipl. prav.

Pred kratkim smo izvedeli, da je Slovenija na petem mestu med 180 državami glede na kazalec skrbi za okolje (Environmental Performance Index - EPI), ki ga izračunavajo na ameriški univerzi Yale. Slovenija na lestvici, katere rezultate so predstavili na letnem zasedanju Svetovnega ekonomskega foruma (WEF) v Davosu, zaostaja za Finsko, Islandijo, Švedsko in Dansko.

Indeks EPI izračunavajo glede na aktivnosti države na dveh širokih področjih: skrbi za človeško zdravje in skrbi za ekosisteme. Znotraj teh dveh področij se ocenjuje dosežke države na devetih podpodročjih s pomočjo več kot 20 kazalnikov.

 

Ob tej novici se mi je še bolj utrdilo prepričanje, da je ravno naša še razmeroma nedotaknjena narava in zelo dobro stanje našega okolja tisto, na kar bi morali opreti naša prizadevanja za izboljšanje obstoječega stanja v Sloveniji. Gospodarskega stanja, pa tudi stanja duha.

V Sloveniji se že nekaj let soočamo s stagnacijo gospodarstva. Čeprav imamo v zadnjem letu gospodarsko rast, je ta skoraj v celoti posledica izvoza, nobene bistvene spremembe pa ni, ko gre za (domače in tuje) naložbe v slovensko gospodarstvo. Na to nas že nekaj let ves čas opozarja tudi Evropska komisija. In to kljub temu, da imamo v Sloveniji zelo dobre, pravzaprav kar izjemne (v primerjavi z drugimi državami, članicami EU, pa tudi gledano globalno) možnosti za trajnostni gospodarski razvoj. Ta je tudi ena ključnih prioritet EU.[1]

Imamo razmeroma neokrnjeno in pestro okolje, hkrati pa tudi velik človeški potencial – visoko stopnjo visoko izobraženih ljudi ter precej uspešnih posameznikov in podjetij z različnih področij, ki so pomembna za razvoj uspešnega »zelenega gospodarstva« (t. i. green economy). Gre za gospodarske dejavnosti, ki temeljijo na ohranjanju okolja in ne na (nezmernem) poseganju vanj (te dejavnosti so zeleni turizem, zeleno kmetijstvo, zeleni promet, zeleno gradbeništvo, ki temelji na uporabi lesa kot obnovljivega naravnega vira, zelena energetika, ki temelji na proizvodnji energije na podlagi obnovljivih virov energije idr.).

V Sloveniji že nekaj časa prevladuje tudi izrazito negativna energija. Že dolgo je tako in nič ne kaže na spremembo. Razlog za takšno stanje duha je v veliki meri povezan s stanjem našega gospodarstva in (razmeroma nizkim) standardom življenja ljudi pri nas. Prepričan pa sem, da je tako tudi zato, ker kot narod, kot država nimamo vizije, nimamo jasnih ciljev. Ti so nujen pogoj za uspešnost države. Tako kot tudi v zasebnem življenju ni mogoče biti uspešen, zadovoljen, samo-izpolnjen – srečen, če nimaš vizije, ciljev. Ta negativizem se kaže na različne načine (neprijaznost, apatija, pesimizem, aroganca, nespoštljivost, itd.), ki precej jasno kažejo, da je njegov izvor v strahu. V strahu za preživetje. V strahu za prihodnost. V splošnem bivanjskem strahu. Strah je očitno tisti mehanizem, zaradi katerega se v naši deželi širi negativizem, ozko-gledost in zaradi katerega vse bolj tonemo v poprečje in še nižje na vseh področjih. V gospodarstvu, politiki, znanosti itd.

Na drugi strani imamo v Sloveniji tudi drugačno energijo. Svetovljansko, pozitivno, velikopotezno. Med podjetniki, znanstveniki in inovatorji, med župani in drugimi politiki in drugod. Vendar pa njihova energija, njihovo znanje in izkušnje ne prodrejo in zato nimajo vpliva na večino. Negativizem je tudi ena mojih glavnih izkušenj zadnjih treh let, ko sem opravljal funkcijo ministra.

Sam vidim dva glavna razloga za stagnacijo in vse večji negativizem pri nas.

Prvi je v dejstvu, da je usmeritev v trajnostni gospodarski razvoj naša zaveza le na deklarativni ravni. Ko gre za implementacijo te zaveze, pa smo naredili zelo malo.

Danes v svetu prevladuje spoznanje, da je za uresničitev trajnostnega razvoja nujna aktivna vloga države in lokalnih samoupravnih skupnosti.

Aktivna vloga države in lokalne samouprave pomeni, da mora država, lokalna samoupravna skupnost pa za svoje območje, pripraviti jasen, uresničljiv in zelo konkreten načrt trajnostnega gospodarskega razvoja (izogibam se uporabi termina »strategija«, ker je ta, po mojem mnenju, preveč »kontaminiran«, saj je že skoraj sinonim za debel dokument, ki ga, potem, ko je pripravljen in sprejet, nihče več ne pogleda, še manj pa izvaja v njem zapisano).

