ZOTMR člen 1, 1/2, 7, 7/3, 8, 8/2, 20, 21, 24, 24/1, 26, 26/1, 120, 164, 164/1, 164/4-1.ZOSRL člen 217, 217/2.ZOR člen 387, 387/1, 387/2, 652.
pretrganje zastaranja - posredni oškodovanci - povrnitev škode - pripoznava dolga - pravo, ki ga je treba uporabiti - letalski prevoz - prevoz potnikov v zračnem prometu - smrt potnika v letalski nesreči - odškodninska odgovornost prevoznika - zakonsko določen odškodninski limit
Pravna podlaga v odškodninskem sporu, nastalem zaradi letalske nesreče ob panoramskem letu, je v posebnem predpisu, ki ureja obligacijska razmerja v zračni plovbi.
Kadar plača odgovorna oseba odškodnino do zakonsko omejene višine, pri tem pa je ni pripravljena plačati nad to mejo, ker ne priznava, da je bila škoda storjena namerno ali iz hude malomarnosti, ne pomeni, da je pripoznala dolg in da se zato pretrga zastaranje.
prevoz blaga v cestnem prometu - povrnitev škode - pogodbena odškodninska odgovornost prevoznika - prehod nevarnosti uničenja stvari - nepogodbena škoda
Pošiljatelj, ki sicer glede na določbo 87. člena Zakona o prevoznih pogodbah v cestnem prometu po izročitvi stvari prejemniku, ki stvar sprejme brez ugovora, ni legitimiran za uveljavljanje zahtevkov iz prevozne pogodbe, lahko vendarle uveljavlja odškodnino po pravilih za nepogodbeno škodo, če nevarnost za uničenje stvari ni prešla na prejemnika.
Zakon o deviznem poslovanju in kreditnih odnosih s tujino člen 127, 127/1. Konvencija za mednarodni cestni prevoz blaga člen 32, 32-c. ZDP člen 129, 129/1.
mednarodni cestni prevoz blaga - plačilo prevoznine - zastaranje
Plačilo po 127. členu Zakona o deviznem poslovanju in kreditnih odnosih s tujino (Ur.l.SFRJ 15/77 - 71/84) je prevoznina in zanjo velja zastaralni rok po 32. členu Konvencije za mednarodni cestni prevoz blaga.
Konvencija o pogodbi za mednarodni prevoz blaga po cestah (CMR) člen 3, 4, 9, 12, 14, 23.
mednarodni cestni prevoz stvari - odgovornost prevoznika za njegove delavce - navodilo pri ovirah pri prevozu - limit odškodninske odgovornosti
Tožena stranka je za izvršitev posla zadolžila voznika, ki je prevzel tovor in tovorni list CMR, ki ga je nekdo od njenih delavcev žigosal. S tem je tožena stranka prevzela vse obveznosti, ki izhajajo iz tovornega lista. Po določilu 4. člena Konvencije o pogodbi za mednarodni prevoz blaga po cesti je namreč prevozna pogodba potrjena z izdajo tovornega lista, ki po določilu prvega odstavka 9. člena konvencije dokazuje pogodbene pogoje (dokler se ne dokaže nasprotno). Tožena stranka odgovarja za ravnanje svojih delavcev in za to tudi za voznika (ki je bil pri njej v delovnem razmerju), kot to sledi iz 3. člena konvencije. Stvar prevoznika je, da voznike za mednarodne prevoze ustrezno usposobi, zlasti še, če jim prepusti izvedbo posla, kot je bilo to v obravnavanem primeru.
Tožena stranka kot prevoznik bi morala zaradi ovir pri izvedbi pogodbe zahtevati ustrezna navodila za bodoče ravnanje pri osebi, ki je opravičena razpolagati z blagom po določbah 12. člena konvencije, se pravi od pošiljatelja.
železniški prevoz - prevozna pogodba - odgovornost železnice za prtljago
Varovanje prtljage in s tem dolžnost, da zanjo sklene ustrezno prevozno pogodbo, zadeva potnika. Vendar navedeno velja le ob predpostavki, da iz ravnanja tožene železnice ni mogoče sklepati, da je kljub temu in hkrati s sklenitvijo prevozne pogodbe za avtomobil prevzela v varovanje tudi prtljago, ki se je v njem nahajala.
cestni prevoz potnikov - odgovornost za poškodbe potnika - objektivna odgovornost - izstop iz avtobusa
Po 18. členu je prevoznik odgovoren za škodo, ki nastane zaradi potnikove poškodbe. Odgovoren je tudi za škodo, ki jo potniku povzroči oseba, ki je po njegovem nalogu delala pri prevozu. Za to škodo prevoznik odgovarja, če nastane med tem, ko je potnik v vozilu ali ko vstopa v vozilo oziroma izstopa iz njega (19. člen). Svoje odgovornosti se prevoznik reši, če dokaže, da je bila škoda povzročena z dejanjem potnika ali zaradi zunanjega vzroka, ki ga ni bilo mogoče pričakovati, se mu izogniti ali ga odvrniti (20. člen). Odgovornost prevoznika je torej objektivna. Tožnik je zato v tej pravdni zadevi moral dokazati le to, da mu je škoda nastala med prevozom. Tožena stranka pa bi se lahko ekskulpirala, če bi dokazala, da je škoda nastala z dejanjem tožnika oziroma, da med škodo in njenim (njenega delavca) ravnanjem ni vzročne zveze.
