ZUP člen 260, 260-1. Uredba o izvajanju izvoznih nadomestil v okviru prava Skupnosti za tržne ureditve kmetijskih proizvodov člen 2, 4, 5. Uredba 800/99/ES člen 49, 50, 51, 52.
izvozno nadomestilo - izredno pravno sredstvo - obnova postopka - nova dejstva in novi dokazi
Za obnovo postopka v obravnavanem primeru ni bilo pravne podlage, zato sodišče zadeve pristojnemu organu ni vrnilo v ponoven postopek. Navedeno pa ne pomeni, da organ morebitnih nepravilnosti pri izplačilih izvoznega nadomestila, na podlagi naknadno ugotovljenih nepravilnosti in pooblastil, ki jih ima, ne bi mogel odpraviti v posebnem postopku.
Po presoji sodišča je potrebno v primeru, ko sodi v okvir istega kmetijskega gospodarstva dvoje ali več hlevov, obstoj zadostnih skladiščnih kapacitet za živinska gnojila presojati na ravni celotnega kmetijskega gospodarstva, kolikor razdalja med hlevi ni velika oz. kolikor se hlevi nahajajo v bližini drug drugega. Zato bi morala upravna organa pri odločanju v obravnavani zadevi obstoj zadostnih skladiščnih kapacitet presojati z vidika tožnikovega kmetijskega gospodarstva kot celote, kar pomeni, da bi bilo potrebno pri izračunu obstoječih skladiščnih kapacitet upoštevati tudi kapacitete, za katere tožnik trdi, da se nahajajo v oddaljenosti zgolj 150 metrov od najetega hleva.
ZUP člen 238, 238/3. Uredba o plačilih za ukrepe Programa razvoja podeželja 2004-2006 za leto 2004 (2004) člen 36, 36/1-2, 36/1-3.
kmetijstvo - neposredna plačila v kmetijstvu - uveljavljanje zahtevka za izvajanje EU standardov Nitratna direktiva - vračilo neupravičeno prejetih sredstev - izgradnja potrebnih skladiščnih kapacitet - pritožbena novota
Dejstvo, da je bila ena od krav po zatrjevanju tožnika v času inšpekcijskega pregleda že v postopku prodaje, na odločitev v zadevi ne more imeti vpliva, saj se je tožnik s podpisom na vlogi (obrazec K) zavezal, da bodo z izgradnjo gnojišča in jame za gnojevko na kmetijskem gospodarstvu, glede na vsakokratni stalež živali, ves čas na voljo zadostne skladiščne kapacitete za živinska gnojila.
V pritožbi in v upravnem sporu zatrjevano dejstvo, da tožnik del živali med letom pase, predstavlja novo dejstvo, ki ga je tožnik imel možnost uveljavljati že v postopku na prvi stopnji (bodisi v vlogi na obrazcu K-1 ali pa kasneje ob inšpekcijskem pregledu), pa te možnosti ni izkoristil, za kar tudi ni navedel nobenega razloga (3. odstavek 238. člena ZUP). Teh tožbenih trditev zato pri presoji zakonitosti izpodbijane prvostopne odločbe ni bilo mogoče upoštevati.
Uredba o plačilih za ukrepe Programa razvoja podeželja za Republiko Slovenijo 2004-2006 za leto 2005 (2005) člen 2, 3, 33.
neposredna plačila v kmetijstvu - ukrepi Programa razvoja podeželja - podpora izvajanju EU standardov na kmetijskih gospodarstvih - pogoji za pridobitev plačil - spoštovanje načel dobre kmetijske prakse pri gnojenju - letni gnojilni načrt
Upravičenci, ki željo pridobiti plačila, po Programu za razvoj podeželja 2004-2006 in Uredbi PRP morajo izpolnjevati s predpisi določene pogoje, to pa je tudi izdelan gnojilni načrt. Ker tožnik gnojilnega načrta ni imel, pogojev za pridobitev sredstev po Programu za razvoj podeželja za RS 2004-2006 in Uredbi PRP ni izpolnjeval.
