ZST-1 člen 6b, 6b/1, 34. ZPP člen 92, 105a, 105a/1, 105a/2, 105a/3, 116, 116/1, 137, 137/1.
prepozno plačilo sodne takse za tožbo - nepodaljšljiv zakonski rok - ustavitev postopka - odsotnost stranke zaradi službene poti - notranje razmerje med pooblaščencem in stranko - upravičen vzrok
Rok za plačilo sodne takse je zakonski rok, določen v 34. členu ZST-1, tovrstni roki pa so nepodaljšljivi (enako npr. tudi sklep Vrhovnega sodišča I Up 91/2015 z dne 8. 7. 2015). Posledice prepozno plačane sodne takse so tako enake kot posledice neplačane takse in ni pomembno, ali je stranka sodno takso plačala kasneje.
ZST-1 člen 13, 13/1. ZUstS člen 23, 23/1. ZPP člen 92, 105a, 384, 384/4.
izredna pravna sredstva - dovoljenost revizije - sodna taksa - plačilo sodne takse - brezplačna pravna pomoč - prekluzivni rok - zastopanje po pooblaščencu
Vrhovno sodišče zaključuje, da je zakonodajalec smel predpisati sodno takso za vložitev izrednega pravnega sredstva in da je glede na fazo postopka, v katerem je ta obveznost vzpostavljena, smel postaviti več omejitev kot za pritožbeni postopek - na eni strani v obliki bolj formaliziranega postopka, na drugi strani pa v zahtevi po strožji presoji skrbnosti (odgovornosti) stranke, ki ima nenazadnje zagotovljeno strokovno zastopanje. Zato sodi, da ureditev, po kateri mora stranka že ob vložitvi revizije zahtevati tudi oprostitev, odlog ali obročno plačevanje sodne takse, ni protiustavna.
UPRAVNI SPOR - CIVILNO PROCESNO PRAVO - SODNE TAKSE
VS1015201
ZUS-1 člen 22, 22/1. ZPP člen 105a, 105a/1, 105a/2, 105a/3, 343.
procesne predpostavke za pritožbo - neplačilo sodne takse - umik pritožbe - pravica do pravnega sredstva - oprostitev plačila sodne takse
Po 105. a členu ZPP je plačilo sodne takse procesna predpostavka za pritožbo. Izostanek njenega plačila v roku, ki ga stranki določi sodišče v nalogu za plačilo sodne takse in v katerem jo pouči na posledice neplačila, ima ob neobstoju pogojev za oprostitev, odlog ali obročno plačilo sodnih taks za posledico presumpcijo umika pritožbe.
Ker kljub pozivu za plačilo sodne takse v 15 dnevnem roku in ob opozorilu na posledice neplačila, takse za predlog za dopustitev revizije nista plačali tretja in peta tožnica, se šteje, da sta predlog umaknili.
Revizija se dopusti glede pravilnosti preizkusa presoje o obstoju veljavnega pravnega naslova za uporabo sporne nepremičnine s strani toženca in posledične ocene o neobstoju elementa neupravičene obogatitve.
Rok za plačilo sodne takse je zakonski rok, določen v 34. členu ZST-1, tovrstni roki pa so nepodaljšljivi.
Institut odloga plačila sodne takse po ZST-1 ni namenjen podaljševanju roka za plačilo sodnih taks, temveč se plačilo sodne takse na predlog stranke odloži v primeru, če stranka zatrjuje, da bi bila s takojšnjim plačilom občutno zmanjšana sredstva, s katerimi se preživlja sama ali se preživljajo njeni družinski člani. Gre torej za institut, ki materialno šibkejšim strankam po načelu enakopravnosti omogoča uresničevanje pravice do sodnega varstva oziroma do pravnega sredstva.
oprostitev plačila sodne takse - pravne osebe - trditveno in dokazno breme predlagatelja - nelikvidnost predlagateljevih sredstev
Pritožnika ni mogoče oprostiti plačila sodnih taks, ker za to ni izkazal predpisanih pogojev.
