»Največji vpliv na angažiranost ljudi ima vodja.« O tem je prepričan Deiric McCann, vodilni ameriški strokovnjak na področju človeškega kapitala in vodenja. »Tradicionalen oziroma običajen pristop k angažiranju ljudi je nekaj, s čimer se ukvarjajo kadrovski oddelki. Uvajajo prilagodljiv delovni čas, družabne aktivnosti, spodbujajo ljudi, da se bolje spoznajo med seboj, in tako naprej. Ampak v resnici ima največji vpliv na angažiranost ljudi pri njihovem delu prav vodja, šef oddelka, vodja ekipe. Dokler ni izšla naša knjiga, ni vodjem nihče povedal, kako naj ljudi motivirajo, kako naj jih angažirajo in kako lahko to praktično izvedejo.«
V pravnem članku nam Vida Kostanjevec, univ. dipl. prav., predstavlja prispevek z naslovom Reference kot razlog za izključitev iz postopkov javnega naročanja. Pod izrazom »reference« v poslovnem svetu navadno razumemo na različne načine zbrane informacije o ponudnikovih preteklih izvedbah in/ali izkušnjah ter s tem povezanih poslovnih izkušnjah njegovih sopogodbenikov.
V današnji Temi tedna nam mag. Mojca Kunšek, direktorica AJPES in članica Nacionalnega sveta za plačila pri Banki Slovenije, predstavlja članek z naslovom Z obvezno elektronsko prijavo v socialna zavarovanja tudi spremembe pri REK obrazcu. Od 1.1.2016 bodo morali vsi poslovni subjekti obvezna socialna zavarovanja urejati prek sistema e-VEM.
Vabljeni k branju!
TFL Glasnik:
G. Deiric McCann, ste vodilni ameriški strokovnjak na področju človeškega kapitala in vodenja …
Deiric McCann:
Pravzaprav sem Irec, je pa res, da imam znanje in izkušnje na področju karizme in raziskovanja načinov, kako lahko karizmo uporabimo za angažiranje ljudi. Ne bi rekel, da se imam ravno za vrhunskega strokovnjaka, vi pa mi seveda lahko tako rečete (smeh).
TFL Glasnik:
Ste tudi avtor na tisoče člankov in mnogih uspešnic. Na katero stvar v svoji karieri ste zaenkrat najbolj ponosni?
Deiric McCann:
Mislim, da je moje najboljše delo knjiga Leadership Charisma (Karizma vodenja).
TFL Glasnik:
Čeprav ne marate pisati?
Deiric McCann:
Ja, pisanja res ne maram. Zame je pisanje samo sredstvo za doseganje ciljev oziroma nekaj, kar pač moram početi, da lahko posredujem ideje. Pri pisanju knjige torej nisem ravno užival. Imeli smo zelo izdelan načrt, da bi knjigo pisali dve leti in pol, vendar je eden od soavtorjev nepričakovano umrl. Zato smo se odločili oziroma sem se jaz odločil, da z zadevo pohitimo, da bi lahko knjigo končali do spominske svečanosti zanj ob koncu leta. Tako smo jo od začetka do konca spisali v okrog devetih oziroma desetih mesecih namesto v dveh letih in pol. Pisanje samo sem sovražil, a sem na delo izjemno ponosen, saj mediji in različne knjige voditeljem vedno narekujejo, da morajo ljudi angažirati, nikoli pa jim ne razložijo, kako naj se tega lotijo in kako naj to sploh dosežejo.
Tradicionalen oziroma običajen pristop k angažiranju ljudi je nekaj, s čimer se ukvarjajo kadrovski oddelki. Uvajajo prilagodljiv delovni čas, družabne aktivnosti, spodbujajo ljudi, da se bolje spoznajo med seboj, in tako naprej. Ampak v resnici ima največji vpliv na angažiranost ljudi pri njihovem delu prav vodja, šef oddelka, vodja ekipe. Dokler ni izšla naša knjiga, ni vodjem nihče povedal, kako naj ljudi motivirajo, kako naj jih angažirajo in kako lahko to praktično izvedejo. Zato sem na knjigo resnično ponosen, saj se loteva stvari po korakih. Ponosen pa sem tudi na raziskave, ki v preteklosti, recimo pred desetimi leti, ne bi bile mogoče. Tehnologija in internet sta fantastični zadevi, ki omogočata študije v takem obsegu, kar je res enkratno. To je torej zaenkrat tisto, na kar sem najbolj ponosen.
TFL Glasnik:
Imate še kakšne druge načrte?
Deiric McCann:
Ja, trenutno se ukvarjam s pisanjem knjige o ozaveščenem vodenju (mindful leadership). Trenutno se veliko govori o ozaveščenosti, o življenju v sedanjem trenutku, o samozavedanju in o povezavi med ozaveščenostjo in čustveno inteligenco. Napisati poskušam knjigo, ki bo vodjem v pomoč pri spopadanju s stresom, ki izhaja iz položaja voditelja. Da bodo odpornejši, da bodo lažje usklajevali zasebno in poslovno življenje in hkrati še vedno počeli vse, kar je treba, da ostanejo karizmatični voditelji. Ne vem še, kakšen bo točni naslov knjige, trenutno pa je ime tega projekta na mojem računalniku Zavedni vodja (Mindful Leader).
TFL Glasnik:
O vodenju lahko govorite ure dolgo, nam lahko torej v nekaj stavkih opišete, katere so odlike dobrega vodje in kaj je zanj bistveno pri sestavljanju primerne ekipe?
Deiric McCann:
Torej, za trenutek pozabimo na pisarniške službe in za primer vzemimo recimo možganskega kirurga. Ta pač mora vedeti, kako izvesti operacijo na možganih. Tudi če nima znanja o drugih stvareh. Vodja mora torej najprej imeti (glede na funkcijo, seveda) potrebne strokovne veščine in znanje. Predpostavimo torej, da je temu pogoju zadoščeno, naprej pa je vse odvisno pravzaprav od tega, kako zelo je vodja zmožen motivirati ljudi, da opravijo delo, ki ga morajo opraviti, in to na najvišjem možnem nivoju. Če vse skupaj strnem v en stavek, je konec koncev stvar v tem, da se mora vodja dovolj dobro zavedati potreb drugih ljudi in se prilagoditi tako, da ljudem zagotovi, da sami pri delu pridobijo ravno toliko, kot vodja pridobi z njihovim delom. Moj pokojni sodelavec, Jim Sirbasku, ki je preminil še preden smo končali knjigo, je včasih govoril o »občutku za tretje osebe«. Govoril je, da se vrhunski voditelji zavedajo, da je ključno ravno razumevanje drugih oseb. To je pravzaprav to.
TFL Glasnik:
Vrniva se nazaj na izbiro prave osebe za določeno delovno mesto. Nivo izobrazbe je vsekakor izrednega pomena, pa vendar je pri izbiri kandidata za določeno funkcijo verjetno ključno tudi to, kako vodja oceni njegov značaj in kako se kandidat odziva na delo v ekipi. Skratka, pomembni so vsi ti mehkejši elementi. Toda, kako se pravilno odločiti, kako izbrati med vsemi temi pomembnimi dejavniki? Se lahko orientiramo po kakšnem sistemu?
