Ker tožnici v upravnem postopku, kljub predloženim dokazom in trditvam, da ni delovala zoper interese narodov in države FLRJ, ni bilo omogočeno izpodbijanje zakonske domneve iz 3. odstavka 63. člena ZDen, sodišče prve stopnje pa se tudi ni opredelilo do predloženih dokazov, ima izpodbijana sodba pomanjkljivosti, zaradi katerih se ne more preizkusiti, ker v njej niso navedeni razlogi o odločilnih dejstvih. Zato je pritožba utemeljena.
nedovoljena pritožba - pritožba vložena v imenu mrtvega - ugotovitev državljanstva
Ker pri umrli fizični osebi gre za posledično nesposobnost biti stranka, odvetnik kljub pooblastilu ni mogel vložiti pritožbe v imenu pokojne osebe. Ker pa tudi po naknadnem pozivu sodišča odvetnik ni sporočil imen tožničinih dedičev in s tem niso bile odpravljene pomanjkljivosti, ki jih je imela pritožba ob vložitvi, takšne pritožbe pa ni zavrglo v predhodnem postopku že sodišče prve stopnje, jo je kot nedovoljeno, glede na določbe 3. odstavka 343. člena in 1. točke 365. člena ZPP/99 v zvezi s 16. členom ZUS, zavrglo pritožbeno sodišče.
ugotovitev državljanstva - nesodelovanje stranke v postopku - ustavitev postopka
Ker je bil postopek za ugotavljanje državljanstva RS uveden na zahtevo stranke in postopka ni bilo mogoče končati brez njenega sodelovanja, ta pa se na poziv pristojnega upravnega organa ni odzvala kljub opozorilu na posledice, če vloge v določenem roku ne bo dopolnila, je upravni organ pravilno uporabil 38. člen ZDRS in postopek za ugotovitev državljanstva ustavil.
ZUS člen 15, 16, 59, 73.ZDRS člen 10, 10-4.ZPP člen 169.
sprejem v državljanstvo RS z naturalizacijo
Z Uredbo Vlade RS o merilih za ugotavljanje izpolnjevanja določenih pogojev za pridobitev državljanstva RS z naturalizacijo (Ur.l. RS, št. 47/94) se niso spremenili z ZDRS določeni pogoji za pridobitev državljanstva, temveč določbe te uredbe pomenijo le razlago nedoločenih pravnih pojmov iz ZDRS.
Ker je tožnik na začasnem delu v tujini, ni izkazal, da dejansko živi v Sloveniji. V državo prihaja občasno in izven nje zadovoljuje svoje bistvene življenjske potrebe. Na pravni podlagi 13. člena ZDRS, ki jo je v zahtevi za sprejem v državljanstvo sam opredelil, ni bilo pogojev za ugoditev zahtevi, ker je Vlada RS po predhodnem mnenju resornega ministra dala negativno mnenje. Zato je sodišče presojalo le, ali je bil postopek izveden v skladu z zakonom.
Mirovna pogodba z Italijo člen 21. Londonski memorandum. Zakon o uveljavitvi ustave, zakonov in drugih zveznih predpisov na ozemlju, na katero se je z mednarodnim sporazumom razširila civilna uprava FLRJ. Osimski sporazum člen 3.
ugotovitev državljanstva - Osimski sporazum
Z uveljavitvijo Osimskega sporazuma dne 3.4.1977 so izgubile jugoslovansko in slovensko državljanstvo tiste osebe, ki so imele dne 10.6.1940 domicil na ozemlju bivše STO in na dan uveljavitve Osimskega sporazuma stalno prebivališče v Italiji.
obnova postopka ugotovitve državljanstva - drugačna pravna razlaga določbe kot novo dejstvo ali nov dokaz
Pri sklicevanju na obnovitveni razlog iz 1. točke 249. člena ZUP/86 je treba že v predlogu navajati, katera nova dejstva ali novi dokazi bi morali sami zase pripeljati do drugačne odločbe, če bi bila ta dejstva oziroma dokazi navedeni in uporabljeni v prejšnjem postopku; takšno novo dejstvo ali nov dokaz ni drugačna pravna razlaga določbe 3. odstavka 63. člena Zakona o denacionalizaciji, ki jo je dalo Ustavno sodišče Republike Slovenije z odločbo, št. U-I-23/93 z dne 20.3.1997.
Pojem dejanskega življenja v RS (in njegova prekinitev) je odvisen od okoliščin primera. Če je šlo za daljšo odsotnost in tudi za pridobljeno tuje državljanstvo pomeni, da je sodišče prve stopnje dalo temu pojmu pravo vsebino in na tej podlagi pravilno uporabilo materialno pravo (prvi odstavek 40. člena ZDRS).