ZUP člen 67. ZZVZZ člen 15, 15/1, 15/1-7, 15/6. Uredba o plačilih za ukrepe Programa razvoja podeželja za Republiko Slovenijo 2004-2006 za leto 2005 (2005) člen 34, 34/10. Program razvoja podeželja za Republiko Slovenijo 2004-2006 (2004) točka 9, 9-3.
neposredna plačila v kmetijstvu - ukrepi Programa razvoja podeželja - podpora izvajanju EU standardov na kmetijskih gospodarstvih - pogoji za pridobitev plačil - kmečko zavarovanje delavca na kmetijskem gospodarstvu - dopolnitev nepopolne vloge
Zahtevek je bil postavljen z vložitvijo obrazca K1, na katerem je bilo s križcem označeno, da tožnik uveljavlja tudi zahtevek za ukrep varnost in zdravje pri delu, ker pa takšna vloga ni bila popolna, je pravilno in v skladu s 67. členom ZUP postopanje prvostopnega organa, ki je tožnika pozval na dopolnitev vloge.
Kdor ni zavarovanec po določilih 15. člena ZZVZZ, ampak je zavarovan kot družinski član zavarovanca po 20. členu ZZVZZ, ne šteje za delavca v smislu Programa razvoja podeželja za RS 2004-2006, zato ni upravičen do plačila po 3. točki 27. člena Uredbe o plačilih za ukrepe Programa razvoja podeželja za RS za izvajanje EU standarda varnost in zdravje pri delu.
ZUP člen 66. Uredba o plačilih za ukrepe Programa razvoja podeželja za Republiko Slovenijo 2004-2006 za leto 2005 (2005) člen 34, 34/10.
kmetijstvo - neposredna plačila v kmetijstvu - uveljavljanje zahtevka za izvajanje EU standardov Nitratna direktiva - nepopolna vloga - poziv k dopolnitvi vloge
Vloga, v kateri je tožnik postavil zahtevek za plačilo za varnost in zdravje pri delu, ni pa ji priložil vseh zahtevanih dokazil, predstavlja nepopolno vlogo v smislu 66. člena ZUP, ki jo je ob smiselni uporabi pravil ZUP po pozivu organa (tudi po poteku roka za vložitev vloge) mogoče dopolniti.
Uredba o izvedbi ukrepov kmetijske politike za leto 2006 (2006) člen 33, 33/1. Uredba o predpisanih zahtevah ravnanja ter dobrih kmetijskih in okoljskih pogojih pri kmetovanju (2005) člen 6.
neposredna plačila v kmetijstvu - višja sila - izredne okoliščine
Tožnik tekom postopka niti ni zatrjeval, niti dokazoval, da je primere višje sile pravočasno sporočil agenciji. Samo s tem, da je dne 4.7.2006 svojo vlogo samovoljno dopolnil z uradnim zaznamkom, v katerem je navedel, da je pomladi njegova koruza zaradi obilnega deževja in poplav propadla in so zato posejali oves in nekaj zelenjave, ne da bi navedel razloge, zakaj tega dejstva ni mogel sporočiti prej oziroma navedel, zakaj je treba njegovo vlogo šteti za pravočasno in ne da bi o tem predložil ustrezne dokaze oz. navedel, zakaj jih ni predložil, tudi po presoji sodišča ni zadostil pogoju iz 1. odstavka 33. člena Uredbe, po katerem bi lahko obdržal pravico do pomoči zaradi višje sile.
ZKZ člen 27. Pravilnik o registru kmetijskih gospodarstev (2008) člen 37, 37/1, 37/2, 37/3, 37/4.
grafična enota rabe kmetijskega gospodarstva (GERK) - evidenca GERK - vpis GERK na zemljišču - zakupno razmerje - odobritev zakupne pogodbe - pravica do uporabe zemljišča
Prvostopni organ je veljavnost zakupne pogodbe pravilno presojal po določilih ZKZ, ki je v odnosu z OZ lex specialis, in po katerem se za veljavnost zakupne pogodbe zahteva odobritev zakupne pogodbe po določilih ZKZ.
