Po 1. odst. 48. člena ZLPP opravi revizijski organ revizijo iz 48. člena ZLPP tako pri podjetjih, ki se lastninsko preoblikujejo (obvladujoče podjetje), kot tudi pri podjetjih, ki so od njih odvisna ali z njimi povezana (odvisno podjetje). Ukrepe iz 48.c člena ZLPP lahko izreče revizijski organ, če ugotovi oškodovanje družbenega premoženja tako obvladujočemu kot tudi odvisnemu podjetju, čeprav se to lastninsko ne preoblikuje.
vrnitev nepremičnin upravičencu pravni osebi - začasna odredba - aktivna legitimacija za vložitev predloga za začasno odredbo
Predlog za začasno odredbo lahko vložijo upravičenci fizične osebe, po odločbi Ustavnega sodišča RS pa tudi pravne osebe, če so imele ob podržavljenju premoženja status domače pravne osebe in če so same ali njihovi pravni nasledniki ob uveljavitvi ZDen delovale na območju Republike Slovenije.
lastninjenje javnih podjetij - soglasje o cenitvi vrednosti deležev družbenega kapitala
Tudi odločba, ki, poleg soglasja k ocenitvi vrednosti deležev družbenega kapitala, vsebuje ugotovitev, kateri objekti in naprave postanejo last občine in ugotovitev vrednosti družbenega kapitala, je po vsebini odločba iz 74. člena zakona o gospodarskih javnih službah, zoper katero upravni spor ni mogoč.
stranka v postopku - položaj stranke - predhodno vprašanje
V postopku lastninskega preoblikovanja podjetja ima položaj stranke za varstvo pravnih koristi v tem postopku oseba, ki izkaže lastništvo na nepremičnini, ki je predmet lastninjenja.
Oseba, ki v postopku lastninskega preoblikovanja podjetja z darilno pogodbo, sklenjeno leta 1969, ki pa v zemljiški knjigi ni bila sprovedena, dokazuje lastništvo nepremičnine, ki se v bilanci vodi kot premoženje podjetja, v tem postopku nima položaja stranke. Obstoja ali neobstoja darilne pogodbe v tem postopku tudi ni mogoče šteti za predhodno vprašanje, ker rešitev tega vprašanja ni sestavni del dejanskega stanja v zadevi lastninskega preoblikovanja podjetja.
ZLPP člen 48a, 50, 50/1. ZPP (1977) člen 230, 230/1, 230/2, 230/3.
revizijski postopek - dokazno breme
Za odpravljanje oškodovanj družbene lastnine predvideva ZLPP od izdaje revizijskega poročila dalje dvoje različnih postopkov. Če izhaja iz poročila revizijskega organa, da je do oškodovanja prišlo na kakšnega od načinov iz 48.a člena ZLPP, vodi nadaljnji postopek revizijski organ sam (1. in 2. odst. 48.b člena ZLPP). Če pa izhaja iz poročila, da do oškodovanja družbene lastnine ni prišlo na kakšnega od načinov iz 48.a člena ZLPP, pa revizijski organ ne more ukrepati sam, ampak mora ravnati tako, kot to določa 1. odst. 50. člena ZLPP. Nadaljnje ukrepanje za odpravo oškodovanja družbenega premoženja je samo v pristojnosti Družbenega pravobranilca Republike Slovenije.
Plačilo premij za osebno zavarovanje ni dejanje iz 10. točke 48.a člena ZLPP.
Revizijsko poročilo je javna listina. To pomeni, da se za dejstva, ugotovljena v njej, šteje, da so resnična, če se ne dokaže nasprotno.
Po uveljavitvi zakona o lastninskem preoblikovanju podjetij se za zavarovanje zahtevkov za vračanje premoženja (denacionalizacija) v procesih lastninskega preoblikovanja podjetij uporabljajo določbe tega zakona in ne določbe ZDen (68. člen).
Nepredložitev akta o podržavljenju pomeni, da ima predlog za izdajo začasne odredbe takšno pomanjkljivost, da ga ni mogoče obravnavati, ker niti aktivna legitimacija ni verjetno izkazana.
denacionalizacija poslovnih stavb - začasna odredba - rok
Predlog za začasno odredbo po ZLPP je bilo možno vložiti le do 7.6.1993. Rok po ZLPP je prekluziven rok in se ne pokriva z rokom za vlaganje denacionalizacijskih zahtevkov po ZDen. Rok za zavarovanje teh zahtevkov po ZLPP je krajši iz razloga, da se zaradi postopkov denacionalizacije ne bi bistveno podaljševal proces lastninskega preoblikovanja podjetij.
