Med drugim se gibanje prosilcu lahko omeji tudi zato, da se v primeru obstoja očitnega dvoma preveri ali ugotovi njegova istovetnost ali državljanstvo in zato, da se ugotovijo določena dejstva, na katerih temelji prošnja za mednarodno zaščito, ki jih brez izrečenega ukrepa ne bi bilo mogoče pridobiti, in obstaja utemeljena nevarnost, da bo prosilec pobegnil.
mednarodna zaščita - omejitev gibanja prosilcu za mednarodno zaščito - Dublinska uredba III - nesodelovanje v postopku - nevarnost pobega
Sodišče se strinja z ugotovitvijo toženke, da nesporno dejstvo, da se je tožnik nahajal v več varnih državah, skozi katere je pripotoval do Slovenije, in v njih ni zaprosil za azil ter da je za azil zaprosil v Grčiji, pa jo zapustil, še preden je bilo o njegovi prošnji odločeno, kaže na njegovo nesodelovanje v postopku.
Kot razlog za zapustitev Grčije pred koncem postopka je tožnik navedel, da je v Solunu prejel dokument, v katerem je pisalo, da sem mora vrniti na otok Chios, česar pa ni hotel storiti, saj je to mali otok, kjer si tako rekoč zaprt in tam „nimaš kaj za delati“. To pa po presoji sodišča niso opravičljivi razlogi za zapustitev države pred koncem postopka odločanja o mednarodni zaščiti.
ZRud-1 člen 49, 52, 53, 54, 155. Uredba o rudarski koncesnini in sredstvih za sanacijo (2011) člen 36. URS člen 15, 74.
rudarstvo - rudarska koncesnina - plačilo rudarske koncesnine - za odločitev relevanten predpis - retroaktivnost - poseg v pričakovane pravice - svobodna gospodarska pobuda
Iz določbe drugega odstavka 52. člena ZRud-1 jasno izhaja, da je določitev višine rudarske koncesnine predmet normativnega urejanja. Na podlagi zakonskega pooblastila mora namreč Vlada RS izdati uredbo, ki določi način in pogoje plačevanja rudarske koncesnine, pri njenem sprejemanju pa sopogodbenik koncesijske pogodbe (koncesionar) nima nobene vloge ali vpliva. Določitev višine rudarske koncesnine torej ni v dispoziciji pogodbenih strank in zato ni predmet svobodnega pogodbenega oblikovanja pravic in obveznosti.
izpostavljenost azbestu - odškodnina za poklicno bolezen - smrt upravičenca - dedič - postopek pred pristojno komisijo
Ker je A.A. umrl prej, preden je tožena stranka odločila o njegovem zahtevku za priznanje odškodnine zaradi izpostavljenosti azbestu, so bili po določbi drugega odstavka 5. člena ZOPDA njegovi dediči upravičeni zahtevati nadaljevanje postopka in vstop v postopek sporazumevanja o odškodnini. Zaključek postopka z izdajo odločbe že pokojni osebi ni dopusten, mogoča je le ustavitev postopka, kolikor dediči ne bi izrazili zahteve, da se postopek nadaljuje in da vstopijo vanj.
ZUN člen 75, 75/4. ZGO-1 člen 152, 200. ZUP člen 279, 279/1, 279/1-3.
inšpekcijski ukrep - pomožni objekt - gradbeno dovoljenje - nelegalna gradnja - odstranitev objekta - ničnost odločbe - nepravilna uporaba materialnega zakona
Odločba urbanističnega inšpektorja z dne 5. 8. 1997 ni nična, saj niso podani zatrjevani ničnosti razlogi neizvršljivosti sporne odločbe. Prvostopni upravni organ bi moral ukrepati na podlagi določbe četrtega odstavka 75. člena ZUN, saj prehodna določba prvega odstavka 200. člena ZGO-1 določa, da se inšpekcijski postopki, ki so se začeli pred uveljavitvijo tega zakona, končajo po predpisih, ki so veljali pred njegovo uveljavitvijo, to pa je v obravnavanem primeru prav ZUN. Sedaj pristojni inšpekcijski organ bi torej moral inšpekcijski postopek nadaljevati in v nadaljnjem postopku odločiti ali je treba del objekta na stroške investitorja odstraniti ter vzpostaviti stanje, določeno v odločbi o dovolitvi priglašenih del, oziroma objekt odstraniti v celoti, kolikor to ni možno.