Ta mora jasno opredeliti prioritete (te bi morale biti spodbujanje »zelenih« gospodarskih dejavnosti, pri drugih, torej »klasičnih« gospodarskih dejavnostih, pa uveljavljanje različnih instrumentov, s katerimi bi zagotovili njihovo »ozelenitev«, tj. bolj zmerno poseganje v okolje), ki jih bodo država in lokalne samoupravne skupnosti uresničevali z vsemi sredstvi, ki so jim na voljo. Ta sredstva so pravna regulacija (v tem okviru so zlasti pomembne okoljska, prostorska in davčna zakonodaja) in pospeševalna oziroma promocijska dejavnost (v tem okviru je zlasti pomembno osveščanje, izobraževanje in usposabljanje – za trajnostni razvoj – čim širšega kroga ljudi: tako zaposlenih v državni upravi in širšem javnem sektorju kot tudi zaposlenih v gospodarstvu).



[1] Glej Europe 2020: A European Strategy for smart, sustainable and inclusive growth.

Zaletavo v en TRR

Božena Macarol, dipl. ekon.(UN), davčna svetovalka, Solvetika d.o.o., Ljubljana

piše: Božena Macarol, dipl. ekon.(UN), davčna svetovalka, vir: revija Denar (DIZI), št. 457/2016

Sprejeli spremembo zakona, pozabili pa na podzakonski akt

V zadnjem mesecu je kar nekaj nejasnosti povzročila sprememba 37. člena Zakona o davčnem postopku iz UL 91/2015, na podlagi katere samostojni podjetniki lahko imajo od 15. 12. 2015 dalje odprt le en transakcijski račun. Do uveljavitve te spremembe so bili podjetniki dolžni pri banki odpreti ločen transakcijski račun za poslovne namene, praviloma pa tudi še enega za zasebne namene. Z vidika bančnega upravljanja z računi gre v obeh primerih zgolj za transakcijski račun, edina pomembnejša razlika med njima pa je (razen v višjih cenah bančnih storitev) v tem, da je poslovni transakcijski račun javno objavljen, zasebni transakcijski račun pa ni, saj ga pred javno objavo ščiti zakon o varstvu osebnih podatkov.

Osebni ali poslovni TRR

Na podlagi navedenih sprememb zakona o davčnem postopku in na podlagi zakona, ki ureja plačilni promet, besedna zveza transakcijski račun pomeni različne račune fizičnih in pravnih oseb, ki imetniku omogočajo prenos denarnih sredstev na račune drugih pravnih in fizičnih oseb ter oseb civilnega prava (npr. transakcijski račun, v okviru katerega lahko imetnik računa izda plačilni nalog, na podlagi katerega se sredstva iz njegovega računa prenesejo na račun prejemnika).

Če gledamo na problem zgolj z vidika teh dveh predpisov, bi lahko trdili, da imajo samostojni podjetniki možnost sprejema odločitve, ali bodo za namene poslovanja in osebne porabe uporabljali osebni transakcijski račun ali poslovnega.

Težava v podzakonskem aktu

Izkušnje v praksi so drugačne, saj banke poslovnim subjektom za poslovne namene še vedno ne želijo odpreti osebnega transakcijskega računa, pač pa le poslovnega. Problem očitno izvira iz podzakonskega akta – Akta o vzpostavitvi in vodenju registra transakcijskih računov (Uradni list RS, št. 49/2010), ki v prilogi določa posebne oznake računov.

Kadar namreč poslovni subjekti, ki so vpisani v Poslovni register (fizične osebe z dejavnostjo in pravne osebe), pri banki odprejo transakcijski račun (ki je mimogrede obvezen), banke tem transakcijskim računom dodelijo posebno oznako vrste računa, ki je določena v prilogi Akta o vzpostavitvi in vodenju registra transakcijskih računov. Na podlagi dodeljene oznake banke te račune vodijo v poslovnem delu registra transakcijskih računov, v pogovornem jeziku pa jih zato imenujemo poslovni računi. Dolžnost javne objave teh računov je predpisana v 146. členu Zakona o plačilnih storitvah in sistemih, kjer je navedeno, da so podatki v registru transakcijskih računov javni in brezplačno dostopni na spletni strani agencije.

Tak poslovni račun je na podlagi opisanih sprememb lahko podjetnikov edini račun, ki ga uporablja za poslovne in zasebne transakcije, saj ločenost poslovnih in zasebnih denarnih transakcij ni več predpisana. Seveda ne moremo preprosto pogoltniti dejstva, da ni trdne zakonske podlage za odpiranje zgolj poslovnega računa, pač pa bi banka poslovnemu subjektu, ki želi imeti pri njej račun, morala odpreti tistega, ki ga komitent zahteva. Zadeva je pravno zapletena zaradi medsebojne neusklajenosti predpisov in podzakonskih aktov, tolažbo pa lahko najdemo le v dejstvu, da je skupni račun z več vidikov nepraktičen, kar opisujemo v nadaljevanju tega članka.

