upravni spor - akt, ki se lahko izpodbija v upravnem sporu - sporočilo ministrstva o neupravičenosti do izplačila sredstev na podlagi SZ-1 - zavrženje tožbe
Izpodbijani dopis oziroma sporočilo, v katerem ministrstvo pojasnjuje razloge, zaradi katerih meni, da tožeča stranka ni upravičena do izplačila sredstev na podlagi 173. člena SZ-1, ni akt, ki bi se ob upoštevanju določb ZUS-1 lahko izpodbijal s tožbo v upravnem sporu.
najemniki denacionaliziranih stanovanj - nepovratna in kreditna sredstva - nacionalizacija stanovanja - izvzetje iz nacionalizacije - stanovanjska pravica
Stanovanja, ki so bila ob nacionalizaciji izvzeta iz nacionalizacije, niso bila nacionalizirana. Zato je trditev tožnika, da uveljavlja zahtevek glede stanovanja, ki je bilo podržavljeno, brez podlage. Posledično niso izpolnjeni pogoji za dodelitev nepovratnih in kreditnih sredstev najemnikom denacionaliziranih stanovanj.
SZ-1 člen 173, 175. SZ člen 155. ZNNZ člen 10, 17.
najemniki denacionaliziranih stanovanj - nepovratna in kreditna sredstva - nacionalizacija stanovanja - izvzetje iz nacionalizacije - stanovanjska pravica
Z izpodbijano odločbo je upravni organ tožnici upravičenja iz 173. člena SZ-1 odrekel z razlogom, ker stanovanje, v zvezi s katerim je ta upravičenja uveljavljala, ni bilo podržavljeno in na njem tožeči stranki ni bila podeljena stanovanjska pravica. Upravni organ je nadalje ugotavljal okoliščini, ki sta relevantni dejstvi po 175. členu SZ-1 (podržavljenje stanovanja in imetništvo stanovanjske pravice), čeprav se na to določbo ni izrecno skliceval.
najemnik denacionaliziranega stanovanja -nepovratna in kreditna sredstva - nadomestni odkup - rok za uveljavitev pravic - materialni rok
Tožnik je svojo zahtevo za izdajo odločbe o nepovratnih in kreditnih sredstvih vložil 24. 9. 2009, odločba o denacionalizaciji, s katero je bilo upravičencem oziroma prvotnim lastnikom vrnjeno stanovanje, pa je bila izdana 29. 10. 1999 in je postala pravnomočna 8. 12. 1999. Glede na SZ-1 to pomeni, da bi moral tožnik zahtevo za izdajo odločbe o dodelitvi nepovratnih in kreditnih sredstev vložiti najkasneje do 14. 10. 2008, torej v roku petih let od uveljavitve SZ-1.
javni poziv - javni poziv za dodelitev subvencij - subvencije mladim družinam - prvo reševanje stanovanjskega vprašanja - primerno stanovanje - solastništvo nepremičnine
Glede na določbe ZNSVS, javnega poziva za dodelitev subvencij in vsebine predpisanega obrazca vloge toženka pri ugotavljanju površinskega normativa velikosti primernega stanovanja ne bi smela izhajati iz določb Pravilnika o dodeljevanju neprofitnih stanovanj v najem, saj je to vprašanje stanovanjski sklad samostojno uredil v skladu z ZNSVS v javnem razpisu.
Ker so kriteriji po ZNSVS vezani na stanovanje, to pa je po določbi 4. člena SZ-1 skupina prostorov, namenjenih za trajno bivanje, ki so funkcionalna celota, praviloma z enim vhodom, v konkretnem primeru pri ugotavljanju velikosti primernega stanovanja, ki je v lasti tožnika, ni mogoče izhajati samo iz solastniškega deleža na stanovanjski hiši, saj ta predstavlja le idealni delež na vseh delih nepremičnine.