DENACIONALIZACIJA - LASTNINJENJE - UPRAVNI POSTOPEK
VS12127
ZLPP člen 3, 9, 12.ZDen člen 68, 88, 88/1, 88/2.ZPod člen 83, 183, 184, 185.
začasna odredba
Po uveljavitvi ZLPP določba 68. člena ZDen ne more biti več temelj za zavarovanje zahtevkov v procesih lastninskega preoblikovanja podjetij. Toda dejstvo, da organ prve stopnje o predlogu za izdajo začasne odredbe ni odločil pred uveljavitvijo ZLPP, po mnenju sodišča ne more iti v škodo denacionalizacijskih upravičencev. Zato bi organ prve stopnje ob uveljavitvi ZLPP moral denacionalizacijskim upravičencem dati možnost, da se izjavijo o svojem predlogu in ga po potrebi uskladijo z ZLPP in o takem predlogu postopati in odločiti po določbah ZLPP (12. člen).
ZLPP člen 48, 48a, 48a-10, 48b, 48b/1,48b/2, 50, 50/1.
oškodovanje družbene lastnine - postopek revizije - kdaj je družbena lastnina odškodovana - višina obrestne mere - ukrepi in uskladitve v podjetje - obveščanje o postopku revizije
Za odpravljanje oškodovanj družbene lastnine predvideva ZLPP od izdaje revizijskega poročila dalje dvoje različnih postopkov. Izbira postopka zavisi od okoliščine, kako je prišlo do oškodovanja družbene lastnine. Če izhaja iz revizijskega poročila, da je prišlo do oškodovanja družbene lastnine na kakšnega od načinov, navedenih v 48.a členu ZLPP, vodi nadaljnji postopek revizijski organ sam po 1. in 2. odst. 48.b člena ZLPP. Če pa do oškodovanja družbene lastnine ni prišlo na kakšnega od načinov iz 48.a člena ZLPP, revizijski organ ne more ukrepati na zgoraj opisani način, ampak mora ravnati tako, kot to določa 1. odst. 50. člena ZLPP.
10. točka 48.a člena ZLPP vsebuje štiri dejanske stanove, ki bi upravičili toženo stranko, da ravna po 1. in 2. odst. 48.b člena ZLPP, če bi njihov obstoj ugotovila iz 1. odst. 48. člena ZLPP. Tožena stranka pa v pregledu ni ugotovila nobenega od njih. Spornim dejanjem tožeče stranke še najbližji je dejanski stan, ki ga omenjena zakonska določba opredeli kot "drugi primeri zmanjšanja družbenega kapitala z lastninskim preoblikovanjem". Nanj se tudi sklicuje tožena stranka v reviziji. Vendar pa manjka glede dejanja tožeče stranke v revizijskem poročilu tožene stranke dejanska ugotovitev, da je bilo storjeno v okviru lastninskega preoblikovanja, oziroma vsaj v okviru posameznih dejanj, ki bi jih bilo mogoče opredeliti pod pojem lastninskega preoblikovanja (primerjaj 18. člen ZLPP) in je zaradi njih prišlo do oškodovanja družbene lastnine.
ZLPP člen 2, 2/1, 2/2, 48, 48a, 49, 49/1.ZGJS člen 69, 69/1, 69/2.ZPod člen 36, 36/3, 145b, 145b/2, 145b/3, 192.
revizijski postopek po ZLPP - revizijski postopek pri pravnih osebah, ki opravljajo gospodarske javne službe
Revizijo po ZLPP opravlja Agencija v kontrolnem postopku. Ugotovljene nepravilnosti pa lahko sankcionira le s tistimi ukrepi, ki jih glede na naravo ugotovljenih nepravilnosti dovoljuje zakon, veljaven v času njihovega izreka.
Če je pri pravnih osebah, ki opravljajo gospodarske javne službe, možnost lastninjenja (tudi) po ZLPP, Agencija lahko opravi pri njih revizijski postopek.
Prenos kapitala (ali njegovega dela) na drugo podjetje brez nadomestila in tudi brez pravice upravljanja tega podjetja je bil po ZP možen samo v primerih iz 2. odst. 145.b člena ZP.
Oškodovanja družbene lastnine po 48. členu ZLPP niso nekaj drugega kot oškodovanja družbene lastnine po 48.a členu ZLPP. Slednja so samo očitnejši del oškodovanj iz 48. člena ZLPP, za katerega je zakonodajalec, zaradi njihove odprave, pooblastil Agencijo, da ustrezno ukrepa.
Presoja, ali je prišlo do zmanjšanja vrednosti družbenega kapitala ni odvisna od vprašanja, ali je prišlo do zmanjšanja družbenega kapitala kot celote, ampak ali je prišlo do zmanjšanja družbenega kapitala v subjektu, ki ga je brezplačno prenesel.