ZTuj-2 člen 68. ZMZ-1 člen 84, 84/1, 84/1-1. Uredba (EU) št. 604/2013 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 26. junija 2013 o vzpostavitvi meril in mehanizmov za določitev države članice, odgovorne za obravnavanje prošnje za mednarodno zaščito, ki jo v eni od držav članic vloži državljan tretje države ali oseba brez državljanstva člen 28.
mednarodna zaščita - omejitev gibanja - pridržanje prosilca za namen predaje odgovorni državi članici - nevarnost pobega - ugotavljanje istovetnosti - breme dokazovanja
Istovetnost prosilca za mednarodno zaščito se nesporno ugotovi, če predloži eno od listin, ki so navedene v ZTuj-2, na podlagi katerih je mogoče ugotavljati istovetnost. Tožnik je spreminjal izjavo, ki jo je dal glede vozniškega dovoljenja po vložitvi prošnje za mednarodno zaščito oziroma med pridržanjem v Centru za tujce, čeprav je to možnost imel, pa ni niti poskušal pridobiti osebnih dokumentov in s tem dokazati svojo istovetnost. To, da ni poskušal pridobiti osebnih dokumentov, je tožnik potrdil tudi na zaslišanju pred sodiščem ter hkrati povedal, da tega niti ne namerava storiti. Potrebno je poudariti, da je v postopkih mednarodne zaščite prav prosilec tisti, na katerem je breme dokazovanja svoje identitete in da prosilec nosi posledice, če svoje identitete ne izkaže na verodostojen način.
mednarodna zaščita - omejitev gibanja prosilcu za mednarodno zaščito - ugotavljanje istovetnosti prosilca - dvom v prosilčevo identiteto - ugotavljanje dejstev
Toženka svoj dvom v resničnost tožnikovih navedb o njegovi osebni identiteti utemeljuje s tem, da tožnik ni predložil osebnega dokumenta s sliko, razlogi, ki jih je za to navajal, pa so neprepričljivi in kontradiktorni, kar vse kaže na to, da hoče svojo identiteto prikriti.
Tožnik je ob podaji prošnje potrebo po mednarodni zaščiti utemeljeval z vpoklicem v vojsko, s tem povezano grožnjo teroristov in ubojem matere. Ker za to ni predložil nobenih dokazov in ker so bile njegove navedbe pavšalne in neskladne (v policijskem postopku je navajal ekonomske razloge za prihod v Evropo), je ocenila, da je za izvedbo postopka nujno potreben osebni razgovor s tožnikom. Po presoji sodišča je toženka z navedenim zadostila zahtevani konkretnosti opredelitve dejstev, ki jih bo ugotavljala, kakor tudi njihove vzročne povezanosti z omejitvijo gibanja, saj je ugotavljanje in preveritev teh dejstev mogoča le ob prisotnosti tožnika, ki pa je v obravnavanem primeru brez pridržanja ni mogoče zagotoviti.
ZUS-1 člen 6, 3/2, 20, 20/3, 279, 279/1, 279/1-2, 279/1-3.
privez - ničnost upravnega akta - nova dejstva in dokazi - ničnostni razlogi - neizvršljivost odločbe - nedovoljena tožbena novota
V predmetnem postopku, ko se presoja zakonitost odločbe, s katero je bila zavrnjena njena zahteva za izrek ničnosti prej navedene odločbe prvostopenjskega organa, tožeča stranka ne more uveljavljati razlogov, ki bi jih lahko uveljavljala v tožbi zoper dokončni upravni akt prvostopenjskega organa.
