ZUS-1 člen 34, 34/2. ZPP člen 105a, 105a/1, 105a/3, 142, 142/1, 142/3, 142/2.
plačilo sodne takse kot procesna predpostavka - fikcija vročitve - delno plačilo sodne takse - domneva umika tožbe
Plačilo sodne takse je procesna predpostavka, ki je izpolnjena le, če je sodna taksa plačana v celoti. Delno plačilo (ne glede na to, kolikšen del sodne takse je plačan) ne omogoča meritornega odločanja sodišča. ZPP namreč nima določb o delnem plačilu sodne takse, kar pomeni, da njeno (ne)plačilo obravnava kot enoten pojem oziroma kot nedeljivo obveznost.
ZST-1 člen 6. ZPP člen 105a, 105a/1, 105a/2, 105a/3.
neplačilo sodne takse za revizijo - plačilo sodne takse na račun nepristojnega sodišča - očitna pomota pri plačilu sodne takse - obvestitev pristojnega sodišča - predložitev dokazila o plačilu sodne takse - domneva umika revizije
Ker prvostopenjsko sodišče s podatkom o plačilu sodne takse ob izdaji izpodbijanega sklepa ni bilo seznanjeno, samo (ne da bi o tem imelo kakršen koli indic) pa tudi ni dolžno poizvedovati, če je stranka pomotoma sodno takso plačala na kakšno drugo sodišče v državi, je neutemeljen pritožbeni ugovor, da bi moralo prvostopenjsko sodišče pri odločanju o umiku revizije upoštevati, da je bila sodna taksa pravočasno plačana, a zaradi očitne pomote na prehodni račun nepristojnega sodišča.
UPRAVNI SPOR - CIVILNO PROCESNO PRAVO - SODNE TAKSE
VS1014815
ZUS-1 člen 14, 14/2, 22, 22/1. ZST-1 člen 1, 1/3. ZPP člen 105a, 105a/1, 105a/2, 105a/3.
neplačilo sodne takse za revizijo - umik revizije - domneva umika revizije - domneva umika zahtevka o stroških
Ker revident kljub prejetemu nalogu za plačilo sodne takse v roku 15 dni ni plačal, pogoji za oprostitev, odlog ali obročno plačilo sodne takse pa niso podani, je Vrhovno sodišče štelo, da je revident revizijo umaknil.
neplačilo sodne takse za tožbo - ustavitev postopka - razveljavljen sklep o zavrženju predloga za vrnitev v prejšnje stanje - razveljavitev sklepa o ustavitvi postopka - vrnitev v prejšnje stanje - pravnomočna odločitev o predlogu za vrnitev v prejšnje stanje
Vrhovno sodišče je sklep o zavrženju predloga za vrnitev v prejšnje stanje razveljavilo in zadevo vrnilo sodišču prve stopnje, da opravi nov postopek, zato o predlogu za vrnitev v prejšnje stanje še ni pravnomočno odločeno. Od pravnomočne odločitve o predlogu za vrnitev v prejšnje stanje, pa je odvisna tudi odločitev o tem, ali so izpolnjeni pogoji za ustavitev postopka. Zato je Vrhovno sodišče na podlagi prvega odstavka 79. člena ZUS-1 razveljavilo tudi s pritožbo izpodbijani sklep o ustavitvi postopka in zadevo vrnilo sodišču prve stopnje v novo sojenje.
oprostitev plačila sodnih taks - delna oprostitev plačila sodnih taks - premoženjsko stanje - zaseženo premoženje - nezmožnost dejanskega razpolaganja s premoženjem - lastništvo dveh avtomobilov – možnost prodaje premoženja – ogroženost preživljanja
Ne glede na slab dohodkovni položaj se predlog stranke za oprostitev plačila sodnih taks lahko zavrne že glede na vrednost strankinega premoženja. Vrednost obeh pritožničinih avtomobilov sicer res ni visoka, vendar pa je poleg vrednosti premoženja, s katerim razpolaga stranka, treba upoštevati tudi, za kakšno vrsto premoženja gre in kakšna je njegova uporabna vrednost za preživljanje stranke in njenih družinskih članov.
S prodajo enega avtomobila bi pritožnica lahko pridobila sredstva za plačilo 148,00 EUR, kolikor znaša sodna taksa za postopek pred sodiščem prve stopnje.
Sklep sodišča prve stopnje, da se pritožba toženca šteje za umaknjeno, je po oceni Vrhovnega sodišča nepravilen iz razlogov, ki jih je Ustavno sodišče navedlo v odločbi U-I-41/13. Sodišče prve stopnje bo moralo izpeljati postopek s pritožbo toženca pri čemer bo moralo smiselno upoštevati napotke iz navedene odločbe Ustavnega sodišča.