Rok za vlaganje predlogov denacionalizacijskih upravičencev za zavarovanje njihovih zahtevkov v procesu lastninjenja je prekluziven (10. in 15. čl. ZLPP) in določba 68. člena ZDen ne more biti pravni temelj za zavarovanje denacionalizacijskih zahtevkov v procesih lastninskega preoblikovanja podjetij.
Za določitev stvarne pristojnosti za odločanje o zavarovanju denacionalizacijskega zahtevka za vrnitev zemljišča, je odločilna namembnost zemljišča ob podržavljenju.
ZDen člen 34, 35, 36, 37, 38, 39, 68.ZLPP člen 11, 12, 13, 14, 15.
začasna odredba
Po uveljavitvi ZLPP 68. člen ZDen ne more biti več podlaga za zavarovanje denacionalizacijskih zahtevkov v procesih lastninskega preoblikovanja podjetij, ne glede na vrsto oz. obliko denacionalizacijskega zahtevka.
denacionalizacija podjetij in kapitala - prepoved razpolaganja s premoženjem - začasna odredba
Organ prve stopnje ni ravnal prav, ko je zavrgel tožnikov predlog za izdajo začasne odredbe v zavarovanje denacionalizacijskega zahtevka, ker je družbeni kapital podjetja zavezanca bil prenesen na Sklad za razvoj RS in ga zato ni štel za (anonimni) družbeni kapital. Odločitev je temeljila na napačnem sklepu o dejanskem stanju, kot posledici neupoštevanja predpisov, veljavnih v času sklenitve pogodbe med zavezancem in skladom - 88. člen ZDen. Navedena določba, po kateri ni dopustno nobeno razpolaganje s premoženjem, glede katerega obstaja po ZDen dolžnost vrnitve in so pravni posli, sklenjeni v nasprotju z navedeno prepovedjo, nični, pomeni prepoved vsakršnega razpolaganja s premoženjem, s katerim bi se poslabšal položaj upravičenca v postopku denacionalizacije. Pri presoji pravne možnosti zavarovanja zahtevka je bistvena statusna organiziranost zavezanca v času uveljavitve ZDen.
ZTVP člen 166, 189, 189/1, 172, 172/1-1.ZLPP člen 8,18.
uporaba določb ZTVP za prodajo delnic, izdanih oz. pridobljenih po ZLPP - takse
Določbe ZTVP se ne uporabljajo za prodajo delnic, izdanih oziroma pridobljenih po ZLPP, razen če predpisi, ki urejajo lastninsko preoblikovanje podjetij ne določajo drugače. Taks ni mogoče zahtevati od vrednosti, ki je zahtevek za izdajo dovoljenja ne vsebuje.
podjetja z družbenim kapitalom - kmetijska zemljišča in gozdovi - zadružno premoženje
1. Po 1. odst. 74. člena ZZad je vse premoženje (takrat) obstoječih zadrug postalo zadružno premoženje, z izjemo kmetijskih zemljišč in gozdov, ki so jih zadruge pridobile na neodplačen način.
2. ZLPP je v 5. členu uredil pravni status samo tistih kmetijskih zemljišč in gozdov v družbeni lastnini, ki so bila premoženje podjetij, ki se lastninsko preoblikujejo po omenjenem zakonu.
3. Lastninski status kmetijskih zemljišč in gozdov v zadružni lastnini, se z vložitvijo v ustanovitveni kapital d.o.o (stvarni vložek) ni spremenil, zato takšna zemljišča oz. gozdovi z uveljavitvijo ZLPP niso postala last RS.
ZLPP člen 48, 48a-4, 48a-6, 48c-4. 48c-6. ZSUP člen 266. ZUS (1977) člen 42, 42/2.
delitev dobička na družbeni in zasebni del - ničnost odločbe SDK (izdane v revizijskem postopku z vidika njene izvršljivosti) - prekoračenje upravičenj, ki jih ima SDK v postopku revizije
Po 3. al. 4. tč. 48. a čl. ZLPP lahko ukrepa SDK v revizijskem postopku samo, če je ugotovila delitev dobička v nasprotju z omenjenim zakonskim določilom v podjetju, ki je predmet revizijskega pregleda.
Odločba, ki jo izda SDK v postopku revizije po ZLPP, je odločba, izdana v upravnem postopku. V sledečem sodnem postopku odloča zato sodišče o njeni zakonitosti tako, kot to določa zakon o upravnih sporih, vendar v postopku, ki ga določa ZPP.
Končni ukrep po 48. c čl. ZLPP je povečanje družbenega kapitala. Če je SDK uporabila vmesne ukrepe za dosego končnega cilja drugače kot to določa 48. c čl. ZLPP, to na zakonitost njene odločbe ne vpliva.