O ničnostnem razlogu neizvršljivosti odločbe (3. točka prvega odstavka 279. člena ZUP) je mogoče govoriti takrat, ko gre za objektivno in ne zgolj subjektivno neizvršljivost, neizvršljivost pa je lahko pravna ali dejanska. Zgolj dejstvo, da mora stranka, ki ji je naložena določena obveznost, prilagoditi svojo dejavnost in aktivnosti, torej ne pomeni, da je odločba neizvršljiva in s tem nična, pač pa govorimo o neizvršljivi odločbi le takrat, ko je ni mogoče izvršiti iz objektivnih razlogov.
mednarodna zaščita - omejitev gibanja prosilcu za mednarodno zaščito - ugotavljanje istovetnosti prosilca - dvom v prosilčevo identiteto - ugotavljanje dejstva
Ne glede na utemeljenost tega dvoma, ki je v izpodbijanem sklepu ustrezno utemeljena, pa razlogi, ki jih v tem pogledu navaja toženka, po presoji sodišča ne dosegajo zakonskega standarda očitnosti. Za kaj takega bi morala toženka navesti vsaj še to, zakaj meni, da se tožnikov primer razlikuje od običajnega ravnanja „večine beguncev“, ki po tožnikovih navedbah pri sebi prav tako nimajo osebnih dokumentov, česar toženka ni v ničemer izpodbijala, in zoper katere obravnavani ukrep ni odrejen.
Razlog za poseg v osebno svobodo ne more pomeniti zgolj oprava osebnega razgovora. Res je sicer, da ta razgovor pomeni bistveni element ugotavljanja dejstev in okoliščin v postopku za priznanje mednarodne zaščite, vendar pa toženka ni navedla nobenega razloga za to, da ga ne bi mogla opraviti v času do odreditve omejitve gibanja.
ZMZ-1 člen 49, 49/1, 49/1-5, 52, 52-1, 52-2, 61, 62. ZUP člen 9.
mednarodna zaščita - očitno neutemeljena prošnja - varna izvorna država - informacije o izvorni državi - politično prepričanje kot razlog preganjanja - načelo zaslišanja strank
Zatrjevana škodna dogodka, v katerih je bil tožnik deležen groženj, fizičnega nasilja in poškodb s strani pripadnikov Polisaria, ker podpira obstoječ režim maroškega kralja, sam po sebi nikakor ni tako malenkosten oziroma tako očitno neutemeljen, da bi pristojni organ, brez ocenjevanja, lahko že na prvi pogled z gotovostjo zaključil, da gre za nepomembne okoliščine za presojo utemeljenosti prošnje ter, da tožnik ni izkazal zahtevanih pogojev glede dejanj preganjanja in nastanka resne škode. Tožnik je s svojimi navedbami tekom upravnega postopka navajal okoliščine, ki bi utegnile nakazovati možnost preganjanja zaradi političnega prepričanja. Po mnenju sodišča iz zatrjevanih dejanskih okoliščin izhaja, da bi lahko šlo za preganjanje na podlagi političnega prepričanja v smislu 5. alineje prvega odstavka 27. člena ZMZ-1.
Iz obrazložitve izpodbijane odločbe izhaja, da je pristojni organ svojo odločitev oprl tudi na razmere v Zahodni Sahari v Kraljevini Maroko, vendar s temi informacijami tožnika ni seznanil in mu tudi ni dal možnosti, da se o teh ugotovitvah izjavi, skladno s prvim odstavkom 9. člena ZUP.
mednarodna zaščita - očitno neutemeljena prošnja - pospešeni postopek - varna izvorna država
Tožnik je s strani države, katere državljanstvo ima, deležen zaščite in tako ne izpolnjuje pogojev za priznanje mednarodne zaščite, t.j. statusa begunca oziroma subsidiarne zaščite. Ob takšnih (nespornih) dejanskih ugotovitvah pa se pokaže, da tožnikove navedbe o težkih socialnih in ekonomskih razmerah v Alžiriji za odločitev niso pravno pomembne. Sicer pa sodišče glede na tožbene navedbe o napačno ugotovljenem dejanskem stanju še dodaja, da pristojni organ tudi v pospešenem postopku izvede ugotovitveni postopek, le da gre za posebno obliko skrajšanega ugotovitvenega postopka, v katerem pristojni organ preverja, ali so izpolnjene okoliščine, iz katerih glede na zakonske pogoje izhaja, da je prošnja očitno neutemeljena.