Mešanje službenega in zasebnega

Če gledamo zgolj na zmanjšanje bančnih stroškov bi odločitvi, da ima podjetnik le en transakcijski račun za vse namene, lahko pritrdili. Če pa pomislimo, da bo podjetnikov računovodja ta izpisek s podrobno naštetimi poslovnimi in tudi osebnimi izdatki (npr. frizer, hrana za psa, astrolog …) knjižil, se postavlja vprašanje, če ni v tej poenostavitvi poslovanja – poleg razkrite zasebnosti – skritih celo več stroškov, kot je videti na prvi pogled. Najmanj, kar bo resni računovodja od podjetnika zahteval, je, da bo pri vsaki postavki v izpisku (teh pa je lahko tudi nekaj deset na teden) pripisal pojasnilo, na kaj se izdatek nanaša.

Računovodja bo namreč na podlagi podatkov iz bančnega izpiska, odprte poslovne in druge obveznosti pokril (zaprl) z njihovimi posameznimi plačili, za vse osebne izdatke pa bo dolžan zmanjšati podjetnikov kapital. Če iz izpiska ne bo razvidno, kdaj gre za poravnavo poslovnih obveznosti, kdaj pa zasebnih, bo pravilno knjiženje bančnih izpiskov skorajda nemogoče.

Podoben problem bo računovodja imel pri knjiženju terjatev iz poslovanja. Ker bo postavk na vsakem izpisku predvidoma več, kot jih je bilo v preteklosti (ko se je knjižilo ločen poslovni račun), bo tudi cena računovodskih storitev pri tistih, ki plačujejo te storitve po dejanskem obsegu knjižb ali na podlagi porabljenega časa, praviloma višja. Kljub vsemu trudu in morebitnim višjim stroškom za računovodstvo bo računovodja na podlagi skupnega računa težko izdelal pravilno bilanco stanja, saj bo dolžan med denarnimi sredstvi upoštevati le stanje poslovnih denarnih sredstev na dan bilance stanja. To pomeni, da bo moral iz stanja denarnih sredstev v bančnem izpisku izločiti stanje tistih denarnih sredstev, ki pripadajo zasebni sferi podjetnika (na primer odškodnino, ki jo je od zavarovalnice imetnik računa prejel kot fizična oseba, nakazilo tete iz Amerike za rojstni dan, vračilo predujma zaradi odpovedi počitniškega aranžmaja, vračilo preveč plačanega vrtca …). Dodatne zaplete z enim skupnim računom bo vsekakor pokazala tudi praksa.

ZA KONEC

Na podlagi tehtanja vseh plusov in minusov lahko ugotovimo, da je en skupni transakcijski račun (za poslovne in zasebne potrebe) primeren le za najmanjše podjetnike, ki poslujejo pretežno gotovinsko ali pa imajo na računu majhno število transakcij. Prav tako je primeren za tiste podjetnike, ki so obdavčeni na podlagi normiranih odhodkov in niso dolžni voditi poslovnih knjig in evidenc na način, ki terja tudi knjiženje plačil. Pa še ti bodo morda imeli probleme pri uveljavljanju določenih socialnih in drugih pravic na podlagi bančnih izpiskov.

Odločitev za en skupni račun ni dobra izbira pri vseh podjetnikih, ki so dolžni voditi poslovne knjige ter sestavljati računovodske izkaze. Skupnega recepta za odločitev glede enega ali več računov torej ni, pač pa je potrebno pri odločitvi upoštevati več dejavnikov, ki so odvisni od primera do primera, pred dokončno odločitvijo pa je objektiven nasvet potrebno pridobiti tudi pri svojem računovodji.

Vir: revija Denar -  Božena Macarol, dipl. ekon.(UN), davčna svetovalka, Solvetika d.o.o., Ljubljana

Po Zakon o dohodnini (ZDoh-2) se dohodki fizične osebe glede na njihovo naravo obravnavajo različno. Dohodek iz zaposlitve; dohodek iz dejavnosti, pri katerem se dohodek ugotavlja na podlagi dejanskih prihodkov in dejanskih odhodkov; dohodek iz osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti in dohodek iz prenosa premoženjske pravice ter drugi dohodki se v načelu obdavčujejo tako, da se vključujejo v letno dohodninsko napoved oziroma prek letne davčne osnove, sintetično prek progresivnih stopenj (16, 27, 41 ali 50 odstotkov) in ob upoštevanju davčnih olajšav. Dohodki iz kapitala pa se od leta 2006 dalje ne vključujejo več v letno dohodninsko napoved, ker se izračunana in plačana dohodnina od navedenih dohodkov šteje za dokončni davek. Ti dohodki se obdavčujejo z dohodnino po proporcionalni stopnji, ki je načeloma 25 odstotkov, in brez upoštevanja davčnih olajšav.

1.0 UVOD

V nadaljevanju je pojasnjen način obdavčitve obresti, ki jih fizična oseba doseže iz diskontiranih dolžniških vrednostnih papirjev (npr. zakladne menice, brezkuponski dolžniški vrednostni papirji, …), po določbah Zakona o dohodnini (ZDoh-2).