ZUP člen 144, 144/1, 144/1-2, 144/3. Uredba o plačilih za ukrepe Programa razvoja podeželja za Republiko Slovenijo 2004-2006 za leto 2006 (2006) člen 13, 13/29, 14, 14/3, 14/4.
neposredna plačila v kmetijstvu - vračilo neupravičeno sprejetih sredstev - ukrep SKOP - izpolnjevanje pogojev - obveznost izobraževalnega programa
Sodelovanje v izobraževalnem programu je edini izmed pogojev pri ukrepih SKOP, Uredba pa posebej določa dokazila za izpolnjevanje pogojev za posamezni ukrep SKOP (14. člen Uredbe). Zato je potrebno ob upoštevanju 29. odstavka 13. člena Uredbe upoštevati tudi 3. in 4. odstavek 14. člena Uredbe, ki nalagata dolžnosti izvajalcem izobraževalnih programov.
zaščitena kmetija - pogoji za zaščito kmetije - lastništvo kmetijskih zemljišč
Določbo 2. člena ZDKG je glede pogoja, ki se nanaša na lastništvo, potrebno razlagati tako, da mora biti kmetija v lasti, solasti ali skupni lasti največ dveh oseb, ki jih določa zakon. Pri tem je bistveno le, ali lastniška oziroma solastniška struktura ustreza pogojem glede obsega primerljivih kmetijskih površin.
ZGD-1 člen 3, 3/6, 7, 7/1. Uredba o ukrepih 1., 3. in 4. osi Programa razvoja podeželja Republike Slovenije za obdobje 2007-2013 (2007) člen 3, 3-1, 3-2, 3-3, 27. 27-1, 28. 28/1, 28/1-1, 28/1-11, 28/1-12, 28/5. Uredba Komisije (ES) št. 1474/2006 z dne 5. oktobra 2006 o spremembi uredb (ES) št. 2771/1999 in (ES) št. 1898/2005 glede uskladiščenja intervencijskega masla za prodajo člen 18, 18-13. Uredba Sveta (ES) št. 1698/2005 z dne 20. septembra 2005 o podpori za razvoj podeželja iz Evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja (EKSRP) člen 27.
javni razpis - neposredna plačila v kmetijstvu - dodelitev nepovratnih sredstev - vlagatelj kot samostojni podjetnik - izpolnjevanje razpisnih pogojev
V primeru fizične osebe in samostojnega podjetnika gre namreč za enotno in nerazdružljivo subjektiviteto. Podjetnik je fizična oseba, ki na trgu samostojno opravlja pridobitno dejavnost v okviru organiziranega podjetja in za enotnost osebnega in podjetniškega premoženja in je odgovoren za svoje obveznosti z vsem svojim premoženjem. Predračun za načrtovano naložbo, ki se glasi na vlagatelja kot samostojnega podjetnika, se mora šteti za dokazilo vlagatelja kot fizične osebe v postopku javnega razpisa za dodelitev sredstev.
ZKme-1 člen 10, 12, 22. Uredba Sveta (ES) št. 1698/2005 člen 1, 10, 12, 22, 22/1. Uredba Komisije (ES) št. 1974/2004 člen 13. Uredba PRP 2007-2013 člen 1, 1/2, 10, 13, 83, 83/1. PES člen 249.
kmetijstvo - javni razpis - sofinanciranje iz Evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja
Ob upoštevanju, da je pri kolizijah norm državnega prava in evropskega prava treba upoštevati evropske pravne norme (načelo supremacije evropskega prava nad nacionalnim pravom držav članic) tako prvostopni organ za zavrnitev vloge tožnika iz v odločbi navedenega razloga ni imel podlage glede na določbe Uredbe Sveta (ES) št. 1698/2005 in Uredbe Komisije (ES) št. 1974/2006. Z določbo 13. člena Uredbe PRP 2007-2013 je namreč presežena vsebina oziroma namen določbe 22. člena Uredbe Sveta (ES) št. 1698/2005 v zvezi z določbo 13. člena Uredbe Komisije (ES) št. 1974/2006 oziroma pogoji, ki jih mora izpolnjevati oseba, ki za tovrstno podporo zaprosi, saj določba 22. člena Uredbe Sveta (ES) št. 1698/2005 pogoja izvedbe prvega lastniškega prevzema kmetije v največ 18 mesecih pred izdajo odločbe o pravici do sredstev sploh ne predpisuje. V določbi 13. člena Uredbe Komisije (ES) št. 1974/2006 pa je določena zaveza organa, da mora sprejeti posamezno odločitev za odobritev podpore mladim kmetom za začetek delovanja najkasneje v 18 mesecih po začetku delovanja, kot je opredeljeno v predpisih, veljavnih v državah članicah. Slednja časovna omejitev tako ne pomeni, da mora oseba, ki želi pridobiti sredstva iz naslova tega ukrepa, svojo vlogo oddati v takem časovnem okviru (ki je vnaprej vedno nedoločen), da bi lahko organ glede na število prispelih vlog in predpisano postopanje o njej mogel odločiti v 18 mesecih od prevzema kmetije do odločitve. Glede na navedeno ter ob upoštevanju (v času odločanja) določbe 249. člena PES (da je Uredba zavezujoča v celoti in se neposredno uporablja v vseh državah članicah) organ določbe 13. člena Uredbe PRP 2007 - 2013 pri svoji odločitvi ne bi smel upoštevati.