mednarodna zaščita - očitno neutemeljena ponovna prošnja - pospešeni postopek - varna izvorna država
Tožena stranka se pri ocenjevanju okoliščin, ki jih je navedel tožnik, sklicuje na neskladnost izjav, ki jih je podal ob vložitvi prve prošnje in druge prošnje. Tožena stranka je tako štela, da tožnik ni verodostojen, zaradi česar ni sledila njegovim informacijam oziroma jim ni dala ustrezne teže, pri tem pa ni pridobila splošnih in specifičnih informacij (npr. glede v letu 2000 sklenjenem sporazumom med vlado in teroristično skupino) o stanju v izvorni državi. Zaključek tožene stranke, da so v obravnavani zadevi izpolnjeni pogoji iz 1. alineje 52. člena ZMZ-1, zaradi katerih naj bi bila tožnikova prošnja očitno neutemeljena, je tako po presoji sodišča vsaj preuranjen.
V obravnavani zadevi je bila vročitev odočbe opravljena 5. 1. 2018. Naslednji dan, torej 6. 1. 2018, je začel teči tridesetdnevni rok za vložitev tožbe v upravnem sporu, ki se je iztekel v ponedeljek 5. 2. 2018. Če je zadnji dan roka nedelja, kot v obravnavanem primeru, namreč izteče rok s pretekom prvega naslednjega delavnika. Iz podatkov na pisemski ovojnici pa je razvidno, da je tožeča stranka tožbo priporočeno po pošti oddala šele 7. 2. 2018, torej po poteku zakonsko določenega roka.
V obravnavani zadevi je toženka o vprašanju izkazanosti pravice graditi odločila izključno na podlagi druge alineje prvega odstavka 54. člen ZUPUDPP, za katero je Ustavno sodišče ugotovilo, da je neustavna. V skladu s povedanim se te določbe ne sme uporabiti, saj gre za razmerje, ki je sicer nastalo pred ugotovitvijo neustavnosti, vendar do tedaj o njem še ni bilo pravnomočno odločeno.
pritožba - rok za vložitev pritožbe - zavrženje pritožbe
Iz podatkov spisa je razvidno, da je bila odločba o zavrnitvi zahteve za obročno plačilo davčnega dolga tožniku vročena na podlagi določbe 85. člena ZDavP-2. Po navedeni določbi se šteje, da je odločba vročena v roku 15 dni od dneva odpreme odločbe, pri čemer je datum odpreme odločbe odtisnjen na kuverti. Tožnik je pritožbo poslal priporočeno po pošti več kot dve leti po vročitvi odločbe, zato je tudi po ugotovitvi sodišča odločitev prvostopnega organa, ki jo je potrdila tožena stranka, da je bila pritožba vložena prepozno, pravilna in zakonita.
Po petem odstavku 65. člena ZMZ-1 pristojni organ s sklepom zavrže zahtevek za uvedbo ponovnega postopka, ki ga oseba vloži potem, ko ji je bil že izdan izvršljiv sklep o zavrženju prvega zahtevka o uvedbi ponovnega postopka ali izvršljiva odločba o zavrnitvi prve ponovne prošnje kot neutemeljene. Pravni red omejuje možnost uvedbe novega postopka ob pravni in dejanski identiteti zahtevka.
Uredba (EU) št. 604/2013 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 26. junija 2013 o vzpostavitvi meril in mehanizmov za določitev države članice, odgovorne za obravnavanje prošnje za mednarodno zaščito, ki jo v eni od držav članic vloži državljan tretje države ali oseba brez državljanstva člen 28, 28/2. ZTuj-2 člen 68, 68/1. ZMZ-1 člen 84, 84/1, 84/1-1, 84/1-5.
mednarodna zaščita - omejitev gibanja prosilcu za mednarodno zaščito - Dublinska uredba III - nevarnost pobega - dvom v prosilčevo identiteto - ugotavljanje istovetnosti prosilca
Zgolj odsotnost osebnih dokumentov sama po sebi še ne zadostuje za dvom v istovetnost določene osebe.