Deiric McCann:
Vsekakor obstaja nekakšen sistem, na katerega se lahko opremo. Ni dvoma, da mora imeti vodja strokovna znanja in spretnosti, primerno izobrazbo in izkušnje. To je predpogoj. Na žalost pa zaradi tega, ker je delovnih mest manj od ljudi, včasih ločujemo kandidate na podlagi nivoja njihove izobrazbe. Tako se zgodi, da na določena delovna mesta zaposlimo izjemno usposobljene ljudi, ki pa so pravzaprav celo preveč kvalificirani in dela ne morejo dobro opravljati, saj so preveč podkovani, preveliki strokovnjaki. To vzamemo kot dejstvo. Na koncu dneva, še posebej v vodilnih oddelkih znotraj organizacij, pa o nadaljnji selekciji ljudi, potem ko so ti že bili izbrani, odločajo tudi njihovi rezultati. Pri prvem stiku s kandidatom se torej potrudimo po svojih najboljših močeh, pozorni smo na njegovo izobrazbo, opravimo razgovor, da ugotovimo, ali se ob tej osebi dobro počutimo in ali bi bila oseba primerna za naše podjetje. Ocenimo, ali ima kandidat interese, ki ustrezajo delovnemu mestu, ali je psihično sposoben za to delo, ali samemu delu ustreza tudi njegova osebnost. Ko kandidate na koncu primerjamo in sprejmemo najboljšo možno odločitev in ko oseba že nekaj časa opravlja to službo, se samo od sebe izkaže, ali smo zaposlili primerno osebo ali ne. Pri ločevanju najboljših od ostalih pa postaja čedalje bolj pomembno to, kako osebe, ki so sicer strokovno povsem usposobljene za delo, vodijo ljudi pod seboj. Pomislimo na najboljše svetovne voditelje, na primer na direktorja ameriške zavarovalniške družbe Aetna Insurance ali na direktorja LinkedIna, v poslovnih medijih se pojavlja ogromno razprav o človeški dimenziji in njenem upoštevanju. Beseda, za katero si nikoli ne bi mislili, da se bo kdaj pojavila v poslovnem svetu, postaja vse bolj priljubljena. Začenjamo govoriti o sočutnem vodenju (compassionate leadership), o voditeljih, ki seveda stremijo k doseganju rezultatov, so sposobni in osredotočeni na doseganje ciljev, a se hkrati zavedajo tudi, da so vir za doseganje teh rezultatov pravzaprav osebe in da so te osebe ljudje. In kot ljudi jih je treba tudi obravnavati. Precej očitno je, da bo v prihodnosti odločilni dejavnik pri razlikovanju najboljših od vseh ostalih ravno občutek za ljudi.
TFL Glasnik:
A kaj torej storiti, kako se odzvati, če ugotovimo, da smo naredili napako pri izbiri osebe? Kako reagirati, če smo izbrali napačno osebo?
Deiric McCann:
Obstaja rek zaposluj počasi, odpuščaj hitro in z njim se popolnoma strinjam. Ko zaposlujemo ljudi, to počnimo kar se da počasi. Včasih sicer nimamo tega časovnega razkošja, ampak kljub temu si moramo vzeti vsaj toliko časa, da dosežemo najboljši možni rezultat. To ne pomeni, da mora biti vse popolno, ampak da dosežemo najboljše glede na trenutne razmere.
Ko izbrani kandidat nastopi službo, je v prvih treh do šestih mesecih ključno, da vemo, kaj od osebe pričakujemo, kako meriti oziroma vrednotiti njene dosežke, ali so pričakovanja realna in uresničljiva – in da ji to jasno povemo. Po treh, šestih, dvanajstih mesecih pa vidimo, ali ji uspeva. Če so ji vsa merila popolnoma jasna, pa ji delo kljub temu ne gre od rok, se dogaja dvoje: prva stvar je ta, da se počuti neprijetno. Če smo pri delu neuspešni, se namreč sami pri sebi ne počutimo ravno najbolje. Druga stvar pa je ta, da se neprijetno počuti tudi tisti, ki je osebo najel, saj si misli »joj, to je bila moja odločitev«. Najtežje je priznati, da smo storili napako, in se z napako soočiti. Mislim, da je najbolje čim prej ukrepati, ampak na sočuten način. Torej stopimo do te osebe in ji povemo.
TFL Glasnik:
Ne pošljemo nekoga drugega, da to opravi namesto nas?
Deiric McCann:
Ne, v nobenem primeru. To bi bilo recimo tako kot, ko je hčerino prijateljico fant pustil prek SMS sporočila … super dečko, ni kaj, res krasen fant. Tako se obnašajo tudi ljudje v podjetjih. S tem ne mislim, da se pustijo prek SMS sporočil, ampak to, da človek prek e-pošte izve, da je odpuščen. Sočutno bi bilo, da stopimo k osebi in jo vprašamo: »Kako vam gre?«. Če se odločimo za sočuten pristop in smo resnično odkriti, bomo dobili odgovor v smislu: »Mislim, da mi ne gre prav dobro.« Kaj bomo naredili? Kaj lahko naredimo? Kot bi rekel moj oče, se je treba tega lotiti »kot pravi moški«, torej z močno hrbtenico. Moja osebna trenerka mi je včeraj rekla, da moramo imeti »mehak pristop, a trden hrbet«. Do zunanjega sveta torej pristopamo s sočutjem, empatijo, a moramo imeti tudi močno hrbtenico. To pa pomeni, da moramo včasih početi tudi neprijetne stvari. Mislim pa, da če osebo, ki pri nekem delu res ni uspešna, razrešimo njenega dela, ji s tem ponudimo priložnost, da si najde službo, ki ji resnično ustreza, zaradi česar bo tudi srečnejša. Morda se v tistem trenutku ne zdi tako, ampak to je naša odgovornost do sebe, do organizacije, v kateri delamo, in celo do te osebe. Če stvari ne delujejo, se moramo kar se da potruditi, pomagati tej osebi in si prizadevati za uspeh, če pa se kljub temu nič ne izboljša, moramo biti odločni in zmožni iti naprej. To se sliši precej težko, ne?
TFL Glasnik:
Res je. Zaupajte mi še, kakšno je vaše mnenje o vodstvu v Sloveniji, v naših podjetjih? Mislite, da imamo tudi pri nas izjemne voditelje?
Deiric McCann:
Ko sem potoval po svetu, sem opazil, da vodje v različnih državah vodijo na različne načine in v ospredje postavljajo različne veščine. Vendar je precej jasno, da se vodje v Sloveniji, še posebej moški, osredotočajo predvsem na rezultate. Osredotočajo se na doseganje ciljev, trudijo se le opraviti delo, kar je precej klasičen, »alfa moški« pristop, torej osredotočanje izključno na rezultate. Brez te človeške dimenzije. Rezultate brez dvoma dosegajo, ne dosegajo pa takih rezultatov, kot bi jih lahko, če bi pogledali z ženskega vidika in bili pozorni na mehke veščine. Mimogrede, v vsaki državi se mehke veščine, občutek za ljudi, precej izrazito pripisujejo ženskam. Komunikacija, empatija, sočutje in tako naprej … tega ne morem pojasniti, lahko bi sicer teoretiziral, ampak bi me hitro za ušesa, ker bi se vračal k tradicionalnim modelom. Vsekakor je očitno, da vodje v Sloveniji dosegajo odlične rezultate, ampak bi lahko dosegali še boljše. Če bi le lahko nekaj teh mehkih veščin, tega mehkega pristopa prenesli na moške, in morda tudi obratno, nekaj te trdnosti na ženske. Slovenija ima kot vsaka druga država vrhunske voditelje, ljudi, ki nenehno dosegajo odlične rezultate, ampak vedno je prostor za izboljšave.
