ZST člen 4, 4/2-1, 4/2-2, 9, 9/1, 9/2.ZPP člen 365, 365/1-3.
sodne takse - zastaranje izterjave - relativni rok - absolutni rok
Taksna obveznost za sodbo je nastala 17.8.2004 (ko je bila vročena pooblaščencu tožeče stranke), za pritožbo pa 31.8.2004 (ko je bila vložena) po vložitvi zahteve za odmero takse, je sodišče prve stopnje izdalo izpodbijani sklep dne 30.9.2004, s katerim je odmerilo sodne takse. Relativno zastaranje je pričelo teči 1.1.2005 in je nastopilo 1.1.2007, saj v tem času ni bilo opravljeno nobeno uradno dejanje, namenjeno izterjavi sodne takse.
oprostitev plačila sodnih taks - predložitev listin - navedbe stranke - težko premoženjsko stanje
Kadar zakon izrecno predpisuje, katere listine mora stranka predložiti, teh listin oziroma dokazil ne morejo nadomestiti le njene navedbe, v konkretnem primeru tožnikove navedbe o njegovem težkem premoženjskem stanju. Zato se sodišču prve stopnje do takšnih navedb tudi ni bilo treba opredeliti.
sodna taksa - nastanek taksne obveznosti - umik predloga za oprostitev plačila sodnih taks - sodna taksa za opomin
Stranka mora plačati sodno takso, ko umakne predlog za oprostitev plačila sodne takse. Če sodne takse ne plača hkrati z umikom predloga, mora plačati še opominsko sodno takso.
sodna taksa - nastanek taksne obveznosti - zavrnitev predloga za oprostitev plačila sodnih taks - sodna taksa za opomin
Če stranka sodne takse ne plača niti ob pravnomočnosti sklepa o zavrnitvi predloga za oprostitev plačila sodne takse, je dolžna plačati tudi opominsko takso.
Oprostitev plačila sodnih taks bi morala tožnica zahtevati v sodnem postopku, iz katerega sodne takse izvirajo, saj oprostitev plačila sodnih taks učinkuje le od dneva, ko je pri sodišču vložen predlog za oprostitev (1. odstavek 14. člena ZST). S predlogom, ki ga je tožnica vložila šele v postopku prisilne izterjave neplačanih sodnih taks, tožnica ne more doseči oprostitve že zapadlih in neplačanih sodnih taks.
V upravnem sporu se ne izpodbija odločitev upravnega organa, ki bi bila izdana v denacionalizacijskem postopku, zaradi katerega bi bil tožnik v skladu s 1. odstavkom 71. člena ZDen oproščen plačila sodnih taks.
Oprostitev plačila sodne takse velja za tiste akte oziroma dejanja, ki so vloženi, izdani oziroma opravljena hkrati s prošnjo za oprostitev plačila sodnih taks ali pozneje, ne učinkuje pa oprostitev za nazaj.
ZUS-1 člen 85, 85/2. ZST člen 13, 13/1, 13/3.ZPP člen 168, 168/1, 169, 169/2.
dejansko stanje v reviziji - plačevanje nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča - vlaganje občine v stavbno zemljišče - neposredni uporabnik zemljišča - organ, pristojen za odmero - oprostitev plačila sodne takse - dokazovanje premoženjskega stanja
Trditve o komunalni opremljenosti zemljišča so del dejanskega stanja. Pri predlogu za oprostitev plačila sodne takse drugačno dokazovanje kot z listinami ni mogoče.
V primerih, kadar taksni zavezanec ne predloži sodišču tudi dokazila o plačilu takse (to je zavezanec storil šele v pritožbenem postopku), se po določbah tretjega odstavka 29. člena v zvezi s prvim odstavkom 30. člena ZST izterja le kazenska taksa. Če iz potrdila izhaja, da je bila taksa plačana pravočasno, se izterja kazenska taksa v višini 10%, vendar ne več kot 250 točk, če pa taksa ni bila plačana pravočasno, se izterja kazenska taksa po drugem odstavku 29. člena ZST, torej taksa s pribitkom 50% na takso, ki jo je bil zavezanec dolžan plačati. Ker je tožečo stranko ves čas postopka na prvi stopnji zastopal pooblaščenec - odvetnik, je sodišče prve stopnje pravilno opravilo vročitev naloga in opomina za plačilo sodnih taks v skladu z določbami prvega odstavka 137. člena ZPP, saj bi bila vročitev neposredno stranki v nasprotju z navedeno določbo. Zato je neutemeljen pritožbeni ugovor, da stranka ni dobila nobenega naloga oziroma opomina.