ZUP člen 67, 67/2, 147. ZKZ-UPB1 člen 22. OZ člen 52.
upravni postopek - odobritev pravnega posla - poziv na dopolnitev vloge - zavrženje vloge - prekinitev postopka
Ker tožnica tudi v, s tem dopisom danim rokom, organu ni posredovala sklenjene pogodbe, je pa posredovala odločbo Upravne enote Sevnica, št. 330-1226/2006 z dne 11. 12. 2006, s katero je bilo ugotovljeno, da ima tožnica status kmetijske organizacije, je zato organ, upoštevajoč določbo 22. člena ZKZ-UPB1, po kateri vlogo za odobritev pravnega posla poda fizična ali pravna oseba, ki sklene pravni posel z lastnikom nepremičnine, pri čemer je treba vlogi priložiti sklenjeno pogodbo o pravnem poslu, ter glede na zgoraj citirano določbo 2. odstavka 67. člena ZUP, vlogo tožnice pravilno zavrgel.
Posledica odobritve takega pravnega posla - pogodbe o izročitvi stvarnega vložka - bi bila v izrecnem nasprotju z namenom posebne pravne ureditve, ki velja za zaščitene kmetije, to pa je, da se prepreči drobitev oziroma delitev srednjih kmetij in se tako ohrani in krepi njihova gospodarska, socialna in ekološka funkcija. S prenosom bi zaščitena kmetija izgubila svoj status, kar pa pomeni, da bi lahko tožnica s posameznimi nepremičninami prosto razpolagala in bi s tem lahko prišlo do drobitve oziroma delitve kmetije.
promet s kmetijskimi zemljišči - odobritev pravnega posla - nepopolna vloga - poziv k dopolnitvi vloge
Sodišče se ne strinja s tožničinim ugovorom, da je bila njena vloga popolna in sposobna za obravnavanje, saj ni vsebovala z materialnim predpisom opredeljene obvezne sestavine, tj. dokaza o sklenjenem pravnem poslu. Na drugačno odločitev tako tudi ne more vplivati tožničino siceršnje postopanje v zvezi z dano ponudbo (pravočasno dan sprejem ponudbe ter vložitev vloge pri prvostopnem organu).
ZUS-1 člen 38, 38/3. Uredba o izvedbi ukrepov kmetijske politike za leto 2006 (2006) člen 9, 9/5-c, 14, 14/2. Uredba Komisije (ES) št. 1973/2004 z dne 29. oktobra 2004 o določitvi podrobnih pravil za izvajanje Uredbe Sveta (ES) št. 1782/2003 v zvezi s shemami podpor, iz naslova IV in IVa navedene uredbe, glede uporabe zemljišč v prahi za proizvodnjo surovin člen 93, 93/6.
neposredna plačila v kmetijstvu - posebna premija za odpremo bikov in volov v drugo državo članico - predložitev odpremne izjave - odločanje sodišča na podlagi nepopolnega upravnega spisa
V kolikor tožeča stranka vlogi ni priložila odpremne izjave, vloge zaradi tega ni mogoče obravnavati kot nepopolne, saj predstavlja pravočasna predložitev dokaza o dostavi materialni pogoj za pridobitev pravice, ki se z zahtevkom uveljavlja.
Ker ostaja odstopljeni upravni spis tudi po ponovnem pozivu nepopoln, je sodišče skladno s 3. odstavkom 38. člena ZUS-1 v zadevi odločilo na njegovi podlagi.