Dodatek Uredništva TFL Glasnika: Podjetje Profiles International Slovenija je v sodelovanju z MQ revijo Združenja Manager v obdobju od junija do oktobra 2015 izvedlo raziskavo o karizmatičnem vodenju v Sloveniji. V raziskavi je sodelovalo 1.392 ocenjevalcev, ki je ocenjevalo 137 vodij. Ugotovitve raziskave kažejo, da imamo v Sloveniji približno desetino karizmatičnih vodij, managerke pa so v primerjavi z managerji v povprečju ocenjene kot bolj karizmatične. Več informacij o raziskavi si lahko preberete na povezavi www.profilesslovenia.si/raziskava.
TFL Glasnik:
S tem ste mi že odgovorili na zadnje vprašanje: Kaj je vaše sporočilo Slovencem. Morda pa imate še kakšen nasvet?
Deiric McCann:
Moj edini nasvet, ki bi ga trenutno namenil vsakemu posamezniku v poslovnem svetu … Pravzaprav, naj drugače povem: Star sem 56 let, v poslovne vode sem stopil v svojih dvajsetih, in v tistih časih je veljalo, da je nemoško, neposlovno, nedobičkonosno, če te skrbi za svoje zaposlene, če z njimi sočustvuješ, če ti ni vseeno za njihovo mnenje, če te zanima, kaj si želijo, in tako naprej. Zato je moje glavno sporočilo ljudem, da je skrb za druge dobra stvar in ne več oblika šibkosti. Sposobnost mehkih veščin je velika prednost.
Pogovarjala se je: Zlata Tavčar
Foto: Barbara Reya
piše: Vida Kostanjevec, univ. dipl. prav.
Pod izrazom »reference« v poslovnem svetu navadno razumemo na različne načine zbrane informacije o ponudnikovih preteklih izvedbah in/ali izkušnjah ter s tem povezanih poslovnih izkušnjah njegovih sopogodbenikov. Tovrstne informacije oziroma podatki nam po eni strani pomagajo sestaviti sliko o ponudnikovi usposobljenosti za izvedbo projekta (to je tisto, kar v javnih naročilih imenujemo »pogoji za izvedbo naročila«) in po drugi strani oblikovati oceno primerjalnih prednosti njegove ponudbe, ki bodo za nas pomenile določeno dodano vrednost (tu govorimo o tistem, kar je v javnih naročilih poimenovano z izrazom »merila za izbiro« oziroma »ekonomsko najugodnejša ponudba«). Če na podlagi zbranih podatkov in informacij o ponudnikovih preteklih izvedbah in izkušnjah lahko zaključimo, da ponudnik bodisi ni sposoben izvesti projekta ali pa da nam njegova ponudba v primerjavi s ponudbo njegovega konkurenta prinaša manjšo vrednost za vloženi denar, takšnega ponudnika pač ne bomo angažirali. To je nekaj, kar je za zasebni sektor povsem naravno in samoumevno.
Če nas je izvajalec ali dobavitelj v preteklosti že pustil na cedilu, potem z njim gotovo ne bomo sklenili še ene pogodbe. Zato ne preseneča, da je evropski zakonodajalec sledil poslovni praksi ter v novih javno-naročniških direktivah 2014/24/EU in 2014/25/EU med (možne) razloge za izključitev gospodarskih subjektov iz sodelovanja v postopku javnega naročanja izrecno vključil tudi slabe poslovne izkušnje z določenim ponudnikom.
Tako je 57. členu Direktive 2014/24/EU [1] (Razlogi za izključitev) v točki (g) četrtega odstavka določeno, da javni naročniki lahko oziroma, če je tako določeno v nacionalni zakonodaji države članice, celo morajo iz sodelovanja v postopku javnega naročanja izključiti gospodarski subjekt v primeru, če so se pri njegovi prejšnji pogodbi o izvedbi javnega naročila, prejšnji pogodbi o izvedbi naročila, sklenjeni z naročnikom, ali prejšnji koncesijski pogodbi pokazale precejšnje ali stalne pomanjkljivosti pri izpolnjevanju ključnih zahtev, posledica pa je bila predčasna odpoved tega (prejšnjega) naročila oziroma pogodbe, odškodnina ali druge primerljive sankcije. V povezavi z uvodno izjavo 101 Direktive 2014/24/EU [2] je mogoče razumeti, da navedena določba javnim naročnikom daje možnost, da v fazi preverjanja pogojev za izvedbo javnega naročila lahko izključijo tiste ponudnike, ki so se v primeru preteklih izvedb javnih naročil izkazali za nezanesljive in jim zato naročila ni primerno oddati. V uvodni izjavi je izrecno zapisano, da bi morali imeti javni naročniki možnost izključiti ponudnika, če so se pri izvajanju prejšnjih javnih naročil pri njem pokazale večje pomanjkljivosti glede ključnih zahtev, denimo nezmožnost dobave blaga ali izvedbe storitve, velike pomanjkljivosti dobavljenega blaga ali opravljene storitve, zaradi katerih sta bila to blago ali storitev neuporabna za predvideni namen, ali neustrezno ravnanje, ki vzbuja resne dvome glede ponudnikove zanesljivosti. Poleg tega je v uvodni izjavi zapisano, da bi moralo biti v nacionalni zakonodaji določeno najdaljše možno trajanje take izključitve (direktiva kot najdaljše možno obdobje navaja obdobje treh let od dogodka, ki je narekoval izključitev), kot tudi, da bi javni naročniki morali pri uporabi (vseh) fakultativnih razlogov za izključitev posebno pozornost nameniti načelu sorazmernosti (tako bi bilo na primer treba zaradi manjših nepravilnosti gospodarski subjekt izključiti le v izjemnih okoliščinah, v primeru ponavljajočih se manjših nepravilnosti pa bi bila njegova izključitev možna, saj bi to upravičeno porajalo dvom glede njegove zanesljivosti). V direktivi je tudi zanimiva določba[3], ki ureja možnost »samo-očiščenja«[4] in ki določa, da lahko ponudnik, ki mu grozi tovrstna izključitev, naročniku predloži dokaze o tem, da je sprejel zadostne ukrepe, s katerimi lahko dokaže svojo zanesljivost kljub obstoju zadevnega razloga za izključitev (na primer da je plačal ali da se je zavezal plačati nadomestilo za vso škodo, povzročeno s kršitvijo ter sprejel konkretne tehnične, organizacijske in kadrovske ukrepe, ustrezne za preprečitev nadaljnjih kršitev). Kot je zapisano v uvodni izjavi 102 Direktive 2014/25/EU, bi bilo namreč treba dopustiti možnost, da lahko gospodarski subjekti sprejmejo ukrepe za zagotavljanje ustreznosti, namenjene odpravi posledic kršitev ter učinkovitemu preprečevanju nadaljnjih primerov neustreznega ravnanja. Takšni ukrepi so na primer lahko zlasti ukrepi v zvezi z osebjem in organizacijo, ustrezni ukrepi za reorganizacijo osebja, uvedba sistemov poročanja in nadzora, oblikovanje notranje strukture revizije za spremljanje skladnosti in sprejetje notranjih pravil o odgovornosti in odškodninah. Če taki ukrepi zagotovijo dovolj jamstev, zadevni gospodarski subjekt ne bi smel biti več izključen samo zaradi teh razlogov. Gospodarskim subjektom bi bilo treba tudi omogočiti, da zahtevajo preučitev ukrepov za zagotavljanje ustreznosti, ki so jih sprejeli, da bi lahko sodelovali v postopku javnega naročanja. Vendar bi morale države članice določiti natančne postopkovne in materialne pogoje, ki se uporabljajo v takih primerih. Same bi lahko zlasti odločile, ali naj ustrezne ocene opravijo posamezni javni naročniki ali pa naj za to nalogo pooblastijo druge organe na centralni ali decentralizirani ravni.