ZUS-1 člen 14, 14/2, 22, 22/1, 84. ZST-1 člen 1, 1/3. ZPP člen 105a, 105a/1, 105a/2, 105a/3.
neplačilo sodne takse za revizijo - umik revizije - umik začasne odredbe - fikcija umika revizije - domneva umika predloga za izdajo začasne odredbe - fikcijo umika zahtevka o stroških
Ker tožeča stranka kljub prejetemu nalogu za plačilo sodne takse le-te v roku 15 dni ni plačala, pogoji za oprostitev, odlog ali obročno plačilo sodnih taks pa niso podani, je Vrhovno sodišče štelo, da je revizijo umaknila.
Če je s sklepom ugotovljeno, da se revizija umakne, se šteje, da je s tem posledično umaknjen tudi predlog za izdajo začasne odredbe.
ZST-1 člen 11, 11/1, 11/3, 11/4, 12, 12/1, 12/2, 12/3. ---- Op. št. (1): V zadevi je bil uporabljen ZST-1 veljaven pred novelo ZST-1B (ki velja od 10. 8. 2013), saj je taksna obveznost nastala z vložitvijo tožbe dne 18. 7. 2013, torej pred uveljavitvijo novele (26. člen ZST-1B).
Trditveno in dokazno breme glede premoženjskega stanja, ki utemeljuje taksno oprostitev, sta na strani predlagatelja oprostitve, saj predstavlja taksna oprostitev izjemo glede na splošno obveznost plačila sodnih taks.
Sodišče pri odločanju o oprostitvi plačila sodnih taks ne upošteva le finančnega in likvidnostnega stanja samostojnega podjetnika, temveč njegovo celotno premoženjsko stanje. V tem primeru je to razvidno iz bilance stanja, tožnik pa ni pojasnil, zakaj tega premoženja ni mogoče nameniti za plačilo sodne takse.
ZST-1 člen 2, 2-5, 3, 3/1, 5, 5/1-1, 5/1-6, 10, 10/4. ZUS-1 člen 17, 17/5, 76, 82.
plačilo sodnih taks - zavrnitev ugovora zoper plačilni nalog - izterjava neplačanih prispevkov - davčna izvršba - taksa za tožbo v upravnem sporu - taksa za zahtevo za izdajo začasne odredbe - nastanek taksne obveznosti - višina sodnih taks - nižje takse za upravni spor v zadevah socialnega varstva - zastopanje Republike Slovenije v upravnem sporu
V obravnavanem primeru ne gre za spor v zadevi socialnega varstva, temveč za (klasičen) upravni spor v zvezi z ustavitvijo davčne izvršbe za izterjavo neplačanih prispevkov za samozaposlene. Področje socialnega varstva, za katerega so v ZST-1 predpisane nižje takse v upravnem sporu, je namreč ozko subsidiarno področje znotraj širše zasnovanega modela socialne varnosti, ki zajema le pravice, v obliki storitev in denarnih dajatev tistim, ki nimajo dovolj sredstev za preživljanje (sistem denarnih socialnih pomoči in socialnih storitev), kamor pa plačevanje prispevkov za samozaposlene v okviru sistema obveznih zavarovanj in njihova izterjava (po pravilih davčne izvršbe) ne spadata. Zato se v tem plača sodna taksa za tožbo in zahtevo za izdajo začasne odredbe v upravnem sporu v celoti.
ZPP člen 116, 105a, 105a/1, 105a/2, 105a/3, 111, 116, 116/1.
predlog za vrnitev v prejšnje stanje – rok za plačilo sodne takse - zamuda roka za plačilo sodne takse
Predlog za vrnitev v prejšnje stanje lahko utemelji samo zamuda procesnega roka, ne pa tudi zamuda materialnopravnega roka. To velja tudi, če je materialnopravni rok določen v procesnem zakonu, npr. roki, ki se nanašajo na neposredno razpolaganje na materialnopravnem področju. Glede roka za plačilo sodne takse, ki je določen v ZST-1 in pri katerem gre tudi za nepodaljšljiv zakonski rok, tako ni mogoče zahtevati vrnitve v prejšnje stanje.
sodne takse - dokazno breme o izpolnjevanju pogojev za taksno oprostitev - zavrnitev predloga za taksno oprostitev - predlog za obročno plačilo sodnih taks
Če tožnik ne izkaže, da bi bila s plačilom taks občutno zmanjšana sredstva, s katerimi se preživlja sam ali se preživljajo njegovi družinski člani, sodišče predlog za oprostitev plačila sodnik taks zavrne.
Enako kot oprostitev plačila sodnih taks, tudi obročno plačilo sodnih taks predstavlja izjemo od splošnega pravila plačila sodne takse (v enkratnem znesku).
SODNE TAKSE - CIVILNO PROCESNO PRAVO – DELOVNO PRAVO
VS3006016
ZST-1 člen 5, 34.
predlog za dopustitev revizije - ugovor zoper plačilni nalog - sodna taksa - višina sodne takse - plačilo sodne takse - premoženjski delovni spor
Z novelo ZST-1B so bile določene sodne takse tudi v individualnih delovnih sporih (taksna tarifa 2.2), v taksni tarifi 2.3.3.1 tudi taksa za postopek po predlogu za dopustitev revizije v postopku o individualnih delovnih sporih premoženjske narave. Zato dejstvo, da tožeča stranka v tem sporu nastopa kot delavka oziroma da gre za individualni delovni spor, tožnice ne oprošča plačila sodne takse po ustrezni taksni tarifi.