ZUS-1 člen 2, 2/2. Uredba o finančni pomoči ob nepredvidljivih dogodkih v kmetijstvu (2008) člen 8, 27, 27/1.
kmetijstvo - javni razpis - dodelitev nepovratnih sredstev - javnopravna stvar - finančna pomoč - nepredvidljivi dogodki v kmetijstvu - začasna nesposobnost za delo v kmetijstvu - nepopolna vloga
Postopanje z nepopolnimi vlogami ureja drugi odstavek 27. člena Uredbe, ki organ zavezuje, da v roku 30 dni od vložitve vloge od vlagatelja pisno zahteva, da pomanjkljivosti odpravi. Glede na to določbo bi organ moral tožečo stranka pozvati na dopolnitev nepopolne vloge ter šele na to, glede na njeno ravnanje, sprejeti ustrezno rešitev. Ker je drugostopni organ potrdil odločitev prvostopnega organa, ki je vsebinsko odločil o vlogi tožeče stranke, čeprav je bila ta formalno pomanjkljiva, je izpodbijana odločitev obremenjena s kršitvijo pravil postopka.
ZUP člen 2, 2/2, 237, 237/2, 237/2-1. URS člen 120, 120/1. ZEN člen 66 Pravilnik o izpitu za bonitiranje in o pooblastilu za bonitiranje člen 4, 5, 23.
izpit za bonitiranje - javno pooblastilo za izvajanje izpita za bonitiranje - visoka strokovna izobrazba kmetijske oziroma gozdarske smeri
Ker je bila v obravnavanem primeru vsebina javnega pooblastila za izvajanje izpita za bonitiranje, kot tudi postopek izbire nosilca javnega pooblastila, določena s Pravilnikom o izpitu za bonitiranje in o pooblastilu za bonitiranje, ki je po svoji naravi podzakonski akt, in ne z zakonom, kot to določata Ustava RS (120. člen) in ZUP (2. člen), Geodetski inštitut ne more imeti javnega pooblastila za izvajanje izpita za bonitiranje in s tem v zvezi za odločanje v posamičnih zadevah.
V ponovnem postopku bo moral pristojni prvostopenjski organ ugotoviti, ali je diplomirani inženir urejanja krajine oseba z visoko strokovno izobrazbo kmetijske smeri, saj samo oseba s tako kvalifikacijo izpolnjuje pogoj iz 5. člena Pravilnika, po katerem lahko izpit za bonitiranje opravlja oseba, ki ima najmanj visoko strokovno izobrazbo kmetijske oziroma gozdarske smeri. Iz citirane določbe Pravilnika ne izhaja, da mora biti kandidat, ki želi pristopiti k izpitu za bonitiranje, diplomirani inženir agronomije.
odobritev pravnega posla - gozd - prednostna pravica do nakupa gozda - vrstni red predkupnih upravičencev - javna dražba
Iz določbe 4. odstavka 47. člena ZG (ki je veljal v času izdaje izpodbijane odločbe) sledi, da je v primeru več kmetov, ki uveljavljajo svojo pravico do nakupa gozda ob enakih pogojih in so uvrščeni na isto mesto (glede na določbo 3. odstavka 47. člena ZG), pravico do nakupa treba določiti po vrstnem redu, kot ga določa ZKZ-UPB1. Prodaja po metodi javne države je tako upravičena v primeru prodaje stvarnega premoženja države, šele po tem, če so posamezni predkupni upravičenci izenačeni tudi na podlagi kriterijev iz 1. in 2. točke 2. odstavka 23. člena ZKZ-UPB1.
odobritev pravnega posla - predkupna pravica - pogoji za uveljavljanje predkupne pravice - čas izpolnjevanja pogojev
Iz določbe 3. odstavka 19. člena ZKZ-UPB1 izhaja, da morajo biti že pred sklenitvijo pravnega posla upoštevane določbe ZKZ-UPB1 glede statusa osebe, ki je podala pisno izjavo o sprejemu ponudbe, kot tudi določbe o predkupni pravici in vrstnem redu predkupnih upravičencev, iz česar sledi, da mora oseba, ki je podala pisno izjavo o sprejemu ponudbe, že v tem času (t.j. v času podaje izjave o sprejemu ponudbe) izpolnjevati pogoje, določene v ZKZ-UPB1, na podlagi katerih uveljavljajo svoje predkupno upravičenje.