Navedene določbe novih javno-naročniških direktiv po logiki stvari predpostavljajo, da bi morali imeti javni naročniki za to, da bodo dejansko imeli možnost izključiti ponudnike s slabimi preteklimi izvedbami, na voljo tudi ustrezne postopke za zbiranje informacij, s pomočjo katerih bodo lahko spremljali izvedbo javnih naročil s strani izbranih ponudnikov/izvajalcev in ocenjevali njihovo uspešnost. Takšni postopki v svetu niso novost.
Tako na primer ameriški zvezni zakon o javnem naročanju[5] na splošno od naročnikov zahteva, da ocenijo in dokumentirajo uspešnost izvedbe pogodb o javnih naročilih, katerih vrednost presega prag za t.im. poenostavljene postopke naročanja[6] (praviloma 150.000 $). Vrednotenje (ocena) uspešnosti izvedbe mora običajno zajeti kakovost dobavljenega predmeta naročila (dobavljenega blaga ali opravljene storitve) in druge pomembne okoliščine izvedbe naročila kot so na primer: izvajalčeva prizadevanja za obvladovanje stroškov (na primer potreba po naknadnih spremembah pogodbe iz razlogov na strani izvajalca), pravočasnost izvršitve dogovorjenega in skladnost izvedbe s predvidenimi urniki (na primer prekoračitve dogovorjenih rokov), ravnanje izvajalca v razmerju do njegovih podizvajalcev (na primer spoštovanje podizvajalskih pogodb z malimi podjetji), in druge ustrezne dejavnike (na primer nespoštovanje okoljskih, socialnih in/ali delovno pravnih predpisov). Vrednotenje (ocena) uspešnosti izvedbe javnega naročila skupaj z vsemi morebitnimi izvajalčevimi odzivi nanjo tvori podatek o izvajalčevih preteklih izvedbah,[7] ki se dokončno oblikuje s pomočjo aplikacij v sistemu CPARS[8] in shrani v posebni zvezni podatkovni bazi (Past Past Performance Information Retrieval System - PPIRS[9]), kjer je kot informacija o konkretnem ponudniku na voljo vsem naročnikom v vseh morebitnih prihodnjih postopkih oddaje javnih naročil.
Celoten članek je dostopen za naročnike!
[1] V skladu z 80. členom Direktive 2014/25/EU (Uporaba razlogov za izključitev in pogojev za sodelovanje, določenih z Direktivo 2014/24/EU) veljajo enaka pravila tudi za naročnike na infrastrukturnem področju
[2] Podobno uvodna izjava (106) Direktive 2014/25/EU
[3] Šesti odstavek 57. člena Direktive 2014/24/EU
[4] Ang.: self-cleanse
[5] Federal Acquisition Regulation (FAR)
[6] Angleško: simplified acquisition threshold
[7] Angleško: past performance information
[8] Contractor Performance Assessment Reporting System (https://www.cpars.gov/index.htm )
piše: mag. Mojca Kunšek, direktorica AJPES; članica Nacionalnega sveta za plačila pri Banki Slovenije
Od 1.1.2016 bodo morali vsi poslovni subjekti obvezna socialna zavarovanja urejati prek sistema e-VEM. Urejanje matične evidence zavarovancev in uživalcev pravic iz obveznega pokojninskega in invalidskega zavarovanja določa Zakon o matični evidenci zavarovancev in uživalcev pravic iz obveznega pokojninskega in invalidskega zavarovanja (ZMEPIZ-1), ki določa način in obveznike sporočanja podatkov Zavodu za zdravstveno zavarovanje Slovenije (v nadaljevanju Zavodu), ki so podlaga za vodenje in odločanje v postopkih za uveljavljanje teh pravic in z njimi vodenih postopkov.
Pri tem so subjekti matične evidence zavarovanci oz. osebe, ki niso vključene v pokojninsko in invalidsko zavarovanje, pa jim je pokojninska doba priznana z odločbo pristojnega organa, osebe, ki so uveljavile kakšno pravico iz obveznega pokojninskega in invalidskega zavarovanja, osebe, ki so zavezanci za plačevanje prispevkov za obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje in osebe, ki so zavezanci za vlaganje prijav.
V skladu s 7. členom ZMEPIZ-1 bodo morali od 1. januarja 2016 vsi zavezanci vložiti prijave, odjave in spremembe prijav zavarovanja za vsa obvezna socialna zavarovanja v elektronski obliki, pri čemer poslovni subjekti in zavezanci za vlaganje prijav po predpisih o zdravstvenem zavarovanju, starševskem varstvu in urejanju trga dela, ki so poslovni subjekti, vlagajo prijave, odjave in spremembe prijav zavarovanja za vsa obvezna socialna zavarovanja v elektronski obliki prek državnega portala e-VEM. Pri tem se šteje, da je za fizično osebo, ki ni poslovni subjekt, vložena prijava v elektronski obliki, če je posredovana z uporabo spletne storitve in je podpisana s kvalificiranim digitalnim potrdilom.
Že do sedaj je veljalo, da delodajalci vlagajo prijavo v zavarovanje, odjavo iz zavarovanja in prijavo sprememb med zavarovanjem za vsakega delavca v delovnem razmerju in sicer tako, da kot plačniki davka za vse zaposlene in pogodbene izvajalce v obračunu davčnega odtegljaja sporočijo tudi podatke, ki so potrebni za oblikovanje prijave podatkov o osnovah, ter spremembe teh podatkov v skladu z Zakonom o davčnem postopku (ZDavP-2). Po novem tretjem odstavku 32. člena ZMEPIZ-1 pa bodo te podatke morali sporočiti tudi delodajalci in izplačevalci nadomestil plače, ki niso plačniki davka po ZDavP-2 in niso fizične osebe, ki opravljajo dejavnost, v obračunu prispevkov za socialno varnost, in sicer za delavce v delovnem razmerju, ki izpolnjujejo pogoje za obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje in mu med trajanjem delovnega razmerja neposredno izplačujejo plačo oziroma nadomestilo plače.