Za denarna sredstva je pritožnik trdil in tudi izkazal, da niso likvidna sredstva, ker zaradi blokade transakcijskega računa z njimi ne more razpolagati, za svoje kratkoročne poslovne terjatve pa ne. Glede njih namreč ni navajal in izkazal nobenih okoliščin, iz katerih bi izhajalo, da teh terjatev v višini 260.616,00 EUR ne more dovolj hitro unovčiti oziroma izterjati, vsaj v višini, ki bi zadostovala za plačilo 148,00 EUR sodne takse.
tožb - predhodni preizkus tožbe - taksa za tožbo - plačilo sodne takse - domneva o umiku tožbe
V skladu z določbo prvega odstavka 269. člena ZPP se po prejemu tožbe opravijo priprave za glavno obravnavo. Te priprave obsegajo predhoden preizkus tožbe, vročitev tožbe tožencu zaradi odgovora in razpis glavne obravnave (drugi odstavek člena). V skladu z določbo 272. člena ZPP pa ima predsednik senata po predhodnem preizkusu tožbe pravico izdati sklepe iz 270. člena le, če ne gre za vprašanja, o katerih je mogoče po naravi stvari ali po določbah tega zakona odločiti šele v nadaljnjem postopku. Iz prvega odstavka 105. a člena ZPP izhaja, da mora biti taksa za tožbo plačana že ob njeni vložitvi. Iz drugega odstavka istega člena pa izhaja, da sodišče, če taksa ni plačana, takoj pozove stranko na plačilo takse in v nalogu določi tudi rok za plačilo ter opozori na posledice neplačila. Če taksa v roku ni plačana, se šteje da je vloga umaknjena (tretji odstavek istega člena). To pa pomeni, da je postopek v zvezi s plačilom takse za tožbo, vključno z izdajo sklepa o domnevi umika tožbe, predhodni postopek preizkusa tožbe. Izdaja sklepa o domnevi umika tožbe je torej časovno omejena v okvire predhodnega preizkusa, saj nedvomno tudi ne gre za sklep, katerega bi bilo mogoče izdati šele v kasnejši fazi – po opravljenem predhodnem preizkusu.
ustavitev postopka po tožbi - neplačilo sodne takse - pritožba - izkazano pravočasno plačilo na blagajni sodišča
Ker je bila sodna taksa za tožbo pravočasno plačana na blagajni sodišča, kar je izkazano z blagajniškim prejemkom, je Vrhovno sodišče pritožbi ugodilo in izpodbijani sklep sodišča prve stopnje o ustavitvi postopka razveljavilo.
oprostitev plačila sodne takse - pravna oseba - zavrnitev predloga za oprostitev - finančno, likvidnostno in premoženjsko stanje pravne osebe - ogrožanje dejavnosti pravne osebe zaradi plačila sodne takse - trditveno in dokazno breme predlagatelja taksne oprostitve - pritožbena novota
Trditveno in dokazno breme glede premoženjskega stanja, ki utemeljuje taksno oprostitev, sta na strani predlagatelja oprostitve, saj predstavlja taksna oprostitev izjemo glede na splošno obveznost plačila sodnih taks. Pritožnica v obravnavanem primeru ni uspela izkazati, da njeno ugotovljeno finančno, likvidnostno in premoženjsko stanje opravičuje zaključek, da nima sredstev za plačilo sodnih taks v znesku 148,00 EUR za tožbo in da jih tudi ne more zagotoviti v celotnem znesku brez ogrožanja svoje dejavnosti.
Zgolj s splošnimi trditvami o odsotnosti denarnih sredstev oziroma premoženja in poslovanja, ki jih kljub pozivu sodišča prve stopnje ni z ničemer izkazala, pritožnica ne more biti uspešna.