Pritožbeno sodišče je ugotovilo, da je po samem zakonu nastopilo zastaranje pravice zahtevati plačilo sodne takse, na kar pazi sodišče po uradni dolžnosti v okviru presoje pravilne uporabe materialnega prava. Če je podano zastaranje, je treba razveljaviti odločitev o odmeri sodne takse.
ZUS-1 člen 76, 82. ZST člen 2, 3, 3-8. ZUreP člen 104, 104/5.
razlastitev - sodna taksa v upravnem sporu - taksni zavezanec
Sodna taksa je obveznost, ki se po 3. členu ZST plačuje pred sodiščem tudi za uvedbo sodnega postopka. Obveznost za plačilo sodne takse v sodnem postopku upravnega spora je določena v 8. točki 2. člena ZST, v ZST pa ni določbe, po kateri se sodne takse ne bi plačevale v sodnem postopku, v katerem je s tožbo izpodbijana odločitev, sprejeta v upravnem postopku razlastitve. 5. odstavek 104. člena ZUreP-1 tudi ne ureja stroškov sodnega postopka (kamor seveda spadajo tudi sodne takse), pač pa upravnega postopka razlastitve.
ZST člen 4.URS člen 146.ZPP člen 365, 365/1-3.ZUS-1 člen 80, 80/3-3.
sodna taksa za revizijo
Pri reviziji, ki jo je uvedel novi Zakon o upravnem sporu (ZUS-1, Uradni list RS, št. 105/2006) gre za vlogo zato se po 4. členu ZST za vloge plača taksa takrat, ko nastane taksna obveznost (ko se vloga vloži oziroma ko se vloga da na zapisnik). Vendar slednje velja le za tiste vloge oziroma tista dejanja, za katera je z zakonom - ZST, sodna taksa predpisana. Za revizijo v upravnem sporu pa omenjeni zakon sodne takse ne predpisuje.
Ni sporno, da gre pri reviziji, ki jo je uvedel novi Zakon o upravnem sporu (ZUS-1, Uradni list RS, št. 105/2006) za vlogo, ter da se po 4. členu ZST - UPB1 za vloge plača taksa takrat, ko nastane taksna obveznost (ko se vloga vloži oziroma ko se vloga da na zapisnik). Vendar slednje velja le za tiste vloge oziroma tista dejanja, za katera je z zakonom - ZST - UPB1 sodna taksa predpisana. Za revizijo v upravnem sporu pa omenjeni zakon sodne takse ne predpisuje.
ZUS člen 24. ZST člen 3, 3/1, 4.ZUS-1 člen 77, 82, 82/2.
upravni spor - začetek postopka - tožba - več tožnikov - samostojna tožba - odmera sodnih taks
Če tožnik ni vložil samostojne tožbe, pa bi jo moral, mora sodišče prve stopnje, upoštevaje svoj poziv tožniku, šteti, da samostojna tožba ni bila vložena in se upravni spor ni začel. Tako ni pravne podlage za odmero sodnih taks za tožbo, predlog za izdajo začasne odredbe in sklep o začasni odredbi.
oprostitev plačila sodnih taks - predložitev zahtevanih listin - sklicevanje na listine v drugih postopkih
Prvostopno sodišče je pravilno zavrnilo tožnikov predlog za oprostitev plačila sodnih taks, saj predlogu ni priložil z zakonom predpisanih dokazil, temveč se je skliceval na listine, ki jih je dostavil organu za brezplačno pravno pomoč pri upravnem sodišču v postopkih dodelitve brezplačne pravne pomoči, pri tem pa ni konkretno opredelil listin oziroma dokazil, niti ni navedel opravilne številke Bpp zadeve.
predlog za oprostitev taksne obveznosti – prepozen predlog
Taksne obveznosti so v naprej znane, saj so javno objavljene. To pa pomeni, da za že nastale taksne obveznosti ni več mogoče uspeti s predlogom za oprostitev.
Sodišče prve stopnje je ravnalo pravilno, ko je tožničino vlogo z dne 9.11.2005, s katero je nasprotovala plačilu z nalogom zahtevane sodne takse za tožbo in plačilu opomina za tožbo, štelo za zahtevo za odmero sodne takse po 1. odstavku 27. člena ZST.
ugovor zoper opomin – zahteva za izdajo odločbe o odmeri sodne takse
Opomin za plačilo sodnih taks ni akt, zoper katerega bi bilo mogoče vložiti pritožbo, zato se ugovor zoper opomin šteje za zahtevo za izdajo odločbe o odmeri sodnih taks.