2.0. DAVČNA OSNOVA

Davčna osnova od obresti, doseženih ob odsvojitvi ali odkupu diskontiranega dolžniškega vrednostnega papirja, je določena v 88. členu ZDoh-2. V prvem odstavku je določeno, da je davčna osnova od obresti, doseženih ob odsvojitvi diskontiranega dolžniškega vrednostnega papirja pred dospelostjo papirja ali pri odkupu diskontiranega dolžniškega vrednostnega papirja pred dospelostjo papirja ali ob njej, enaka obrestim, obračunanim za obdobje od dneva pridobitve do dneva odsvojitve ali odkupa diskontiranega dolžniškega vrednostnega papirja. V skladu z drugim odstavkom navedenega člena velja za diskontirani dolžniški vrednostni papir iz prvega odstavka tega člena tudi brezkuponski dolžniški vrednostni papir. V tretjem odstavku je določeno, da se višina obresti iz prvega odstavka tega člena določi po metodi enakomernega (konstantnega) donosa. V skladu s četrtim odstavkom velja za odkup diskontiranega dolžniškega vrednostnega papirja iz prvega odstavka tega člena tudi unovčitev diskontiranega dolžniškega vrednostnega papirja.

Zakladne menice se uvrščajo med dolžniške vrednostne papirje iz 88. člena ZDoh-2. Davčna osnova od obresti od zakladnih menic je tako enaka obrestim, obračunanim oziroma »natečenim« v obdobju imetništva zakladne menice, ne glede na nabavno oziroma prodajno ceno zakladne menice, če je ta pridobljena oziroma odsvojena na sekundarnem trgu. Od ugotovljene davčne osnove se dohodnina izračuna in plača po stopnji 25 % in se šteje kot dokončen davek. Navedeno je ponazorjeno na primeru pod točko 3.

3.0. PRIMERI

Primer 1:

Zavezanec na avkciji kupi zakladno menico in jo pred dospelostjo, dne 8. 9. 2016, proda.

Letne obresti za zakladno menico: 34,930 EUR
Obdobje imetništva zakladne menice (od 29. 9. 2015 do vključno 7. 9. 2016): 344 dni

Izračun obresti za zakladno menico za obdobje imetništva zakladne menice:
34,93 x 344 / 364 = 33,01 EUR

Davčna osnova: 33,01 EUR

Celoten članek je dostopen za naročnike!

Vir: pojasnilo FURS

Zakoniti zastopniki pogosto sprašujejo, kakšna odgovornost jih lahko bremeni iz naslova opravljanje funkcije v družbi, če se ugotovi kakšna davčna zatajitev. Odgovori so običajno, da jih ne morejo bremeniti finančne posledice, lahko pa jih bremeni globa za storjene prekrške ali kazenske sankcije iz naslova kaznivih dejanj, kot so davčna zatajitev, ponarejanje listin in drugo. Navedeno pa ne velja za primer, ko je finančna uprava zaradi neplačanih davkov uspešno uveljavljala odškodninsko odgovornost direktorja, ki je zdaj dolžan državi plačati tiste davke, ki jih ni plačala družba.

Sodba

Okrožno sodišče na Ptuju je izdalo sodbo P 117/2014, s katero je odločilo, da je na podlagi odškodninskega zahtevka dolžan direktor družbe plačati Republiki Sloveniji znesek davčnih obveznosti, ki so bile odmerjene družbi, a jih slednja zaradi nezmožnosti plačila ni poravnala.

Zadeva se nanaša na primer, ko je fizična oseba opravljala delo direktorja v družbi, ki se je zaradi razmer na trgu znašla v slabi finančni situaciji. Po uvedbi stečajnega postopka se je pri družbi začel tudi postopek davčnoinšpekcijskega nadzora, v katerem je bilo ugotovljeno, da naj bi družba v preteklosti nepravilno obračunavala davke in prispevke iz naslova zaposlitve delavcev. Finančna uprava je izdala odločbo, zoper katero se direktor ni mogel pritožiti, saj o njej in njeni vsebini v pritožbenem roku ni bil seznanjen. Družbo je namreč tedaj zastopal stečajni upravitelj, ki pa je presodil, da ne obstajajo tehtni razlogi za vložitev pritožbe.

Na podlagi ugotovljenih dejstev je bila podana naznanitev suma kaznivega dejanja davčne zatajitve, pri čemer je bil direktor med kazenskim postopkom spoznan za odgovornega in krivega, tako da je bila zoper njega izdana pravnomočna obsodilna sodba.

To je bilo tudi ključno za presojo okoliščin v pravdnem postopku, v katerem je Republika Slovenija tožila direktorja za plačilo škode, ki je državi nastala zaradi nepravilno obračunanih oziroma neplačanih dajatev družbe za čas, ko je direktor deloval kot zakoniti zastopnik te družbe.

Obrazložitev

Sodišče je v zgoraj navedeni sodbi podalo obrazložitev, da je direktor kot odgovorna oseba družbe dal lažne podatke o višini obračunanih bruto plač vseh zaposlenih, ker je plače izplačeval tudi v gotovini. To pomeni, da je bil na podlagi oddanih obračunov (REK-1) izračunan, odtegnjen in plačan nižji davčni odtegljaj iz naslova akontacije dohodnine od dohodka iz zaposlitve ter nižje prispevke za socialno varnost. Sodišče je ugotovilo, da naj bi direktor vse to storil z namenom, da bi se delno izognil plačilu prej navedenih dajatev, pri čemer je s takšno preslepitvijo davčnega organa dosegel, da je družba pridobila na škodo proračuna Republike Slovenije protipravno premoženjsko korist.