V ta namen se pričakuje tudi sprememba Pravilnika o vsebini in obliki obračuna davčnih odtegljajev ter o načinu predložitve davčnemu organu (v nadaljevanju Pravilnik) in s tem tudi REK obrazec. Tako bo davčni organ posredoval zavodu podatke za prijavo podatkov o osnovi ter spremembe teh podatkov:
Prav tako bo Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve sporočilo zavodu podatke za delavce v delovnem razmerju, ki prejemajo nadomestila plače in jim za čas odsotnosti zaradi materinskega, očetovskega oziroma starševskega dopusta in očetovskega dopusta Republika Slovenija zagotavlja plačilo prispevkov.
Obračun davčnega odtegljaja (REK obrazec) bo imel po novem deset rubrik, zajeti podatki pa bodo osnova tudi za nov M-4 obrazec. V novem REK bo potrebno izpolniti obdobje opazovanja od – do, pri čemer se za polni delovni čas šteje 40 ur tedensko. V primeru poročanja o izplačilu božičnice ali 13. plače pa bo potreben preračun na ure dejanske prisotnosti, v primeru izplačila nadomestila pa preračun na število ur izplačanega nadomestila za čas zadržanosti z dela zaradi bolezni ali poškodbe (do in nad 30 dni bolniške odsotnosti). Pri sporočanju podatkov v zvezi s povračili stroškov v zvezi z delom se bo poročalo le v primerih, ko gre za zneske izplačane nad Uredbo o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja, torej v primerih, ko je potrebno obračunati prispevke. Pri opredeljevanju osnove zaposlenih, ki so v delovnem razmerju, bo potrebno upoštevati določbe 144. člena Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2). Za oddajo REK obrazcev po novem se predvideva prehodno obdobje za vsa izplačila po 1. januarju 2016, nov Pravilnik pa naj bi veljal od 1.1.2016 dalje.
Pri tem je potrebno poudariti, da za uporabo portala e-VEM uporabnik potrebuje le osebni računalnik z dostopom do interneta in kvalificirano digitalno potrdilo. Prav tako lahko portal e-VEM uporablja zakoniti zastopnik poslovnega subjekta ali od njega pooblaščene osebe, če odda pooblastilo elektronsko prek portala e-VEM ali osebno na točki VEM. Zavod pa omogoča tudi uporabo kadrovskega spletnega vmesnika (e-HRS), ki omogoča poslovnim subjektom enostavno posredovanje podatkov o zaposlenih, ne da bi bilo potrebno ročno izpolnjevati elektronske obrazce prek portala e-VEM.
ZZZS v izjavi za javnost z dne 27.20.2015 vabi zavezance, da začno uporabljati elektronsko prijavo socialnih zavarovanj že sedaj in ne čakajo na 1.1.2016, ko bi lahko ob masovnih prijavah v sistem naleteli tudi na neželjene težave, čeprav zavod zagotavlja, da je tudi na to dobro pripravljen.
1.0 SPLOŠNO
Fizične osebe so v obvezno socialno zavarovanje v Republiki Sloveniji vključene iz naslova svojega statusa ali delovne aktivnosti, na način in pod pogoji, ki jih določajo predpisi s področja obveznega socialnega zavarovanja, in sicer:
Navedeni zakoni določajo tudi:
Stopnje prispevkov določa Zakon o prispevkih za socialno varnost (ZPSV), za določene zavarovance pa so stopnje prispevkov določene v Zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2) in Zakonu o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju (ZZVZZ).
Prispevke pobira Finančna uprava Republike Slovenije (v nadaljevanju: FURS). Način obračuna in plačila prispevkov ter roke za obračun in plačilo prispevkov določa Zakon o davčnem postopku (ZDavP-2).
2.0 OBVEZNO SOCIALNO ZAVAROVANJE DRUŽBENIKOV
2.1 Trajanje obveznega zavarovanja
Obvezno zavarovanje iz naslova lastništva družbe traja od dneva vpisa v poslovni register ali v drug register kot družbenik in poslovodna oseba do dneva izbrisa.
2.1.1 Vlaganje prijav v zavarovanje
Družbeniki, ki izpolnjujejo pogoje za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, zdravstveno zavarovanje in zavarovanje za starševsko varstvo,
Družbeniki, ki so po pravnomočnosti odločbe ZPIZ o priznani I. kategoriji invalidnosti še naprej vpisani v predpisan register, so v zavarovanje vključeni po šifri podlage za zavarovanje:
Osebe, ki so družbeniki zasebnih družb in zavodov, če niso zavarovane na drugi podlagi, so v zavarovanje vključeni po šifri podlage za zavarovanje:
Vse prijave v obvezna socialna zavarovanja (pokojninsko in invalidsko zavarovanje, zdravstveno zavarovanje, zavarovanje za starševsko varstvo in zavarovanje za primer brezposelnosti) zavarovanci vložijo pri Zavodu za zdravstveno zavarovanje Slovenije (v nadaljevanju: ZZZS). Podrobnejša navodila v zvezi z obveznim zavarovanjem družbenikov so na voljo na spletni strani ZZZS.
2.1.2 Obvezno zavarovanje za polni delovni čas
Družbeniki se zavarujejo za polni zavarovalni čas, če ni z zakonom drugače določeno.
Družbeniki se zavarujejo za krajši delovni čas:
2.2 Vrste prispevkov
2.2.1 Pokojninsko in invalidsko zavarovanje
Po 16. členu Zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2 )se obvezno zavarujejo osebe, ki so družbeniki oziroma delničarji gospodarskih družb, ustanovljenih v skladu s predpisi v Republiki Sloveniji oziroma ustanoviteljice ali ustanovitelji zavodov ter zadrug in so poslovodne osebe (v nadaljnjem besedilu: družbenik), če niso zavarovane na drugi podlagi.
Po prvi alineji prvega odstavka 152. člena in tretji alineji 153. člena Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2) so zavarovanci – družbeniki sami zavezanci za plačilo prispevkov zavarovanca in delodajalca, razen v primerih prejemanja nadomestil. V teh primerih je zavezanec za plačilo prispevkov delodajalca izplačevalec nadomestila.
2.2.2 Obvezno zdravstveno zavarovanje
Po 6. točki prvega odstavka 15. člena Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju (ZZVZZ) se obvezno zavarujejo družbeniki osebnih družb, družbeniki družb z omejeno odgovornostjo in ustanovitelji zavodov, če so družbeniki družb oziroma ustanovitelji zavodov poslovodne osebe, ki opravljajo poslovodno funkcijo kot edini ali glavni poklic.
V skladu z 51. členom Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju (ZZVZZ) ti zavarovanci plačujejo prispevke od bruto osnove za pokojninsko in invalidsko zavarovanje po stopnji, določeni za zavarovance in po stopnji, določeni za delodajalce.
Celoten članek je dostopen za naročnike!
Vir: pojasnilo FURS
1.0 UVOD
V podrobnejšem opisu je povzeto pojasnilo Ministrstva za finance št. 007-253/2012/, z dne 3. 8. 2012, spremenjeno v delu, ki določa davčno osnovo, kot posledico odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-139/14-13, objavljeno dne 10. 4. 2015 v Uradnem listu RS št. 24/15. Z odločbo Ustavnega sodišča RS je bil razveljavljen drugi odstavek 137. člena Zakona za uravnoteženje javnih financ, kolikor določa za ugotovitev vrednosti zemljišča ob njegovi pridobitvi posplošeno tržno vrednost, razveljavljen je bil tudi tretji odstavek tega člena. Na podlagi novega stališča Ministrstva za finance je bilo pojasnilo spremenjeno tudi v delu, ki ureja obveznost vlaganja napovedi.