ZBPP člen 24. Pravilnik o dodeljevanju neprofitnih stanovanj v najem člen 3, 3/1, 3/1-6.
brezplačna pravna pomoč - pogoji za dodelitev brezplačne pravne pomoči - objektivni pogoj - dodelitev neprofitnega stanovanja v najem - neporavnane obveznosti iz prejšnjega neprofitnega najemnega razmerja
Eden od splošnih pogojev za upravičenost do dodelitve neprofitnega stanovanja v najem je tudi ta, da je prosilec, ki ponovno prosi za dodelitev neprofitnega stanovanja v najem, poravnal vse obveznosti iz prejšnjega neprofitnega najemnega razmerja in morebitne stroške sodnega postopka. Ker ima tožnik odprte obveznosti iz naslova najemnine je bilo zaradi navedenega potrebno njegovo prošnjo za dodelitev brezplačne pravne pomoči zavrniti kot neutemeljeno iz razloga, ker zadeva nima možnosti za uspeh.
V postopku vpisa v register upravnikov stavb oziroma izbrisa iz tega registra se ne presoja veljavnosti pogodbe o opravljanju upravniških storitev, kot tudi ne načina odpovedi dotedanjemu upravniku in njene nepravilnosti, ampak je to predmet (posebnega) sodnega postopka.
SZ člen 34, 35, 49, 167. Pravilnik o upravljanju večstanovanjskih stavb člen 5.
register upravnikov stavb - vpis v register upravnikov - izbris iz registra upravnikov stavb - veljavnost pogodbe o upravljanju upravniških storitev
Vpis upravnika v register upravnikov ni konstitutivne narave, marveč zgolj evidenčne narave, saj se upravnik vpiše v register upravnikov na podlagi pogodbe o opravljanju storitev upravljanja (POUS) za določeni večstanovanjski objekt. Upravnik izkazuje svojo upravičenost za vpis v register upravnikov s POUS. Upravni organ zato ne presoja veljavnosti POUS, saj je za presojo pristojno sodišče v pravdnem postopku in le v tem postopku ima lahko tožnica pravni interes in lahko nastopa kot stranka v postopku, ne pa tudi v postopku, v katerem se pravno razmerje le evidentira.
ZNSVS člen 26e. ZGO-1 člen 71, 71/1, 71/1-2, 73, 73/5.
subvencija za prvo reševanje stanovanjskega vprašanja - pogoji za dodelitev subvencije - gradbeno dovoljenje - sprememba gradbenega dovoljenja
Zgolj sprememba gradbenega dovoljenja na ime tožnika ne more predstavljati utemeljenega razloga za zavrnitev njegove zahteve za dodelitev subvencije.
Četudi je bila sprememba gradbenega dovoljenja izvršena v skrajšanjem ugotovitvenem postopku, je pravno relevantno dejstvo, da je imel tožnik ob vložitvi vloge za dodelitev sredstev pravnomočni upravni akt in kot je razvidno iz priloženih fotografij, je takrat tudi začel z gradnjo, s čimer je zadostil zakonski določbi 2. točke prvega odstavka 71. člena ZGO-1,
dodelitev neprofitnega stanovanja v najem - javni razpis - pogoji javnega razpisa - izločitveni razpisni pogoj - razlaga določb razpisa - namen razpisa - upoštevanje okoliščin na strani družinskih članov oziroma članov gospodinjstva
Pri odločanju o tožničini prijavi na javni razpis za dodelitev neprofitnega stanovanja v najem ni mogoče uporabiti določb 1. alinee točke 2.5 razpisa ter tožnice na tej podlagi šteti za osebo, ki ne more sodelovati na razpisu. Pri tej določbi gre za razpisni pogoj in to izločitveni, kar pomeni, da širitev pogoja na situacije, ki z določbo niso zajete, ni dopustna. Po besedilu določbe se pogoj imetništva stanovanjske pravice izrecno nanaša samo na osebo, ki sodeluje na razpisu, in s tem na prosilca, to pa je v konkretnem primeru tožnica. Zato je upošteven le njen položaj in ne tudi položaj njenega moža, čeprav je bil ta imetnik stanovanjske pravice. Z določbo tudi ni predvidena situacija, ko gre za odkup stanovanja in sodno razvezo prodajne pogodbe in na katero se, prav tako samo z razlago in zato nedopustno, še dodatno širi uporaba omenjene določbe. Drugačen namen razpisa, če ta ni zajet v razpisnih pogojih, za širšo razlago od zapisane ne zadošča.