Iz tega, da je tožnik dvakrat zaprosil za mednarodno zaščito na Danskem in enkrat na Švedskem, pa ni počakal do odločitve pristojnih organov, izhaja, da so bila njegova ravnanja večkrat taka, da je vlagal prošnje za mednarodno zaščito in ni nikjer počakal, da bi bilo o prošnjah dokončno odločeno, zaradi česar je tožena stranka utemeljeno sklepala, da se bo to zgodilo tudi v Republiki Sloveniji. Zaradi tega je po mnenju sodišča utemeljeno sklepala, da tudi v Republiki Sloveniji, če tožnika ne bi pridržala, le-ta ne bi počakal do konca postopka.
Tožena stranka bi morala pri podaji prošnje dovoliti postavljanje takšnih vprašanj za tožnika, kjer bi se postavilo še kakšno vprašanje ali podvprašanje.
dostop do informacij javnega značaja - izjeme od dostopa do informacije javnega značaja - nacionalno preverjanje znanja - matura - prepoved razvrščanja šol
Stranka z interesom je zahtevala določene podatke o uspehu na maturi za leto 2015 poimensko za vse srednje šole na način, na katerega jih tožeča stranka glede na določilo 18.a člena Zakona o maturi ne more posredovati. Zakon o maturi namreč v tretjem odstavku 18.a člena določa, da se podatki iz letne analize o kakovosti mature ne smejo uporabiti za razvrščanje šol. Prav zaradi te zakonske prepovedi tožeča stranka niti sama ne more dostopati do zaprošenih podatkov na način, da bi s temi podatki razpolagala in jih v vsakem trenutku lahko komurkoli posredovala kot informacijo javnega značaja. Prav zato, ker z njimi ne sme razpolagati, jih tudi nima oziroma je v konkretnem primeru bilo mogoče do njih priti šele s pomočjo strokovne pomoči informatika na podlagi določenih računalniških operacij in ob tem je to trajalo 35 minut časa.
Glede opredeljevanja do tega, da naj bi šlo zaradi prepovedi razvrščanja šol do kršitve ustavnih pravic, pa sodišče pojasnjuje, da vsak poseg v ustavno pravico ni nedopusten. Nedopusten je, če je v nasprotju z predpisi, torej, če je poseg nezakonit. V konkretnem primeru pa ni nezakonit, saj je določen z zakonom, konkretno z 18.a členom Zakona o maturi. Torej ne gre za nedopusten poseg v ustavne pravice.
davčna izvršba - ugovori - izpodbijanje izvršilnega naslova
Sodišče v postopku davčne izvršbe presoja le, ali so bili za uvedbo izvršbe izpolnjeni pogoji, ki jih določa ZDavP-2, ter ali ima sklep o izvršbi sestavine določene v 151. členu navedenega zakona.
mednarodna zaščita - očitno neutemeljena prošnja za mednarodno zaščito - navajanje nepomembnih ali zanemarljivih dejstev - varna izvorna država
Glavni razlog za odhod iz izvorne države je tožnik navajal okoliščino, da je stricu ukradel 7.000,00 EUR, zato da si je plačal do Evrope in da bi s temi sredstvi bival v Evropi. Za njegovo dejanje (krajo denarja) je v Maroku zagrožena zaporna kazen, zaradi česar je njegovo življenje ogroženo v izvorni državi. Sodišče se strinja z oceno toženke, da so ta dejstva nepomembna za obravnavanje upravičenosti do mednarodne zaščite po določbah ZMZ-1.
Maroko je z Odlokom Vlade nedvomno razglašen za varno izvorno državo. Tožnik je državljan Maroka, kar pomeni, da je kriterij iz 1. alinee prvega odstavka 62. člena ZMZ-1 v obravnavanem primeru izpolnjen. Izpolnjen pa je tudi kriterij iz 2. alinee iste določbe, saj iz spisov ni razvidno, da bi tožnik izkazal takšne razloge iz katerih bi bilo mogoče zaključiti, da Maroko zanj ni varna izvorna država.