ZPPCP člen 99, 99/1.ZOR člen 189, 189/2, 266, 266/3.
cestni prevoz stvari - odgovornost prevoznika - odškodnina - določitev višine odškodnine za škodo, ki je nastala med prevozom
1. Prvi odstavek 99. člena ZPPCP je dispozitivna določba. 2. Preostanek vrednosti med prevozom poškodovanega blaga je korist, ki jo je treba upoštevati pri določanju višine odškodnine.
3. Odškodnina za škodo na blagu, kupljenem v tujini in plačanem v tuji valuti se lahko po 2. odstavku 189. člena ZOR določi tudi tako, da se upošteva valuta, v kateri je bilo izvršeno plačilo in tečaj na dan prvostopne odločbe. V takšnem primeru tečejo zamudne obresti od dneva izdaje prvostopne odločbe dalje.
cestni prevoz stvari - pogodba o prevozu stvari - bistveni sestavni deli - odstop pogodbe - pogoji za odstop
Zakonita bistvena sestavna dela pogodbe o prevozu stvari v cestnem prometu sta tudi opredelitev stvari, ki je predmet prevoza, na način, ki ga določa 38. člen ZPPCP, ter navedba namembnega kraja.
Odstop pogodbe po 145. členu ZOR predvideva prehod celotnega pogodbenega razmerja od odstopnika na prevzemnika, to je prehod tako upravičenj kot tudi obveznosti.
cestni prevoz - poškodba potnika v avtobusu - odgovornost podjetij in drugih pravnih oseb nasproti tretjim - odgovornost podjetij - odgovornost delodajalca za škodo, ki jo povzroči delavec
Kadar nastane škoda (telesna poškodba potnika med prevozom) zaradi civilnega delikta pri prevozniku zaposlene osebe (sprevodnika avtobusa), je treba presojati odškodninsko odgovornost prevoznika s stališča določbe 170. člena ZOR (odgovornost pravne osebe za ravnanja pri njej zaposlenega delavca), ne pa na podlagi dol. 2. odstavka 18. člena ZPCP, ker ne gre za ravnanje v nasprotju s sklenjeno prevozno pogodbo.
BHRMCP.ZUP člen 135, 135/1, 143, 143/3, 209, 209/2.
cestni prevoz - mednarodni linijski prevoz potnikov - začasni odvzem dovoljenja - razlogi - nepopolno ugotovljeno dejansko stanje - bistvena kršitev pravil postopka
Če se odločba opira na dejstva in okoliščine, glede katerih stranka ni bila zaslišana, je že zato nezakonita. V konkretnem primeru je zaradi navedene pomanjkljivosti v nadaljevanju moralo priti tudi do kršitve določb 2. odstavka 209. člena zakona o splošnem upravnem postopku, saj iz obrazložitve izpodbijane odločbe niso razvidni dokazi, na podlagi katerih je bilo ugotovljeno dejansko stanje in razlogi, ki so bili odločilni za presojo dokazov.
ZPPZP člen 23, 23/2, 25, 34, 3, 65.ZOR člen 143, 143/2, 671, 671/2.
železniški prevoz - prevoz prtljage - prtljažnica - odgovornost železnice za ukradeno prtljago iz avtomobila, za katerega je bila sklenjena prevozna pogodba
Presoja izključitve odgovornosti železnice za prtljago, ki je bila ukradena iz avtomobila med prevozom le-tega po železnici.
1. Z ureditvijo medsebojnega notranjega razmerja sta toženi stranki že pred nastopom zavarovalnega dogodka zakonsko dolžnost obveznega zavarovanja potnikov sicer res izključili, vendar pa, kot sta materialnopravno pravilno zaključili tudi obe nižji sodišči, take izključitve ni mogoče upoštevati proti tretjim osebam. Pokojnik je bil tretja oseba. Zato zavarovalnica izključitvenih klavzul, ki si jih je s pogodbo dogovorila z zavarovalcem (v konkretnem primeru s prvotoženo stranko kot lastnikom letala) ne more uveljavljati proti tretjemu, ki je oškodovan z dejanjem, na podlagi katerega je nastala odgovornost. Odškodninska odgovornost drugotožene stranke je podana tako že na podlagi s prvotoženo stranko sklenjene zavarovalne pogodbe. Zato se drugotožena stranka v razmerju do tožečih strank kot oškodovancev, na določbo 3. odstavka 89. člena zakona o temeljih sistema premoženjskega in osebnega zavarovanja, ne more uspešno sklicevati.
2. V obravnavanem primeru je do škodnega dogodka in nastanka škode prišlo z letalom, ki je bilo last prvotožene stranke. Zato bi se ta morala razbremeniti odgovornosti, kar pa ji ni uspelo. Dejstvo, da je ugotavljanje vzrokov letalske nesreče težavno ali celo onemogočeno, glede na opisano dolžnost razbremenitve odgovornosti oškodovancem ne more iti v škodo.
Konvencija o pogodbi za mednarodni prevoz blaga po cestah (CMR) člen 6, 6/1-b, 6/1-g, 8, 8/1-a, 8/3, 11, 11/1, 11/2, 30, 30/1.
cestni prevoz - odgovornost prevoznika - odgovornost za izgubo stvari
S podpisom voznega lista prevzame prevoznik v prevoz blago tako, kot je navedeno v voznem listu. Da lahko prejemnik blaga zanesljivo ugotovi izgubo tekom prevoza, mora uporabiti enak način ugotavljanja njegove količine, kot je bil po podatkih voznega lista uporabljen pri prevzemu blaga v prevoz.