neprofitno stanovanje - dodelitev neprofitnega stanovanja v najem - pravica stranke do sodelovanja v postopku
Pri izdaji izpodbijane določbe so bila bistveno kršena pravila postopka, saj stranki ni bila omogočena aktivna udeležba: čeprav je bil opravljen ogled, tožnica nanj ni bila vabljena, upravni organ ni opravil ustne obravnave, o opravljenem ogledu pa tudi ni bil sestavljen zapisnik.
vpis v register upravnikov stavb - obnova postopka - pravni interes - stranka v postopku
Družba A. d.o.o. je vpis večstanovanjske stavbe v register upravnikov stavb predlagala na podlagi pogodbe o upravljanju upravniških storitev, torej je predlog za vpis vložila upravičena oseba. Te lastnosti pa tožnik nima, niti nima lastnosti, ki jo določba 1. odstavka 167. člena SZ-1 določa za drugega upravičenega predlagatelja vpisa, to je predsednika skupnosti lastnikov. Iz navedenega razloga tožnik ne more utemeljiti pravnega interesa za vložitev predloga za obnovo postopka.
Ker je pravica do nadomestila iz 173. člena ZS-1 vezana na prejšnjega imetnika stanovanjske pravice (prvi odstavek tega člena), bi morala tožeča stranka, da bi lahko bila uspešna pri uveljavljanju svojega zahtevka za dodelitev nadomestila, le to dokazati.
V primeru, ko se v upravnem postopku postavi vprašanje obstoja pravnega razmerja, o katerem je sicer pristojno odločati sodišče, stranki tega razmerja pa nista tudi stranki upravnega postopka, po mnenju sodišča ne gre za predhodno vprašanje, temveč za vprašanje dokazanosti oziroma nedokazanosti tega razmerja. Zato v konkretnem primeru upravni organ ne bi mogel obstoja stanovanjske pravice ugotavljati v upravnem postopku kot predhodno vprašanje oziroma ni bil dolžan prekinjati postopka in tožečo stranko napotiti na pravdni postopek za ugotovitev obstoja stanovanjske pravice. Tožeča stranka bi to pravico morala dokazati po 140. členu ZUP, po pravilih o dokaznem bremenu.
ZUP člen 238, 238/3. Pravilnik o dodeljevanju neprofitnih stanovanj v najem (2004) člen 4, 8.
javni razpis - prijava na javni razpis - dodelitev neprofitnega stanovanja v najem - kršitev določb upravnega postopka - kriteriji in merila za ocenjevanje stanovanjskih in socialnih razmer prosilca - uveljavljanje novega dejstva v pritožbi
V obravnavani zadevi je sporna neuvrstitev tožnika na javnem razpisu za dodelitev neprofitnih stanovanj v najem na prednostni listi upravičencev za dodelitev neprofitnih stanovanj v najem, namenjenih za družine, za katera glede na dohodek gospodinjstva niso zavezani plačati lastne udeležbe – varščine. Tožniku, ki je z vlogo za dodelitev neprofitnega stanovanja v najem uveljavljal v okviru I. Stanovanjske razmere - stanovanjski status 1.1. (udeleženec razpisa brez stanovanja ali ki živi v prostorih za začasno bivanje oziroma drugih nestanovanjskih prostorih), je bil uveljavljani status tudi priznan ter je bil iz tega naslova točkovan z vsemi možnimi točkami. V okviru II. Socialne razmere - zdravstvene razmere (trajno obolenje mladoletnih otrok, pogojeno s slabimi stanovanjskimi razmerami, točka 7.1.) je mogoče upoštevati le za enega otroka, saj je v vlogi za dodelitev stanovanja uveljavljal take okoliščine le za enega otroka. Za drugega otroka je take zdravstvene razmere prvič uveljavljal šele v pritožbi, kar pa ni mogoče, saj tako izhaja iz točke 7 Splošni pogoji predmetnega javnega razpisa: da se pri obravnavi vloge upoštevajo razmere, ki so obstajale v času oddaje vloge in so navedene v vlogi. Uveljavljanje drugačnih razmer v pritožbi je novota, ki se presoja po 3. odstavku 238. člena ZUP.