2.0 POJASNILA DOLOČB ZAKONA ZA URAVNOTEŽENJE JAVNIH FINANC V DELU, KI UREJA DAVEK NA DOBIČEK ZARADI SPREMEMBE NAMEMBNOSTI ZEMLJIŠČ
Davek na dobiček zaradi spremembe namembnosti zemljišč urejajo 133. do 140. člen Zakona za uravnoteženje javnih financ (ZUJF).
ZUJF v 134. členu določa, da prihodki od davka pripadajo proračunu Republike Slovenije.
Davek se uvaja kot protišpekulativna dajatev na dobiček, ki nastaja zaradi spremembe namembnosti zemljišča v zemljišče, na katerem je mogoče graditi stavbe (zemljišče za gradnjo stavb). Namen davka je pobrati del dobička, h kateremu lastnik ni prispeval s svojimi vlaganji, ampak je ta rezultat prostorskega načrtovanja, torej javnega konsenza o rabi prostora. Posebej se želi zajeti dobičke, ki so rezultat špekulativnih nakupov kmetijskih zemljišč ob koriščenju informacij o načrtovanih spremembah občinskih prostorskih načrtov. Seveda pa se obdavčuje tudi dobičke, dosežene s spremembo iz drugih vrst namembnosti, na primer stavbnih zemljišč v zemljišča za gradnjo stavb.
ZUJF v 135. členu namreč določa, da se z davkom obdavči vsak kapitalski dobiček od prodaje zemljišč, ki se ob odsvojitvi štejejo za zemljišča za gradnjo stavb, torej ne glede na to, kakšno namensko rabo je imelo zemljišče ob pridobitvi. Seveda pa je moralo v času lastništva pred odtujitvijo zemljišča priti do končne preobrazbe zemljišča v zemljišče za gradnjo stavb. Prodaja zemljišča, ki ga je prodajalec že pridobil kot zemljišče za gradnjo stavb, ni predmet obdavčitve.
V obdavčitev se zajemajo le prodaje, torej prenosi lastninske pravice na zemljiščih na podlagi kupoprodajnih pogodb, kot prodaje oziroma odplačni prenosi lastninske pravice na zemljiščih pa se štejejo tudi menjave zemljišč.
Za namene davka na dobiček zaradi spremembe namembnosti se kot zemljišča za gradnjo stavb štejejo zemljišča, ki so na dan prodaje kot zemljišča za gradnjo stavb evidentirana v registru nepremičnin v skladu s predpisi o množičnem vrednotenju nepremičnin ali zemljišča, ki so stavbna zemljišča, zanje pa občina potrdi, da ustrezajo kriterijem za določitev zemljišč za gradnjo stavb. Pojem »zemljišče za gradnjo stavb« je uvedel Zakon o množičnem vrednotenju nepremičnin (ZMVN) in sicer za zemljišča, na katerih je gradnja stavb dejansko možna.
Davčni zavezanec (136. člen ZUJF) je prodajalec zemljišča, ne glede na pravnoorganizacijski status. To pomeni, da so davčni zavezanci vsi prodajalci, tako fizične kot pravne osebe, torej tudi občine in država.
Davčna osnova (137. člen ZUJF) je razlika med vrednostjo zemljišča ob odsvojitvi, zmanjšano za stroške odsvojitve in vrednostjo zemljišča ob pridobitvi, povečano za stroške pridobitve. Kot stroški pridobitve oziroma stroški odsvojitve se štejejo stroški, ki se po zakonu, ki ureja dohodnino, priznajo kot stroški odsvojitve oziroma stroški pridobitve kapitala. Za določitev stroškov se smiselno uporablja določbe, ki urejajo priznavanje stroškov za ugotavljanje vrednost kapitala ob ugotavljanju dobička iz kapitala od odsvojitve nepremičnin. Po analogiji se tudi za vrednosti ob pridobitvi in vrednosti ob odsvojitvi smiselno izhaja iz določb, ki urejajo vrednost ob pridobitvi in odsvojitvi za namene odmere dohodnine od dobička iz kapitala od odsvojitve nepremičnin. Kot vrednost ob pridobitvi se tako načeloma upošteva pogodbena vrednost, lahko pa tudi vrednost, ki jo zavezanec dokazuje z ustreznimi listinami, kot vrednost ob odsvojitvi pa se upošteva pogodbena vrednost.
Glede na to, da so zavezanci za davek na dobiček zaradi spremembe namembnosti zemljišč tudi osebe, ki so identificirane za davek na dodano vrednost (v nadaljevanju: DDV), je potrebno pri določitvi vrednosti zemljišč ob pridobitvi in odsvojitvi upoštevati, ali je bil v pogodbeno vrednost vključen DDV. V primeru, da gre za zavezanca, ki je imel ob pridobitvi zemljišča pravico do odbitka tako zaračunanega DDV oziroma je ob prodaji obračunal na vrednost zemljišča tudi DDV, se DDV ne šteje kot del vrednosti ob pridobitvi oziroma ob odsvojitvi.
Praviloma so zemljišča za gradnjo stavb opredeljena za cele parcele. Lahko pa so to tudi deli parcel z lastnostmi zemljišč za gradnjo stavb. V takem primeru se kapitalski dobiček ugotavlja le za del parcele, ki je zemljišče za gradnjo stavb. Za take primere je potrebno poznati podatek o deležu parcele, ki je zemljišče za gradnjo stavb. Kot vrednost ob pridobitvi se v takih primerih upošteva sorazmerni del vrednosti, ki pripada deležu parcele, ki je v času odsvojitve zemljišče za gradnjo stavb. Kot vrednost ob odsvojitvi pa se upošteva pogodbena vrednost za del parcele, ki je zemljišče za gradnjo stavb, če je ta s pogodbo posebej določena. V nasprotnem primeru pa se kot pogodbena vrednost zemljišča za gradnjo stavb v času odsvojitve upošteva sorazmerni del pogodbene vrednosti parcele, ki pripada deležu parcele, ki je zemljišče za gradnjo stavb.
Davčne stopnje, določa jih 138. člen ZUJF, so določene glede na čas, ki je potekel od spremembe namembnosti zemljišča v zemljišče za gradnjo do prodaje. Čas pridobitve nepremičnine tako ne vpliva na višino davčne obveznosti.
Davčne stopnje znašajo:
Če je od spremembe namembnosti v zemljišče za gradnjo stavb minilo več kot 10 let, se davek ne odmeri.
Na podlagi 139. člena ZUJF davčni organ odmeri davek v rokih in na način, kot je določen za odmero dohodnine od dobička iz kapitala v primeru odsvojitve nepremičnine. ZUJF torej napotuje na uporabo določb 8. podpoglavja I. poglavja petega dela (Plačevanje dohodnine od dohodkov iz kapitala) zakona, ki ureja davčni postopek.
Celoten članek je dostopen za naročnike!
Vir: pojasnilo FURS
1 Uvod
Standard velja za izvajalce računovodskih storitev oziroma računovodske servise (v nadaljevanju izvajalci).
