ZTuj-1 člen 36, 37, 52, 52/2, 56. ZUS člen 34, 34/1-4.
dovoljenje tujcu, da začasno ostane v RS - odhod tujca iz RS - pravni interes za upravni spor – zavrženje tožbe
Pravica do zadrževanja tujca v Republiki Sloveniji velja oziroma se izvaja le na ozemlju Republike Slovenije. Zato tudi po presoji Vrhovnega sodišča tožnik zaradi odhoda iz Republike Slovenije ne izkazuje več pravnega interesa za upravni spor v zadevi izdaje dovoljenja za zadrževanje tujca po 52. členu ZTuj-1.
Oseba, ki na dan 23.12.1990 na območju Republike Slovenije ni imela prijavljenega stalnega prebivališča in od tega dne dalje v Republiki Sloveniji tudi dejansko ni živela, nima pravice do izdaje dovoljenja po ZUSDDD.
ZTuj-1 člen 93l, 93l/2, 93z.ZUS-1 člen 32, 32/2, 32/3.
dovoljenje za začasno prebivanje - ureditvena začasna odredba - težko popravljiva škoda - trditveno in dokazno breme
Tožnik mora konkretizirati in izkazati nastanek težko popravljive škode. Ker tega ni storil, je prvostopno sodišče njegov predlog za izdajo začasne odredbe pravilno zavrnilo.
ZUS-1 člen 2, 17, 31, 32, 36, 72, 75, 77.ZIZ člen 272.
začasno prebivanje tujca - začasna odredba - dokončen upravni akt - pasivna legitimacija, upravni organ prve stopnje ali pritožbeni organ
Po presoji pritožbenega sodišča je sodišče prve stopnje ravnalo nepravilno, saj je odločilo o tožnikovi zahtevi za izdajo začasne odredbe in jo je zavrnilo glede na določbo 2. odstavka 32. člena ZUS-1, čeprav je tožnik predlagal izdajo začasne odredbe v zvezi z odločbo tožene stranke in ne v zvezi z dokončnim upravnim aktom organa prve stopnje, in to na podlagi 272. člena Zakona o izvršbi in zavarovanju (ZIZ) in ne ZUS-1. Zato bo moralo sodišče prve stopnje v novem postopku pozvati tožnika, v skladu z določbama 31. člena ZUS-1, da v določenem roku popravi pomanjkljivosti tožbe in zahteve za izdajo začasne odredbe glede izpodbijane odločbe upravnega organa prve stopnje in šele nato po popravi o tem odločiti v skladu z določbami ZUS-1.
dovoljenje za začasno prebivanje - začasna odredba - izdaja sklepa pred iztekom roka za odgovor - izrek sklepa - bistvena kršitev določb postopka.
Če postopek v upravnem sporu ob uveljavitvi še ni bil v teku, se zanj uporabljajo določbe ZUS-1, ne pa ZUS; procesne predpostavke za izdajo začasne odredbe v postopku, ki ob uveljavitvi ZUS-1 še ni bil v teku, se presojajo po ZUS-1, in ne po ZUS. Izrek izpodbijanega sklepa s katerim so začasno zadržani učinki upravne odločbe druge stopnje, nasprotuje samemu sebi, zato je podana bistvena kršitev določb postopka po 3.točki 73.člena ZUS-1.
Če je tožba vložena zaradi molka tožene stranke, ji lahko prvostopno sodišče, če spozna, da je tožba upravičena, s sodbo ugodi in pod pogoji iz prvega oziroma petega odstavka 61. člena ZUS samo odloči o stvari ali pa naloži pristojnemu organu, kakšen upravni akt naj izda. Sodišče glede načina odločanja ni vezano na predlog stranke.
ZUS člen 28, 28/3, 29, 29/2, 73.ZPP člen 179.URS člen 26.
odškodnina za nezakonit izbris iz registra stalnega prebivalstva - nepopolna vloga
Ker tožnik niti po pozivu prvostopnega sodišča ni dopolnil svoje tožbe, je prvostopno sodišče ravnalo pravilno in zakonito, ko je tožbo zavrglo na podlagi 29. člena v zvezi z 68. členom ZUS.
tujci - delovno dovoljenje - rok za vložitev vloge - materialni prekluzivni rok
Rok, določen v 23. členu ZZT, je materialni prekluzivni rok, in z njegovim potekom preneha obstajati eden izmed pogojev za pridobitev pravice do osebnega delovnega dovoljenja po 23. členu ZZT.
ZUS člen 23, 23/3, 61, 61/1, 61/5, 65, 65/1, 65/2, 73.URS člen 156, 162, 162/2.
tujci - stalno prebivanje tujca v RS - tožba zaradi molka tožene stranke
Če so izpolnjeni pogoji za vložitev tožbe zaradi molka tožene stranke in je tožba upravičena, ji sodišče prve stopnje v upravnem sporu ugodi in pod pogoji iz 1. oziroma 5. odstavka 61. člena ZUS samo odloči o stvari ali pa naloži pristojnemu organu, kakšen akt naj izda. Prvostopno sodišče je torej odločilo pravilno in zakonito, ko je toženi stranki naložilo, naj v zadevi odloči v 30 dneh po pravnomočnosti sodbe.