Pravilnik o dodeljevanju neprofitnih stanovanj v najem (2004) člen 3, 3/1-2.
dodelitev neprofitnega stanovanja v najem - pogoji za dodelitev stanovanja - pogoj stalnega prebivališča prosilca
Prvostopni organ je ravnal pravilno, ko je pogojeval upravičenost do dodelitve neprofitnega stanovanja v najem s stalnim prebivališčem prosilca na območju, določenem v Pravilniku o dodeljevanju neprofitnih stanovanj v najem.
neprofitno stanovanje - podnajemnik - stanovanjske in socialne razmere prosilcev - kriteriji za ocenjevanje stanovanjskih in socialnih razmer prosilcev - obrazložitev odločbe
Pri ugotavljanju izpolnjevanja pogojev, ki vplivajo na prednost pri dodelitvi neprofitnega stanovanja, je treba pri kriterijih utesnjenosti upoštevati vse osebe, ki souporabljajo del stanovanja, in ne le družinske člane tožeče stranke.
Pravilnik o dodeljevanju neprofitnih stanovanj v najem (2004) člen 21.
dodelitev neprofitnega stanovanja v najem - javni razpis - splošni pogoji za upravičenost - kriteriji in merila za ocenjevanje stanovanjskih in socialnih razmer prosilca
Prvostopenjski organ je pri ugotavljanju kriterijev upošteval vse kriterije, kot jih je bilo mogoče v dani situaciji upoštevati, in je tožnici določil maksimalno število točk, kot je bilo mogoče glede na dokumentacijo, ki jo je predložila tožnica, in glede na podatke, ki jih je pridobil po uradni dolžnosti.
Iz spisne dokumentacije v zadevi izhaja, da tožnik do dneva, ko mu je bila vročena izpodbijana odločba, ni vedel, da bi moral predložiti dokazila za svojega sina, saj k temu ni bil pozvan, zato je to potrdilo predložil šele v pritožbi zoper izpodbijano odločbo.
subvencija - subvencija za prvo reševanje stanovanjskega vprašanja - pogoji za dodelitev subvencije - prodajna pogodba - izročilna pogodba
Po določbi 26.e člena ZNSVS pripada subvencija za prvo reševanje stanovanjskega vprašanja z nakupom, gradnjo, rekonstrukcijo ali spremembo namembnosti tisti mladi družini, ki ima sklenjeno prodajno pogodbo ali pridobljeno pravnomočno gradbeno dovoljenje po 1. marcu 2006, če izpolnjuje pogoje iz ZNSVS. Ker gre za dodeljevanje subvencij iz javnih sredstev, je treba navedeno določbo restriktivno tolmačiti. V danem primeru tožnica v postopku ni predložila prodajne pogodbe, marveč izročilno pogodbo, katere pravna narava je povsem drugačna. Dejstvo, da je izplačala določena finančna sredstva preostalima dednima upravičenkama, za kar je najela kredit, na pravilnost izpodbijane odločbe nima vpliva.
SZ-1 člen 87. Pravilnik o dodeljevanju neprofitnih stanovanj v najem člen 18.
javni razpis - neprofitno stanovanje - oddaja neprofitnega stanovanja v najem
Tožnica na dan objave javnega razpisa za dodelitev neprofitnih stanovanj v najem ni imela začasnega bivališča v materinskem domu na območju E. in zato ne izpolnjuje pogojev za uvrstitev na prednostno listo.