Izvajalec je odgovoren za izvajanje storitev v skladu z računovodskimi standardi in načeli, z zakonskimi predpisi, dobro prakso, ki jo priporoča Zbornica računovodskih servisov pri GZS (v nadaljevanju ZRS), ter pogodbo z naročnikom. Izvajalec te odgovornosti ne sme prenesti na drugega izvajalca. Izvajalec pri svojem delu upošteva tudi splošna etična načela, ki jih opredeljuje Kodeks članov Zbornice računovodskih servisov.
Namen standarda je opredeliti osnovne pogoje, ki jih mora izpolnjevati izvajalec pri opravljanju dejavnosti. Standard opredeljuje osnovne pogoje za kakovost izvedbe storitev, zagotavljanje ustreznega kadra, delovnega okolja in ustreznega odnosa do naročnikov.
Uporabnik standarda mora upoštevati dejstvo, da se računovodska dejavnost nenehno razvija kot rezultat razvoja stroke, tehnologije, zakonskih sprememb in trga. Razvojne rešitve so sprejemljive, če ohranjajo nivo kakovosti storitev in niso v nasprotju s tem standardom.
2 Opredelitev ključnih pojmov
2.1 Izvajalec računovodskih storitev
Izvajalec je poslovni subjekt, ki opravlja računovodske storitve naročnikom in vključuje enega ali več računovodskih strokovnjakov, ki spoštujejo temeljna načela svoje stroke. Za strokovno izvajanje računovodskih storitev pri izvajalcu je odgovoren strokovni vodja računovodskega servisa.
2.2 Naročnik
Naročniki storitev so vsi poslovni subjekti in fizične osebe, ki pri izvajalcu naročijo računovodske storitve za plačilo. Naročniki imajo praviloma z izvajalcem sklenjeno pogodbo za opravljanje računovodskih storitev. Naročniki so neposredno odgovorni za vso dokumentacijo, ki jo računovodski servis prejme in uredi v njihovem imenu.
2.3 Računovodske storitve
Računovodske storitve so storitve računovodenja in druge računovodske storitve. Storitve računovodenja zajemajo knjigovodenje, računovodsko predračunavanje, računovodsko nadziranje in računovodsko analiziranje. Druge računovodske storitve so storitve organiziranja računovodstva in knjigovodstva, računovodsko izobraževanje ter svetovanje in druge storitve.
2.4 Računovodenje
Računovodenje zajema naloge računovodstva, ki se izvajajo v okviru izvajalnega in informacijskega delnega sistema računovodstva. Izvajalni sistem računovodstva zajema izvajanje knjigovodenja, predračunavanja, analiziranja in računovodskega nadziranja. Informacijski sistem računovodstva zajema računovodsko informiranje, shranjevanje in arhiviranje računovodskih podatkov ter informacij in poročanje o računovodskem nadziranju.
2.5 Podatki
Podatek je nevtralno sporočilo o kakšnem pojavu, ki še ni ovrednoteno. Podatek se od informacije loči po tem, da na njegovi osnovi ni možno sprejemati poslovnih odločitev. Iz več podatkov je možno pridobiti informacije. Računovodski podatki so samo del podatkov in predstavljajo vložek v računovodski informacijski sistem. V računovodstvu se za pridobivanje informacij uporabljajo računovodski in neračunovodski podatki.
Celoten članek je dostopen za naročnike!
Vir: portal Tax-Fin-Lex
V sestavku prikazujemo knjiženje javno zasebnega partnertva. (Vir: Republika Slovenije, Ministrstvo za finance) Zakon o javno zasebnem partnerstvu določa več različnih oblik tega partnerstva. Razmerje javno-zasebnega partnerstva se lahko izvaja kot:
Pri nastajanju in izvajanju razmerja javno-zasebnega partnerstva po tem zakonu mora javni partner ves čas ravnati tako, da ne krši predpisov o dopustnosti in spremljanju državnih pomoči.
1. Pogodbeno partnerstvoje lahko:
V tem navodilu obravnavamo knjiženje glede na modele koncesije gradenj.
Izbira modela koncesije gradenj je odvisna od ekonomske upravičenosti, ki mora biti predmet presoje v predhodnem postopku. Model mora biti na podlagi javnega razpisa določen v koncesijski pogodbi.
Modeli koncesije gradenj v skladu z zakonom o javno zasebnem partnerstvuso tile
Pri izkazovanju infrastrukture se s knjigovodskega stališča istočasno izkazuje opredmetena osnovna sredstva in obveznost iz financiranja njene gradnje oziroma pridobitve. Če gradnjo ali pridobitev sredstva izkaže javni partner, ima tako izkazovanje vpliv tako na odhodke (primanjkljaj v proračunu) kot na dolg javnega partnerja (zadolževanje proračuna), pri čemer niso bile izkoriščene prednosti, ki naj bi jih prinašalo JZP. Če pa sredstvo in obveznost izkazuje zasebni partner, pa se na strani javnega partnerja pojavi vprašanje nadzora nad sredstvi, na strani zasebnega partnerja pa vprašanje izkoriščanja vloženih virov v infrastrukturo, če ne more samostojno določati cen javnih storitev.
Celoten članek je dostopen za naročnike!
Vir: portal Tax-Fin-Lex - dr. Branko Mayr
Ministrstvo za okolje in prostor je v javno obravnavo dalo predlog novele stanovanjskega zakona, s katero želi izboljšati upravljanje večstanovanjskih stavb in inšpekcijski nadzor. Pripombe in predloge zbirajo do 30. novembra. Predlog novele stanovanjskega zakona med drugim predvideva določnejšo opredelitev upravljanja, učinkovitejši inšpekcijski nadzor in poenostavitev postopkov glede upravljanja večstanovanjskih stavb.
Med rešitvami je, da se bo moral načrt upravljanja pripraviti največ za obdobje treh let. S tem naj bi bili načrti bolj kakovostni, potrebna dela lažje izvedena, nadzor nad izvajanjem načrta pa ustreznejši. Po predlogu bodo morali upravniki sredstva rezervnega sklada za vsako stavbo voditi na posebnem transakcijskem računu. Po veljavni ureditvi jih lahko namreč za vse stavbe, s katerimi upravljajo, na enem računu.
Kot ugotavlja ministrstvo, v takih primerih med drugim prihaja do prelivanja denarja med posameznimi stavbami in nezakonite uporabe sredstev. Če pa ima upravnik sredstva na svojem računu, obstaja nevarnost, da jih porabi za svoje potrebe, celo ukrade ali si protipravno pridobi obresti od njihove vezave.
Predlog tudi črta možnost, da je lahko upravnik tudi posamezni etažni lastnik. Glede inšpekcijskega nadzora določa, da mora upravnik v breme etažnih lastnikov zagotoviti izvedbo z inšpekcijsko odločbo odrejenih del, določa pa tudi njegove obveznosti in obveznosti etažnih lastnikov.
Novela naj bi tudi odpravila nejasnosti glede imenovanja začasnega upravnika v sodnem oz. inšpekcijskem postopku ter izvajanja nujnih vzdrževalnih del. Odpravila naj bi tudi težave, ki so nastajale ob zamenjavi upravnika - zamenjava bo začela učinkovati s sklenitvijo pogodbe med etažnimi lastniki in upravnikom in ne bo odvisna od vpisa v register upravnikov.