dovoljenje za zadrževanje v Republiki Sloveniji - pogoji za izdajo dovoljenja - ogroženost in preganjanje v izvorni državi
Sodišče prve stopnje je pravilno presodilo, saj to izhaja iz podatkov in listin v upravnih spisih, da tožeča stranka v izvorni državi (BiH) očitno ne bo ogrožena in ji ne grozi preganjanje v smislu določbe 51. člena ZTuj-1.
dovoljenje za stalno prebivanje tujca - državljanka republike bivše SFRJ, ki je imela stalno prebivališče v Sloveniji pred 23.12.1990 - izkazanost dejanskega življenja v Sloveniji - vpliv odločbe ustavnega sodišča
Po odločbi Ustavnega sodišča RS, št. U-I-246/02 se po določbi 1. člena ZUSDDD za državljane drugih republik bivše SFRJ, ki so imeli 23.12.1990 v Sloveniji stalno prebivališče in jim je to prenehalo 26.2.1992, zahteva, da vlagatelj izkaže dejansko življenje in ne neprekinjeno dejansko življenje.
dovoljenje za stalno prebivanje tujca - državljani republike bivše SFRJ, ki so imeli v Sloveniji stalno prebivališče pred 23.12.1990 - izkazanost dejanskega življenja v Sloveniji
Za državljane drugih republik SFRJ, ki so imeli pred 23.12.1990 v Sloveniji stalno prebivališče, se uporablja ZUSDDD, po katerem mora vlagatelj izkazati dejansko življenje v Sloveniji in ne neprekinjeno stalno življenje. Zato je sodišče prve stopnje zmotno uporabilo materialno pravo.
ZTuj-1 člen 41. ZUS člen 23, 60, 73.ZUP člen 222, 222/1.
dovoljenje za stalno prebivanje - rok za odločbo - izdaja odločbe po poteku dveh mesecev - kršitev pravil postopka, ki je vplivala na odločitev
Pravilno je stališče sodišča prve stopnje, ob ugotovljenem dejanskem stanju, da je imel tožnik v času podaje svoje vloge (3.10.2001)
urejen status tujca na podlagi dovoljenj za začasno prebivanje tujca v Republiki Sloveniji (do 2.1.2002), ni pa imel več veljavnega dovoljenja za začasno prebivanje tujca v Republiki Sloveniji, ko je tožena stranka izdala s tožbo izpodbijano odločbo dne 22.10.2002. Če bi tožena stranka spoštovala določbo 1. odstavka 222. člena ZUP, da mora upravni organ izdati odločbo v roku dveh mesecev od podaje vloge, bi tožnik imel še zmeraj urejen status začasnega prebivališča.
ZDRS-Č člen 19.ZUP člen 100, 101, 129, 129/1-3. ZUS člen 67, 67/2, 73.
sprejem v državljanstvo RS - pravočasnost vloge - štetje rokov
Če je v zakonu določen poseben materialni rok za vložitev vloge za uveljavitev določene pravice, tega roka ni mogoče podaljšati, izteče pa se na določen dan, ne glede na to, ali na ta dan upravni organ dela. Če je določen rok eno leto, se ta izteče s potekom dneva, ki je po številki enak dnevu začetka tega roka.
državljanstvo - interes Republike Slovenije za sprejem v državljanstvo - sodne takse - izpolnjevanje pogojev za oprostitev - predložitev dokazil
Če Vlada RS ugotovi, da za prosilca ni podan interes RS za sprejem v državljanstvo RS, ji svoje odločitve ni treba obrazložiti, MNZ pa izda odločbo na podlagi mnenja Vlade.
Če stranka ne predloži predpisanih dokazil, da izpolnjuje pogoje za oprostitev plačila sodnih taks, se zahtevek stranke zavrne.
sprejem v državljanstvo - izredna naturalizacija - interes RS
Če Vlada RS ugotovi, da ni podan interes RS, da se prosilec sprejme v državljanstvo RS, prosilca ni mogoče sprejeti v državljanstvo RS na podlagi 13. člena ZDRS. Vladi svoje odločitve ni treba obrazložiti. Ker je odločba MNZ oprta na to mnenje Vlade, tudi v odločbi ni mogoče navesti razlogov, zaradi katerih Vlada ni ugotovila interesa RS.
sprejem v državljanstvo in izbris iz registra stalnega prebivalstva - interes RS za sprejem prosilca v državljanstvo - nepopolna tožba
Če Vlada RS ugotovi, da za prosilca ni izkazan interes RS za sprejem v državljanstvo RS, MNZ tako prošnjo zavrne.
Če tožnik v tožbi ne navede natančno, zoper kateri akt jo vlaga (ime organa, številka, datum) in izpodbijanega akta tožbi ne priloži, je treba tako tožbo zavreči, saj ni sposobna za obravnavo. V takem primeru izpodbijanega akta ne more pridobiti niti prvostopno sodišče.
ZUP (1986) člen 143, 171. ZTuj člen 81.URS člen 14, 14/2, 22.
izbris iz registra stalnega prebivalstva - dokazovanje dejstev, od katerih je odvisen izbris iz registra - pravila dokaznega postopka
Upravni organ bi tožnici moral omogočiti dokazovanje dejstev, od katerih je odvisen izbris iz registra stalnega prebivalstva in ta dejstva ugotavljati po pravilih dokaznega postopka, vključno z upoštevanjem pravice tožnice do udeležbe v postopku.