Kot izhaja iz opisanega, so bile podane domneve za odškodninsko odgovornost direktorja, saj je bila izkazana škoda, podana je bila protipravnost, prav tako je bila ugotovljena vzročna zveza med ravnanjem direktorja in škodo države.

Na podlagi navedenega je sodišče naložilo direktorju kot fizični osebi, da plača Republiki Sloveniji znesek vseh zatajenih dajatev skupaj s pripadajočimi zamudnimi obrestmi. Skupna vrednost teh obveznosti znaša čez 1,3 milijona evrov.

Celoten članek je dostopen za naročnike!

Vir: revija Denar - Domen Romih, davčni svetovalec

Računovodski izkazi se oblikujejo na podlagi poslovnih knjig, v katere se evidentirajo poslovni dogodki. Podlaga evidentiranja poslovnih dogodkov so poslovne listine. Če so listine pomanjkljive, so tudi izkazi pomanjkljivi. Večina oblik lažnega poročanja je povezana s prilagojenimi listinami. Pri sumu lažnega poročanja je pomembno načrtovanje preiskave. Kakovosten načrt omogoča ugotovitev ciljev preiskave.

UVOD

Goljufije so sestavina vsakodnevnega življenja. Nastanejo zaradi slabosti v organiziranosti, pritiska in osmislitve – odločitve (trikotnik goljufij). Sestavina delovanja poslovnega sistema je organiziranje in delovanje na način, ki zmanjšuje možnost nastanka priložnosti za goljufijo. 

V prispevku obravnavam začetne aktivnosti, ki se izvedejo po spoznanju utemeljenega suma storitve goljufije. Takrat se sprožijo aktivnosti načrtovanja in izvedbe preiskave, ki se konča s poročilom. Brez dobrega načrta ni dobre izvedbe. V tem prispevku obravnavam torej načrtovanje preiskave. Prikaz sem omejil na osnove.

RAZLOGI UVEDBE PREISKAVE

Obstaja veliko razlogov, zakaj se organizacije odločijo uvesti preiskavo dejanj, ki so lahko goljufije ali zlorabe. Pri izvajanju preiskave uresničujejo cilje, kot so:

  • prepoznavanje neprimernega ravnanja,
  • prepoznavanje osebe, odgovorne za neprimerno ravnanje,
  • ustavitev goljufije,
  • pošiljanje sporočila deležnikom organizacije, da goljufije ne bodo tolerirali,
  • določiti obseg potencialnih obveznosti ali izgube, ki bi lahko obstajale,
  • pomoč pri izterjavi, povračilu izgub, ki so nastale zaradi goljufij,
  • zaustavitev prihodnjih izgub,
  • odprava pomanjkljivosti notranjih kontrol.

V nekaterih primerih preiskavo sprožijo predpisi. Obveznost uvedbe preiskave lahko izvira v notranjih predpisih organizacije in/ali želji poslovodstva odkriti goljufije ali zlorabe. 

Preiskava forenzičnega računovodje, preiskovalca, je pogosto izvedena na podlagi izsledkov predhodnih preiskav, ki so jih izvedli notranji izvajalci preiskave, revizorji ali drugi. Te izsledke mora preiskovalec preizkusiti in se do njih opredeliti. 

OPREDELITEV OSNOVNIH POJMOV

Preiskava suma storitve goljufije se nanaša na proces reševanja domnevnih goljufij in je primarna naloga preiskovalca goljufij. Preiskava zajema različne možne naloge:

  • pridobivanje dokazov,
  • poročanje,
  • intervjuji,
  • pomoč pri odkrivanju in preprečevanju goljufij.

Pridobivanje dokazov

Kakovost preiskave temelji na verodostojnosti pridobljenih dokazov. Dokazi o goljufiji so običajno v obliki dokumentov ali izjav prič. Zato si mora preiskovalec prizadevati, da pridobi zadostne dokaze na zakonit način.

Poročanje
Po končani preiskavi mora preiskovalec ugotovitve in dokaze posredovati naročniku preiskave. Poročilo prikazuje dejavnosti izpraševalca goljufije, je posnetek ugotovitev, in če je primerno tudi priporočil. Poročilo mora zadoščati za uvedbo ciljnih postopkov (izterjava škode, kazenski pregon ipd.).

Celoten članek je dostopen za naročnike!

Vir: revija Poslovodno računovodstvo - dr. Branko Mayr

1 Uvod

Standard velja za izvajalce računovodskih storitev oziroma računovodske servise (v nadaljevanju izvajalci).