UPRAVNI SPOR - URBANIZEM - GRADBENIŠTVO - SODNE TAKSE
VS1014790
URS člen 25, 125. ZUS-1 člen 22, 22/1, 22/2, 83, 83/1, 89, 95, 95/1. ZPP člen 86, 86/1, 343, 343/1.
nadomestilo za degradacijo in uzurpacijo prostora - sodne takse - več pravnih sredstev v eni vlogi - zavrženje revizije - zavrženje pritožbe - postulacijska sposobnost - stranka brez pravosodnega izpita - revizija, ki jo vloži stranka sama - pritožba, ki jo vloži stranka sama - zahteva za varstvo zakonitosti ni dovoljena - neobstoječe pravno sredstvo
V upravnem sporu lahko stranka v postopku s pritožbo opravlja dejanja samo po pooblaščencu, ki ima opravljen pravniški državni izpit, oziroma sama ali njen zakoniti zastopnik, če ima opravljen pravniški državni izpit.
Sodišče zavrže revizijo, ki jo vloži stranka sama, če najpozneje v njej ne izkaže, da ima opravljen pravniški državni izpit.
Zahteva za varstvo zakonitosti v upravnem sporu ni dovoljena, saj je ZUS-1 ne predvideva.
prepozen predlog za vrnitev v prejšnje stanje - zamuda roka za plačilo sodne takse za tožbo v upravnem sporu - presoja pravočasnosti predloga po določbah ZUS-1 - subjektivni rok 8 dni - razmerje med ZUS-1 in ZPP
V upravnem sporu se določbe ZPP glede na prvi odstavek 22. člena ZUS-1 uporabljajo primerno in to samo za tista vprašanja postopka, ki v ZUS-1 niso urejena. Ker so roki za uporabo instituta za vrnitev v prejšnje stanje v ZUS-1 posebej urejeni (24. člen ZUS-1), glede teh rokov ni mogoče uporabiti določb ZPP.
sprememba višine sodne takse - naknadna delna oprostitev plačila sodne takse - razveljavitev starega plačilnega naloga - določitev nove višine sodne takse - izdaja novega plačilnega naloga - rok za izpolnitev taksne obveznosti - pravna praznina - zakonska analogija
Če se z naknadnim sklepom o delni oprostitvi plačila sodne takse spremeni višina prvotno naložene taksne obveznosti, je treba zaradi načela pravne enakosti ob analogni uporabi tretjega odstavka 34. a člena ZST-1 taksnemu zavezancu izdati nov plačilni nalog, ki je sestavni del tega sklepa.
Ker pritožniku po tem, ko se je zaradi sklepa o delni oprostitvi plačila sodne takse spremenila višina taksne obveznosti, nov plačilni nalog z določenim izpolnitvenim rokom ni bil izdan, sta ugotovitev sodišča prve stopnje, da je pritožnik zamudil rok za plačilo sodne takse za tožbo in posledična odločitev o ustavitvi postopka v tem upravnem sporu, napačni.
neplačilo sodne takse za revizijo - domneva umika revizije - vrnitev v prejšnje stanje - opravičen vzrok za zamudo - neprejeta elektronska pošta - napaka pri operaterju elektronskih komunikacij - način komuniciranja med pooblaščencem in stranko
Način komuniciranja med pooblaščencem in njegovo stranko je stvar njunega notranjega razmerja in ob izvrševanju potrebne skrbnosti ne more biti opravičen razlog za zamudo procesnih dejanj.
Glede na ureditev oprostitve plačila sodnih taks po ZST-1 in ob upoštevanju odločbe Ustavnega sodišča RS U-I-85/14-13 z dne 10. 7. 2014 v obravnavani zadevi ni pogojev za oprostitev plačila sodnih taks v celoti, saj pritožnik ni prejemnik denarne socialne pomoči in do denarne socialne pomoči ne bi bil upravičen, tudi če bi vlogo podal.