Memorandum o soglasju med vladami Italije, Združenega kraljevstva, ZDA in Jugoslavije o Svobodnem tržaškem ozemlju točka 8. Zakon o državljanstvu oseb na območju, priključenem po mirovni pogodbi z Italijo k FLRJ člen 2.
ugotovitev državljanstva
Preselitev na podlagi 8. točke Londonskega memoranduma je pomenila dejansko opcijo za italijansko državljanstvo.
sprejem v državljanstvo - nevarnost za obrambo države
Za presojo, da bi sprejem tožnika v državljanstvo predstavljal nevarnost za varnost in obrambo države, je potrebno ugotavljanje konkretnih tožnikovih ravnanj in na to nevarnost ni mogoče posplošeno sklepati zgolj na podlagi ugotovitve o tem, kakšen položaj je zasedal v bivši JA leta 1991. Vsa odločilna dejstva, ki so potrebna za ugotovitev izpolnjevanja pogojev za sprejem v državljanstvo, mora tožena stranka ugotoviti glede na stanje v času odločanja in na tej podlagi utemeljiti svojo prognozo o bodoči tožnikovi nevarnosti za varnost in obrambo države.
Navedbe o priposestvovanju domovinske pravice po Zakonu z dne 5. decembra 1896, s katerim se spreminjajo določila Zakona o domovinstvu z dne 3. decembra 1863, je potrebno izkazati.
ZDen člen 9, 9/1. Zakon o državljanstvu FLRJ člen 35, 35/1, 37, 37/1.
ugotovitev državljanstva
Za ugotovitveno odločbo o državljanstvu osebe, ki ni vpisana v evidenco o državljanstvu, zaradi izpolnjevanja pogoja po 1. odstavku 9. člena ZDen, je pomembna ugotovitev, da oseba ni bila vpisana v evidenco državljanov, ker ni bila državljanka predvojne Jugoslavije in zato po načelu kontinuitete, na podlagi določb ZDen, tudi ni postala državljanka LR Slovenije in ne jugoslovanska državljanka. Zmotna uporaba prava Kraljevine Jugoslavije pa ne more biti predmet presoje.
Pri ugotavljanju državljanstva po 3. odstavku 63. člena Zakona o denacionalizaciji se ne ugotavlja izpolnjevanje pogojev za pridobitev položaja denacionalizacijskega zavezanca, pač pa, ali je oseba, katere državljanstvo se ugotavlja, jugoslovanski državljan po predpisih povojne Jugoslavije.
ZDen člen 63, 63/3.ZDRS člen 39. Zakon o državljanstvu FLRJ člen 35, 35/1, 35/2.
ugotovitev državljanstva - nemška narodnost
Ne gre za zmotno uporabo prava, če je bila uporabljena novela Zakona o državljanstvu FLRJ, objavljena v Ur.l. FLRJ, št. 105/48, pri ugotavljanju državljanstva oseb nemške narodnosti, članov Kulturbunda, ki so ob uveljavitvi novele živele v tujini.
ZDen člen 63, 63/3. Zakon o državljanstvu FLRJ člen 35, 35/2.
ugotovitev državljanstva
Pri osebah nemške narodnosti, za katere se po določbi tretjega odstavka 63. člena ZDen nelojalnost domneva, je za ugotovitev državljanstva FLRJ bistveno, kje so se nahajale dne 4.12.1948 (ko je bila novela uveljavljena).
Ker je tožnik na začasnem delu v tujini, je v celoti vzeto njegovo dejansko življenje v Sloveniji prekinjeno in ne izpolnjuje pogoja iz 3. točke prvega odstavka 10. člena ZDRS.
sprejem v državljanstvo - pogoji za naturalizacijo
Ni trajen vir preživljanja plača, ki jo tožnik prejema na podlagi pogodbe o zaposlitvi, sklenjene na podlagi delovnega dovoljenja z veljavnostjo enega leta.
Tožnica, ki je v času od 2.4.1992 do neugotovljenega dne v letu 1995 prebivala v B. v BiH, ne izpolnjuje pogoja iz 1. odstavka 40. člena ZDRS, da državljan druge republike na teritoriju Republike Slovenije tudi dejansko živi.
ZDen člen 63. ZUS člen 59, 72, 73. ZUP (1986) člen 159, 159/2. Zakon o državljanstvu FLRJ člen 35, 35/2.
ugotovitev državljanstva v zvezi s 63. členom ZDen
Za ugotovitev državljanstva tožnikov, ki sta bila v času podržavljenja mladoletna, je bistveno državljanstvo staršev, kar pomeni, da se posredno tudi v njunem primeru uporabi določba 2.
odstavka 35. člena Zakona o državljanstvu FLRJ, če je bilo državljanstvo staršev ugotovljeno na tej podlagi. Dokazovanje dejanskega stanja, nasprotnega zakoniti domnevi iz 3. odstavka 63. člena ZDen, je bila stvar postopka ugotavljanja državljanstva njunih staršev.