Zakon bo tudi določal, da lahko stanovanjski inšpektor izreka globo v razponu. Brez določila v predpisu, ki določa prekrške, lahko namreč inšpektor globo, ki je predpisana v razponu, izreka le v najnižjem predpisanem znesku, navaja ministrstvo.
Vir: STA
Vlada je določila besedilo predloga novele zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, DZ pa bo predlagala njegovo obravnavo po skrajšanem postopku. Z novelo zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju se predvsem prenavlja poklicno zavarovanje in ureja dvojni status upokojencev, ki bi želeli še delati. Predlagane spremembe sistema poklicnega zavarovanja so s socialnimi partnerji v celoti usklajene.
S spremembami se daje pravno podlago za izvedbo analize posledic dela za zdravje delavcev za obstoječa delovna mesta poklicnega zavarovanja. Na podlagi te analize bo krovna komisija po uradni dolžnosti uvedla postopek ugotavljanja, ali so na teh delovnih mestih še izpolnjeni pogoji za poklicno zavarovanje. O novih delovnih mestih poklicnega zavarovanja pa bo odločala posebna komisija. Inšpektorat RS za delo bo lahko z odločbo zavezancu odredil sklenitev poklicnega zavarovanja za vsakega zavarovanca od dneva njegovega nastopa na delovnem mestu, za katero je obvezno poklicno zavarovanje. V primeru neplačila prispevkov pa je določena njihova izterjava.
Predvideno je zvišanje najnižje poklicne pokojnine na višino starostne pokojnine, ki bi jo zavarovanec poklicnega zavarovanja prejel v obveznem pokojninskem in invalidskem zavarovanju za 40 let pokojninske dobe, povečano za sredstva prispevka za zdravstveno zavarovanje. Najvišjo poklicno pokojnino pa bi omejili na višino starostne pokojnine, odmerjene od najvišje pokojninske osnove, povečane za sredstva prispevka za zdravstveno zavarovanje.
Predlaganih je tudi nekaj novosti na področju poslovanja Sklada obveznega dodatnega pokojninskega zavarovanja. Manjkajoča sredstva za poklicne pokojnine pri zavarovancih s premalo sredstev na individualnih računih bi zagotavljale solidarnostne rezerve. Možnost enkratnega izplačila zbranih sredstev bi omejili na največ 5000 evrov. Če ima zavarovanec na osebnem računu zbranih več sredstev, pa se ta lahko porabijo za plačilo prispevka za dokup pokojninske dobe oziroma se prenesejo v dodatno zavarovanje, kjer zavarovanec pridobi pravico do dodatne pokojnine.
Sicer pa spremembe zakona urejajo tudi dvojni status za vse zavarovance, ki izpolnjujejo pogoje za starostno ali predčasno upokojitev. Možnost ureditve t.i. dvojnega statusa z uveljavitvijo izplačila 20-odstotne predčasne ali starostne pokojnine bodo po predlogu imeli tudi vsi, ki izpolnjujejo pogoje po starih predpisih, in tudi starejši od 65 let.
Prav tako se uvaja možnost, da zavarovanec ali upokojenec po izpolnitvi pogojev za upokojitev ostane delovno aktiven oziroma ostane v zavarovanju tudi samo za dve uri ali tri ure dnevno in ne najmanj za štiri ure, kot je veljalo do sedaj. Tudi samostojni podjetniki, družbeniki, delavci in kmetje, ki izpolnjujejo pogoje za upokojitev, bodo tako imeli možnost prejemanja 75 odstotkov pokojnine, pod pogojem vključitve v zavarovanje za dve uri na dan.
Vir: STA
V mesecu NOVEMBRU je na portalu Tax-Fin-Lex za vse bralce TFL Glasnika brezplačno dostopen aktualen čistopis:
in vse njegove pretekle verzije. V portal se je potrebno prijaviti z uporabniškim imenom in geslom registriranega uporabnika.
Nekaj dejstev o zakonu:
Število novosti s področja ekologije:
EKO-LEX, od 11.11.2015 - 17.11.2015 | PRAVNI VIRI | |||||
TEMATSKI SKLOP | URADNI LIST RS | URADNI LIST EU | DRŽAVNI ZBOR | MINISTRSTVA | VLADA | STA Novice |
EKO-LEX | 9 novosti | 3 novosti | 4 novosti | 1 novost | 7 novosti | 2 novosti |
V tem tednu izpostavljamo:
V tem tednu so uporabniki storitve Lex-Kliping prejemali obvestila o objavljenih novostih, ki so bile v obravnavi oz. postopku sprejemanja ali pa so bile ravnokar objavljene kot veljavne, glede na svoje izbrano pravno področje. Sumarno smo zabeležili naslednje število novosti:
Lex-kliping, od 11.11.2015 - 17.11.2015 | PRAVNI VIRI | ||||||
PODROČJA | URADNI LIST RS | URADNI LIST EU | DRŽAVNI ZBOR | MINISTRSTVA | VLADA | STA Novice | |
P R A V N A P O D R O Č J A |
1. DRŽAVNA UREDITEV RS in EU | 8 novosti | 15 novosti | 5 novosti | 4 novosti | 30 novosti | 14 novosti |
2. UPRAVNO PRAVO | 1 novost | 2 novosti | 1 novost | ||||
3. CIVILNO PRAVO IN KAZENSKO PRAVO | 1 novost | 3 novosti | 1 novost | 5 novosti | 6 novosti | ||
4. GOSPODARSKOPRAVNA UREDITEV | 1 novost | 11 novosti | 3 novosti | 2 novosti | 3 novosti | 3 novosti | |
5. JAVNE FINANCE | 7 novosti | 6 novosti | 5 novosti | 9 novosti | 15 novosti | ||
6. GOSPODARSKE DEJAVNOSTI | 7 novosti | 17 novosti | 3 novosti | 9 novosti | 10 novosti | 1 novost | |
7. NEGOSPODARSKE DEJAVNOSTI | 9 novosti | 5 novosti | 10 novosti | 8 novosti | 19 novosti | 11 novosti | |
8. DELOVNOPRAVNA UREDITEV, SOCIALA | 3 novosti | 7 novosti | 2 novosti | 7 novosti | 4 novosti | ||
9. ZDRAVSTVENI SISTEM | 1 novost | 2 novosti | 1 novost | 3 novosti | 2 novosti | 1 novost | |
10. MEDNARODNI ODNOSI | 6 novosti | 8 novosti | 1 novost | 4 novosti | |||
11. OBČINE | 29 novosti |
Če želite biti tudi vi vsak dan sproti seznanjeni, kaj je novega bodisi objavljenega v UL RS, UL EU, je v obravnavi na DZ ali v vladi ali je bil podan predlog s strani ministrstev, glede na vaše izbrano področje, ki ga želite spremljati, se naročite na storitev Lex-Kliping!
Ne pozabite na Koledar obveznosti za tekoči mesec, s povezavami na obrazce. V Seznamu seminarjev vas opozarjamo na vse razpisane aktualne seminarje. Novice pa ponujajo poglobljen komentar aktualnih dogodkov s številnimi povezavami na vsebinsko relevantne dokumente.
Prejšnje številke TFL Glasnika si lahko ogledate v Arhivu številk .