Izvajalec je odgovoren za izvajanje storitev v skladu z računovodskimi standardi in načeli, z zakonskimi predpisi, dobro prakso, ki jo priporoča Zbornica računovodskih servisov pri GZS (v nadaljevanju ZRS), ter pogodbo z naročnikom. Izvajalec te odgovornosti ne sme prenesti na drugega izvajalca. Izvajalec pri svojem delu upošteva tudi splošna etična načela, ki jih opredeljuje Kodeks članov Zbornice računovodskih servisov.

Namen standarda je opredeliti osnovne pogoje, ki jih mora izpolnjevati izvajalec pri opravljanju dejavnosti. Standard opredeljuje osnovne pogoje za kakovost izvedbe storitev, zagotavljanje ustreznega kadra, delovnega okolja in ustreznega odnosa do naročnikov.

Uporabnik standarda mora upoštevati dejstvo, da se računovodska dejavnost nenehno razvija kot rezultat razvoja stroke, tehnologije, zakonskih sprememb in trga. Razvojne rešitve so sprejemljive, če ohranjajo nivo kakovosti storitev in niso v nasprotju s tem standardom.

2 Opredelitev ključnih pojmov

2.1 Izvajalec računovodskih storitev

Izvajalec je poslovni subjekt, ki opravlja računovodske storitve naročnikom in vključuje enega ali več računovodskih strokovnjakov, ki spoštujejo temeljna načela svoje stroke. Za strokovno izvajanje računovodskih storitev pri izvajalcu je odgovoren strokovni vodja računovodskega servisa.

2.2 Naročnik

Naročniki storitev so vsi poslovni subjekti in fizične osebe, ki pri izvajalcu naročijo računovodske storitve za plačilo. Naročniki imajo praviloma z izvajalcem sklenjeno pogodbo za opravljanje računovodskih storitev. Naročniki so neposredno odgovorni za vso dokumentacijo, ki jo računovodski servis prejme in uredi v njihovem imenu.

2.3 Računovodske storitve

Računovodske storitve so storitve računovodenja in druge računovodske storitve. Storitve računovodenja zajemajo knjigovodenje, računovodsko predračunavanje, računovodsko nadziranje in računovodsko analiziranje. Druge računovodske storitve so storitve organiziranja računovodstva in knjigovodstva, računovodsko izobraževanje ter svetovanje in druge storitve.

2.4 Računovodenje

Računovodenje zajema naloge računovodstva, ki se izvajajo v okviru izvajalnega in informacijskega delnega sistema računovodstva. Izvajalni sistem računovodstva zajema izvajanje knjigovodenja, predračunavanja, analiziranja in računovodskega nadziranja. Informacijski sistem računovodstva zajema računovodsko informiranje, shranjevanje in arhiviranje računovodskih podatkov ter informacij in poročanje o računovodskem nadziranju.

2.5 Podatki

Podatek je nevtralno sporočilo o kakšnem pojavu, ki še ni ovrednoteno. Podatek se od informacije loči po tem, da na njegovi osnovi ni možno sprejemati poslovnih odločitev. Iz več podatkov je možno pridobiti informacije. Računovodski podatki so samo del podatkov in predstavljajo vložek v računovodski informacijski sistem. V računovodstvu se za pridobivanje informacij uporabljajo računovodski in neračunovodski podatki.

2.6 Informacije

Informacija je namensko usmerjeno sporočilo za znanega uporabnika in znan namen. Informacija je rezultat informacijskega sistema. Informacija nastane na osnovi obdelave podatkov. Za uporabnika je informacija koristna, če oblikovalec informacije zna primerno analizirati podatke, uporabnik to informacijo razume in jo zna uporabiti in v njem zbudi občutek nevarnosti ali priložnosti. Zato mora biti za uporabnika dostopna, točna, pravočasna, popolna, zgoščena, ustrezna in razumljiva.

2.7 Dokumentacija

Dokumentacija so knjigovodske listine, poslovne knjige in druge evidence naročnika, s katerimi razpolaga izvajalec v skladu s Slovenskimi računovodskimi standardi (v nadaljevanju SRS) in Mednarodnimi računovodskimi standardi (v nadaljevanju MRS/MSRP).

2.8 Knjigovodske listine

Knjigovodske listine so nosilci podatkov, ki jih izvajalec prenaša v poslovne knjige, obdeluje in iz njih pridobiva računovodske informacije. Izvirne knjigovodske listine praviloma ne nastajajo pri izvajalcu.

Celoten članek je dostopen za naročnike!

Vir: portal Tax-Fin-Lex

Ministrstvo za okolje in prostor je v 14-dnevno javno obravnavo dalo predlog zakona o dimnikarskih storitvah. Predvidena je prosta izbira dimnikarja, ti pa bodo za opravljanje storitve potrebovali licence, ki jih bodo izdajale upravne enote. Zakon bo predvidoma v DZ sprejet septembra, nov sistem pa naj bi zaživel z januarjem 2017.

Kot je pojasnila ministrica Irena Majcen, predlog zakona tudi določa, da vlada s pravilnikom določi najvišjo ceno storitve. "Mislim, da bo za mnoge koristnike to določilo dobro," je ocenila. Namen zakona so sicer varstvo okolja in premoženja ljudi, požarna varnost in energetska učinkovitost malih kurilnih naprav. Licence, ki bodo potrebne za opravljanje te dejavnosti, po pojasnilih generalne direktorice direktorata za okolje Tanje Bolte ne bodo krajevno in časovno omejene, torej bodo trajne.