ZST-1 člen 11, 11/1, 11/2, 11/5, 12, 12/1, 12/2, 12/4.
sodne takse - sprememba ZST-1 - oprostitev plačila v celoti - delna oprostitev plačila - denarna socialna pomoč
Po uveljavitvi novele ZST-1B zakon razlikuje med oprostitvijo plačila sodnih taks v celoti in delno oprostitvijo njihovega plačila, pri čemer je lahko v celoti oproščena plačila le stranka, ki na podlagi odločbe pristojnega organa prejema denarno socialno pomoč. Osebe, ki niso prejemniki denarne socialne pomoči, so lahko le delno oproščene plačila sodnih taks.
UPRAVNI SPOR – CIVILNO PROCESNO PRAVO – SODNE TAKSE
VS1014568
ZUS-1 člen 22, 22/1. ZPP člen 105a, 105a/1, 105a/2, 105a/3, 343.
procesne predpostavke za pritožbo – neplačilo sodne takse – umik pritožbe – pravica do pravnega sredstva
Po 105. a členu ZPP je plačilo sodne takse procesna predpostavka za pritožbo. Izostanek njenega plačila v roku, ki ga stranki določi sodišče v nalogu za plačilo sodne takse in v katerem jo pouči na posledice neplačila, ima ob neobstoju pogojev za oprostitev, odlog ali obročno plačilo sodnih taks za posledico presumpcijo umika pritožbe.
predlog za dopustitev revizije – plačilo sodne takse - umik predloga za dopustitev revizije
S potekom petnajstdnevnega roka iz plačilnega naloga je nastopila posledica iz tretjega odstavka 105.a člena ZPP, na kar je bil tožnik opozorjen že v dopisu z dne 5. 7. 2013. Zato je Vrhovno sodišče ugotovilo, da je predlog za dopustitev revizije umaknjen.
oprostitev plačila sodnih taks za pravne osebe – pritožba - pavšalno navajanje - formalno popolna vloga – vsebinsko nepopolna vloga - trditveno in dokazno breme – izjava o premoženjskem stanju
Zgolj s pavšalnim zatrjevanjem (pod rubriko opombe), da ne posluje in nima premoženja, ob tem da ni navedla nobenih drugih podatkov glede svojega materialnega stanja, niti ni predložila nobenih dokazil za svoje pavšalne navedbe, ni podala zadostnih in upravičenih trditev, iz katerih bi izhajala utemeljenost njenega predloga za oprostitev plačila sodne takse.
predlog za dopustitev revizije - ugovor zoper plačilni nalog - sodna taksa - višina sodne takse - izbira kandidata - individualni delovni spor nepremoženjske narave
V tej zadevi gre za plačilo takse za predlog za revizijo v individualnem delovnem sporu v zvezi s postopkom (ne)izbire kandidata. Brez jasnega zahtevka (očitno tudi ne gre za zahtevek za plačilo konkretno določenega denarnega zneska ali odškodnine zaradi diskriminacije) je postopek v tem sporu v skladu z ZST-1 treba uvrstiti med „postopke o individualnih delovnih sporih o posamičnih pravicah in obveznostih iz delovnega razmerja ali v zvezi z delovnim razmerjem, ki niso premoženjske narave.“
ZPP člen 105a, 105a/1, 105a/2, 105a/3. ZUS-1 člen 22, 22/1.
neplačilo takse za tožbo - domneva umika - sklep o ustavitvi postopka
V ZUS-1 vprašanje plačila sodnih taks ter posledic njihovega neplačila oziroma umika pritožbe ni urejeno, zato se v upravnem sporu uporabljajo prvi in drugi odstavek 105. a člena ZPP, po katerih mora biti predpisana sodna taksa plačana med drugim ob vložitvi tožbe, najkasneje pa v roku, ki ga določi sodišče v nalogu za plačilo sodne takse, v katerem stranko tudi opozori na posledice neplačila. Tretji odstavek istega člena določa, da če sodna taksa ni plačana v navedenem roku in niso podani pogoji za oprostitev, odlog ali obročno plačilo sodnih taks, se šteje, da je vloga umaknjena.
Pri presoji pritožbenega sodišča je izpodbijani sklep, s katerim je sodišče prve stopnje ustavilo postopek, glede na navedene določbe pravilen in zakonit, saj taksa ni bila plačana v roku iz plačilnega naloga, hkrati pa niso podani pogoji za oprostitev, odlog ali obročno plačilo sodnih taks.
predlog za dopustitev revizije - procesne predpostavke - plačilo sodne takse - umik predloga za dopustitev revizije
Predlagatelj takse pa v danem roku po prejemu plačilnega naloga ni plačal. V skladu s tretjim odstavkom 105. člena ZPP se zato šteje, da je predlog za dopustitev revizije umaknil.