Glede na podatke, ki so bili znani v času odločanja sodišča prve stopnje, je pravilen tudi zaključek prvostopenjskega sodišča, da v obravnavani zadevi niso izpolnjeni niti pogoji za delno oprostitev plačila sodne takse za revizijo, saj ne glede na relativno nizek pritožnikov mesečni dohodek ni mogoče zaključiti, da bi bila s plačilom 164,00 EUR sodne takse za revizijo, ki predstavlja enkratno obveznost, občutno zmanjšana sredstva, s katerimi se preživlja pritožnik ali njegovi družinski člani.
Pritožnikovo navedbo o plačevanju preživnine za dva otroka, ki jo je pritožnik prvič podal šele v pritožbi, pa Vrhovno sodišče zavrača kot nedovoljeno pritožbeno novoto.
predlog za dopustitev revizije - sodne takse - rok za plačilo sodne takse - sodne počitnice - tek procesnega roka - zavrnitev predloga za dopustitev revizije
Rok za plačilo sodne takse za predlog za dopustitev revizije se je iztekel med sodnimi počitnicami, predlagateljica pa je sodno takso plačala po sodnih počitnicah. Kljub temu je plačilo mogoče šteti za pravočasno, saj je 15-dnevni rok za plačilo sodne takse (določen v prvem odstavku 34. člena Zakona o sodnih taksah) procesni rok, katerega tek se s sodnimi počitnicami prekine.
ZST-1 člen 1, 1/3, 10, 11. ZUS-1 člen 22, 22/1. ZPP člen 105a.
dovoljenje za stalno prebivanje tujca - neplačilo sodne takse za revizijo - taksne oprostitve na podlagi zakona - pogoji za oprostitev, odlog ali obročno plačilo taks na podlagi sodne odločbe - ugotovitev umika revizije
Če sodna taksa ni plačana v roku in niso podani pogoji za oprostitev, odlog ali obročno plačilo sodnih taks na podlagi 11. člena ZST-1 niti pogoji za taksno oprostitev na podlagi 10. člena ZST-1, se šteje, da je vloga umaknjena.
Iz spisa izhaja, da je revident tuj državljan, vendar eventualnega izpolnjevanja pogojev za oprostitev plačila sodne takse na podlagi 10. člena ZST-1 v reviziji ne zatrjuje.
ZUS-1 člen 22, 22/1, 24, 34, 34/2. ZST-1 člen 1, 1/3, 6c, 8. ZPP člen 105a.
rok za plačilo sodne takse za tožbo - procesni rok - zamuda roka - vrnitev v prejšnje stanje - opravičljiv vzrok za zamudo
Določba 24. člena ZUS-1 o vrnitvi v prejšnje stanje se lahko uporabi tudi v primeru zamude roka za plačilo sodne takse, določenega v plačilnem nalogu, če je plačilo sodne takse procesna predpostavka za opravo dejanja v postopku.
Pritožnik in njegova odvetnica bi s primerno skrbnostjo (v medsebojni komunikaciji) lahko zagotovila, da bi bila sodna taksa, kljub odhodu pritožnika v tujino, pravočasno plačana, zaradi česar je zamudo treba pripisati njuni krivdi. Neskrbnost v medsebojni komunikaciji stranke in odvetnika ni opravičen vzrok za zamudo, ki bi narekoval vrnitev v prejšnje stanje.
DENACIONALIZACIJA - CIVILNO PROCESNO PRAVO - SODNE TAKSE
VS0017554
URS člen 22. ZDen člen 71. ZPVAS člen 10. ZST-1 člen 10.
dopuščena revizija - denacionalizacija - agrarna skupnost - odškodnina za nepremičnine, ki jih ni mogoče vrniti v naravi - vezanost sodišča na odločbo upravnega organa - sodne takse - plačilo sodne takse v denacionalizacijskem postopku
Revizija se dopusti glede vprašanja obsega vezanosti sodišča na odločitve upravnih organov, kadar stranka ni sodelovala v upravnem postopku.