Postopek za pridobitev licence bo sicer po ministričevi oceni razmeroma kratek. Po novem bodo licence lahko pridobili tudi nekateri serviserji, ki doslej niso smeli tudi opraviti pregleda kurilne naprave - gre predvsem za naprave, ki niso na lesno biomaso.

"Prav tako so v zakonu napisana pravila igre, kdo lahko dobi licenco in kdaj se jo lahko odvzame," je dejala Boltetova in dodala, da so navedene tudi obveznosti dimnikarja in uporabnika storitve. Slednji mora npr. zagotoviti pravočasno čiščenje ter pregled naprave in dopustiti dimnikarju vpis naprave v evidenco Evidim. Predlog zakona predvideva tudi globo za uporabnike, ki tega ne bodo storili - 100 evrov. Koliko pregledov na leto mora biti, je po pojasnilih ministrice odvisno od kurilne naprave. Medtem ko je pri napravi, ki uporablja biomaso, potrebnih več opravil letno, mora uporabnik pri ostalih napravah omogočiti en pregled v koledarskem letu.

Evidenca Evidim, ki sicer obstaja od spomladi 2014, se je v zadnjih mesecih popolnila, predvsem v zadnjem obdobju. Kot je pojasnila Boltetova, je v evidenco vpisanih 328.000 od 500.000 malih kurilnih naprav, kar je približno 80 odstotkov vseh. Se pa bo evidenca po sprejemu zakona nadgradila - in sicer z osebnimi podatki dimnikarskih družb in uporabnikov.

Nadzor bodo izvajale inšpekcije, pristojne za varstvo okolja, za varstvo pred naravnimi in drugim nesrečami ter tržna. Ministrica je sicer spomnila, da je ministrstvo že lani pripravilo predlog zakona, a ga vlada ni potrdila. Nanj je imela pripombe služba vlade za zakonodajo, a so zdaj predlagane rešitve usklajene, je zagotovila Majcnova. "Pripravili smo posamezne rešitve, za katere menimo, da v nadaljnjih postopkih ne bi smele predstavljati večjih težav za sprejem tega zakona," je dejala ministrica, ki jo koalicijsko usklajevanje zakona še čaka. Na vprašanje, če ima podporo, je odvrnila: "Če pogledamo, da je koncesionarski sistem pri izkoriščanju državnih gozdov tudi doživel spremembo, si nekako ne znam razložiti, da bi pri dimnikarskih storitvah ta sistem (koncesij) pa nekdo branil."

Majcnova je napovedala tudi spremembo zakona o gospodarskih javnih službah, ki je po njenem mnenju potreben novelacije. Izhodišča za spremembo naj bi bila pripravljena v dveh ali treh mesecih, vendar pa glede na razdrobljenost področij med več ministrstev ne pričakuje, da bi bil v javni obravnavi pred letom 2017.

Vir: STA

Poslanci so s 44 glasovi za in 15 proti sprejeli novelo zakona o varstvu okolja, ki med drugim prenaša evropske direktive v slovenski pravni red in odpravlja omejitve okoljevarstvenega dovoljenja na 10 let. Ostaja pa določilo, da je treba okoljevarstveno dovoljenje pridobiti pred pridobitvijo uporabnega dovoljenja.

Za nevladnike in del opozicije je bil sicer sporen predlog, da se bo ukinila veljavna časovna omejitev okoljevarstvenega dovoljenja. To zdaj velja 10 let in ga je v posebnem postopku mogoče podaljšati.

Ministrstvo predlog utemeljuje s tem, da mora upravljalec naprave že zdaj sporočiti vsako spremembo naprave, poleg tega naj bi bile naprave pod stalnim nadzorom inšpekcije, pri predlogu pa da gre za "razumen ukrep za zmanjšanje administrativnih bremen za ministrstvo".

Uroš Macerl iz Eko kroga je medtem opozoril, da bo s trajno izdajo okoljevarstvenega dovoljenja iz vseh nadaljnjih postopkov javnost izključena. Na to so predstavniki trboveljskega Eko kroga ter društva EKO Anhovo in dolina Soče danes zjutraj opozorili s protestnim shodom pred poslopjem parlamenta.

Spreminja se tudi določilo, kdaj mora investitor pridobiti okoljevarstveno dovoljenje. Po veljavni ureditvi je treba za napravo, za katero je potrebno gradbeno dovoljenje, okoljevarstveno dovoljenje pridobiti pred pridobitvijo gradbenega dovoljenja.

Za napravo, za katero gradbeno dovoljenje ni potrebno, pa je okoljevarstveno dovoljenje treba pridobiti pred začetkom delovanja naprave ali izvajanja dejavnosti.

