petek, 26.2.2016
Ljubljana, 26. februarja (STA) - Ustavno sodišče je presodilo, da je člen zakona o registraciji istospolne partnerske skupnosti, ki določa, da se ta postopek lahko opravi izključno v uradnih prostorih upravne enote, v neskladju z ustavnim načelom enakosti. Raznospolni pari imajo namreč po zakonu o zakonski zvezi možnost, da zakonsko zvezo sklenejo tudi drugje.
Ustavno sodišče v danes objavljeni odločbi ugotavlja, da 6. člen zakona o registraciji istospolne partnerske skupnosti, ki ureja postopek registracije istospolne partnerske skupnosti, za istospolne partnerje ne predvideva smiselno enake možnosti, torej zahtevati registracijo istospolne partnerske skupnosti izven uradnih prostorov, kot jo zakon o zakonski zvezi predvideva za raznospolne pare.
Zatrjevano neenakost je ustavno sodišče presojalo z vidika splošnega načela enakosti pred zakonom, ki ga ureja drugi odstavek 14. člena ustave. Ta terja, da zakonodajalec bistveno enake položaje ureja enako, razen če za različno obravnavanje enakih položajev obstajajo razumni in stvarni razlogi. V izhodišču je ustavno sodišče ugotovilo, da gre tako pri sklenitvi zakonske zveze kot pri registraciji istospolne partnerske skupnosti za z zakonom urejeni skupnosti, ki obe temeljita na medsebojnem spoštovanju, zaupanju in pomoči.
Zahtevo za oceno ustavnosti je na ustavno sodišče novembra 2013 vložilo upravno sodišče. Zahtevo je vložilo v postopku s tožbo, v kateri sta stranki uveljavili kršitev njune ustavne pravice do enakosti pred zakonom.
Upravno sodišče je takrat ocenilo, da je šesti člen omenjenega zakona v neskladju s prvim odstavkom 14. člena ustave, saj istospolne partnerje postavlja v drugačen položaj, kot ga imajo raznospolni partnerji. Tem namreč zakon o zakonski zvezi in družinskih razmerjih izrecno omogoča, da sklenejo zakonsko zvezo izven uradnih prostorov. Istospolnim partnerjem pa zakon, ki ureja postopek registracije, te možnosti ne daje.
Ustavni sodniki so tako pritrdili stališču upravnega sodišča. V odločbi so sicer navedli, da državni zbor meni, da take protiustavnosti ni. Državni zbor je v odgovoru ustavnemu sodišču pojasnil, da izpodbijani zakon ne povzroča diskriminacije, saj da ne določa obvezne registracije istospolne partnerske skupnosti v uradnih prostorih, niti je ne prepoveduje izven uradnih prostorov.
Po mnenju DZ je podzakonski akt, pravilnik o registraciji istospolnih partnerskih skupnosti, tisti, ki ista vprašanja ureja ožje kot pravilnik o sklenitvi zakonske zveze. Zato je po mnenju DZ v tem primeru šlo za vprašanje ustavnosti in zakonitosti pravilnika, torej bi lahko upravno sodišče nezakonite ali protiustavne podzakonske predpise samo izločilo.
A ustavno sodišče je ocenilo drugače in razveljavilo izpodbijani člen. Državni zbor ima zdaj šest mesecev časa, da odpravi protiustavnost, je navedeno v odločbi ustavnega sodišča, ki so jo ustavni sodniki sprejeli soglasno.
Do odprave ugotovljene protiustavnosti velja, da se postopek registracije skupnosti opravi v uradnih prostorih upravne enote, pri kateri želita bodoča partnerja registrirati skupnost, sme pa se opraviti tudi na drugem mestu, če to zahtevata bodoča partnerja in za to navedeta pomembne razloge, je še zapisano v odločbi ustavnega sodišča.
To ni prvič, da je ustavno sodišče razveljavilo del zakona o registraciji istospolne partnerske skupnosti. Že 2. septembra 2009 je ustavno sodišče odločilo, da je 22. člen zakona, ki govori o dedovanju, neustaven. 14. marca 2013 je v povezavi s tem ugotovilo še, da je neustaven tudi zakon o dedovanju.
Na odločitev ustavnega sodišča so se odzvali v Združeni levici, sicer predlagateljici na referendumu zavrnjene novele zakona o zakonski zvezi in družinskih razmerjih. Kot so zapisali, se je z odločitvijo ustavnih sodnikov potrdilo, da je ureditev istospolnih partnerskih zvez v Sloveniji diskriminatorna in protiustavna ter da je bila na referendumu zavrnjena novela edina rešitev, ki bi nadaljevanje diskriminacije dosledno in v celoti odpravila.
"Če nas po eni strani veseli, da je ustavno sodišče stopilo v bran pravicam istospolnih skupnosti, nas še vedno skrbi dvoličnost tega istega sodišča. Vsakič, ko je pred njim izpodbijana trenutna ureditev posameznih pravic istospolnih skupnosti, ustavno sodišče soglasno ugotovi, da je ureditev diskriminatorna. Ko pa ima možnost, da bi s prepovedjo referenduma o pravicah istospolnih skupnosti zagotovilo dosledno in celovito odpravo diskriminacije, tega poguma ne premore," so še zapisali.
Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja
Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija
T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si
PONUDBA
Predstavitev portala
Zakonodaja
Sodna praksa
Strokovne publikacije
Komentarji zakonov
Zgledi knjiženj
Priročniki
Obveščanja o zakonodajnih novostih
TFL AI
TFL IZOBRAŽEVANJA
TFL SVETOVANJE
TFL BREZPLAČNO
Brezplačne storitve
Preizkusite portal TFL
E-dnevnik Lex-Novice
E-tednik TFL Glasnik
Dodatni članki