Vlada je sprva predlagala, da bi bilo treba okoljevarstveno dovoljenje pridobiti šele pred začetkom obratovanja, na parlamentarnem odboru pa so nato sprejeli dopolnilo, po katerem bo treba okoljevarstveno dovoljenje pridobiti pred začetkom gradnje naprave. Torej bo investitor lahko okoljevarstveno in gradbeno dovoljenje pridobival hkrati, graditi pa bo lahko začel ko bo imel (tudi) okoljevarstveno dovoljenje.

Novela prinaša tudi nekatere spremembe glede Eko sklada. Za dodelitev sredstev upravičencev je poleg upravne odločbe zdaj potrebna tudi posebna pogodba o dodelitvi sredstev med skladom in upravičencem, po novem pa bo podlaga za dodelitev le odločba. Sklad bo dobil tudi podlago za odvzem neupravičeno dodeljenih sredstev, kar lahko sedaj uveljavlja le z izrednimi sredstvi.

Vir: STA

Novi predpisi:

Spremenjeni predpisi:

Novi predlogi zakonov:

Zakon meseca je ZAKON!

V mesecu MARCU je na portalu Tax-Fin-Lex za vse bralce TFL Glasnika brezplačno dostopen aktualen čistopis:

in vse njegove pretekle verzije.

Nekaj dejstev o zakonu:

  • od svojega nastanka do danes je doživel 10 sprememb in dopolnitev oz. drugih vplivov;
  • zadnje spremembe in dopolnitve, ki jih je prinesla novela G, veljajo od 4.4.2015;
  • novela G odpravlja nedoslednost prenosa točke b člena 9 Direktive 85/374/ES, ki določa, da vrednost škode na drugi stvari, ki jo je proizvajalec dolžan povrniti, če je poškodovana stvar običajno namenjena za osebno uporabo in jo je oškodovanec uporabljal pretežno za osebno uporabo, dosega 500 eurov. S spremembo zakona se omejuje višino škode na drugi stvari, ki jo je proizvajalec dolžan povrniti, in sicer je proizvajalec dolžan škodo na drugi stvari povrniti le, če škoda dosega vrednost 500 eurov.
  • Državni zbor je pripravil 2 uradni prečiščeni besedili (UPB) Zakona o varstvu portošnikov (ZVPot);
  • Zakon je bil prvič objavljen v Uradni list RS 20-815/1998, stran 1293.

Število novosti s področja ekologije:

EKO-LEX, od 2.3.2016 - 8.3.2016 PRAVNI VIRI
TEMATSKI SKLOP URADNI LIST RS URADNI LIST EU DRŽAVNI ZBOR MINISTRSTVA VLADA STA Novice
EKO-LEX 4 novosti 6 novosti 9 novosti 4 novosti

V tem tednu izpostavljamo:

V tem tednu so uporabniki storitve Lex-Kliping prejemali obvestila o objavljenih novostih, ki so bile v obravnavi oz. postopku sprejemanja ali pa so bile ravnokar objavljene kot veljavne, glede na svoje izbrano pravno področje. Sumarno smo zabeležili naslednje število novosti:

Lex-kliping, od 2.3.2016 - 8.3.2016 PRAVNI VIRI
PODROČJA URADNI LIST RS URADNI LIST EU DRŽAVNI ZBOR MINISTRSTVA VLADA STA Novice
P
R
A
V
N
A


P
O
D
R
O
Č
J
A
1. DRŽAVNA UREDITEV RS in EU 8 novosti 9 novosti 5 novosti 24 novosti 6 novosti
2. UPRAVNO PRAVO 1 novost 10 novosti 1 novost
3. CIVILNO PRAVO IN KAZENSKO PRAVO 3 novosti 4 novosti 1 novost 1 novost
4. GOSPODARSKOPRAVNA UREDITEV 10 novosti 13 novosti 5 novosti 8 novosti 4 novosti
5. JAVNE FINANCE 2 novosti 9 novosti 3 novosti 1 novost 3 novosti 1 novost
6. GOSPODARSKE DEJAVNOSTI 3 novosti 16 novosti 8 novosti 11 novosti 6 novosti
7. NEGOSPODARSKE DEJAVNOSTI 3 novosti 4 novosti 1 novost 6 novosti 13 novosti 17 novosti
8. DELOVNOPRAVNA UREDITEV, SOCIALA 7 novosti 2 novosti 1 novost 8 novosti 3 novosti
9. ZDRAVSTVENI SISTEM 1 novost 2 novosti 3 novosti 2 novosti 3 novosti
10. MEDNARODNI ODNOSI
11. OBČINE 42 novosti

Če želite biti tudi vi vsak dan sproti seznanjeni, kaj je novega bodisi objavljenega v UL RS, UL EU, je v obravnavi na DZ ali v vladi ali je bil podan predlog s strani ministrstev, glede na vaše izbrano področje, ki ga želite spremljati, se naročite na storitev Lex-Kliping!

Ne pozabite na Koledar obveznosti za tekoči mesec, s povezavami na obrazce. V Seznamu seminarjev vas opozarjamo na vse razpisane aktualne seminarje. Novice pa ponujajo poglobljen komentar aktualnih dogodkov s številnimi povezavami na vsebinsko relevantne dokumente.

Prejšnje številke TFL Glasnika si lahko ogledate v Arhivu številk .